Skrevet av Emne: Spørsmål angående kcal-inntak (diett.no)  (Lest 3092 ganger)

Utlogget tjukkisen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 154

Spørsmål angående kcal-inntak (diett.no)
« : 30. desember 2010, 15:29 »
Heisann!
Jeg sitter og setter opp en kostholdplan til meg selv, men sitter med mange spørsmål. Jeg er 19 år, 187 høy og veier 121kg. Skal ned i vekt, men mens jeg lager kostholdplanen så sliter jeg faktisk med å komme opp på det kcalinntaket jeg vil ha (2800-2900kcal). Så langt har jeg satt opp (en vanlig dag for meg):

Frokost

- 2 brødskiver 2/3 sammalt mel med skummet melk.
- 18g kokt skinke

Lunsj

- 2 brødskiver 2/3 sammalt mel med vann.
- 18g kokt skinke

Middag

- Kylling, brystfilet, stekt i fett (2 stykker)
- Bernaisesaus av pulver, tilbredt (30g?)
- Loff, hvitt brød, kjøpt (75g?)
- 2 glass vann

Etter trening:

- 2 brødskiver 2/3 sammalt mel med skummet melk.
- 18g kokt skinke

Kveldsmat:

- 2 brødskiver 2/3 sammalt mel med skummet melk.
- 18g kokt skinke

Dette blir til sammen 1464 kcal
Dette er en vanlig dag, og ja jeg har et kjedelig og ensformig kosthold, men brødskiver er veldig enkelt både å lage og ha med seg på skole/jobb. Jeg får også i meg alt jeg trenger av næringsstoffer ifølge diett.no sin tabell.

Det jeg ikke skjønner er hvordan jeg kan ha gått opp så mye i vekt som jeg har gjort, når jeg bare får i meg 1464 kcal. Riktig nok har jeg vært avhengi av sjokolade, men om jeg slenger på 200g melkesjokolade har jeg fortsatt ikke mer enn 2546kcal per dag, noe som faktisk skal bety vektnedgang for meg, selv uten trening. Jeg må missforstå noe her?
Har dere noe tips til meg? 1464 kcal er jo egentlig alt for lite, men jeg har aldri spist MYE mer enn det. Vanskelig det her.

Her ser dere bilde av oppsettet (med sjokoladen som selvfølgelig ikke skal være med til vanlig!). Står hverken kveldsmat etter mat etter treninig der, så jeg bare la inn de 4 brødskivene med skinke under middagen.
Bør jeg bytte ut noen av brødskivene med noe annet eller går det greit å spise så mye brød?



På forhånd takk for svar!

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Spørsmål angående kcal-inntak (diett.no)
« #1 : 30. desember 2010, 15:59 »
Hei,

Det blir aldri helt 100% nøyaktig når man skal regne ut kalorier men det er heller ikke så viktig, spesielt hvis man har en del kg til overs. Det holder med å vite sånn ca. hva du trenger for å vedlikeholde og sånn ca. hva du trenger for å gå ned.

Som du sier får du i deg for lite mat. Hva med å bytte ut frokosten med en solid porsjon havregrøt kokt på helmelk? 100 g havregryn inneholder 360 kalorier, om du koker det på 3 dl melk er du oppe i rundt 560 bare på frokosten. Kanskje du kan bytte ut den skumma melka i de andre måltidene med litt mer fettrik melk? Kan du koke opp noen egg en kveld slik at du har for flere dager og ta med deg på skolen? Dette er også en god kilde til proteiner. Sleng på litt frukt utover dagen, en banan her, et eple der. Nøtter er veldig kaloririkt og inneholder fett som er bra for deg, en liten neve mandler med frokosten eller en ss med (rent) peanøttsmør kan være bra. Personlig ville jeg kuttet ut loffen og heller gått for et grovere brød, er ingenting i den loffen som kroppen din trenger, bare tomme karbohydrater. Dette er hvertfall noen enkle måter å få i seg mer kalorier på.

Når det gjelder hvordan du har gått opp i vekt så regner jeg med at du er som de fleste andre av oss mennesker, for mye energi inn = lagring av overflødig fett. Husk at det er inntaket over tid som teller. Dette er hva du spiser i uken, men om du spiser mer i helger så må du også regne med det.
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget tjukkisen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 154

Sv: Spørsmål angående kcal-inntak (diett.no)
« #2 : 02. januar 2011, 14:47 »
Tusen takk for svar!

Det føles så rart å måtte leite etter kilder for å få inn MER kcal enn jeg vanlig spiser når jeg skal på diett.
Det står at ved middels treningsmengde kan jeg få i meg 3932kcal for at vekta skal stå stille. Hvor lavt ville du lagt deg? Jeg klarer nesten ikke spise NOK mat for å komme opp på 2932 (underskudd på 1000kcal).
Er dette et vanlig luksusproblem for de som skal ned i vekt, eller spiser jeg egentlig veldig lite til vanlig?

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Spørsmål angående kcal-inntak (diett.no)
« #3 : 03. januar 2011, 11:53 »
Jeg ville kanskje lagt meg på litt over 3000 og sett hvordan det hadde gått. Det fins ikke noe fasitsvar, eneste måten å finne ut av hva som fungerer for din kropp er å prøve seg frem en periode og se hva resultatet blir.
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget letende

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 43
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 43

Sv: Spørsmål angående kcal-inntak (diett.no)
« #4 : 03. januar 2011, 12:39 »
Du må nok også få inn litt mere proteiner i kosten din...Eneste måltidet ditt med greit protein inntak er middagen.

