Arve Kristoffersen

Intervju14.08.2012Marika Lejon0

Arve Kristoffersen er en av Kaliber-gjengen i Trondheim. Han stilte denne våren og fortsatte dietten etter konkurransene. Han skal nemlig være med denne høsten også!

Navn: Arve Kristoffersen
Bosted: Trondheim,
Klubb: Kaliber FKK
Alder: 33
Arbeid: Personlig Trener
Sivilstand: Samboer

Meritter:
3. plass Fredrikstad Open 2012, Athletic Fitness Åpen klasse (3/14)
8. plass Oslo Grand Prix 2012, Athletic Fitness -180cm (8/17)

Hvor lenge har du trent?

Jeg har vært aktiv stort sett hele livet. Jeg har drevet med alt fra fotball til skateboard, snowboard og kampsport. Jeg startet med styrketrening i 16-17 års alderen, men da visste jeg ikke så mye angående hva, hvordan og hvorfor. Jeg trente stort sett det jeg hadde lyst til å trene. Jeg har alltid vært sterk i kroppen, så da målet om å legge på seg mer muskler meldte seg, var det ikke vanskelig å bli hekta. Jeg vil anta at jeg startet å trene seriøst og målrettet da jeg var i rundt midten av 20-årene. Jeg skulle selvsagt ønske at jeg hadde kommet i gang enda tidligere, men ser ikke på det som noe tap. Jeg føler dette er en livsstil man kan bli gammel med.

Det som tiltrekker meg med denne sporten, er at man i bunn og grunn har seg selv som sin sterkeste konkurrent. Da tenker jeg på de mentale og fysiske utfordringer som en slik sport drar med seg. Det er for eksempel fokus (og ikke minst kontroll) på mat, trening, hvile, evnen til å klare å oppnå resultater man tidligere bare kunne drømme om og det å hele tiden jobbe mot en målsetning om å bli en bedre versjon av seg selv. Det er også utrolig sosialt, selv om diettperioden kan virke egoistisk.

Hvilken klasse skal du stille i?

Jeg stiller i Athletic Fitness -175cm. Jeg er 167cm høy/lav (alt etter som), så er fremdeles i lav-klassen etter de nye klasseinndelingene. Har blitt oppfordret/utfordret en del gjennom de siste årene om å stille, men det ble aldri til at jeg tok det siste steget. Det har mest blitt med "sommerformen" og det å prøve å holde en relativt bra form året rundt. Jeg lekte opprinnelig med tanken på å stille i bygging, men da det faktisk ble aktuelt å konkurrere, ble det hele satt på hold av skader. Det fortsatte slik i et par år, helt frem til jeg faktisk tok til vettet og dediserte et halvår til å trene meg tilbake, hvor da treningen bestod stort sett av strikktrening og lette vekter. Jeg mistet dessverre en del muskelmasse i denne perioden, så motivasjonen gikk mer over til AF. En liten måned etter at jeg var bra igjen, fikk jeg gjennomført en formsjekk på Kaliber, og ble fortalt at her var det bare å stille. Tanken var i utgangspunktet å stille til neste høst igjen og ta tiden til hjelp for å få bygget opp igjen det som forsvant under skadeperioden. Heldigvis responderte kroppen bedre enn forventet, og da var det bare å kjøre på fullt mot vårens konkurranser.

Kan du fortelle når du begynte på diett og hvordan det har gått?

Jeg har fortsatt på diett siden Oslo Grand Prix (men med et høyere kaloriinntak selvsagt), så da har jeg vel egentlig gått på diett siden 1.nov 2011. Jeg startet å kutte kalorier frem mot høstens konkurranser nå den 17.juli, og det har gått bra så langt. Jeg spiser etter periodisk faste, med for øyeblikket et inntak på 2200kcal, med en 40/40/20 fordeling mellom protein/karb/fett, basert delvis etter biorytme. Målet er å komme inn like hard som under vårens konkurranser, bare med litt mer muskelmasse. Siden det er litt begrenset hvor mye muskler man klarer å legge på seg i mellom sesongene, vil jeg anta at jeg har pr i dag ca 4 kg igjen til målet. Jeg har inngått et samarbeid med MyRevolution og skal begynne å blogge på sidene deres. Så dem som ønsker å følge meg på veien fremover, kan altså følge meg der.

Hvilke muskelgrupper er du mest fornøyd med?

