Brødrene Kurt og Kent har gått ned 98 kilo

Intervju25.11.2014Rita Immerstein0

Gjennom hele oppveksten har brødrene slitt med overvekt og jojoslanking, inntil de en dag bestemte seg for å kjempe sammen og overvinne vekten.

De har fått erfare at det ikke er noen enkel vei til suksess og at det kun er hardt arbeid som gir resultater. Med et sterkt konkurranseinstinkt og en drøm om et sunnere og mer tilfredsstillende liv gikk de inn i en mental krig og har vunnet over overvekten. Les den fantastiske historien!

Kurt-Raymond Hansen veide 145 kilo og er i dag nede på 95 kilos kroppsvekt. Han er 23 år gammel, bor på Konnerud og er forlovet. Han er lærling for å sluttføre sin helsefagarbeiderutdanning og har i tillegg en stilling som hjelpemedarbeider i en PU-bolig. Broren, Kent Roar er 24 år gammel og han veide 138 kilo på sitt tyngste og veier i dag 82 kilo. Han bor i Mjøndalen med sin kjæreste og er deltidsansatt i en PU-bolig som pleiemedarbeider i Nedre Eiker.

Vært jojoslankere hele livet

Brødrene har alltid vært glade i mat og som små var de overvektige og det fikk de ofte høre på barneskolen. Under hele oppveksten gikk vekten hele tiden både opp og ned.

- Kent var nok den som startet hele slanke prosessen. Han gjorde det kanskje på en feil måte og uvitende og med lite kunnskap gikk han inn i slankekrigen. Men han klarte det med viljestyrke til tusen og selvdisiplin fra helvete. Han gikk ned 30 kilo da veide han 108 kg, forteller Kurt imponert over sin egen bror. På denne tiden var jeg på mitt største og veide 145 kilo. Det var alltid sånn at når jeg gikk opp gikk han ned eller omvendt. Da han slanket seg 30 kilo jobbet Kent i kassa på Statoil med lett tilgang til usunn mat. Fristelsen var rett foran nesen hans hele dagen og han gikk opp 10 kilo igjen, men dette ordnet han heldigvis raskt igjen, fortsetter han.


Kent og Kurt

- Jeg jobbet i kassa på Coop Obs på den tiden. Jeg likte meg godt i kassa men syntes det var en ensformig jobb, men jeg jobbet der i 3 år. I løpet av disse årene var det ei dame som jobbet i kassen som jeg kom godt overens med. Hun var en av de eldste der. Hun var alltid så blid og hun inspirerte meg. En dag kom jeg på jobb og fikk en trist beskjed om at hun hadde omkommet på en tur i syden. Hun hadde visst hjerteproblemer og det var det hun døde av. Dette gikk inn på meg og uten å snakke med mine kollegaer og familie om det, så gikk tankene i hodet. Jeg ble sakte men sikkert deprimert. Jeg startet å mislike jobben min enda mer og jobben min minnet meg om hvor skjørt livet var. Mat og godteri ble min trøst og kiloene stoppet først da vekten min lå på 145 kilo, forteller Kurt åpenhjertig.

Nok er nok!

En dag fikk Kurt nok av helseplagene. Han hadde pustevansker, mageproblemer, lite energi, dårlig selvbilde og lå på grensen for diabetes 2. Etter å ha feilet og lagt på seg til 145 kilo lot han seg inspirere av at broren hadde klart å gå ned i vekt, også de 10 kiloene som kom på igjen etter å ha tatt av 30 kilo.

- Jeg gjorde en pakt med meg selv. Jeg ville heller dø om jeg skulle forsette være der jeg var. Jeg ville skaffe meg kjæreste, jeg ville få meg en ny utdanning og jobb og jeg ville ha det godt med meg selv. Kunnskap og erfaringer fra Kent var til hjelp og selvfølgelig også inspirasjon fra min kjære mor, smiler Kurt. Hun hadde klart å gå ned 22 kilo og jeg var så stolt av henne. Hun ble min inspirasjon og hun prøvde å hjelpe meg med gå turer og prøve å spise sunnere. Hun var en kjempe motivator under hele vår prosess, utbryter han engasjert.

Joggeturer som medisin

Helvete brøt løs når jeg tok min første joggetur etter jeg hadde gått ned 5 kilo. Det var jævlig og varte bare et par minutter før jeg måtte gå i stedet for å jogge. Heldigvis ble selvdisiplinen bedre med tiden. Joggeturene ble gjennomført og jeg jogget lengre for hver gang. Det var sinnssykt moro. Jeg merket at deprimerte tanker om døden gikk sakte men sikkert bort. Joggeturen var som en antidepressiv medisin. Magen min kom i balanse. Pusten bare ble skinnsyk bra. Jeg sov godt og snorket mindre, ler Kurt.

