Skrevet av Emne: Altså... Gud finnes ikke?  (Lest 98129 ganger)

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #450 : 16. august 2006, 12:23 »
Veit ikke hva slags kopi du har av Bibelen, men det står nå vitterlig "Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd" i min Bibel... Står ikke noe spesielt om den _gamle_ loven. I tillegg er jo dette skrevet i NT, så da må det da også menes den nye pakten. Lovens oppfyllelse har jo skjedd. Sett deg mer inn i NT, Thyve, så får du fort forklaringen.
Kan jo være av naturlige årsaker at du snakket i mot på det punktet. Du er av jødisk opphav, er det ikke så? Og de tror da ikke på at Jesus har dødd for de.. Er vel en viss sjanse for at det er det du tror og, om du tror på noe..?

Kluet her er at Jesus med sitt offer har avskaffet den gamle paktens offer.. Altså, ting kan faktisk bli forandret. Dette av relativt enkle årsaker, feks hvis en profeti går i oppfyllelse.
"Misforstå ikke, jeg er ikke kommet for å oppheve Moseloven og profetenes advarsler. Nei, jeg er kommet for å oppfylle dem, for at de skal bli satt ut i livet"
Og det skjedde, med at han døde for oss.. Det skulle komme en frelser, nemlig Jesus, og han skulle dø for oss. Dette tror ikke jødene noe på, så de venter enda..

Jeg siterte etter hukommelsen, og jeg må si at jeg var ganske så nær, mtp at jeg leste dette for ca 10 år siden.. Wink Videre har jeg nok strengt tatt satt meg inn i både det nye og det gamle testamentet.. mer enn man kan ønske. Jeg har som sagt vokst opp i et religiøst miljø og har lest denne boka daglig i 10-15 år.. Wink
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #451 : 16. august 2006, 12:31 »
Jeg gleder meg til fredagen, jeg...

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #452 : 16. august 2006, 12:48 »
Jeg siterte etter hukommelsen, og jeg må si at jeg var ganske så nær, mtp at jeg leste dette for ca 10 år siden.. Wink Videre har jeg nok strengt tatt satt meg inn i både det nye og det gamle testamentet.. mer enn man kan ønske. Jeg har som sagt vokst opp i et religiøst miljø og har lest denne boka daglig i 10-15 år.. Wink

Bekjenner du deg til noe nå?
Finn fem feil.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #453 : 16. august 2006, 13:01 »
Er ikke bildet i avataren din rimelig hedensk S.K.?
Hva sier boka di om å benytte seg av slike bilder?

Hva er det du babler om?? Er det hedensk å ha bilde av en fyr med slegge, der lynet treffer? Har du virkelig peiling på hva du preiker om?
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Allyse

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 644
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 644

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #454 : 16. august 2006, 13:13 »
Huff. Har det virkelig blitt 31 sider om dette? Gidder noen oppsummere hvor i debatten vi har havnet nå?

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #455 : 16. august 2006, 13:16 »
Her ser vi et eksempel på en interessant forsvarsmekanisme: For å forhindre selvstendig og kritisk tenkning blant sine følgere, advarer religionen mot kunnskapens onder.

Nesten litt Orwellsk, i grunnen...

Tror ikke du forstod helt hva jeg mente her. Kunnskap er ikke "ond", men intellektualisme er på mange måter vestens "Gud". Det var det jeg ville til livs, kunnskap fører ikke til liv, bare til flere spørsmål. Det finnes mer mening til livet, enn å vite hvordan ting er skrudd sammen. Mitt poeng var at; istden for å å utelukkende bruke livet sitt på å se hvordan ting er skrudd sammen, så finnes det bare liv hos den Gud som først skapte det hele...(Men du er vel en evlusjonist eller lignende, så det vil jo høres helt fjernt ut sikkert..)
Finn fem feil.

Utlogget Zuul

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #456 : 16. august 2006, 13:19 »
Huff. Har det virkelig blitt 31 sider om dette? Gidder noen oppsummere hvor i debatten vi har havnet nå?

Det ser ut til å vere et par hovedretninger som peker seg ut.

1. Gud eksisterer

2. Gud eksisteter ikke

Stillingen har stått steilt og uforandret mot hverandre nå i drøye 2000 år, men et gjennombrudd kan være nært forestående

Utlogget Danvil

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 106
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 106

  • Master your mind, master your body.
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #457 : 16. august 2006, 13:27 »
Det ser ut til å vere et par hovedretninger som peker seg ut.

1. Gud eksisterer

2. Gud eksisteter ikke

Stillingen har stått steilt og uforandret mot hverandre nå i drøye 2000 år, men et gjennombrudd kan være nært forestående

rofl
Realist, men ikke mindre positiv av den grunn Grin
T R E N I N G S L O G G

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #458 : 16. august 2006, 14:26 »
Det ser ut til å vere et par hovedretninger som peker seg ut.

