Skrevet av Emne: Rasisme blandt eldre (Kvinnediskrimineringsdebatten)  (Lest 15544 ganger)

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Rasisme blandt eldre
« #60 : 10. juni 2009, 13:13 »
jeg har sett filmen avAl Gore, men har ikke fått med meg noen smeller han har gått på? hvilke?
men anyway, hvem som helst kan jo gå på en smell i blant.

vil kalle det en smell når filmen hans var så full av faktafeil at den ikke fikk lov til å bli vist i naturfagundervisningen i den engelske skolen.

den fikk derimot bli vist i samfunnsfag som et eksempel på en politisk motivert film.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Rasisme blandt eldre
« #61 : 10. juni 2009, 13:17 »
Ja man, vi må enten betale skatt eller si opp den offentlige ressursbruken i landet. Den norske velferdsstaten sikrer hovedsakelig en rettferdig fordeling av godene.

Når det gjelder veier... FRP har lenge vært i styret i Tønsberg av en grunn: de lovte å fjerne bompengene. Men i dag kan vi fortelle en annen side av historien. Det viser seg at FRP likevel stemmer for bom, for en stor del av bompengene går til styrehonorarer. Selveste FRP er med på å fastsette og motta slike honorarer, og listen over antall FRP-politikere som sitter i bomselskapstyrer er lang. En av dem er Vestfold FRPs andre kandidat og Tønsberg ordfører Per Arne Olsen. 

Jeg er klar over at veistanden i Norge er lavere enn f.eks Sverige, og jeg er enig i at her trenges det forandring. En større andel av bom-pengene burde absolutt brukes på veiprosjekter. Disse fattigmannsløsninger og forsøk på å spare kostnader regjeringen kommer med må uten tvil skjerpes. Men husk at da Sverige hadde 3 mill biler, hadde Norge ikke mer enn tre tusen biler, og at Sverige lå langt framme inne kommunikasjon, transport og infrastruktur. Norge har også vært en lutfattig land skjønner du. I Sverige har veinettet vært et vesentlig viktig element for landets infrastruktur og økonomi fra tidlig alder, altså siden bilens herkomst. Sveriges tidlig satsing på veinettet har gitt dem et bedre motorveinett og et bedre veinett generelt, og vi må innse at Norge ligger langt etter og har forsatt mye å ta igjen.

Meeeen off course, her har vi FRP som gir folk god innsikt i hvor jævlig vi har det i dette landet...

Nå må jeg stikke på skolen men kommer tilbake til denne etterpå. Tongue

Det er ikke generalisering. Hvis jeg skriver at alle ufaglærte stemmer FRP, da generaliserer jeg. Her nevner jeg ikke annet enn hvilken grupperinger FRP får sine stemmer fra.

Frank Aarebrot er et meget respektert forsker og en av få norske akademikere med et navn i utlandet. Du må ha misforstått hva marginalisering vil si, men når en eller flere undersøkelser viser datt så er det som regel riktig.

Du tar det ut av sammenhengen. Statistikken viser ikke annet enn at mange av dem som "jobber på gulvet" stemmer FRP, altså ufaglærte osv..

Hvordan kan du hevde at flere kvinner stemmer FRP utfra denne artikkelen når det eneste som tas opp her er to svært høyreorienterte kvinner som absolutt ikke representerer et flertall? FRP har f. eks ingen vedtak om likelønn. Så vidt jeg vet er FRPs likestillingspolitikk ikke-eksisterende. Hver eneste gang likestillinsspørsmål har blitt stilt, har FRP ganske enkelt motsagt seg ethvert likestillingstiltak, deriblant likelønn mellom kjønnene. Men slikt er vel ikke interessant for enkelte...

Kan du finne ett tiltak FRP har foreslått for likestilling de siste årene?

Når det gjelder Sponheim tar han avstand fra FRP, og så vidt jeg har fått med meg utelukker Venstre et samarbeid med FRP. Venstre og Sponheim har lenge stått for et samarbeid med sentrumspartiene, så jeg skjønner ikke helt poenget med spørsmålet ditt?