Da jeg hadde gått ned 20 kilo var det plutselig ei jente som ble interessert i meg og vi datet litt. Men jeg opplevde å bli dumpa for hun fant noen andre og da ble målet mitt enda viktigere for jeg skulle finne noen bedre enn henne! Jeg var klar for å slåss med alle for å nå målet mitt.

Jeg maste på Kent at han måtte begynne å jogge han også for det var så godt! Jeg argumenterte med at kiloene kunne gå enda fortere av og at det beste med det var at han kom til å føle seg bra etterpå. Etter en god stund med mas så begynte han joggeturen han også. Etter hvert ble jeg og Kent konkurranseinnstilt på å være best. Vi konkurrerte litt mot hverandre om hvem som jogget lengst. Hvor Kent fikk selvdisiplinen sin ifra kan jeg ikke helt skjønne for han startet å jogge hver eneste dag. Han jogget 1 mil om dagen, mens jeg tok mine 7-10km annen hver dag i tillegg til at jeg trente litt på treningssenteret sammen med min mor av og til.

Ny kjæreste

For Kurt og Kent ble treningen tatt bare mer og mer seriøst. Mens kiloene dundra i bakken med smell, traff Kurt verdens beste kjæreste og kom seg samtidig inn på helsefag linja på videregående da han var 20 år gammel.

- Jeg skulle bli blikkenslager men da jeg jobbet i kassa på Coop Obs innså jeg at jeg ville jobbe med mennesker. Min kjæreste hadde hest og jeg var med henne hver eneste dag og jogget. Jeg veide 115 kilo, men joggeturene med henne fikk vekten til å rase nedover og hun motiverte meg hele veien. Hun stoppet meg når jeg ville ha noe usunt og hun var uten tvil mitt drivstoff da det var som tøffest. Jeg kan ikke få takket henne nok for det hun gjorde for meg, legger Kurt alvorlig til.

Kent skulle også bli blikkenslager, men han syntes ikke dette var noe og da han skulle starte lærlingtiden valgte han å satse for fullt med jobben på Statoil. Han fikk seg 100% stilling og god jobberfaring, men også han innså at det var mennesker han ville jobbe med. Han fikk jobb via moren i Nedre Eiker i en PU-bolig og i dag ønsker han å utdanne seg som vernepleier.

Måloppnåelse for begge!

De satte seg begge et mål og klarte å nå den vekten de ønsket. I dag veier Kurt 95 kilo, mens Kent har kommet ned i 82 kilo. Helseplager forsvant med vektnedgangen og under slankeprosessen ble Kurt mer fokusert på å bygge muskler, mens Kents trening bestod i å ivareta og trene kondisjon. Brødrene har kjørt løpet sammen og hver for seg samtidig og vennskapet har de beholdt under hele prosessen.

- Vi har alltid vært gode venner. Vi er svært interessert i musikk og har spilt sammen i band. Men som sagt; økt konkurranse instinkt og deling av kunnskaper og erfaringer trening har det blitt mer av. Vi har fortalt hverandre om vekten underveis og om hvor langt vi har løpt. Det ble som en konkurranse og vår nye livsstil på samme tid. Vi kan ikke ha en uke uten trening og slik har det vært de sist 2-3 årene, forteller begge brødrene fornøyd.

- Kent er jo en person som ikke gir opp så lett og noen ganger kan han være for dedikert slik at det går fort til hodet på ham, forteller Kurt. Når han har bestemt seg for noe så gjør han det og det har vist seg gjennom hele prosessen. Men Kent er mer en bare bestemt og sta, for han er også en smilende, rastløs og omsorgsfull person, legger Kurt til.

- Du har jo utrolig mye pågangsmot, hjelper folk som trenger det og du er ikke redd for å si meninga di, svarer Kent lattermildt tilbake. Du kan nok være ganske sta du også og sånn sett er vi vel ganske like hverandre, avslutter Kent.

Fått viktig støtte underveis

Det har vært gitt svært mange komplimenter underveis til dem begge. På veien har det også hvert kritikk. 

