Skrevet av Emne: Øvelsevalg 2splitt  (Lest 9226 ganger)

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Øvelsevalg 2splitt
« #15 : 29. mai 2011, 20:08 »
Hvorfor vil du ikke ha markløft med ?

Fordi han prøver å holde øvelsesantallet ned og da er det bedre å ha med knebøy.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Boscon

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

  • Baseøvelser
Sv: Øvelsevalg 2splitt
« #16 : 29. mai 2011, 20:09 »
Det finnes en grense, gjør det ikke? Poenget er at musklene skal og bør trenes oftere enn 1 gang i uken, dersom du ikke bruker noe form for ulovlige midler.

Utlogget Boscon

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

  • Baseøvelser
Sv: Øvelsevalg 2splitt
« #17 : 29. mai 2011, 20:12 »
Fordi han prøver å holde øvelsesantallet ned og da er det bedre å ha med knebøy.

Øvelses antallet nede? Jeg vil virkelig anbefale at alle trener markløft. Dersom du må være på senteret 15 min ekstra - go for it.

Utlogget Morrille

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 323
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 323

Sv: ¨velsevalg 2splitt
« #18 : 29. mai 2011, 20:12 »
Fordi han pr¸ver å holde ¸velsesantallet ned og da er det bedre å ha med kneb¸y.
Hvis det er argumentet ville jeg da heller ha kuttet ut en av mageøvelsene og tatt markløft med.
Evt byttet om på noen av muskelgruppene så rygg og bein ikke kjøres samme dag

Utlogget Aasen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Øvelsevalg 2splitt
« #19 : 29. mai 2011, 20:13 »
Hvorfor vil du ikke ha markløft med ?

Treningen min er for tiden ganske sporadisk. Dette er på grunn av at jeg er i en avdeling som ikke alltid tillater like mye egentrening, pga øvelser og lignende. Jeg har før i år ikke holdt mye på med styrketrening, så har ikke hatt noen særlig innføring i markløft. Planen er å starte å trene inn teknikk når jeg dimiterer, og da starte med et program som SL5x5 eller lignende. Jeg kan jo selvsagt starte å trene markløft lett nå, men er vel egentlig ikke motivert for det før jeg kan starte for fullt.

Men som du hinter til, så skulle jeg gjerne hatt det i programmet Smiley

Takk for alle tilbakemeldinger så langt! Prøver å være så bevisst som mulig på alle valg osv rundt treninga, så alle kommentarer er knall Wink

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Øvelsevalg 2splitt
« #20 : 29. mai 2011, 20:16 »
Øvelses antallet nede? Jeg vil virkelig anbefale at alle trener markløft. Dersom du må være på senteret 15 min ekstra - go for it.

Markløft er ikke alfa og omega. Knebøy og en roøvelse er et godt substitutt.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Boscon

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

  • Baseøvelser
Sv: Øvelsevalg 2splitt
« #21 : 29. mai 2011, 20:20 »
Markløft er viktig, uansett hvilken form markløft det er snakk om. Det er kun noen få muskler som ikke stimuleres ved trening av markløft - fise ringen er en av de. Gidder snart ikke ta det her seriøst, så lenge vi driver og spytter ord mot ord.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Øvelsevalg 2splitt
« #22 : 29. mai 2011, 20:20 »
Det finnes en grense, gjør det ikke? Poenget er at musklene skal og bør trenes oftere enn 1 gang i uken, dersom du ikke bruker noe form for ulovlige midler.

Hvor går grensen? Er grensen 3 ganger per uke. Er veldig mange som anbefaler fullkropp 3 ganger i uka, men ingen som anbefaler det 4+ ganger.

Hvis man bruker "ulovlige" midler, du sikter vel til bol, så kan man trene like ofte som ellers. Bolere må ikke trene 5-splitt.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Øvelsevalg 2splitt
« #23 : 29. mai 2011, 20:24 »
Markløft er viktig, uansett hvilken form markløft det er snakk om. Det er kun noen få muskler som ikke stimuleres ved trening av markløft - fise ringen er en av de. Gidder snart ikke ta det her seriøst, så lenge vi driver og spytter ord mot ord.

Markløft trener rygg/bein/underarmer. Knebøy og roing trener rygg/bein/under(biceps)armer, men på forskjellige plan. begge måtene fungerer kjempe, og det er ikke et must for noen å ha det med om de ikke er motivert for det.

Edit: Fiseringen blir stimulert av markløft.

Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Guinss

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 201
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 201

Sv: Øvelsevalg 2splitt
« #24 : 29. mai 2011, 20:27 »
Markløft må være med, det er øvelse #1 for å bygge rygg

Mitt forslag:

Dag1
Benkpress
Militærpress
Dips
Curl

Dag2

Knebøy
Markløft
Tåhev
Mage

+evt roing, chins/pullups(håndflate vendt vekk fra deg), på de dagene du føler passer best. Begge tar godt på biceps/lats

Utlogget Boscon

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

  • Baseøvelser
Sv: Øvelsevalg 2splitt
« #25 : 29. mai 2011, 20:32 »
Det er forsket på og bevist at 3 ganger ukentlig holder for en person under 40 år. Altså, det holder å trene fullkropp 3 ganger i uken, for å bygge muskler/ samt styrke. Jeg har hatt utrolig bra fremgang, derfor støtter jeg fullkropp.