"Når partiet derfor forsterker sin egen profil mot handlingsregelen, mot pensjonsreformen, mot klimaforliket, for enda skarpere konflikter i innvandringspolitikken, for statliggjøring av eldreomsorgen - så er det i visshet om at ingen andre partier støtter denne politikken og at den følgelig ikke kan gjennomføres i en regjeringsposisjon." - Sponheim om FRP. http://lars.valg.tv2blogg.no/article845851.ece




hvor i norge er det ikke likelønn?

nå snakker jeg IKKE om kvinnelige sykepleiere vs mannlige ingeniører, eller et jobbsystem som gir bonuser til de som jobber ekstra og er flinke osv.

gi et eksempel der en mann og en kvinne gjør akkurat samme jobb i samme firma for ulik lønn er du grei.


Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Sv: Rasisme blandt eldre
« #62 : 10. juni 2009, 13:42 »


hvor i norge er det ikke likelønn?

nå snakker jeg IKKE om kvinnelige sykepleiere vs mannlige ingeniører, eller et jobbsystem som gir bonuser til de som jobber ekstra og er flinke osv.

gi et eksempel der en mann og en kvinne gjør akkurat samme jobb i samme firma for ulik lønn er du grei.



Så jævla enkelt er det dessverre ikke... les og lær;
http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid/dok/nouer/2006/nou-2006-11/10.html?id=391900
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Rasisme blandt eldre
« #63 : 10. juni 2009, 13:48 »
"En stor del av inntektsforskjellene mellom kvinner og menn skyldes forskjeller i yrkesdeltaking og arbeidstid."


å jasså. folk som jobber forskjellige timer og forskjellige steder har forskjellig lønn. mindblowing.

"Det er mange årsaker til forskjeller i timelønn, og vi har ikke ambisjoner om å gi noen fyllestgjørende diskusjon av årsakene her"

gadd ikke lese mer etter dette. lite givende.

argumenter heller selv istedenfor å gi meg den saftige leksen der på ørten treogtrygve ord.


Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Sv: Rasisme blandt eldre
« #64 : 10. juni 2009, 13:54 »

gadd ikke lese mer etter dette. lite givende.


[/quote]

Fordi du ikke forstår at MANGE variabler spiller inn i dette regnestykket? At du ikke gidder lese resten sier jo egentlig det meste, hehe;p

Og når det kommer til Frp...https://www.sykepleierforbundet.no/portal/page/portal/NSF/VisArtikkel?p_document_id=200148&p_sub_doc_id=200148
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Rasisme blandt eldre
« #65 : 10. juni 2009, 13:56 »
gadd ikke lese mer etter dette. lite givende.




Fordi du ikke forstår at MANGE variabler spiller inn i dette regnestykket? At du ikke gidder lese resten sier jo egentlig det meste, hehe;p

Og når det kommer til Frp...https://www.sykepleierforbundet.no/portal/page/portal/NSF/VisArtikkel?p_document_id=200148&p_sub_doc_id=200148


så fortell meg om det du da. muntlig eksamen imorgen så er en smule opptatt med å lese andre ting.

alle vet sykepleiere er imot frp, men hva så?

tjener mannlige sykepleiere mer enn kvinnelige?

forklar gjerne litt ufyllende for jeg forstår ikke denne konflikten.


edit: for å quote må du sette inn [..quote] forran og [../quote] bak.

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Sv: Rasisme blandt eldre
« #66 : 10. juni 2009, 13:59 »
Jeg vil ta opp et tema som bekymrer meg litt. Det virker for meg som om fremmedfrykten blant eldre er stor. Er det flere som er av denne oppfatningen? Noen må opplyse de eldre! Norge er i en overgangsfase der det etterhvert blir en negativ befolkningsvekst, vi holder på å få en eldrebølge. En eldrebølge med stor fremmedfrykt, vil dette føre til at FRP, som har en streng innvandringspolitikk som fanesak, kommer til makten?
I såfall, hvilke konsekvenser får dette for Norge? Vil det bli mindre import av arbeidskraft? Vil vi ha nok arbeidskraft? Vil det bli en lavere verdiskapning i Norge? Blir produktet Norge mindre verdt?

Hjelp! Noen må opplyse de eldre!
Kilde


Når det gjelder verdiskapning er det viktig å huske at undersøkelser fra Danmark viser at innvandringen fører med seg en negativ verdiskapning! De koster flere milliarder mer (årlig) enn de bidrar med!