- Det var en periode hvor Kent gikk for fort ned i vekt. Det reagerte mange på, han så alt for tynn ut. Kent tok dette etter hvert til etterretning og gjorde noe med det. Jeg startet også å spise så lite at min kjæreste og folk rundt reagerte. Vi ble stoppet tidlig så det gikk ikke for langt. Vi har også fått melding om at folk har blitt inspirert av vår vektnedgang og det betyr mye for oss og vi har gjerne delt våre erfaringer og gitt råd underveis. Vektnedgang kan fort gå for langt, man blir rett og slett revet med. Folk har også gitt oss innspill og erfaringer som har hjulpet oss underveis og det er vi utrolig takknemlige for.

Trening og fokus på riktig kosthold

En vanlig dag for Kurt og Kent innebærer at 1-2 timer holdes av til trening. Det er blitt en livsstil må gjøres. Kent jogger 6 ganger i uken og styrke trening 3 ganger, mens Kurt trener kardio og styrke annenhver dag.

- Når noen harde mnd med mye trening har gått så kan det være greit med en uke fri og i helgene koser vi oss som alle andre. Når treningsøktene er gjort er vi enten sammen med kjæreste eller venner og slapper gjerne av med spill, musikk og gitarspilling. Treningsuka vår ser slik ut:

Kurt:
Dag1 Kardio på morgenen og bryst og tricepstrening senere på dagen
Dag2 Hvile.
Dag 3 Kardio på morgen og rygg og bicepstrening senere på dagen
Dag 4 Hvile
Dag 5 beintrening etter jobb.
Dag 6 Joggetur for å kunne unne meg noe godt å spise
Dag 7 Kardio og skuldre trening.

Kent:
Dag 1 Kardio og styrketrening rett etterpå.
Dag 2 Kardio . (1 Mil)
Dag 3 Kardio og styrke rett etterpå
Dag 4: Kardio (1Mil)
Dag 5: Kardio og styrketrening
Dag 6 Kardio. (1Mil)

Sunne matkilder

De sørger begge to for å få i seg nok energi. De vektlegger å få i seg de riktige proteinene, karbohydratene og fettkildene og kostholdet er preget av et høyt protein innhold.

- Vi inntar myseprotein, kaseinprotein, biff og karbohydrater med lavt GI, samt sunne fettsyrer som fet fisk, tran, nøtter og olje. Dessuten har fettet i et måltid betydning for hvor fort kroppen tar opp karbohydrater. En tynn fetthinne hindrer rett og slett at blodsukkeret svinger, noe som ellers vil hemme fettforbrenningen. I dag har jeg hvert så heldig at jeg har en venn som er PT, Rolf Inge, som har hjulpet meg mye det siste året med kostholds- og treningsplan forteller Kurt. Jeg spiser hver 3. time og en dag kan se slik ut:

Kl 04:45 Jogge. Banan og proteinshake etterpå
Kl 06:00 Frokost: 70g havregryn med litt sukrin og skummet melk, med nøtter eller tran eller peanøttsmør. I tillegg inntas en proteinshake eller bcaa
Kl 09:00 Lunch: 1/3 ris pose med tunfisk og litt avocado
Kl 12:00 Hovedlunch 1 : 200 g kylling filet, halv pose ris, 200 g brokkoli, litt cashewnøtter
Kl: 15:00 Lunsj: skyr med en banan og 10g mandler
Kl 18:00 Hovedmiddag 2 : 250 g laks, halv pose ris, 200 g brokkoli, litt magerkseam orginal,
Kl 21:00 Kveldsmat: heller jeg 2 hele egg i en skål og heller eggehvitte til det veier 200 g. Kanskje ett knekkebrød i tillegg.

En vellykket slankeprosess

De gangene brødrene fikk diet på hjernen, skulle de ønske de kunne klart å kontrollere det litt mer, men de mener at det ikke er så mange andre ting de kunne gjort annerledes.

- Vi er rett og slett veldig stolt over hva vi har gjort, utbryter Kent. Men at folk blir for revet mer er nok noe som er svært vanlig. Det som er så synd er at man går så fryktelig fort opp i vekt igjen. Man må tenke på at går man fort ned i vekt går man fort opp, huden rekker ikke å jobbe seg sammen med kroppen og vil henge mye mer om du hadde gjort det i et langsommere tempo.

Mental Krig

Kurt forteller at gjennom helse slankeprosessen går man i en krigskamp både fysisk og mentalt og at han selv var veldig fokusert på den psykiske tankegangen gjennom helevektreduksjonen.

