Skrevet av Emne: IF (Intermittent Fasting) har gitt meg gode resultater så langt...  (Lest 43268 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Det var jeg som nevnte nyreproblemer, kreftfare ved konsum av kjøtt for å illustrere et poeng:) Det er så utrolig mye forskning som ikke stemmer, ofte er det mange variabler og en eller to av variablene får æren eller skylden! Hvis det stemmer det du skrev Beefcake angående at det er mer AA i egg enn det er i de kapslene i x-factor så er vel egg farlig å spise pga at det er sterkt kreftfremkallende!

Forskning som ikke stemmer blir litt feil å si. Det er heller tolkningen av den som ikke stemmer.

En kapsel av X-Factor inneholder 200-250 mg arachidonic acid (les på etiketten), og hvis du velger å ikke tro den referensen jeg postet så kan du jo bare google arachidonic acid-innehold i forskjellige matvarer... Og sen avgjøre hvis du har lyst å betale dyre penger for å få det kapselform Wink

Alt med måte. Egg inneholder mange "sunde" ting som veier opp for de "usunde" effektene av f.eks. dets innehold av arachidonic acid.

Jeg kommer til å spise slik i en måned:
250-400g protein ed
150-400g karb ed
50-100g fett ed

Aha.. Men da er det jo ikke så lite karbs og fett. Jeg fikk intrykk av at du nesten ikke skulle spise noe av karbs eller fett. Da har jeg ingen invendning. Smiley


Utlogget HIT

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 93

Sitat
Arachidonic acid is one of the essential fatty acids required by most mammals. Some mammals lack the ability to—or have a very limited capacity to—convert linoleic acid into arachidonic acid, making it an essential part of their diet. Since little or no arachidonic acid is found in plants, such animals are obligate carnivores; the cat is a common example.[2][3]

Sitat
For myself and those of you who might be interested i've done a bit of a comparaison between Arachidonic Acid content in eggs and X-factor by muscular nutrition. I'm not a nutritionist or qualified to make and recommendations, so take what i say at face value.

So I'm assuming the content of Arachidonic Acid of eggs: (sources below)

    at the high estimate:
    195mg per yolk

    low estimate:
    65mg per yolk

    duck eggs:
    445mg per yolk


Quantity of Arachidonic Acid 4 pills daily X-factor:

    250mg x 4 = 1000mg Total

How many Chicken Egg yolks needed to match this?


    High Estimate:
    1000 / 195* 2 = 5.12 yolks

    Low Estmate:
    1000 / 65 * 2 = 15.38 yolks

    How Many Duck Egg yolks? (Sourced from one of the links above)
    1000 / 445mg = 2.24 yolks

Cost wise:


    X-Factor:
    100 Softgels for $45 (nutraplanet.com)
    100 * 250mg = 25g total per bottle
    25g / $45 = 0.55g/$

    Chicken Egg Yolk:
    High Estimate:
    Tesco.co.uk Big and Fresh box of 10 eggs = £1.98 = $4.12
    195mg per yolk * 10 = 1950mg per box
    1.95g / $4.12 = 0.47g/$

    Low Estimate:
    Tesco.co.uk Big and Fresh box of 10 eggs = £1.98 = $4.12
    65mg per yolk * 10 = 650mg per box
    0.65g / $4.12 = 0.16g/$

    Cheap Eggs: (High est)
    Tesco Value Eggs Minimum Weight Box Of 15 = £1.28 = $2.66
    195mg per yolk * 15 = 2925mg per box
    2.92g / $2.66 = 1.09g/$

    Duck Egg Yolk:
    891 mg per yolk
    Tesco Finest duck Eggs = £2.28 for 6 = $4.75
    445mg * 6 = 2670mg per box
    2.67g / $4.75 = 0.56g/$

From this (assuming my calculations are right) both Duck eggs and chicken eggs can be comparable in cost to x-factor as a source of AA. Of course there is a downside to eggs, you get more fat/cholesterol, but then also you get more protein.

So I regularily consume 5-6 eggs per day just for natural bulk, does that mean i'm on an equivalent X-factor cycle? Or is there another ingredient in X-factor which makes it more potent? Maybe i might even switch to duck eggs and see if there is any difference.

Regardless i'll still be trying an x-factor cycle soon. Feel free to comment/flame etc..

    These estimates are per 100g (Including egg white, although AA is only found in the yolk). I'm estimating 100g is about 2 eggs.
    Sources Arachidonic Acid per 100g/egg.

