Skrevet av Emne: Benkpress alene  (Lest 6396 ganger)

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Benkpress alene
« #15 : 30. mars 2005, 08:21 »
Er enig med Tricepsman, etter 130 og oppover så blir dette en dårlig løsning.
Det eneste som funker på tunge vekter er å pendle stangen fra side til side, slik at loddene faller av.

Men når det er sagt så bør man aldri komme ut for noe sånt, da har man gjort noe fundamentalt feil.
Det er en ting å ikke greie vekten, men hva skal man gjøre den dager albuen går ut av ledd, eller når man får et illebefinnende etc...etc... og det er ingen som er der for å hjelpe ?

Kjempepoeng! Jeg har selv fått en avriving/brist i brystet, og da hadde pokker ikke jeg greid å få opp stanga på egen hånd.

Den viktigste leksa jeg lærte den gangen var at det skjedde under oppvarming (150 kilo eller så) og da bruker en jo aldri spotter liksom - heldigvis bruker jeg aldri låser under oppvarminssettene heller............ På arbeidssettene så hadde jeg som alltid bedt noen passe på, for jeg har en gang sett en kar som fikk 180 kilo i høy hastighet rett i brystkassa og det frister i grunn ikke............

I dag kjører jeg aldri fribenk med mindre det i det minste er andre i lokalet som er obs på at jeg ligger der og løfter - så kan de i det minste komme løpende til om det skjer noe......


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
SV: Benkpress alene
« #16 : 30. mars 2005, 13:37 »
At man skader fibrene i musklene med å løfte mer enn du klarer...? Hvis man løfter mer enn man klarer... øh.. du klarer vel ikke å løfte mer enn du klarer.....? En ting til, er ikke poenget med trening å bryte ned muskelen så den vokser seg sterkere og større til neste gang da..? Dvs stor belastning og tunge vekter. Er det det du kaller å "ødelegge fibrene"?

Mongotryne, hadde jeg vært deg hadde jeg kjørt med hantler, uten tvil. De er bare å slenge på golvet når du er ferdig eller ikke klarer mer.

faen er dette for et drittsvar a ?
1. altså, man klarer å løfte MYE mer fra stativet og ned til brystet enn man klarer fra brystet og opp til stanga
2. jeg har LEST at det ikke er bra å kjøre til failure hele tiden i og med at man ødelegger fibrene slik at man fort stagnerer  å kan få skader etc
3.  Man bryter jo ned musklene ned selvom man ikke kjører til failure, jeg har aldri kjørt failure og jeg vil påstå å si at jeg alikavel økt litt i muskelmasse siden jeg starta.. men du er vel kanskje uenig i det?
4. jeg har da aldri sagt at man må ha tunge vekter for å kjøre til failure...
5. hvor skriver jeg at man ødelegger noe som helst ved stor belastning... det er forskjell på stor og for stor

men igjen, det med ødeleggelse av fibrene i musklene etc er noe jeg har LEST. det er ikke no teori jeg har funnet opp selv. aldri påstått og sagt jeg kan alt om trening... jeg er her for å lære
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget Great Dog

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

  • sjefenoverallesjefer
SV: Benkpress alene
« #17 : 30. mars 2005, 18:01 »
Apropos diskusjon om å skaded/ødlegge muskelfibre..
Dette har jeg klippet fra tn.no - om ryp:

Kroppen din er utstyrt med en forbløffende tilpasningsevne. Den vil gjøre alt for å beskytte deg. Når du spiser, lagrer den energien i maten for senere bruk. Når du trener, bygger musklene dine seg større og sterkere for å klare påkjenningen. I motsetning til alle som har endeløse diskusjoner om hvor mange sett og repetisjoner som vil gi best resultat, vet vi nå hva som er mest viktig: nemlig overbelastning. En muskel kan ikke telle, og det vil ikke være noe bestemt antall repetisjoner som slår av eller på vekstresponsen. Du kan heller ikke "forvirre" en muskel til å vokse ved å forandre øvelser, reps og settantall fram og tilbake, eller ved å hoppe på måfå fra et treningsprogram til et annet. De beste resultatene får du ved å følge et program som bevisst bruker kunnskapen om hvordan en muskel vokser.
Mekanisk overbelastning er altså det viktigste. Når en muskel utsettes for en uvant påkjenning, vil mikroskopiske brudd i muskelfibrene - på fagspråket kalt "mikrotrauma" - gjøre at kroppen setter i gang en hel rekke kjemiske prosesser for å reparere skaden. Samtidig som muskelen bygges større, dannes også et seigt bindevev for å beskytte mot skade. Hvor mye bindevev som dannes, er avhengig av hvor stor overbelastningen er. Hvis du aldri har trent før, eller hatt en lang periode uten trening, vil det være nok å løfte ganske lette vekter for å få muskelen til å vokse. Du vil merke at du er støl og stiv i flere dager etter den første treninga.
Dette seige bindevevet vil imidlertid gradvis bygge seg sterkere. Samme belastning (vekta på stanga) vil etter hvert ikke være nok til å skade muskelen, og den vil ikke ha noen grunn til å vokse seg større lenger. For å være sikker på at du hele tiden ligger i forkant av denne beskyttende prosessen, må du passe på å øke vektene du løfter så ofte som mulig - aller helst hver trening. Det er dette vi kaller progresjon, eller i dette tilfellet, belastningsprogresjon. Lettere vekter enn det muskelen har opparbeidet en beskyttelse mot, vil også være lite effektive, som du sikkert forstår.
Veldig små endringer i belastning vil ikke være nok til at muskelen kjenner forskjellen, så det er også nødvendig å øke vektene tilstrekkelig mye for å stimulere muskelen til å vokse.
Løft med den skrotten du har

