Dette skjedde når han kuttet ut sukker, junkfood og alkohol i 30 dager

Kosthold04.11.2015Fride Skjønsberg0

Se hva som skjer med kroppen når du kutter blant annet sukker.

Dette eksperimentet handler om to nederlandske journalister som ville se hva som skjedde med kroppen når man kutter ut sukker, usunn mat og alkohol i 30 dager.

Det kommer kanskje ikke overraskende på verken deg eller meg at testpersonen ble sur og grinete de første 4 dagene uten sukker fordi kroppen var i et søtsug-modus. Det er ikke rart han fikk denne reaksjonen, og kroppen trenger tid for å bli kvitt sukkersuget. Det er bukspyttkjertelen som produserer insulin (blodsukkersenkende) og insulinet sin oppgave er å kvitte seg med sukkeret som flommer rundt om i blodet ditt. Spiser du for mye sukker må det pøses på med ekstra mye insulin, og dette er ikke bra. For mye insulin er også med på å lagre fett. Etter ca. 3 uker på det nye kostholdet bestående av rene produkter som, vann, kjøtt, fisk, egg, yoghurt, grønnsaker, frukt og bær følte han seg mye bedre. Både i kropp og i sinn.

Etter 30 gjennomførte dager uten sukker, men med et sunt og godt kosthold hadde Sacha fått en mye bedre helse. Testene han hadde gjort både før og etter eksperimentet hadde merkbare forskjeller. Han hadde gått ned hele 5 kg i vekt og fettprosenten var redusert med 1,3 prosent. Blodtrykket hadde gått ned fra 135/75 til 125/75 og kolesterolet hadde blitt redusert fra 4,6 til 4,0.

Resultatet ble at han følte seg mye sunnere, hadde mer energi og han ble kvitt søtsuget. Han kommer ikke til å holde denne dietten, men heller ha et balansert kosthold der han spiser sunt og variert slik at litt is og kos er lov i ny og ne.

Se filmen her og la deg bli inspirert

Er du klar over hvor mye skade sukker gir?

Sukker gir deg ikke annet enn tomme kalorier. Du får altså i deg mye kalorier, men lite eller ingen næringsstoffer som er helt nødvendig for kroppen for å fungere. Når du spiser sukkerholdige matvarer er det ofte slik at disse "tar plassen" til det som skulle vært god næringsrik mat og drikke. Du skader også tennene, svekker immunforsvaret, gir syredannelse i mage og tarmkanalen, økt risiko for infeksjoner, kviser, fedme, strekkmerker, og nærsynthet. Listen er lang.

Sukker er også en pådriver til en rekke sykdommer

Spiser du store mengder sukker er dette en stor pådriver til utvikling av livsstilsykdommer som metabolsk syndrom, diabetes 2, hjerte og karsykdommer. Det skal sies at det ikke er sukker alene som er den store syndebukken her. Har du et alt for høyt inntak av energier totalt der mesteparten av kostholdet ditt består på halvfabrikata, sukker og saltholdig mat øker dette også faren for dårlig helse.

Forskjellen på naturlig sukker og tilsatt sukker

Naturlig sukker finnes naturlig i frukt og bær (fruktsukker og druesukker/ glukose og fruktose) og i melk (laktose). Her får du også med deg vitaminer, mineraler og sporstoffer. Tilsatt sukker (vanlig raffinert sukker fra sukkerrør) finner du tilsatt i en rekke matvarer som ikke finnes naturlig i mat og drikke. Tilsatt sukker bidrar med mye kalorier, men lite næring og ofte mye tomme kalorier.

Anbefaling

Myndighetene i Norge anbefaler oss å spise max 10E% fra tilsatt sukker av det totale energiinntaket om dagen. En gjennomsnittlig kvinne med et normalt fysisk aktivitetsnivå vil dette tilsvare ca. 50 gram sukker per dag. Om du er mindre fysisk aktiv må du redusere sukkerinntaket. 50 gram sukker får du i deg ved for eksempel å spise en liten sjokolade eller 0,5 liter juice eller brus. Det er faktisk sånn at kroppen egentlig ikke trenger sukker i det hele tatt så hold sukkerinntaket så lavt som mulig.

Jeg mener ikke å drive skremselspropaganda med dette, men å øke kunnskapen din rundt kosthold og helse. La deg bli motivert og inspirert av videoen og test det gjerne ut selv. Dersom du ikke ønsker å teste ut dette prosjektet er det likevel lurt å tenke over sukkerinntaket sitt. Hva med å prøve 6 dager i uken hvor du jobber aktivt for å redusere sukkerinntaket? Så kan du ha en dag i uken hvor du har "fri" til å unne deg noen godsaker som er tilsatt sukker.

Kilder:
Sukker - en snikende fare av Dag Viljen Poleszynski og Iver Mysterud (Gyldendal Akademisk)
Sukker og barn av Dag Viljen Poleszynski
Aftenposten.no
Matportalen


Fride Skjønsberg 

Fride er faglig dyktig og formidler sitt budskap på en forståelsesfull måte. Hun er utdannet personlig trener og kostveileder gjennom Active Education. Fride er lidenskapelig opptatt av kosthold og er også selv aktiv med trening.

Dette gjør brus med tennene dine

Kosthold12.02.201914

Vet du egentlig hva sukker og syre i brusen gjør med tennene dine? Se her!
Han bestemmer seg for å kutte ut sukker i 30 dager. Resultatene hans er fantastisk!
Her får du hjelp til å sette sammen et optimalt kosthold med enkle tips og triks.

Spist pølser og chips i 22 år

Kosthold13.11.201688

Daniel Pennock på 26 år har livnært seg på pølser og chips i 22 år

Dette gjør brus med tennene dine

Kosthold12.02.201914

Verdensrekord i Planken

Trening21.08.201959

Klarer du å stå i planken 2-3 minutter? Prøv å slå 4 timer og 20 minutter!

Slik forebygger du knesmerter

Trening19.08.2019519

I likhet med smerter og plager i skuldrene er det minst like vanlig med smerter i knærne.
Følger du en ketose diet bør du være obs på at wheyprotein gir massive insulinøkninger.

Sunn sjokoladesnacks

Kosthold14.08.20191818

Her får du oppskrifter på sunn sjokoladesnacks.
Den 8 ganger Mr. Olympia-mesteren hamrer løs på vektene igjen etter multioperasjoner i ryggen.