Utlogget orsvend

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

  • Ufrivillig svak
Sv: Spørsmål angående kcal-inntak (diett.no)
« #5 : 03. januar 2011, 21:42 »
Dama mi sliter med det samme problemet. Hu spiser rundt 1500 kalorier om dagen (Jeg har holdt oversikten) men går allikevel ikke ned i vekt. Faktisk gått opp siden hun begynte å trene hardt for en måned siden, men det er nok mye muskler tror jeg. Gått på kostholdserstattere dritlenge, så har jo mistet alt av muskler.

Det er en annen ting jeg lurer på, og det er alle disse formlene. Bodybuilding.com sier du skal ta pounds ganger 10, noe som blir 1870 kcal om dagen, men har lest her at det er kilo ganger 30, noe som blir 2550. Dette er jo STOR forskjell. (Kanskje sistnevnte er for kun menn?)

Det er jeg som har satt i gang dette for henne, så jeg håper dere har en eller annen forklaring på hva som er feil =( Jeg klarer jo ikke å fatte og begripe at MER mat gir nedgang i vekt når hun spiser helt normalt. (Spiser ikke noe særlig mer selv, og jeg prøver å gå OPP i vekt)

Ikke meningen å kapre tråden din, men siden jeg lurer på akkurat det samme regnet jeg med at det var greit =)
Maksløft akkurat nå

Benk: 1x110 (Mål 2011: 1x120)
Mark: 3x170 (Mål 2011: 1x200)
Bøy: 3x130 (Mål 2011: 1x150)

Utlogget tjukkisen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 154

Sv: Spørsmål angående kcal-inntak (diett.no)
« #6 : 04. januar 2011, 17:05 »
Hehe, går bra det vettu!

Viktig for meg å få svar på dette spørsmålet.. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å spise 1000kcal+ mer per dag. Og kan jeg spise semi-usunne ting en gang i blandt, om jeg fortsatt ligger på 1000kcal underskudd den dagen, eller tenker jeg feil da?

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Spørsmål angående kcal-inntak (diett.no)
« #7 : 05. januar 2011, 15:32 »
Tror man ofte har en tendes til å gjøre det hele mer komplisert enn hva det er. Etter å ha holdt på med vektnedgang i over 2,5 år så har jeg jo opplevd stagnasjoner og vet hvor frustrerende det er. Det som har funket for meg er å endre inntaket. Noen ganger har jeg måttet nedjustere inntaket andre ganger har jeg måttet gå opp fordi jeg rett og slett har fått i meg for lite. Når du går ned i vekt så jobber kroppen faktisk hardt mot deg, den vil helst beholde det du har, så å legge inn en pause fra hele dietten av og til er ikke dumt, det er faktisk nødvendig.

Sitat
Viktig for meg å få svar på dette spørsmålet.. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å spise 1000kcal+ mer per dag.

Ingen kan fortelle deg hva du skal spise, du må selv sørge for å få i deg mat. Hvis du har problemer med å få i deg nok kalorier kan jeg som i forrige post anbefale nøtter som et fint tilskudd, bare pass på å ikke overdrive. Er mye bra fett i nøtter og som regel over 600 kalorier pr. 100 gram. Bytt ut skummetmelka med h-melk, grove brødtyper inneholder en del kalorier, havregryn også. (Ikke glem proteinene dine som en annen påpekte tidligere).

Sitat
Og kan jeg spise semi-usunne ting en gang i blandt, om jeg fortsatt ligger på 1000kcal underskudd den dagen, eller tenker jeg feil da?

I teorien så er en kalori en kalori, altså om du spiser 3000 kalorier skrap så vil det ha samme innvirkning på vekttapet som om du spiser 3000 kalorier i "sunn kost". I praksis er det jo mer komplisert enn som så, muskelvekst, fettprosent o.l. vil påvirkes av kvaliteten på kaloriene du putter i deg.

Av personlig erfaring vil jeg si det er bra og ha en dag hvor man unner seg noe man er glad i, det ødelegger ikke for dietten, tvert i mot, så sant du ikke ødelegger underskuddet den uka og vinninga går opp i spinninga, som de sier.

En annen ting er at man må være dønn ærlig med seg selv, om man har en liten sjokolade her og en liten sjokolade der i løpet av uka så kan totalen av kalorier øke drastisk.

Sitat
Det er jeg som har satt i gang dette for henne, så jeg håper dere har en eller annen forklaring på hva som er feil =( Jeg klarer jo ikke å fatte og begripe at MER mat gir nedgang i vekt når hun spiser helt normalt. (Spiser ikke noe særlig mer selv, og jeg prøver å gå OPP i vekt)
Be dama di ta kontroll over kostholdet sitt selv, og sette seg inn i maten og hvordan den påvirker kroppen hennes. Det er veldig fint at du vil hjelpe henne men alle kropper er forskjellige og det som funker for deg funker kanskje ikke for henne.

Når det gjelder utregning av kaloribehov så må det tas med en klype salt. To personer på 80 kg med forskjellig kroppssammensetning vil ha forskjellige behov. En kropp med mye muskler forbrenner mer energi i løpet av en dag enn en kropp med mye fett. Derfor er det viktig å prøve seg frem og finne ut hva som fungerer for deg. Fungerer ikke opplegget så endre på det, gi det noen uker og se resultatene. Tålmodighet er nøkkelordet ved varig livsstilsendring! For alle andre finns det suppedietter Wink Ok, det var bare tull, ikke prøv deg på noe sånt!

Kort oppsummert: Ha tålmodihet, det gjelder resten av livet ditt og prøving og feiling må til.



Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!