Utlogget deeX

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 101
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 101

SV: Benkpress alene
« #18 : 30. mars 2005, 23:06 »
Hvor mye VEIERr du og hvor HØY er du?
Min treningsdagbok http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=23360.0
Alder:     16 år
Høyde:   1,74
Vekt:      75 kg(skal  ned til 70)
Trent:     3mnd snart.

Utlogget Great

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 948
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 948

  • -Rest When You're Dead!
SV: Benkpress alene
« #19 : 01. april 2005, 19:52 »
hehe, å kjøre med hantler er nor både det beste og sikreste.
benkpress sliter alt for mye på skuldra, og du vil lett få betennelse om du ikke er vandt. trener du på et gym, eller hjemme i "kjellern"? om du trener på et gym er det vel ikke noe problem å be noen sikre. er det hjemme kan vel alltids noen hjelpe deg om du skal prøve max.
men som sagt benkpress er ikke noe øvelse fra himmelen, plager med skulderen. jeg kjører ikke benk. eneste grunnen til å kjøre benkpress er jo skrytinga, om du sier at du trener får du automatisk svaret "hvor mye tar du  benken"? ser ikke noe vits i dette, så jeg kjører med hantler.  Wink
- Tren hardt, spis mye!
     Weightlifter3       Food

Utlogget Great

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 948
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 948

  • -Rest When You're Dead!
SV: Benkpress alene
« #20 : 01. april 2005, 19:54 »
håper det hjalp...  Huh
men sier ikke at benk er for idioter heller (sier bare at man burde ta det med ro når det er snakk om denne øvelsen, lett å bli skadet).
noen som er enige i dette?
- Tren hardt, spis mye!
     Weightlifter3       Food

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
SV: Benkpress alene
« #21 : 01. april 2005, 19:58 »
Er enig i at man bør ta det med ro men ikke kutte øvelsen fra start selvom den kan være skadelig.. kjør øvelsen riktig fra dag en og det går nok bra. men det beste er vel uansett variasjon.. husker når jeg starta å trene benk var når jeg kjøpte benkpress for konfirmasjonspengene og kjørte benkpress hver eneste dag.. Tongue
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget thenatural

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 84

SV: Benkpress alene
« #22 : 01. april 2005, 20:04 »
Et veldig godt alternativ til benkpress er Vince Gironda's "Neck Press".
Kryss beina og dra dem så langt opp mot brystkassen som mulig. Ta et "falskt grep", dvs ikke strekk tommelen rundt stangen. Ål deg såpass langt ned på benken at du kan senke stangen ned til der hvor nakken begynner. Prøv denne, den tar brystmusklene mye bedre enn vanlig benkpress. Forskjellen er spesielt stor i øvre del av brystmusklene, der hvor de fleste er underutviklet i forhold til nedre del av brystmusklene som er lette å trene. Just a tip!

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Benkpress alene
« #23 : 01. april 2005, 20:19 »
faen er dette for et drittsvar a ?
1. altså, man klarer å løfte MYE mer fra stativet og ned til brystet enn man klarer fra brystet og opp til stanga
2. jeg har LEST at det ikke er bra å kjøre til failure hele tiden i og med at man ødelegger fibrene slik at man fort stagnerer å kan få skader etc
3. Man bryter jo ned musklene ned selvom man ikke kjører til failure, jeg har aldri kjørt failure og jeg vil påstå å si at jeg alikavel økt litt i muskelmasse siden jeg starta.. men du er vel kanskje uenig i det?
4. jeg har da aldri sagt at man må ha tunge vekter for å kjøre til failure...
5. hvor skriver jeg at man ødelegger noe som helst ved stor belastning... det er forskjell på stor og for stor

men igjen, det med ødeleggelse av fibrene i musklene etc er noe jeg har LEST. det er ikke no teori jeg har funnet opp selv. aldri påstått og sagt jeg kan alt om trening... jeg er her for å lære

Drittsvar..? Var kun spørsmål. Ble de litt vanskelige for deg eller noe? Ro ned, som jeg sa var det KUN spørsmål og jeg lurte på hva du mente. Beklager hvis jeg kanskje hadde en litt halvsur/småfrekk tone eller noe.