Norske undersøkelser rundt temaet er i stor grad fraværende, eller bestillings-/propagandaverk av venstresiden der man bare tar med inntektene og deler av utgiftene (eller definerer alle med norsk statsborgerskap som "norske" slik at de ikke tas med i regnestykket osv. Det siste er veldig populært når det (en sjelden gang) lages statestikk over kriminalitet her i landet).

Det er viktig å huske at de eldre har opplevd hvordan Norge var før innvandringen virkelig tok til på slutten av 70-tallet, og det er dermed de som har noe å lære oss, ikke omvendt! I motsetning til oss ungdommer har jo de praktisk erfaring med å bo i Norge både før og etter flerkulturen. At så mange av de eldre er negative til fremmedinnvandring bør således være et tankekors for ungdommen!




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Rasisme blandt eldre
« #67 : 10. juni 2009, 14:01 »

Når det gjelder verdiskapning er det viktig å huske at undersøkelser fra Danmark viser at innvandringen fører med seg en negativ verdiskapning! De koster flere milliarder mer (årlig) enn de bidrar med!

Norske undersøkelser rundt temaet er i stor grad fraværende, eller bestillings-/propagandaverk av venstresiden der man bare tar med inntektene og deler av utgiftene (eller definerer alle med norsk statsborgerskap som "norske" slik at de ikke tas med i regnestykket osv. Det siste er veldig populært når det (en sjelden gang) lages statestikk over kriminalitet her i landet).

Det er viktig å huske at de eldre har opplevd hvordan Norge var før innvandringen virkelig tok til på slutten av 70-tallet, og det er dermed de som har noe å lære oss, ikke omvendt! I motsetning til oss ungdommer har jo de praktisk erfaring med å bo i Norge både før og etter flerkulturen. At så mange av de eldre er negative til fremmedinnvandring bør således være et tankekors for ungdommen!

touché!

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Sv: Rasisme blandt eldre
« #68 : 10. juni 2009, 14:05 »
så fortell meg om det du da. muntlig eksamen imorgen så er en smule opptatt med å lese andre ting.

alle vet sykepleiere er imot frp, men hva så?

tjener mannlige sykepleiere mer enn kvinnelige?

Skriver bachelor så ikke all tid i verden jeg heller, lol:D Mannlige sykepleiere er flinkere å forhandle lønn enn kvinnelige. Mannlige sykepleiere for også ofte andre arbeidsoppgaver enn kvinnelige. Hvem sitt ansvar dette er er selvsagt et annet spørsmål.
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget birgir2k

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 0
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 0

Sv: Rasisme blandt eldre
« #69 : 10. juni 2009, 14:06 »
Det finnes da slettes ikke kvinnediskriminering i Norge.

FN har i mange år arbeidet for en rettighetsbasert utviklingspolitikk som setter sammenhengen mellom menneskerettigheter, fattigdomsbekjempelse og utvikling i sentrum. FNs konvensjon om å avskaffe alle former for diskriminering av kvinner fra 1979, kvinnekonvensjonen (KDK), er det menneskerettighetsinstrument som sterkest vektlegger sammenhengen mellom diskriminering, fattigdom og underutvikling. Fattigdommens kjønnsdimensjon framheves i fortalen til FNs kvinnekonvensjonen som uttrykker ”uro over at når fattigdom rår, er det kvinnene som har dårligst adgang til mat, helsestell, utdanning og opplæring, til sysselsettingsmuligheter og til å få dekket andre behov”. Protokollen til det afrikanske charter (PAC), som utdyper kvinners rettigheter og trådte i kraft i 2005, understreker likestillingsprinsippets betydning for kvinner i utviklingssammenheng.

For å styrke kvinners stilling i utviklingsprosesser, forbyr artikkel 1 i KDK forskjellsbehandling som svekker utøvelsen av ”kvinners menneskerettigheter og grunnleggende friheter.” Forbudet utdypes i særlige bestemmelser om helse (artikkel 12), utdanning (artikkel 10), arbeid (artikkel 11), politisk deltakelse (artikkel 7-8), statsborgerskap (artikkel 9), kreditt (artikkel 13), ressurser som jord og vann (artikkel 14) og likestilling i familie og ekteskap (artikkel 16). Artikkel 5 beskytter retten til individuell identitet gjennom et vern mot kjønnsstereotypier. Protokollen til det afrikanske charteret (PAC) utdyper kvinners grunnleggende sivile, politiske, sosiale og økonomiske rettigheter. Den slår fast at kvinners rettigheter etter Protokollen skal tolkes i lys av kvinnekonvensjonen og andre internasjonale menneskerettsinstrumenter.
Reell og formell likestilling