De som boler, trenger ikke trene hver muskel mer enn 1-2 ganger i uken. Ettersom de vokser 60% fortere, og har en restitusjon uten like. Vi trenger og trene oftere, for at musklene skal vokse fortere. Det holder og trene 1 gang i uken for at person under 40 år, musklene vokser av det også.

Utlogget uglypie

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Øvelsevalg 2splitt
« #26 : 29. mai 2011, 20:43 »
Hvis det holder å trene 3 dager i uka, hva er det det egentlig holder for? Holder det for å akkurat stimulere til fremgang? Hvis man hadde trent 4 ganger i uka, ville det da gitt bedre fremgang? Dessuten er det ingenting som er "bevist" innenfor idrettsfysiologi. Her kan man kun snakke om indikasjoner på hva som funker og ikke. Ting fungerer forskjellig fra person til person. Det kan også nevnes at veldig mye av forskningen som er gjort på dette området er gjort på personer som er utrente eller dårlig trente.

I tillegg syns jeg det hørtes unødvendig ut å dele opp i overkropp/underkropp. Hvis du mikser de to vil du få mer energi til hver øvelse. Benkpress -> militærpress -> dips gjør at du ikke får veldig bra styrketrening ut av dipsen. Ta for eksempel benkpress og knebøy én dag, og militærpress og markløft en annen dag.

Til slutt vil jeg også nevne at hvordan man legger opp progresjon kanskje er viktigere enn akkurat hvilke øvelser man velger.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Øvelsevalg 2splitt
« #27 : 29. mai 2011, 21:34 »
Det er forsket på og bevist at 3 ganger ukentlig holder for en person under 40 år. Altså, det holder å trene fullkropp 3 ganger i uken, for å bygge muskler/ samt styrke. Jeg har hatt utrolig bra fremgang, derfor støtter jeg fullkropp.

De som boler, trenger ikke trene hver muskel mer enn 1-2 ganger i uken. Ettersom de vokser 60% fortere, og har en restitusjon uten like. Vi trenger og trene oftere, for at musklene skal vokse fortere. Det holder og trene 1 gang i uken for at person under 40 år, musklene vokser av det også.

Er det forsket på 3x i uken vs 6x i uken? Ja det er visst det. http://www.styrkeloft.no/nyheter/frekvensprosjektet/1437-resultater-fra-frekvensprosjektet

Det er ingen som har forsket på og konkludert med at "3 dager i uka holder for å bygge muskelmasse". Det holder sikkert fint det, men det betyr ikke at enda hyppigere trening ikke gir enda bedre resultater.

En boler vil da ha mer igjen for å trene ofte da, så slipper kurene å bli så lange også Grin
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget GymOperator

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 183
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 183

Sv: Øvelsevalg 2splitt
« #28 : 12. juni 2011, 14:55 »
Det er forsket på og bevist at 3 ganger ukentlig holder for en person under 40 år. Altså, det holder å trene fullkropp 3 ganger i uken, for å bygge muskler/ samt styrke. Jeg har hatt utrolig bra fremgang, derfor støtter jeg fullkropp.

De som boler, trenger ikke trene hver muskel mer enn 1-2 ganger i uken. Ettersom de vokser 60% fortere, og har en restitusjon uten like. Vi trenger og trene oftere, for at musklene skal vokse fortere. Det holder og trene 1 gang i uken for at person under 40 år, musklene vokser av det også.

De som boler har ofte høye mål og trener derfor oftere enn 2 ganger i uken. De som bruker anabole steroider trener jo mot å bli kroppsbyggere, og mange trener derfor mer enn 3 ganger i uka. Profisjonelle kroppsbyggere som lever av det trener jo 6 dager i uken som regel
Go Hard..... Or Go Home

Utlogget Bro

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 519
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 519

  • No Gain -> No Brain
Sv: Øvelsevalg 2splitt
« #29 : 15. juni 2011, 11:58 »
ler mye her altså. For de som har trent en stund så har de vel (håper jeg) skjønt at veldig mye fungerer for styrke og muskelvekst i forhold til treningsprogrammer. I tillegg responderer personer forksjellige på type treningsprogrammer. Jeg har prøvd mange treningsprogrammer, og erfart folk rundt meg klarer seg veldig bra på fullkroppsprogrammer deretter går over til noe annet og treffer bakken som feks 2 splitt. Og omvendte situasjoner. Hva er best? hadde dere hatt svaret på forumet her hadde dere nok badet i penger.
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120505.new

Bilder side 1, 5, 7 og 9.

Benk: 135 x 5

Knebøy: 150 X 5

Mark: 180 X 10

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!