Skrevet av Emne: Altså... Gud finnes ikke?  (Lest 98137 ganger)

Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #240 : 09. juni 2006, 09:51 »
HELLmilk, synes dette blir en merkelig "bevisføring" når du bare viser til andre skrifter. Normalt vil man nok kunne benytte samme fremgangsmåte i forbindelse med teorier, men skal man snakke om "sannheter" bør det legges frem konkrete bevis.

Utlogget Sakuraba

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 433
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 433

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #241 : 09. juni 2006, 10:17 »
Kreativt at Hellmik har en debattkultur som står så langt unna alt som heter kristne verdier.. Smiley Han mangler ydmykhet, selvironi OG respekt for sine meddebbatanter... WWJD Hellmik..?

Jesus ville vridd seg i graven (eller himmelen) over hvordan kristene følger hans eksempel ved å drepe,latterliggjøre,se ned på,diskrimenere andre som ikke er helt lik dem selv.


Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #242 : 09. juni 2006, 10:36 »
HELLmilk, synes dette blir en merkelig "bevisføring" når du bare viser til andre skrifter. Normalt vil man nok kunne benytte samme fremgangsmåte i forbindelse med teorier, men skal man snakke om "sannheter" bør det legges frem konkrete bevis.

Det var en debatt rundt skriftgrunnlaget til NT, jeg kan ikke annet enn å henvise til hva disse skriftene heter, slik at de som måtte ønske eventuelt kan slå opp å se at det stemmer selv. Disse avskriftene fra orginalene finnes, det er så nært opp til en bevisføring jeg kan komme i den sammenheng- det er fullt munlig å gå enda mer i detalj om hver enkelt skrift, hvor det måtte befinne seg osv. men er man så intressert kunne jeg heller henvist videre til en professor som har mye større oversikt enn meg selv. Klarer ikke helt å forstå hva du mener med "konkret bevis" i denne sammenheng, ett annet doukment som det står at "bibelen er sann" -det ville vel heller ikke vært noe konkret...man må jo i siste instans bare stole på\tro at dette er go fisk...Egentlig vil jeg heller snakke om Gud, hvem han er, hvorfor han har satt oss her osv.  Wink
Finn fem feil.

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #243 : 09. juni 2006, 10:39 »
Jesus ville vridd seg i graven (eller himmelen) over hvordan kristene følger hans eksempel ved å drepe,latterliggjøre,se ned på,diskrimenere andre som ikke er helt lik dem selv.



Her drar vi alle under en kam ser jeg...
Finn fem feil.

Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #244 : 09. juni 2006, 12:26 »
Det var en debatt rundt skriftgrunnlaget til NT, jeg kan ikke annet enn å henvise til hva disse skriftene heter, slik at de som måtte ønske eventuelt kan slå opp å se at det stemmer selv. Disse avskriftene fra orginalene finnes, det er så nært opp til en bevisføring jeg kan komme i den sammenheng- det er fullt munlig å gå enda mer i detalj om hver enkelt skrift, hvor det måtte befinne seg osv. men er man så intressert kunne jeg heller henvist videre til en professor som har mye større oversikt enn meg selv. Klarer ikke helt å forstå hva du mener med "konkret bevis" i denne sammenheng, ett annet doukment som det står at "bibelen er sann" -det ville vel heller ikke vært noe konkret...man må jo i siste instans bare stole på\tro at dette er go fisk...Egentlig vil jeg heller snakke om Gud, hvem han er, hvorfor han har satt oss her osv.  Wink


Men er da utsagn som "Gud finnes ikke" like riktige som din påstand om at han finnes?

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #245 : 09. juni 2006, 12:53 »
Jesus ville vridd seg i graven (eller himmelen) over hvordan kristene følger hans eksempel ved å drepe,latterliggjøre,se ned på,diskrimenere andre som ikke er helt lik dem selv.



Vi kristne følger vel ikke Hans eksempel når vi dreper? Forøvrig syns jeg DU er svært dømmende over kristendommen. Ingen er like, det skal du vite. Om du har følt deg tråkket på, latterliggjort, diskriminert, så ville ikke _alle_ kristne gjort det mot deg.

Dessuten, kan du ikke klandre kristendommen for det. Så godt som alle mennesker har en ond kraft inne i seg, som får lyst til å gjøre det som strider mot Guds vilje, når den kraften tar overhånd, og man ikke egentlig helt har kontrollen, så får man da som beklagelig; latterliggjøring, diskriminering osv av ikke-kristne.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

silentk

  • Gjest
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #246 : 09. juni 2006, 13:48 »
Steingrim Kalveleik (a.k.a. quinlan) ville bruke Koranen som dopapir! Det sier noe om hans forståelse og respekt for ulike religioner.