- Når jeg var ute å jogget, så jeg for meg løypa jeg skulle jogge, at jeg klarte det, at jeg ikke kom til å dø selv om det kom til å føles slik. Da klarte jeg alltid joggerunden min. Jeg visualiserte målet, et begrep som jeg senere lærte meg etter å ha lest boksen bli best med mental trening. Denne boken er nok noe av det fantastiske og beste jeg har noen gang lest. Her har du svarene som går gjennom hodet på en som slanker seg og hvordan. Erik Bertrand har klart å få de tingene som jeg gikk gjennom i hodet så tydelig i denne boken. Jeg kjente meg igjen i alt han skrev. Det å visualisere målet. Det å se seg selv i ett perspektiv. Er du fornøyd med hvor og hvem du er? Dette er noe vi alle går gjennom en gang i mellom, men ofte gjør vi ikke noe med det. Han lærer deg hvordan du skal gjøre det oftere.

Det er jo kjent at på nyttårsaften så går vi gjennom oss selv og sier vi skal ha ett nyttårsforsett, da ser vi oss selv i ett perspektiv og setter ett mål på noe vi ønsker å bli bedre og flinkere til. Vi lever ikke for alltid og som Erik Bertrand sier i boken at det å se døden i øyene kan være en motivasjon. Vi er ikke her for alltid og en dag sitter vi som 80 år og ser tilbake og kanskje angrer på det man burde gjort. Det er bedre å slippe å angre og heller gjøre noe med det nå, legger Kurt bestemt til. Mitt mål videre er å komme meg på en vekt rundt 89 kilo, men jeg vil bygge muskler og ha en lav fettprosent. Jeg har også et mål om å utdanne meg videre til sykepleier, vernepleier eller kanskje ernæringsfysiolog. Hovedmålet mitt er nok at jeg vil holde meg frisk og sunn. Kent er fornøyd med vekten slik den er nå og han legger til: Jeg vil opprettholde det jeg har gjort fram til nå og fortsette å trene og spise sunt. 

Viktige erfaringer og tips!

I følge Kent er den viktigste erfaringen at ting tar tid. Vekten reduseres mye i starten, men så gå det langsommere. Det er i følge ham slik det skal være for om du i tillegg trener styrke og ikke ser noen forskjell på vekta så kan det være fordi man har dratt på seg mer muskulatur.

-Det synes kanskje ikke på vekta, men bruk speilet og ta før- og etterbilder. Det er en stor motivasjon å se på bildene hvilke forandringer man går i gjennom. Husk også på at det i starten er mye vann man mister i form av kroppsvekt. Unngå å gå inn i kompliserte næringsfakta for det kan gå utover hele motivasjonen. Lær deg å telle kalorier, hold kontroll hvor mye du får i deg, men det viktigste er jo selvsagt å spise med sunn fornuft. Vi vet som regel hva som er en passende porsjon, men velger i stedet å lure oss selv, forteller Kent. I starten da vi begynte å telle kalorier oppdaget vi at vi kunne spise mer enn vi trodde fordi vi hadde valgt sunn mat. Les boken til Erik Bertrand om du er usikker på hvor du skal begynne. Se for deg et bål som skal brenne hele dagen når du tenner det om morgenen. Slik kan du også tenke om kroppen. Spis hver 3. time og hold forbrenningen oppe.

- Vi har dessuten en gylden regel og det er at vi kan ha kosedag på lørdag, men da må vi gjøre oss fortjent til det og ta en treningsøkt først. Mange sier det er lov å kose seg innimellom, men unngå å bruke den setningen, for det gjør det lettere å falle for fristelser. Vis heller andre hvor sterk du kan være.

Mange sier at det er lov å kose seg innimellom. Ikke bruk den setningen, sier Kurt indignert. Daer det så lett å falle for det gode som stadig vekk kan bli servert. Vis andre hvor sterk du kan være og vær heller et forbilde. Jeg kan ærlig si at jeg har sprukket og tatt i mot fristelser til tider, men folk må slutte å si at det er lov å kose seg innimellom, for det finnes jo andre verdier i livet å spise masse mat. Da er det bedre med en god støttespiller som sier nei for deg, smiler Kurt. Kurt tenker seg om og velger å avslutte intervjuet med å si følgende; Vi vil gjerne takke alle som har hjulpet oss og dere vet hvem dere er. Vi håper dette inspirerer andre sjeler til å ta skrittet til å bli en bedre deg!
Treningsforum takker for intervjuet og ønsker brødrene lykke til videre med sin nye livsstil!


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Se fitnessreisen til denne spreke 73-åringen
Etter at Kelly ble lam besluttet ektemannen hennes gjennom 14 år å gjøre det slutt etter 4 dager.
Nå har hun operert vekk den overflødige huden. Se hvordan hun ser ut nå!
Går Eddie Hall fra strongman til bodybuilding?
Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!