Strak markløft

Trening12.11.2019Rita Immerstein0

Prøv strak markløft for å isolere bakside lår og rumpe.

Strak markløft er en form for markløft, men bevegelsen foregår bare omkring hofteleddet. Vi gjennomgår øvelsen for smith-maskin, men den kan også utføres med frivekter.

Muskulatur:
Hamstring og setemuskulatur

Beskrivelse:
Stå med stangen hengende foran hoften og med hendene i et pronert(overtak) grep. Bøy overkroppen framover så langt som lårets bakside-muskulatur tillater det. Løft opp igjen og før stangen tett på lårene. Hold ryggen og beina naturlig rette(unngå å låse kneleddet) under utførelsen. Noen kan gå helt ned med vekstangen når de står på en benk og allikevel holde en rett rygg. Dette forutsetter at bevegeligheten i hoftstrekkerne er ekstremt god.

Progresjon og variasjonsmuligheter:
Øvelsen utføres som oftest med rett fristang på en step eller benk, men kan også utføres med hantler.

Sett og repetisjoner:
3x12

 


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Har du problemer med markløft? Prøv disse løsningene for å forbedre løftet ditt.
Marte Elverum satte ny europeisk rekord i markløft med hele 220 kg RAW.
Den islandske kjempen Hafthor Bjornsson dro hele 472 kg i markløft med Elephant Bar.

Her løfter Hafthor 455 kg

Strongman15.02.2018381

Strongman beistet fra Island blir bare sterkere og sterkere. Se video.
Slik finner du treningsmotivasjonen etter et opphold.
Kalkun på nyttårsaften er en tradisjon. Godt Nytt År!
Hvis du vil forbrenne fett er tredemølle og sykkel gårsdagens nyheter.

Slik kommer du i form i 2020

Trening28.12.20192075

Følg disse 6 rådene for hva du må eller bør gjøre.

Kardio eller styrketrening først?

Trening23.12.2019352

Hva bør du trene først for optimal effekt?