Skrevet av Emne: 25åts symposium  (Lest 113390 ganger)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #75 : 15. oktober 2004, 19:53 »


Dette er et interessant tema. Hvis man ser bort i fra skader, så skulle man kanskje finne de øvelsene som man hater mest på hver muskelgruppe, og bare kjøre de en periode.


Ja, er helt enig. Fra og med neste uke skal jeg inkludere alle de øvelsene jeg er dårligst i og kjøre disse i 8 uker framover.

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T
« #76 : 15. oktober 2004, 20:13 »


 ::blush::Tusen takk, hva gjelder kunnskaper tror jeg du overgår meg på mange områder. Er du ernæringsfysiolog, forresten? Kanskje du kan hjelpe meg med diett om en stund? Som motytelse skal jeg sende deg et bilde når den tid kommer, selvf., men vær snill å ta noe beroligende før du åpner PM fra denne karen, for det kommer garantert til å sette deg i fyr altså, trur eg da.... Grin
]
Hehe, vel DET tilbudet kan jeg ikke si nei til  Grin !!!

Kan hjelpe deg jeg (ikke det at jeg tror du trenger det men)

- når får jeg se bilder da ? forhåpentligvis innen 3 år Wink

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #77 : 15. oktober 2004, 20:16 »
Du må da legge ut bilder her også da, ikke bare sende til damene.... Hehe...

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #78 : 18. oktober 2004, 09:46 »
søndag 17/10-40 min rolig kardio

mandag 18/10.
Går over til en syklus med høyere intensitet, skal forsøke å følge DC-opplegget mer eller mindre, får se hvor lenge jeg kan kjøre det før jeg må ha nedtrening, unnskyld "cruising". Grin

oppv. kardio
skråbenk, smithmaskin: 100kg*13 (10+3) reps (ikke så verst, har vært en dårlig øvelse for meg)-stretch
stående roing skivestang: 90kg*14 reps (9+5) ( :Pse kommentar under)
nedtrekk bredt grep: 90kg*13 (10+3)
triceps push-down: 40kg*12 (9+3)
sidehev: 13kgs hantler*15 (11+4)
shrugs stang: 70kg*18 (lett)
stretch!

Kommentar: jeg liker jo denne type trening godt, kortvarig-ca 30 minutter, og ordentlig pes. En lærdom fra denne økta som gikk på under 30 minutter, er at jeg på grunn av rest-pause teknikken får en voldsom puls. Det hadde vært artig å brukt pulsmåler i dag, for her var jeg veldig sliten allerede etter første øvelse. Hev etter pusten etter hvert eneste sett på bryst og rygg, som ved heavy duty trening, men kommer til å legge inn litt pause mellom øvelsene heretter.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #79 : 18. oktober 2004, 09:50 »
Trener du i den rekkefølgen du har satt opp her?? Jeg har begynt å kjøre annenhver motstående muskelgruppe for å yte mer. F.eks. bryst, rygg bredde, triceps, rygg dybde, skulder, nakke. Jeg føler helt klart at jeg har mer å gi da, enn å kjøre meg helt ut på bryst, så triceps.... da er det ikke mye push til pressøvelser for skulder..... Undecided
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #80 : 18. oktober 2004, 09:55 »
Trener du i den rekkefølgen du har satt opp her?? Jeg har begynt å kjøre annenhver motstående muskelgruppe for å yte mer. F.eks. bryst, rygg bredde, triceps, rygg dybde, skulder, nakke. Jeg føler helt klart at jeg har mer å gi da, enn å kjøre meg helt ut på bryst, så triceps.... da er det ikke mye push til pressøvelser for skulder..... Undecided

Ja, jeg trente i denne rekkefølgen, har tenkt mye over det. Veldig interessant det opplegget du har. Nå skal det sies at denne økta er den i DC-opplegget mitt som har flest øvelser, men jeg forstår jo hvorfor mange vil foretrekke å ha en annen rekkefølge! Skal absolutt vurdere din variant UAC! Tror også jeg skal kjøre biceps før bein de dagene disse gruppene står på programmet Grin Var overrasket over hvor sliten jeg var i dag, så da er det jo bare å stålsette seg til lår-trening... Tongue

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #81 : 18. oktober 2004, 09:57 »
Det bør du absolutt vurdere !!! Jeg kjører alttid biceps før bein. Dvs. jeg kjører som følgende :

biceps, underarm, legg, hamstrings og til slutt fremsiden lår. Å starte med 1 sett knebøy f.eks. til failure, da har ikke jeg såååå mye å gi etterpå nei.. Grin
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #82 : 18. oktober 2004, 10:07 »
Jeg kjører alttid biceps før bein.  Å starte med 1 sett knebøy f.eks. til failure, da har ikke jeg såååå mye å gi etterpå nei.. Grin

Kommer til å gjøre det samme, uten tvil. Er en stund siden jeg har brukt rest-pause med en slik innsats, og det tok utrolig. Veldig lenge siden jeg har tatt meg sånn ut gjennom det som egentlig bare er ett sett per muskelgruppe-fikk utrolig puls, så dette må jeg bare ta hensyn til framover.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #83 : 20. oktober 2004, 09:56 »
onsdag 29/10

"..at 10 reps I am seriously doubting I am going to make it---at 14 reps IM seeing colors---at 17 reps IM asking God for help--and the last 3 reps are life, death, or rigor mortis"

Sant nok, tøffere enn heavy duty fordi settene blir såpass lange, noe som fører til masse melkesyre og høyt blodtrykk på slutten av settet.

Dagens økt:
kardio
biceps konsentrasjonscurl: 18kgs hantel*17 reps (12+5), hard stretch
knebøy, smith-maskin: 160kg*17 (13+4)
hamstring leg curl: 90kg*20(17+3-jøss, det var enten solid rekord i reps på 90kg eller så var jeg så bevisstløs etter knebøy at jeg surra)
Tåhev, maskin: 320kg*23 (18+5, kommentar som over).
Hard stretch for beina

Begynner å få tro på at jeg i løpet av denne vinteren skal få betalt for den møysommelige gjenopptreninga. Nå kjennes kroppen veldig bra, ingen skadesymptom så lenge jeg holder meg unna markløft, først og fremst skuldre og biceps som henger etter.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #84 : 20. oktober 2004, 10:16 »

Progresjonen er jo veldig i fokus her som i annen trening. Fører du logg mht vekter brukt og antall repper i RP-settene (eventuell fordeling innen RP) eller gjør du vektvalg mer på "følelsen"....

Jeg er selv veldig opptatt av dette med målrettet progresjon, men jeg må innrømme, etter haugevis med forsøk på å føre treningslogger, at det funker like dårlig hver gang..... Min trening har derfor alltid vært mer "følesesbasert" mht valg av vekter. Så har jeg heller latt det omtrentlige repp-antallet være det mest ledende. Da har min filiosofi vært at vektbelastningen heller får gå litt opp og ned så lenge denne "bølgingen" i snitt går litt i oppoverbakke.......... En javn progresjon mellom hovedsykluser er jo uansett vanskeligere etter noen år enn det var i begynnelsen....... synd, men sant.......

Beklager at jeg ikke har tatt meg tid til å lese bakover - så spørsmålet er sikkert godt besvart tidligere.....



Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #85 : 20. oktober 2004, 10:33 »

Progresjonen er jo veldig i fokus her som i annen trening. Fører du logg mht vekter brukt og antall repper i RP-settene (eventuell fordeling innen RP) eller gjør du vektvalg mer på "følelsen"....

Jeg er selv veldig opptatt av dette med målrettet progresjon, men jeg må innrømme, etter haugevis med forsøk på å føre treningslogger, at det funker like dårlig hver gang..... Min trening har derfor alltid vært mer "følesesbasert" mht valg av vekter. Så har jeg heller latt det omtrentlige repp-antallet være det mest ledende. Da har min filiosofi vært at vektbelastningen heller får gå litt opp og ned så lenge denne "bølgingen" i snitt går litt i oppoverbakke.......... En javn progresjon mellom hovedsykluser er jo uansett vanskeligere etter noen år enn det var i begynnelsen....... synd, men sant.......

Beklager at jeg ikke har tatt meg tid til å lese bakover - så spørsmålet er sikkert godt besvart tidligere.....


Jeg må innrømme at jeg har hatt for vane en viss feeling-tilnærming- har selvsagt forsøkt å øke på hver trening innen en syklus, men av og til -særlig et stykke inn i en syklus- vil kroppen rett og slett ikke, kjenner det egentlig på muskelen at den liksom er død. Har ført logg hele tiden, og den viser faktisk et visst mønster i dette. Ved trening med høy intensitet (utfra mine forutsetninger) har progresjonen gjerne stoppet opp etter 5-6 uker.

