Denne maten bør du aldri varme opp igjen

Kosthold18.05.2016Fride Skjønsberg0

Feil tilbereding, lagring og oppbevaring av mat kan være farlig for deg

Dersom du tilbereder maten feil kan i det ytterste konsekvens gjøre deg syk. Se under hvilke matvarer du bør være obs på og ta med deg de nyttige kjøkkentipsene

Kokt ris som står fremme på kjøkkenbenken lager giftstoffer

Ikke oppbevare kokt ris i romtemperatur. Når risen oppbevares i romtemperatur kan det forekommende bakterier av slaget "Bacillus cereus". Disse bakteriene overlever kokingen, deretter vokser de og formere seg. Noen av dem kan til og med produsere sterke giftstoffer. Disse giftstoffene er svært stabile, og selv om du koker eller steker risen på svært høy temperatur etterpå vil giftstoffene fortsatt være tilstedte. Et tips er derfor å koke kun den mengden ris du faktisk trenger. Dersom du ønsker å ta vare på restene av risen, bør risen kjøles ned så hurtig som mulig og oppbevares i kjøleskap.

Kylling, kalkun, svin og storfe kjøtt, pass på kjøkkenhygienen

Du kan fint varme opp kyllingen din for andre gang, enten i mikro, ovn eller stekepanne. Dette forutsetter at kjøttet har blitt oppbevart riktig, og ikke for lenge, samt at restene blir ordentlig oppvarmet. Matprat.no anbefaler at kjøttet skal bli gjennomstekt gjerne i strimler eller terninger. Er det steking av hele stykker av storfe eller lam, som for eksempel biff, holder det at du steker overflatene av kjøttet godt. Fordi det er her bakteriene finnes. Pass på å oppbevar kjøttet riktig etter tilbereding, og at restene ikke står for lenge ute på kjøkkenbenken. OBS: kjøtt som serveres til gravide skal alltid være gjennomstekt eller gjennomkokt.

Spinat

Spinat bør ikke varmes opp flere ganger. Fordi spinat inneholder nitrat som omdannes videre til nitritt og videre til nitrosaminer. I verste fall kan det være kreftfremkallende. Omdannelsen av nitrat til nitritt vil finne sted i de fleste produkter av spinat, men ved lav hastighet. Når du varmer opp spinaten øker det omdanningen av nitrat til nitritt. Jo lengre du varmebehandler maten med spinat, jo mer nitritt vil dannes. Og desto større helserisiko er det. Nitrat finnes i alle planter, fordi det er helt nødvendig for at planter skal kunne vokse. Du finner den høyeste konsentrasjonen i bladrike grønnsaker, som da blant annet spinat. Varm derfor ikke opp spinat to ganger.

Poteter bør oppbevares kjølig og mørkt

Det er ikke bra for potetene at de utsettes for lys og varme. De bør lagres mørkt og kjølig og ikke utsettes for støt for å forhindre at glykoalkaloidene utvikler seg, disse er nemlig giftige. Oppbevarer du potetene derimot i lav temperatur vil det forsinke utviklingen av groer og gjør så potetene holder seg fine og faste mye lengre. Den optimale temperaturen er på mellom 5-6 grader. Visste du at poteten blir søt om teperaturen i rommet er for kald? På den andre siden, hvis det er for lyst, varm og poteten blir utsatt for støt skiller den ut giftstoffer som kalles glykoalkaloider aka solanin. Potetene produserer stoffet naturlig da den beskytter seg fra skadegjørere. Det som er ulempen med glykoalkaloider er at de kan gi mageproblemer. Spiser du store mengder av disse potetene kan du bli utsatt for feber, hodepine, oppkast, diaré og smerter i magen. Du trenger ikke være beskymret for glykoalkaloidforgiftning så lenge du oppbevarer potetene på et mørkt og kjølig sted. Koker du potene vil du redusere glykoalkaloide innholdet vesentlig. Er potenene blitt grønne, kast dem. Disse har mest sansynelig blitt utsatt med for mye lys, og det har blitt dannet glykoalkaloider, solanin, som dessuten også gir en svært bitter og besk smak.

Grønnsaker og nitrat

I kostholdet vårt får vi hovedkilden av nitrat fra grønnsaker. Grønnsakene står faktisk for hele 50-70 % nitrat av inntaket. De som bidrar med mest nitrat er grønnsaker som salater, knoll- og rotvekster. Trine Thorkildsen, ernæringsfaglig sjef i MatPrat forteller "Konsentrasjonen av nitrat i frukt og grønnsaker avhenger av art, jordsmonn, gjødsling, temperatur, lys og vann. Grønne bladgrønnsaker er de grønnsakene som har høyest konsentrasjon".

Hvilke oljer egner seg ikke, og hvem burde du bruke til steking?

Til steking bør du bruke raffinerte oljer. Det vil si oljer som er fjernet for en del stoffer. De raffinerte oljene er også mindre «forurenset», og gir en nøytral lukt og smak.Dette er oljer som for eksempel ekstra virgin olivenolje. Trine Thorkilsen forteller at "Oljer med et høyt innhold av flerumettet fett egner seg dårlig til steking fordi den vil oksidere. Kaldpressede oljer kan inneholde komponenter som ødelegges ved hard varme - dette vil påvirke smaken, men kan også være helseskadelig i større mengder. "Kaldpressete oljer har dårlige steke-egenskaper som at oljen spruter mer. Kaldpressete oljer passer derfor ypperlig i dressinger som marinader og over salater for eksempel. Oljer til steking skal ha som egenskap å overføre varme til maten og bidra til at maten får en god og nydelig smak. Derfor bør de være varmestabile og ikke dekomponere under varming av maten.

