Skrevet av Emne: Sauna etter trening?  (Lest 4176 ganger)

Utlogget Nils2u

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 95
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 95

Sauna etter trening?
« : 11. april 2005, 08:10 »
Etter trening kjører vi ofte en 15-20 min i badstua, og somregel med ganske høy temperatur, slik at hjertefrekvensen ligger godt over normalt. Sauna skal vistnok være godt for muskelrestitusjon, men hjelper den også til å forbrenne fett, og hvordan blir det å ta 20 min i badstue i forhold til å gå en tur i 20 min? Og helt til slutt; er badstue muskelforbrennende?

På forhånd takk,
Nils2u

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Sauna etter trening?
« #1 : 11. april 2005, 13:06 »
Jeg kan ikke uttale meg om fettforbrenningen, men vdr. det siste du spør om kan jeg kanskje knytte en kort kommentar til. Vi har ikke noe dokumentasjon på sauna spesielt, men det er grunn til å tro at det ikke er uheldig etter trening, så sant du sørger for rikelig drikke og å få i deg den næringen du bør etter trening. Det ser ut til at relativt høy temperatur under og rett etter trening indirekte kan ha en viss positiv effekt på muskelbygging. Hvilken mekanisme som spiller inn her vet vi ikke nok om, men ett studie påviste en sammenheng mellom temperatur og kroppens naturlige serum nivå av veksthormon. Jeg refererte dette studiet for ett års tid siden, men har ikke lagret det dessverre.
Effekten er ikke på noen måte dramatisk, men jeg tror i alle fall det er riktig å si at 20 min sauna ikke skader etter styrketrening.

Utlogget Vaskeball

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 243
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 243

  • Klen, men ren (på evig bulk)
SV: Sauna etter trening?
« #2 : 11. april 2005, 13:22 »
Some cardiovascular and metabolic effects of repeated sauna bathing.

Sitat
Ten healthy male volunteers were exposed to the dry heat of a Finnish sauna (+80 degrees C) for 1 h twice a day for a period of 7 days. After each exposure rectal temperature rose by 0.8-1.1 degrees C and body weight dropped by 0.7-0.9 kg. The systolic blood pressure recorded 3-5 min after the sauna did not change during the experiments but the diastolic blood pressure decreased by 7-37 mmHg (P less than 0.05). The pulse rate rose from 75-80 to 106-116 beats min-1 (P less than 0.05) after the sauna. The increased responses of pulse and temperature adapted to heat exposures so that they were significantly lower after the 3rd day (rectal temperature) or after 6th day (pulse). Metabolic rate increased by 25-33% (P less than 0.01) after the first day. Serum total proteins, Hb and Htc were significantly increased on the 1st and 3rd days but not later, although the dehydration in response to sauna was unchanged as judged from the weight losses. Serum K, Na and Fe were significantly decreased on the 3rd and 7th day indicating that special attention should be given to the electrolyte balance in long-lasting intense heat exposure. No ECG changes were found in recordings taken on the 7th day.

Nå var det riktignok ganske store mengder badstubading i denne studien, men jeg tror vi kan konkludere med at badstubading iallefall ikke er dårlig for deffen.
Wannabe raw styrkeløfter, 180-125-215

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

SV: Sauna etter trening?
« #3 : 11. april 2005, 14:36 »
Den forbrenner ikke fett, men man svetter vekk masse vann hvilket fører til vekttap.
sjokk og vantro

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Sauna etter trening?
« #4 : 11. april 2005, 14:39 »
Den forbrenner ikke fett, men man svetter vekk masse vann hvilket fører til vekttap.

Vakseballs studiereferanse viste jo at store doser sauna vil øke metabolismen/forbrenningen, og dermed også fettforbrenningen. Om dette også gjelder for mer "normale" saunadoser vet jeg ikke.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Are

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 185
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 185

SV: Sauna etter trening?
« #5 : 11. april 2005, 16:54 »
bestill (http://www.tn.no/, se på høyre side Tech Nutrition magasin) eller gå i en butikk der de selger TN produkter og hent et TN magasin... her så jeg det sto litt om badstue rett etter trening... noe nylig (tror det var japansk) forskning hadde bevist at man kunne forbrenne opptil 300 kalorier, bare ved å sitte i badstua etter en hard treningsøkt... MEN det sto ingenting om hvor lenge man måtte være i badstua eller hvor mange grader det skulle være der...

Utlogget Looper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 291
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 291

SV: Sauna etter trening?
« #6 : 12. april 2005, 15:40 »
Ja, men så skriver jo de også at man kan forbrenne masse kalorier ved å ta på seg en stram strømpebukse også da...

 Wink
- Whether you think you can, or think you can't - you are probably right

- Eat to live, not live to eat

- Excess body fat is ugly and dangerous!

- Hjerte er kroppens viktigste muskel, så hvorfor ikke trene den?

Utlogget Are

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 185
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 185

SV: Sauna etter trening?
« #7 : 12. april 2005, 15:54 »
kan godt hende det er piss...men kan være verdt å lese d..

Utlogget Woody

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 036
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 036

SV: Sauna etter trening?
« #8 : 13. april 2005, 07:34 »
Jeg slanker meg ved å ta av og på en starm strømpebukse jeg. Hadde en økt på 45 minutter i går.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!