Nå har jeg bestemt meg for å følge DC-opplegget ganske strengt inntil det butter, minimum i 8 uker. Derfor fører jeg nå loggen så nøye jeg klarer, og skal øke vektene på hver øvelse fra økt til økt. Hypotetisk skal det gi en bra progresjon i en slik periode. Spørsmålet er om jeg vil passere en slags formtopp seinere eller tidligere med DC enn jeg har gjort med andre sykluser med høy intensitet. Har lest det jeg har kommet over om DCs trening, og jeg skal ikke utelukke at volumet i denne treninga er så mikroskopisk at man unngår den diffuse neuro-muskulære trøttheten som har oppstått for meg etter 5-6 uker med yates-inspirert trening, hvis du skjønner hva jeg mener...Samtidig er splitten og frekvensen i DC-treninga temmelig smart. Med det mener jeg at man får høy intensitet, brukbar frekvens, men likevel så lavt volum at man kan presse seg voldsomt. Usikkerheten min har vært knyttet til hvor lenge jeg kan holde det gående med den treninga, som sagt.
Har også svelget en kamel ndg. øvingsutvalget! Inkluderer veldig mye øvelser i maskin. DC argumenterer for å unngå en del tradisjonelle øvelser fordi "intensiteten" i treninga (failure+1-2 rest-pause sett på hvert arbeidssett) er så høy at risikoen for skader også vil øke sterkt.
Anbefalingene hans om stretching har jeg fulgt i ca 4 måneder allerede, og dette kan jeg ikke få rost nok. Det var etter at dette begynte å gi resultater at jeg for alvor begynte å ta mannen skikkelig seriøst.

Skal i hvertfall gjøre et ærlig og seriøst forsøk på å følge dette opplegget, så får vi se hvor det bærer.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #86 : 20. oktober 2004, 10:46 »
Mulig jeg husker feil, men legger du opp kostholdet ditt opp mot hva DC anbefaler og ?? Det helt nøyaktige kostholdet hans er vel vanselig å få tak i. Men du som trener tidlig har vel mulighet for å legge deg opp i mot noen av retningslinjene som er kjent i hvert fall ??

Mulig du har svart på dette før, men jeg er nok medlem av korttidsminneforeningen gitt....... Undecided
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #87 : 20. oktober 2004, 10:48 »
Takk for utfyllende svar.

Jeg har også i stor grad benyttet meg av stretchinga som han foreskriver, og har stor tro på at den er av betydning.

Det er i allefall hevet over enhver tvil at RP-metoden gir en sterk følelse av å ha gjort noe "riktig". En veldig utmattende treningsform som etter min mening er ideell for "1-setts-trening" derom en ønsker å føle at en har trent etter økta......  Wink


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #88 : 20. oktober 2004, 11:01 »
Mulig jeg husker feil, men legger du opp kostholdet ditt opp mot hva DC anbefaler og ?? Det helt nøyaktige kostholdet hans er vel vanselig å få tak i. Men du som trener tidlig har vel mulighet for å legge deg opp i mot noen av retningslinjene som er kjent i hvert fall ??

Mulig du har svart på dette før, men jeg er nok medlem av korttidsminneforeningen gitt....... Undecided

He-he, du er slett ikke alene når det gjelder det siste punktet.

Ja, jeg er heldig på den måten at jeg kan trene tidlig hver morgen. Det har sine ulemper, men en av fordelene er at det er lett å spise mye etter trening.

Når det gjelder DC sine anbefalinger om kosthold kan jeg ikke si at jeg følger dem religiøst, og som du sier er det litt vanskelig å få pinpointet det helt nøyaktig. Men utfra hva jeg har lest om bulking (ref underteksten min om chicken wings forresten.. Grin), tror jeg at jeg følger noen av anbefalingene hans:
-betydelig inntak av protein ( i mitt tilfelle; ca 450 gram per dag, kanskje noe mindre enn han anbefaler)
-begrenset karbo-inntak på kvelden
-spiser alltid et måltid rikt på proteiner før leggetid (gjerne kasein)
-spiser rikelig med vitaminer, og i perioder ekstrakt av grønn te som anti-oksydanter

Ellers: er blitt nøye med raske karbs på slutten av treninga/rett etter trening, samt at jeg spiser bra med litt "langsommere" karbohydrater i timene etter trening, innimellom protein selv. Tongue
Har også funnet ut at en god porsjon fiber til frokost (korn) og som mellom-måltid (frukt) samt middag (grønnsaker) holder magen min i kjempeform-kan jo være et problem ved proteinrik diett. Tar også linfrøolje og tran.
Er blitt litt mer seriøs på kosten igjen enn jeg har vært de siste årene, henger vel sammen med at motivasjonen er tilbake.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #89 : 20. oktober 2004, 11:06 »
Det er i allefall hevet over enhver tvil at RP-metoden gir en sterk følelse av å ha gjort noe "riktig". En veldig utmattende treningsform som etter min mening er ideell for "1-setts-trening" derom en ønsker å føle at en har trent etter økta......  Wink

Jepp! Søvnbehovet mitt etter denne formen for treningsøkter er ganske spesielt.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!