Utlogget Sakuraba

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 433
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 433

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #247 : 09. juni 2006, 14:06 »
Her drar vi alle under en kam ser jeg...

ikke alle selvfølgelig, samboeren min er forresten kristen..men måten kirken drives på nå og i fortiden kan vi absolutt kritisere! Minner denne kirken oss om jesus?

Jeg vet ærlig talt ikke helt hvor jeg skal begynne hvis skal snakke om hvordan kristne har forfulgt andre folkeslag og religioner,homofile,jøder etc..

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #248 : 09. juni 2006, 15:20 »
Men er da utsagn som "Gud finnes ikke" like riktige som din påstand om at han finnes?

Ja ett utsagn vil ihvertfall oppleves mer "riktig", alt etter hvem som bruker det...Men det er jo nettopp det denne samtalen dreier seg om, jeg påstår han finnes, og har lyst å fortelle om det, de fleste andre påstår det motsatte (det er "bare" ca. 5% aktive kristne her i Norge, så det er ingen tvil om jeg er i undertall, men Gud blir ikke noe mindre virkelig av den grunn...)- skal ikke tvinge Gud ned over hodet på noen av dere, om dere ikke tror ett ord av det jeg sier er det helt opp til dere- selvsagt.
Men når man opplever noe så stort som å bli møtt av Gud, blir dette vanskelig å holde for seg selv, man vil i det minste fortelle om det man har opplevd, å gi andre en mulighet til å utforske muligheten for om det er noe sant i det...Jeg er glad for min egen del at jeg ikke bare slo fast en forutinntatt mening og Gud, å "bestemte meg" for at dette er tull, men faktisk tok ett initiativ til å se om det var noe sant i det bibelen sa....
Finn fem feil.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #249 : 09. juni 2006, 15:30 »
Steingrim Kalveleik (a.k.a. quinlan) ville bruke Koranen som dopapir! Det sier noe om hans forståelse og respekt for ulike religioner.

Hehe, alle gjør feil en gang iblant. Dum som jeg var så støttet jeg meg til Otto Jespersen sin spøk, og fant det fristende å dra den videre.. Har et _litt_ annet syn nå.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #250 : 09. juni 2006, 15:31 »
ikke alle selvfølgelig, samboeren min er forresten kristen..men måten kirken drives på nå og i fortiden kan vi absolutt kritisere! Minner denne kirken oss om jesus?

Jeg vet ærlig talt ikke helt hvor jeg skal begynne hvis skal snakke om hvordan kristne har forfulgt andre folkeslag og religioner,homofile,jøder etc..


Men jeg vil ikke forsvare kirken, uheldigvis, så lenge mennesker blir betrodd det ansvar som Gud gir oss, vil det alltid være masse folk som dummer seg ut. Masse innenfor kirken er bra, men at det til tider i historien ikke har vært annet enn manipulasjon (fks. med avlatshandelen), politisk spill (Konstantin som innførte statsreligion hovedsaklig for å skape ro og orden), og vold\drap i Guds navn (eks. med korstogene, og kristningen av Norge) det er ett sørgelig faktum. For meg er ikke dette egentilg så mye "kristendom", det er byrokrati som bare bruker kirken som ett brekkjern til egen vinning. At mennesker har gjort utrolig mye dumt under en "kristen banner", det vil jeg ikke forsvare på noen som helst måte...Det samme skjer i dag, bare nå er det kanskje andre kampsaker...Ikke gi Gud skylden for det mennesker gjør i "hans navn", han har ingenting med det å gjøre- hans vilje, hans vesen, det han utretter her på jorden, det står det om i bibelen...Om noen tilegger Gud noe som ikke er skrevet om i bibelen, så er det rett og slett bare vas, eller vranglære for å bruke en mer teologisk rettet term...Søk Gud!, ikke alt det rotet rundt...
Finn fem feil.

GeirH

  • Gjest
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #251 : 09. juni 2006, 15:55 »
Å jo da!
I går så jeg ei dame som var så fin at hun bare måtte være kona til Gud!
 Grin

Utlogget Sjefskjerring

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 569
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 569

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #252 : 09. juni 2006, 16:02 »
Å jo da!
I går så jeg ei dame som var så fin at hun bare måtte være kona til Gud!
 Grin

skikkelig dårlig gjort å ikke komme bort å si hei da...Wink

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #253 : 09. juni 2006, 16:06 »
Smågutter har lett for å "renne over" da. Var nok derfor. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Ventura

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 636
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 636

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #254 : 06. august 2006, 23:21 »
Jeg syns det er greit å være personlig kristen, men kirken har jeg ikke noe overs til. Den er kun ute etter penger og makt, og det har ingenting med guds hus å gjøre. Om det finnes en gud, så er det greit å takke for livet og alt det der.. Men å sitte å synge og takke for maten hver jævla dag syns jeg blir for dumt.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!