    390mg - jn.nutrition.org/cgi/content/abstract/125/10/2528
    375 mg - food-allergens.de/symposium-vol1(2)/data/birds/birds-composition.htm
    163.1 mg - ps.fass.org/cgi/reprint/84/1/167.pdf
    130mg - cbc.ca/marketplace/webextras/bed_eggs/egg_stats.html?bed_eggs]CBC.ca - Marketplace

Utlogget HIT

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 93

Sitat
Values for Steak and liver from jn.nutrition.org/cgi/content/abstract/125/10/2528

    Beaf steak (Minced Steak is cheaper)
    £9 = $18.7353 per 1kg
    So 200g steak is equal to about 1/4 of an X-factor pill
    350mg of AA per 1kg
    0.35 / 18 = 0.019g/$

    Pig Liver
    £1.88 = $3.91 per 1kg
    200g Liver = 2.35 X-factor pills
    2940mg per 1kg
    2.940 / 1.88 = 1.56g/$

Liver appears to be a very cheap source, but personally i can't stand it.


Av w_llewellyn

Sitat
* There are a number of long-term macro studies looking at EFAs and cancer, and none of them show a correlation between AA and risk. They show no correlation. PGs, as potent growth promoting hormones, can help cancer grow if you have it, just like GH, Testosterone, IGF-1, and estrogens. But AA is not the direct cause.

* OTHER Omega 6 acids are proven to increase cancer risk, like LA, which we eat ample amounts of in the U.S.

* AA is added to baby forumla in many countries, U.S. included, to help infant growth.

* AA has been granted self-declaired G.R.A.S. status by the FDA, which means Generally Regarded As Safe. The manufacturer has been approved the claim that it is safe, which is not common for a supplement product. Ample data is being evaluated for a formal adoption of this claim.

* Numerous clinical studies have investigated the use of AA as we have outlined, and ALL have concluded the nutrient SAFE to use.

Bottom line: This is an essential fatty acid, not a drug or carcinogenic chemical. The subject of AA, immune response, inflammation etc. is HUGE, and easy to get confused or lost in when floating around pub med..

I just hope some of you who don't want to bother looking at all the various studies understand that this product was only brought out by use after a long investigation into its safety. It is indeed FAR safer than prohormones.
w_llewellyn is offline      Reply With Quote

Utlogget HIT

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 93

13/11-2007

Vekt: 101.5kg



Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Bra fysikk, men tror kanskje jeg ville anbefale clearasil for de sorte prikkene i ansiktet.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Veldig bra fysikk og form HIT! Vanvittig stor forskjell mot bildene fra 2006. Bra jobbet!


Utlogget HIT

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 93

Bra fysikk, men tror kanskje jeg ville anbefale clearasil for de sorte prikkene i ansiktet.


hehe, skal teste det ut:)

Utlogget HIT

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 93

Veldig bra fysikk og form HIT! Vanvittig stor forskjell mot bildene fra 2006. Bra jobbet!

Takk, skal prøve åkomme i mitt livs form i løpet av noen måneder... får se hvordan det går:)

15/11-2007
Vekt: 102kg



Utlogget Urghings

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 71

Veldig høye latsfester, men du er jo en lang mann, så det er vel bare å forvente. Ser bra ut!

Utlogget thePTS

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Gratulerer med gode resultater, inspirerende bilder, spesielt det første "timelapse-bildet".

Lest litt om IF, det virker jo veldig interessant! Liker absolutt filosofien, og helse-effektene
høres knall ut. I tillegg får en jo oppleve litt matglede, regner jeg med.

De modellene jeg har funnet ser omtrent slik ut:
- fasting annenhver dag (ikke-treningsdager, antar jeg), enten fra kl 1800 en dag
til kl 1800 neste (hardcore), eller fra morgen til kl 1800 (lett versjon)
- spiser "hemningsløst" når fasten er over.

Litt spm:
- Du spiser proteiner selv under fastingen? Dvs at du faster kun på karbohydrater? Eller?
- Jeg regner med at en likevel må balansere kalori-inntaket, selv om en kjører IF? Dvs at en faktisk kan vokse under IF, hvis en får nok kalorier?
- Bør man likevel passe på fettmengder? Eller er det "mindre farlig" med fettinntak under IF?

Utlogget HIT

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 93

Gratulerer med gode resultater, inspirerende bilder, spesielt det første "timelapse-bildet".

Lest litt om IF, det virker jo veldig interessant! Liker absolutt filosofien, og helse-effektene
høres knall ut. I tillegg får en jo oppleve litt matglede, regner jeg med.

De modellene jeg har funnet ser omtrent slik ut:
- fasting annenhver dag (ikke-treningsdager, antar jeg), enten fra kl 1800 en dag
til kl 1800 neste (hardcore), eller fra morgen til kl 1800 (lett versjon)
- spiser "hemningsløst" når fasten er over.