Konklusjon:
"Olje som skal benyttes til steking av mat bør være ren og fri for "forurensninger". Derfor vil en smakløs, raffinert olje være best egnet til steking". Sier matprotalen.no

6 råd for god kjøkkenhygiene

Unngå uønskede bakterier på kjøkkenet ditt.

Selv om man kan lage de mest smakfulle retter, er det noen ting som er viktig å være oppmerksom på. Mattilsynet har laget seks enkle tips om hygiene, bakterier og temperatur du bør kjenne til.

• Vask hendene
Hendene er et transportmiddel for bakterier. Derfor er første bud å ha god håndhygiene. Så, vask hendene grundig med såpe og varmt vann. Både før du lager maten, mellom de forskjellige råvarene du håndterer og selvfølgelig før du spiser.

• Bruk rene redskaper og kluter
Vask knivene dine ofte og ha gjerne forskjellige skjærebrett til ulike råvarer. Hold også benken din ren under matlagingen.

• Sørg for tilstrekkelig oppvarming
Bakteriene trives veldig godt og formerer seg raskt i temperaturer mellom 10ºC og 50ºC.
Varm derfor maten over 70 grader, så vet du at du har varmet den godt nok og du kan være sikker på at de aller fleste av bakteriene dør. Skal du servere varm mat, må denne holdes rykende varm rett før servering.

Hold rå og tillaget mat atskilt
Pakk også gjerne inn hver matvare for seg, enten i plastposer eller bokser.

• Sjekk temperaturen i kjøleskapet
Kjøleskapet ditt bør ha en konstant temperatur på rundt 4 grader eller lavere.

• Sørg for rask nedkjøling
Får du rester til overs er det beste å kjøle ned maten så raskt som mulig. Har du en gryterett i en kjele, sett denne med lokk i kaldt vann og rør med jevne mellomrom for så å heller varme opp igjen før servering.

Et annet genialt tips er å dele maten opp i mindre porsjoner for at nedkjølingen av maten skal gå enda raskere.
Ikke sett dirkete varm mat i kjøleskapet. Dette vil gi bedre levevilkår for bakterier da temperaturen vil øke.
Ikke la deg lure til å tro at fryseren vil drepe bakterier i maten som har blitt stående litt for lenge på kjøkkenbenken. Når det gjelder bakterier er det levende mikroorganismer som går i dvale ved temperaturer lavere enn 12 minus grader. Med en gang du tiner opp maten og temperaturen stiger, vil de kunne fortsette å formere seg.


Matprat.no har laget kjøkkenhygienefilmer som kan gi deg nyttige tips og gode råd, ta en titt på www.matprat.no/matnyttig/matprat-tv/kjokkenhygiene/  

Kilder:
http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/gronnsaker_frukt_og_bar/er_det_riktig_at_spinat_ikke_bor_varmes_opp_flere_ganger http://www.matportalen.no/matsmitte_og_hygiene/tema/smittestoffer/jeg_har_hort_at_kokt_ris_som_staar_fremme_lager_giftstoffer_stemmer_det
http://www.mattilsynet.no/
http://www.msn.com/nb-no/helse/nutrition/maten-du-aldri-b%C3%B8r-varme-opp-igjen/ss-AAfvesp#image=3
http://www.frukt.no/artikler/oppbevaring-av-frukt-og-gronnsaker/
http://illvit.no/teknologi/matvarer/kan-man-ikke-varme-opp-spinatretter-om-igjen 


Fride Skjønsberg 

Fride er faglig dyktig og formidler sitt budskap på en forståelsesfull måte. Hun er utdannet personlig trener og kostveileder gjennom Active Education. Fride er lidenskapelig opptatt av kosthold og er også selv aktiv med trening.

Hvis du ikke vet dette bør du være forsiktig så du ikke blir akutt syk.

Riskaker bør ikke spises av barn

Kosthold29.09.2015175

Mattilsynet fraråder riskaker for barn under 6 år.

Disse karbohydratene bør du prøve

Kosthold08.08.2013467

Vi blir alle matlei til tider, men prøv disse karbohydratene.

Hvit ris gjør deg mindre mett

Kosthold28.05.201347

Ris har lenge vært en populær karbokilde i treningsmiljøet

Riskaker bør ikke spises av barn

Kosthold29.09.2015175

Disse karbohydratene bør du prøve

Kosthold08.08.2013467

Disse mødrene har gjort en fantastisk innsats. Se før og etter bilder.
En dramatisk ulykke snudde livet hennes opp-ned. Hun måtte lære å spise, gå og prate på nytt!
Knestående øvelser trener beina effektivt og er en fin variasjonsmulighet.
Du trener mye, men drikker også alkohol av og til. Vil det påvirke resultatene?
Se reaksjonene når dette fitnessparet gikk på trening med bare bodypaint.