Formålet til kvinnekonvensjonen og protokollen til det afrikanske charteret om kvinners rettigheter, er reell likestilling. Formell likestilling oppnås gjennom lover og tiltak som har en kjønnsnøytral utforming, og gir alle like muligheter på papiret. Reell likestilling følger ikke automatisk av dette. Dette henger sammen med at retten virker inn i en sosial, økonomisk og kulturell kontekst hvor kvinner og menn har ulike forutsetninger for å oppnå sine rettigheter. For å undersøke om det er reell likestilling må man se på de faktiske og praktiske virkningene av lover, virkemidler og praksis. Så kan man vurdere om disse opprettholder eller opphever eksisterende ulikheter mellom kvinner og menn.

Ikke all forskjellsbehandling utgjør ulovlig diskriminering etter KDK. Forskjellsbehandling som har et objektivt formål, og er rimelig og proporsjonal, rammes ikke. Etter artikkel 4.1 kan hensynet til å oppnå reell kjønnslikestilling for kvinner begrunne negativ forskjellsbehandling av menn. Dette henger sammen med at diskriminering av kvinner ofte er et resultat av historiske, sosiale, kulturelle og økonomiske ulikheter. For å komme diskriminering som bunner i slike strukturelle ulikheter til livs, gir artikkel 4.1 i konvensjonen adgang til å vedta ”midlertidige særtiltak som tar sikte på å fremme faktisk likestilling mellom kvinner og menn”.
Direkte og indirekte diskriminering

Både direkte og indirekte diskriminering er forbudt etter KDK. Med direkte diskriminering menes forskjellsbehandling som eksplisitt refererer til kjønn. Handlinger eller regler som ikke åpent er knyttet til kjønn, men som likevel har den virkningen at kvinner stilles ulikt med menn, utgjør indirekte diskriminering. Dette oppstår når kjønnsnøytrale bestemmelser, beslutninger og handlinger slår ulikt ut for kvinner og menn, på grunn av eksisterende biologiske, sosiale, kulturelle og økonomiske forskjeller. Forbudet mot indirekte diskriminering krever derfor at man foretar kompliserte og sammensatte vurderinger av lovers ulike konsekvenser for kvinner og menn.

Diskriminering kan ofte knyttes til kjønnsstereotypier. Forbudet mot å bygge på stereotype kjønnsforestillinger utdypes i artikkel 5 i KDK, som blant annet pålegger staten å arbeide for å avskaffe praksis som bygger på stereotype manns- eller kvinneroller. Protokollen til det afrikanske charteret om kvinners rettigheter har en lignende regel i artikkel 2.2, og gjør det klart at likestilling ikke har vikeplikt for kultur og tradisjon. PAC artikkel 17 er unik i menneskerettighetssammenheng, idet den gir kvinner rett til en positiv kulturell kontekst og til å delta på alle nivåer av politikk som gjelder kulturell utvikling.
Integreringsstrategien

For å oppnå kjønnslikestilling besluttet FNs økonomiske og sosiale råd i 1997 å gjennomføre en kjønnsintegreringsstrategi, ofte betegnet som ”gender mainstreaming”. Slike strategier finnes nå i hele FN-systemet, og skal sikre at det tas hensyn til kvinners rettigheter og likestilling når beslutninger fattes på alle områder. Sikkerhetsrådets resolusjon 1325, fra 2000, trekker prinsippet om kjønnsintegrering inn i fredsprosesser og nasjonsbygging. Kvinner skal i følge resolusjonen sikres beskyttelse og ivaretakelse av egne behov, samt deltakelse og innflytelse i fredsprosesser og i gjenoppbygging etter konflikt.
FNs kvinnekomité

Forbudet mot kjønnsdiskriminering finnes i de aller fleste menneskerettighetskonvensjonene. Kvinnekonvensjonen samler og presiserer dette vernet i ett instrument med ett overvåkingsorgan, FNs kvinnekomité. Konvensjonen er ment som et redskap for rettslig, sosial og kulturell endring. I artikkel 2 forplikter statene seg til å ta i bruk alle egnede virkemidler for å avskaffe diskriminering av kvinner – også diskriminering som begås av andre enn staten, som bedrifter og organisasjoner. Statene holdes ansvarlig for å gjennomføre konvensjonens standarder gjennom plikten til å rapportere til FNs kvinnekomité hvert 4. år.
Handlingsplanen