Litt spm:
- Du spiser proteiner selv under fastingen? Dvs at du faster kun på karbohydrater? Eller?
- Jeg regner med at en likevel må balansere kalori-inntaket, selv om en kjører IF? Dvs at en faktisk kan vokse under IF, hvis en får nok kalorier?
- Bør man likevel passe på fettmengder? Eller er det "mindre farlig" med fettinntak under IF?

- Når jeg faster så drikke jeg kun vann!
- Man kan gaine muskler under IF hvis man spiser nok kalorier.
- Når jeg begynner på IF igjen så skal jeg spise mer fett (enn jeg gjorde tidligere) på fridagen min, skal spise mindre karbo også! Sitter akkurat å utformer dietten da jeg begynner igjen i begynnelsen av desember!

Utlogget HIT

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 93

Veldig høye latsfester, men du er jo en lang mann, så det er vel bare å forvente. Ser bra ut!

Latsfestene mine er nok ikke høye, men det kan se sånn ut med en "underutviklet" rygg:)

Utlogget thePTS

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Litt av samme prinsipp ja (imidlertid ikke uten væske som ramadan...), men man kan jo velge når man faster. Det trenger ikke å være på dagen.

Takk for svar! Men du gjør det daglig, og ikke annenhver dag i hvert fall. Greit! Blir ikke det kjipt på
styrketreningsdager? Forsto det sånn at HIT her kjørte annenhver dag?

Sitat
Kaloribehovet er selvfølgelig det samme, men det jag mener er at det er betydelig vanskeligere å sprenge dagskvoten av kalorier hvis man begrenser tiden for kaloriinntak.
Ah, ok! Jeg mente jeg leste et eller annet om at muslimer etter Ramadan hadde mistet fett, og ikke
muskler, på tross av nesten nøytral karbobalanse?

Edit, fant den:
Studie på 57 i genomsnitt 21,6 år gamla kvinnor under ramadan (en månad med total fasta mellan soluppgång till solnedgång). De åt ca lika mycket som innan (-70 kcal) men minskade sin vikt med i genomsnitt 0,6 kg, och fettprocenten från 24,9 till 24,5 %. Muskelmassan var i stort sett oförändrad (-0,1 %). Aktivitetsnivån var i stort sett den samma.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Takk for svar! Men du gjør det daglig, og ikke annenhver dag i hvert fall.

Jeg spiser nogenlunde likt hver dag ja. Faster frem til 16-17-tiden, og spiser til jeg legger meg.

Jeg mente jeg leste et eller annet om at muslimer etter Ramadan hadde mistet fett, og ikke
muskler, på tross av nesten nøytral karbobalanse?

Ja, det finnes flere studier på faste som indikerer noe av det samme. Som f.eks. denne: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56366.0 (i denne tråden finner du også litt mer lesing ang. de eventuelle helsefordelene ved IF).

Viktig å få med sig er at det har ikke blitt forsket så veldig mye på dette ennå, og at disse ovennevnte studiene er utførte på mennesker som ikke trener, så de gir kun indikasjoner. Imidlertid veldig interessante indikasjoner.

Men å dømme av alle de anekdotiske empiriske erfaringer som begynner å akkumuleres i takt med at flere og flere prøver ut dette konsept så har det definitivt noe for seg. Jeg må innrømme at jeg hade mine tvil innen jeg prøvde det selv, da den nærmest dogmatiske oppfatningen om at man må spise minst 5-6 ganger om dagen for å få fremgang som råder innen treningsmiljøet var veldig dypt rotet i meg.


Utlogget thePTS

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Ja, det er interessante greier!

Leste nettopp en faste-undersøkelse som hadde tatt for seg mormonere. (før jeg leste om IF)
Mormonere faster en gang i måneden, og hadde klart redusert risiko for hjerteproblemer og kreft.
Teorien var at metabolismen ble "resatt" ved at en fastet, noe som forbedret bla. insulinfunksjon
(sorry, fant ikke link, poster her hvis jeg finner den!).

Uansett:
Sånn som jeg forstår det, beholder jeg da kalorimengden fra før, og fasting blir da
bare "utsettelse" av spising, ikke "erstatning" av spising.
Og selve faste-rytmen (daglig / annenhver dag) har ikke så mye å si for resultatet, det
handler mer om hva som er mest behagelig / levelig.

Fordeler da:
- kaloriunderskudd er mer behagelig når en faster
- mulig positiv bieffekt for deffing
- evt ekstra helse-effekter (hukommelse, hjertehelse ++)


Ett spørsmål; i den andre tråden sa en kar at han spiste mye fett ved faste,
og HIT nevnte også han ville spise mer fett neste gang han kjørte IF. Hvorfor?
Når vet jeg evt. at jeg spiser for lite fett?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!