Skrevet av Emne: Lett brus  (Lest 2886 ganger)

Utlogget roody-pooh

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 204
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 204

  • Hardwork wins it...
Lett brus
« : 27. mai 2006, 19:24 »
Jeg har sett at det er flere tråder på forumet som dreier som om dette. Men det har aldri kommet noe endelig svar. Derfor har jeg gjort litt research på dette området.

Vi nordmenn drikker brus som aldri før. Forbruket av mineralvann er doblet de siste 20 årene, og nordmenn ligger på verdenstoppen i brusdrikking. Brus er blitt den vanligste drikken i den videregående skolen. Hvordan påvirker dette egentlig helsa vår?

Lett-brus vs. sukret brus
En halvliter brus inneholder sukker tilsvarende 25 sukkerbiter! 1 liter brus gir deg rundt 500 kcalorier. 500 kcal tilsvarer omtrent: en quarter pounder osteburger, 4-5 brødskiver med syltetøy, 7 epler eller 6 knekkebrød med kalkunpålegg… Drikker du så mye som 3 liter brus gir det deg 1500 kcal, over halvparten av dagsbehovet til en gjennomsnittsmann!

Lettbrus er kunstig søtet, og inneholder derfor knapt noen kalorier. Det har vært spekulert i om kunstige søtningsstoffer er kreftfremkallende hos mennesker. Dette er ikke påvist. Myndighetene har allikevel satt en anbefalt grense for kunstige søtningsmidler, men det skal nok mye til for å komme over disse grensene.

Det er mange rykter om at light-produkter kan være opphavet til hjernesvulst og MS, men forskerne har ikke funnet noe som tyder på at dette er sant.

Skader
Generelt skader all slags brus tennene. (I likhet med Kaffe og juice etc..)
Det er den lave pH verdien som er årsaken. pH verdi under 4,5 oppløser emaljen og all brus har pH verdi under 3,5. Det er ikke et problem å drikke brus til måltider osv. Problemet er alle småslurkene hele dagen. Dette gjør at tennene blir utsatt for et konstant syre-angrep.

I og med at lettbrus bare har vært på markedet i noen år er det vansklig å si noe om de fremtidige skadene. Det er vår generasjons oppgave å finne ut.
Hvis du ikke vil være en prøve-kanin og ta unødvendige sjanser, så kan man drikke vann. Vann har eksitert i millioner av år og vi vet at det er sunt!

Personlig mener jeg at lettbrus må være sunnere enn vanlig brus, og jeg er forelska i Pepsi Max. Så jeg vil nok drikke Pepsi Max til jeg dør.

Hvis noen vet mer om dette temaet, skriv svar.. Wink

Mange kilder - Jeg skrev et kort sammendrag Smiley
Roody-PooH

Utlogget Tonks

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 265
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 265

  • Bodø SK
SV: Lett brus
« #1 : 31. mai 2006, 10:07 »
Da bestemora mi fikk kreft, sa legen til henne at kreft ligger i genene, men apartam (som man finner i stort sett alt av sukkerfrie drops og brus, cola light har nettopp byttet det ut med et annet) kan "framkalle" den. Hun har drukke godt med light brus, og har forøvrig kuttet det helt ut nå.
Det er også sånn at barn ikke skal ha produkter som inneholder aspartam. Derfor er det nå kommer sukkerfri drops for barn, som inneholder andre søtningsmiddel.

Leste en artikkel for ei stund, hvor enkelte lettbrustyper var godkjent. Husker ikke alle, men fanta free var i alle fall av de som var godkjent. Pepsi max var fortsatt ikke "renvasket". Kan se etter om jeg finner den artikkelen på nette.

Jeg liker også pepsi max best, og drikker det når jeg først skal ha brus. Men jeg tenker meg også litt om, sånn at det ikke blir for ofte i fall det skal være sant det legene sier.


Utlogget roody-pooh

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 204
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 204

  • Hardwork wins it...
SV: Lett brus
« #2 : 05. juni 2006, 17:43 »
ok
Roody-PooH

Utlogget Candy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 36

SV: Lett brus
« #3 : 06. juni 2006, 15:12 »
Jeg har sett at det er flere tråder på forumet som dreier som om dette. Men det har aldri kommet noe endelig svar. Derfor har jeg gjort litt research på dette området.

Vi nordmenn drikker brus som aldri før. Forbruket av mineralvann er doblet de siste 20 årene, og nordmenn ligger på verdenstoppen i brusdrikking. Brus er blitt den vanligste drikken i den videregående skolen. Hvordan påvirker dette egentlig helsa vår?

Lett-brus vs. sukret brus
En halvliter brus inneholder sukker tilsvarende 25 sukkerbiter! 1 liter brus gir deg rundt 500 kcalorier. 500 kcal tilsvarer omtrent: en quarter pounder osteburger, 4-5 brødskiver med syltetøy, 7 epler eller 6 knekkebrød med kalkunpålegg… Drikker du så mye som 3 liter brus gir det deg 1500 kcal, over halvparten av dagsbehovet til en gjennomsnittsmann!

Lettbrus er kunstig søtet, og inneholder derfor knapt noen kalorier. Det har vært spekulert i om kunstige søtningsstoffer er kreftfremkallende hos mennesker. Dette er ikke påvist. Myndighetene har allikevel satt en anbefalt grense for kunstige søtningsmidler, men det skal nok mye til for å komme over disse grensene.

Det er mange rykter om at light-produkter kan være opphavet til hjernesvulst og MS, men forskerne har ikke funnet noe som tyder på at dette er sant.