Den norske stat har gjennom vedtakelsen av Handlingsplan for kvinners rettigheter og likestilling i utviklingssamarbeidet 2007-2009 etablert et klart prinsipp for statens opptreden i utviklingssamarbeid med andre stater: Kvinnekonvensjonens standarder skal respekteres og fremmes. Den norske stat må i forlengelsen av dette påse at også sivile bistandsaktører fra sivilsamfunnet som mottar norsk økonomisk støtte følger menneskerettighetene.

Protein1991

  • Gjest
Sv: Rasisme blandt eldre
« #70 : 10. juni 2009, 14:09 »
Ja man, vi må enten betale skatt eller si opp den offentlige ressursbruken i landet. Den norske velferdsstaten sikrer hovedsakelig en rettferdig fordeling av godene.

Kan du finne ett tiltak FRP har foreslått for likestilling de siste årene?


Jeg er ikke mot skatt, har jeg sagt det? Det jeg er i mot er dobbel, eller gjærne TRIPPEL beskattning. Ikke bare en jævlig høy skatt, men også moms, bompenger og mye mer. Og det som er ille er at vi ikke får en dritt igjen for det. Annet enn finansiering for PK (Politisk Korrekte) ting da selvfølgelig. Mens viktige ting som politi, brannvesen osv ikke sitter igjen med utstyret de trenger.

Når det kommer til likestillinga er FrP det eneste partiet som er for LIKEstilling. De er altså i mot feminisme som feks SV og dem er for. FrP mener at kvinner og menn skal ha LIKE rettigheter, ikke at kvinner skal kvoteres bare fordi de har innovertiss.
(Nei, jeg er heller ikke mot likestilling. Veldig bra prinsipp i seg selv, men det har gått for langt når kvinner sitter til slutt igjen med alt).

En ting til gutt, du sier at alle som stemmer FrP er på "gulvet". Men før i tiden var dere kommunister utrolig stolte over å være "arbeidere på gulvet", men nå når folk er kvotert inn til stillinger og man får penger bare for å sitte på rævva da er det Frp'ere som er "avskummet". Slutt med dobbeltmoralen og voks opp.

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Sv: Rasisme blandt eldre
« #71 : 10. juni 2009, 14:18 »
Og når det kommer til sykepleiere vs ingeniører så kommer dette til å bli likestilt lønnsmessig.. http://www.nrk.no/nyheter/1.5216566 Og den dagen gleder jeg meg tiil Cheesy
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Rasisme blandt eldre
« #72 : 10. juni 2009, 14:22 »
" Harstad kommune bryter likestillingsloven når de gir ingeniører høyere lønn enn sykepleiere, sier fungerende likestillingsombud Ingeborg Grimsmo."
Hva likestillingsombud Ingeborg Grimsmo måtte mene er meg riv ruskende likegyldig.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Rasisme blandt eldre
« #73 : 10. juni 2009, 14:27 »
Kjønnsdiskriminering er når:

Jenter får lettere krav i gym enn gutter (I alle fall på barneskolen der jenter ofte er mer utviklet enn gutter pga at puberteten slår inn tidligere enn hos gutter)

Jenter blir fremstilt som smartere enn gutter i f.eks lærebøker (blandt annet i matteboken jeg selv hadde på ungdomsskolen der jentene alltid hadde rett i eksempeloppgaver og guttene alltid hadde feil.)

At damer skal kvoteres inn i f.eks styrene.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Rasisme blandt eldre
« #74 : 10. juni 2009, 14:31 »
" Harstad kommune bryter likestillingsloven når de gir ingeniører høyere lønn enn sykepleiere, sier fungerende likestillingsombud Ingeborg Grimsmo."
Hva likestillingsombud Ingeborg Grimsmo måtte mene er meg riv ruskende likegyldig.

for en idiot.
skinner igjennom at dette ikke er snakk om kjønnslikestilling, men yrkeslikestilling.

alle sykepleierene vil ha bedre lønn. samme om de menn eller kvinner. bare om de får like bra lønn som den evnt kvinnelige ingeniøren.

retards.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!