1: Ja jeg veit. Men du skrev jo faktisk dette: "er jo bare å passe på at du ikke løfter mer enn du klarer.. det burde man jo egentlig ikke uansett selvom det er mange som liker å kjøre alle sett til failure, men jeg harivertfal lest at det skader og ødelegger fibrene musklene." Hvordan kan man kjøre til failure hvis du løfter tyngre enn du klarer? (Dvs fra stativet og ned på brystet) Jeg klarer i allefall ikke det Tongue Forklar, er du grei.

2: Såvidt jeg veit er grunnen til at man ikke skal kjøre til failure hele tiden at man kan bli overtrent. Ikke pga ødelagte muskelfibre, men pga at nervesystemet aldri får tid til å hente seg skikkelig inn igjen. Overbelastet nervesystem = stagnering/overtrening.
Du må gjerne legge ut det du har lest om at muskelfibrene blir ødelagt, sikkert flere her som kan ha interesse av å lese det og kanskje lære noe nytt.
Det jeg tenker på når jeg hører "ødelagte/nedbrutte muskelfibre" er jo at det er akkurat det som er meninga med trening.. Så bygger kroppen seg opp sterkere og større til neste gang. (Restituerer) Men kjekt om du kunne ha lagt ut det der du leste.

3: Failure? Når har jeg sagt noe om det..? Jeg har ikke sagt et ord om det, hverken for eller i mot. Og nei, veit godt at du ikke trenger å kjøre til failure for å ha fremgang.

4: Har jeg heller aldri påstått at du har sagt.. Jeg har, som sagt, heller ikke nevnt failure.

5: Jeg siterer: "er jo bare å passe på at du ikke løfter mer enn du klarer.. det burde man jo egentlig ikke uansett selvom det er mange som liker å kjøre alle sett til failure, men jeg har ivertfal lest at det skader og ødelegger fibrene musklene."
I det heletatt var det der en merkelig setning.

Mer du lurer på?

The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Great

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 948
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 948

  • -Rest When You're Dead!
SV: Benkpress alene
« #24 : 01. april 2005, 20:27 »
men det beste er vel uansett variasjon.. husker når jeg starta å trene benk var når jeg kjøpte benkpress for konfirmasjonspengene og kjørte benkpress hver eneste dag.. Tongue

ja, variasjon er er nøkkelen til alt! gjorde akkurat det samme, min bror fikk benkpress i gave og jeg hev meg på den. kjørte nesten hver dag, og kunne faktisk se at de første månedene med ordentlig trening på gymmet var det lettere å trene bryst enn de andre kroppsdelene. jeg hadde jo kun trent bryst i ett år  Tongue selvfølgelig noe annet og, men i hovedsak bryst Cheesy
hehe...
- Tren hardt, spis mye!
     Weightlifter3       Food

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
SV: Benkpress alene
« #25 : 01. april 2005, 20:28 »
ok beklager om jeg ble litt irritert.. tolket det som om du prøvde alt du kunne for å rakke nedpå det jeg sa  men ok lets start over Wink

1. eneste jeg mente var at han ikke burde passe på å ikke kjøre til failure hvis han er alene og heller ikke prøve maksløft alene ( noe jeg selv har gjort og var 1 cm fra brukket nakke Tongue )

2. skal se om jeg finner artikkelen jeghar lest.. tror det var på www.iform.no jeg leste det

3. sikkelig bare missforståelse så driter i den Wink
4. samma som 4 Tongue

5. Ser jeg har skrevet veldig rotete... noe jeg er veldig flink til.. begynner å si noe også blander jeg inn forskjellige ting.... har aldri vært flink i norsk Tongue

prøvde å gjøre det så kort som mulig så det ikke kommer inn masse tull i mellom Wink
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Benkpress alene
« #26 : 01. april 2005, 21:27 »
Hehe Grin Nei var ikke tanken å rakke ned på noe av det du sa, egentlig.. Men kan fort komme litt sarkasme innimellom alt.. hehe...

The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!