Skader
Generelt skader all slags brus tennene. (I likhet med Kaffe og juice etc..)
Det er den lave pH verdien som er årsaken. pH verdi under 4,5 oppløser emaljen og all brus har pH verdi under 3,5. Det er ikke et problem å drikke brus til måltider osv. Problemet er alle småslurkene hele dagen. Dette gjør at tennene blir utsatt for et konstant syre-angrep.

I og med at lettbrus bare har vært på markedet i noen år er det vansklig å si noe om de fremtidige skadene. Det er vår generasjons oppgave å finne ut.
Hvis du ikke vil være en prøve-kanin og ta unødvendige sjanser, så kan man drikke vann. Vann har eksitert i millioner av år og vi vet at det er sunt!

Personlig mener jeg at lettbrus må være sunnere enn vanlig brus, og jeg er forelska i Pepsi Max. Så jeg vil nok drikke Pepsi Max til jeg dør.

Hvis noen vet mer om dette temaet, skriv svar.. Wink

Mange kilder - Jeg skrev et kort sammendrag Smiley


Her skriver du mye lurt og nyttig! Honør!

Utlogget Haymaker

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 114
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 114

SV: Lett brus
« #4 : 06. juni 2006, 15:17 »
Personlig mener jeg at lettbrus må være sunnere enn vanlig brus, og jeg er forelska i Pepsi Max. Så jeg vil nok drikke Pepsi Max til jeg dør.


Den siste der var helt unødvendig Wink
I det stangen treffer gulvet brøler han triumferende. Den metroseksuelle mannen kan spise så mye sushi han bare orker. Det er jern som får testosteronet til å bruse. Det er her, i denne gymmen, man bygger menn. - KK Ingvild

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

SV: Lett brus
« #5 : 25. juni 2006, 16:57 »
Tab Extra til jeg dør Smiley
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Wacko

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 762
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 762

SV: Lett brus
« #6 : 25. juni 2006, 17:09 »
Alt i alt så ender vel konklusjonen med at brus uansett er usunt.  Så når jeg likevel skal ta det, så gjør det ikke noe om den er sukkret. Så; Glass flaske cola ftw<3

Utlogget roody-pooh

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 204
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 204

  • Hardwork wins it...
SV: Lett brus
« #7 : 27. juni 2006, 19:10 »
Cola Light er totalt avskrevet fra "kreft-lista". Dette er fordi Cola Light nå har tatt i bruk søtningstoffet Sucrelose som er helt avskrevet fra lista over kreftfremkallende stoffer. Pepsi Max og Tab Extra bruker fortsatt søtningstoffet Aspartam som ikke er avskrevet enda. Ergo: Drikk Cola Light! Wink

Da bestemora mi fikk kreft, sa legen til henne at kreft ligger i genene, men apartam (som man finner i stort sett alt av sukkerfrie drops og brus, cola light har nettopp byttet det ut med et annet) kan "framkalle" den. Hun har drukke godt med light brus, og har forøvrig kuttet det helt ut nå.
Det er også sånn at barn ikke skal ha produkter som inneholder aspartam. Derfor er det nå kommer sukkerfri drops for barn, som inneholder andre søtningsmiddel.

Leste en artikkel for ei stund, hvor enkelte lettbrustyper var godkjent. Husker ikke alle, men fanta free var i alle fall av de som var godkjent. Pepsi max var fortsatt ikke "renvasket". Kan se etter om jeg finner den artikkelen på nette.

Jeg liker også pepsi max best, og drikker det når jeg først skal ha brus. Men jeg tenker meg også litt om, sånn at det ikke blir for ofte i fall det skal være sant det legene sier.


Roody-PooH

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

SV: Lett brus
« #8 : 27. juni 2006, 19:14 »
Tab Extra er jo Coca Cola Company sitt produkt da. Da vil vel det si det samme som at ALLE lett-brus produktene til Coca Cola Company bruker det "nye" søtningsstoffet Sucrelose?

Edit: Siden Cola Light har fått et nytt søtningstoff, så bør vel resten av lett-produktene til Coca Cola Company også få det?
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Lett brus
« #9 : 27. juni 2006, 19:16 »
Og det smaker svært forskjellig fra aspertam..... Sad
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

SV: Lett brus
« #10 : 27. juni 2006, 19:18 »
Og det smaker svært forskjellig fra aspertam..... Sad

Det gjør det ja. Syns cola light smaker skikkelig hor. Har det holdt på sånn lenge? Takker meg nå til tab extra jeg..
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Lett brus
« #11 : 27. juni 2006, 19:20 »
I hvert fall siden i høst tror jeg...
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

SV: Lett brus
« #12 : 27. juni 2006, 19:23 »
Jo, det kan vel stemme det. "New Full Taste" Jeg lever heller i den overbevisningen om at jeg ikke kommer til å dø av min tab extra drikking...
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget roody-pooh

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 204
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 204

  • Hardwork wins it...
SV: Lett brus
« #13 : 27. juni 2006, 19:25 »
redigert Wink Kun Cola Light som bruker sucrelose foreløpig.. Gjetter på at det er et tidsspm før Pepsi Max begynner med det å..
Roody-PooH

Utlogget Hee1o

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 122
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 122

  • Det skal vær litt etings!
SV: Lett brus
« #14 : 27. juni 2006, 19:43 »
redigert Wink Kun Cola Light som bruker sucrelose foreløpig.. Gjetter på at det er et tidsspm før Pepsi Max begynner med det å..
Eller kanskje de aldri gjør det? Aspartam og sucralose smaker tross alt ikke det samme. Pepsi må i så fall finne en synergist som kan veie opp for styggsmaken og skape bedre aspartam-smak Wink Alt annet ville vært trist.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!