Jeg har godt anlegg for å bygge bryst, så da blir det gjerne det man blir mest fornøyd med også. Kan også nevne ryggstrekkere, da min favorittøvelsen er markløft.

Hvem hjelper deg med trening og diett?

Jeg har satt opp både treningsprogram og diett selv, men har konferert meg med både kollegaer og andre på teamet for å få inspirasjon/motivasjon, om jeg skulle stå fast.

Hvilke kosttilskudd er de viktigste for deg?

Foruten om morgenkaffen, så må jeg si BCAA og kreatin. Jeg vet ikke om det kun er placeboeffekt, men har tidligere hatt lett for å miste masse under diett. Føler jeg har klart å begrense det mye mer ved inntak av BCAA. Kreatin har jeg god respons på, så det bruker jeg mer eller mindre året rundt.

(Artikkelen fortsetter under bilde)

Hvordan er det å kombinere diett/ trening med dine daglige sysler?

Denne dietten er basert på periodisk faste (16 timer faste/8 timer spisevindu), så det er minimalt hvor mye tid jeg trenger å bruke i løpet av arbeidsdagen til å spise. Siden ingen dag er lik for min del, passer det meg ganske bra. I tillegg styrer jeg arbeidstiden min selv, så jeg kan legge inn åpninger for å spise når det er nødvendig. Trening gjør jeg både i fasten og i spisevinduet, alt etter som hvordan dagen er satt opp. Under dietten foran vårens konkurranser, spiste jeg hver 2,5 time. Det føltes som om at jeg måtte ha med meg tonnevis av mat hvor enn jeg måtte ferdes, og måtte hele tiden sette av tid til å spise. Jeg føler det er mer komfortabelt denne gangen.

Hvilken støtte har vært / er viktigst for deg?

Jeg vil først og fremst takke mine sponsorer, Tonje ved Axis Kropp og Helse, for all hjelp med muskelbehandlinger og skinprep før/etter konkurransene, samt Tina hos Headmasters for hår og styling. De viktigste for meg har vært kjæresten, mine venner, motiverende treningspartnere og gode kollegaer. Det har vært godt å ha dem der under oppkjøringen til konkurransene. Det er ikke så mye som skal til for å gjøre de tunge dagene litt lettere. Jeg må også få nevne dem som var med under vårens konkurranser fra Kaliber FKK. Utrolig artig å dele den opplevelsen med dere. Fra klubben vil jeg også takke Thomas, Vegard, Gunnar, Håvard og Paul for all hjelp, tips, formsjekker og poseringstreninger underveis.

Hva håper du å få ut av konkurransen til syvende og sist?

Har tenkt å delta i både Norway Open og NM, men det er alltid vanskelig å sette seg noen mål som går utenfor sin egen kontroll. Jeg vil først og fremst si at når stevnene er ferdig, ønsker jeg å sitte igjen med følelsen av at jeg har gjort alt jeg kunne, og at jeg har gjort mitt aller beste. Selvsagt kan jeg ikke legge skjul på at det hadde vært utrolig artig å gjøre det bra plasseringsmessig. Man får liksom ekstra motivasjon til å fortsette med det man har lagt så mye tid og energi inn i. Det er jo en bekreftelse på at man har fått det til, når man står der med et tall under beina. Spesielt når man har vært der før, men det er selvsagt en bonus. En ting er i hvert fall sikkert, det er ikke siste gangen jeg blir å se på scenen.

Vi ønsker Arve LYKKE TIL!

 


Kun 8 kilo mellom bildene

Intervju25.04.2013645

Andreas Gulbrandsen kom i superform.

Greske Andreas Santorinios er klar

Intervju21.03.2013178

Se bilder og intervju.
Se videointervju

Linda Antonsen (38) klar for VM

Intervju06.12.2012150

Linda Antonsen deltar i Bodyfitness.

Kun 8 kilo mellom bildene

Intervju25.04.2013645

Greske Andreas Santorinios er klar

Intervju21.03.2013178

Har du oppblåsthet, rumling, treg fordøyelse, eller forstoppelse - det kan skyldes maten du spiser.
Bygg muskler og styrke med Hepburn Metoden.

Spiste 70 egg hver dag

Diverse13.01.201966

Dietten hans bestod av 70 egg hver dag uten plomme!
Hun elsker junkfood og dette er en fast del av kostholdet samtidig som hun er i superform!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører