Strak markløft

Trening12.11.2019Rita Immerstein0

Prøv strak markløft for å isolere bakside lår og rumpe.

Strak markløft er en form for markløft, men bevegelsen foregår bare omkring hofteleddet. Vi gjennomgår øvelsen for smith-maskin, men den kan også utføres med frivekter.

Muskulatur:
Hamstring og setemuskulatur

Beskrivelse:
Stå med stangen hengende foran hoften og med hendene i et pronert(overtak) grep. Bøy overkroppen framover så langt som lårets bakside-muskulatur tillater det. Løft opp igjen og før stangen tett på lårene. Hold ryggen og beina naturlig rette(unngå å låse kneleddet) under utførelsen. Noen kan gå helt ned med vekstangen når de står på en benk og allikevel holde en rett rygg. Dette forutsetter at bevegeligheten i hoftstrekkerne er ekstremt god.

Progresjon og variasjonsmuligheter:
Øvelsen utføres som oftest med rett fristang på en step eller benk, men kan også utføres med hantler.

Sett og repetisjoner:
3x12

 


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Har du problemer med markløft? Prøv disse løsningene for å forbedre løftet ditt.
Marte Elverum satte ny europeisk rekord i markløft med hele 220 kg RAW.
Den islandske kjempen Hafthor Bjornsson dro hele 472 kg i markløft med Elephant Bar.

Her løfter Hafthor 455 kg

Strongman15.02.2018381

Strongman beistet fra Island blir bare sterkere og sterkere. Se video.

Kosttilskudd - bruker du for mye?

Kosthold11.12.201934

Hvor mye kosttilskudd bruker du egentlig?
Progresjon er viktig for å få resultater av treningen.
Dette er 500 kcal!

Sunn proteinrik julebakst

Kosthold05.12.2019249

Er du i gang med bakingen til jul? Prøv dette.
Se studien.