Hold deg slank uten å telle kalorier

Kosthold11.01.2017Rita Immerstein0

«Det er de små tingene som teller» er ofte nevnt når det gjelder å holde vekten. Men hva betyr det egentlig i praksis?

Det er nemlig fort gjort å legge på seg noen ekstra kilo i løpet av et år om man ikke er bevisst på hva man putter i seg eller lar være å spise for den saks skyld.

Spis en solid frokost

En studie fra 2013 viste at kvinner som spiste en stor frokost på inntil 700 kalorier hadde et fall i sulthormonet ghrelin som var langt større enn de kvinnene som kun spiste 200 kalorier. Mye tyder på at de som spiser en skikkelig frokost med fokus på proteiner og komplekse karbohydrater og så har et bedre kosthold utover dagen enn de som ikke spiser noe særlig frokost i det hele tatt.

Flere faktorer til økt forbrenning

Vi vet at trening er bra for oss og trening i 45 minutter resulterer i en metabolsk økning i 14 timer som gjør at du forbrenner ekstra kalorier. En kopp kaffe kan øke forbrenningen med opptil 12% i en 3 timers periode. Dessuten vil et velkrydret måltid til lunsj tilsatt chili aktivere det sympatiske nervesystemet og øke metabolismen i nærmere 4 timer. Bakgrunnen er at chili inneholder capsaicin som setter i gang denne reaksjonen i kroppen.

Drikk kaldt vann

Vann er avgjørende for transporten i kroppen og vårt næringsopptak. Ved mangel på væske blir vi også uopplagte og på litt lengre sikt blir næringsopptaket og transporten dårligere om vi ikke tilfører 2-4 liter vann hver dag. I tillegg kan en halvliter med iskaldt vann tilsatt isbiter bidra til at du øker metabolismen med opp til 30 % i 60 minutter. Kroppen bruker ekstra energi på å temperere det kalde vannet.

Få nok søvn

En studie fra 2007 viste at energiforbruket fra glukose falt med 40% ved for lite søvn. 4 timer med søvn gir denne negative effekten. Du blir dessuten trøtt og uopplagt på dagtid og merker suget etter noe som kan gi deg energi. Da er ikke veien så lang til søtsakene, fast food eller en velfylt baguett med pålegg.

Unngå lagring av usunne matvarer

Mange gjør en storhandel fordi det er økonomisk, helsefremmende og miljøvennlig. Dersom du unngå å falle for fristelsen til å foreta store innkjøp av godteri og salt snacks har du foretatt deg et viktig valg. Det beste er å kose seg litt i helgen og holde seg unna de energi- og sukkerrike matvarene i uken. Fordelen er at du virkelig får kjenne på gleden ved å kunne skeie litt på lørdag kveld. Kjøp dem når du skal nyte dem er budskapet her.

Bruk gjerne mellommåltider til å dekke noe av suget etter noe å spise. Yoghurt, mager kesam, frukt, bær, grønnsaker, mager dip, ferdigkokte egg og knekkebrød med epleskiver og kanel er gode mellommåltidsalternativer som gir det lille ekstra du trenger.

Planlegg kostholdet slik at du har maten du trenger tilgjengelig. Det som kan forberedes til neste dag kan du med fordel ta kvelden før. Da vil fristelsene ikke være så overbevisende lengre!

Kilde:
http://www.health.com/health/gallery/0,,20959066,00.html?xid=healthyliving11292016#work-out-early


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Kaffe inneholder koffein og kan dette hjelpe deg med å forbrenne mer fett?
Grønn kaffe inneholder, som grønn te, klorogensyrer som er positivt for vekttap.

Den nest beste dietten

Kosthold26.04.2017126

Hvis du ikke klarer det beste, hva med det nest beste?
Mettet fett mindre farlig enn antatt?

Den nest beste dietten

Kosthold26.04.2017126

Spennende proteinbrød

Kosthold17.07.2019563

Fitnesspai - muskelmat

Kosthold16.07.20191365

Søtpotetpannekake

Kosthold13.07.2019756

Spennende proteinbrød

Kosthold17.07.2019563

Lag et spennende proteinbrød i helgen.

Fitnesspai - muskelmat

Kosthold16.07.20191365

Bygg muskler med fitnesspai. Se oppskriften.

Søtpotetpannekake

Kosthold13.07.2019756

Søtpotet er sunt. Hvorfor ikke lage en søtpotetpannekake?

Slik pusher du andre på trening

Trening12.07.2019515

Dette er metoden å pushe din treningspartner på trening. Se video.
Dropper du isolasjonsøvelsene til fordel for flerleddsøvelser?