1. Gud eksisterer

2. Gud eksisteter ikke

Stillingen har stått steilt og uforandret mot hverandre nå i drøye 2000 år, men et gjennombrudd kan være nært forestående
Honnør!

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #459 : 16. august 2006, 17:24 »
Jeg siterte etter hukommelsen, og jeg må si at jeg var ganske så nær, mtp at jeg leste dette for ca 10 år siden.. Wink Videre har jeg nok strengt tatt satt meg inn i både det nye og det gamle testamentet.. mer enn man kan ønske. Jeg har som sagt vokst opp i et religiøst miljø og har lest denne boka daglig i 10-15 år.. Wink

Hehe ok da så...
Tenkte egentlig bare jeg skulle trykke litt på knappene dine men det funka jo relativt fårlig... Grin
Bra sitert da, til å være så lenge siden. Smiley
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #460 : 16. august 2006, 21:26 »
Nå har det blitt mye pirk i forhold til riktigheten av innhold i bibelen og kristendom. Hvis det finnes en gud så tviler jeg vel litt på at det er en spesiell religion som har absolutt rett, og alle de andre er feil. I de forskjellige religionene i Østen så ser man jo litt annerledes på dette. De er mer annerkjennende i forhold til andre religioner.

Uavhengig av om man er kristen, hindu, muslim etc så er det innen disse religionene masse mennesker som har "møtt" gud, hatt åpenbaringer, blitt "opplyste" osv. Hvis disse opplevelsene skulle vise seg å faktisk være "ekte", så kan jeg ikke forstå noe annet enn at det er flere veier til gud enn en spesifik religion?



Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #461 : 16. august 2006, 21:59 »
Kanskje det er som på life of brian, det er en gud der ute- men alle har missforstått hva han vil. (Stop following me!!!)






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #462 : 16. august 2006, 22:34 »
Nå har det blitt mye pirk i forhold til riktigheten av innhold i bibelen og kristendom. Hvis det finnes en gud så tviler jeg vel litt på at det er en spesiell religion som har absolutt rett, og alle de andre er feil. I de forskjellige religionene i Østen så ser man jo litt annerledes på dette. De er mer annerkjennende i forhold til andre religioner.

Uavhengig av om man er kristen, hindu, muslim etc så er det innen disse religionene masse mennesker som har "møtt" gud, hatt åpenbaringer, blitt "opplyste" osv. Hvis disse opplevelsene skulle vise seg å faktisk være "ekte", så kan jeg ikke forstå noe annet enn at det er flere veier til gud enn en spesifik religion?

Det er ingen ukjent tanke dette her, kalles for "universialisme".
Det er mer en "new age" tankegang, bare du treffer på ett eller annet åndelig så er det greit, samme hva det er...
Bibelen snakker om en "Åndelig virkelighet", her finnes det mer enn hva vi kan tre inn på våre kulerammer, og det åpenbares fenomener fra denne virkelighet til stadighet. Men frelsen skjer bare gjennom Jesus.
Det er ihvertfall den kristne tro, troen på en mer"allmengyldig frelse" er det ikke åpning for i bibelen, og kan godt støtte det opp med bibelvers.
Finn fem feil.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #463 : 16. august 2006, 22:43 »
Uavhengig av om man er kristen, hindu, muslim etc så er det innen disse religionene masse mennesker som har "møtt" gud, hatt åpenbaringer, blitt "opplyste" osv. Hvis disse opplevelsene skulle vise seg å faktisk være "ekte", så kan jeg ikke forstå noe annet enn at det er flere veier til gud enn en spesifik religion?
Det er ikke bare Gud, vettu, vi har en kar som heter Satan og, og han har en åndehær. Så syner kan nok folk ha, uavhengig av religion, men hvor det kommer fra er vel muligens et litt åpent spørsmål.. Satan og åndene hans kan nok lage syner de og.
"Da kan vel kristne og få sånne syner da". Ja skal ikke se bort i fra det. Å gi et menneske syner for å få personen bort i fra Gud er vel kanskje noe Satan ville gjøre...
Men om man får syner av guddommelige dimensjoner så vil man vel kanskje" kjenne" det igjen... Ikke vet jeg.

Men dere har vel hørt om Maria-figurene rundt om i verden som gråter tårer av blod? For alt vi vet så kan det jo være åndsmakt, av den onde typen.. Skjer jo at folk blir så påvirket av å se slike ting at fanatismen tar helt over og religionen blir forsvinner inn i det sekteriske. De trekker seg vekk fra hele kjernen med religionen, og Gud, og det må da være det som er Satans mål...

Ang det med at religiøse mennesker oftere har "syn" og/eller erfaringer med åndsmak enn mennesker som ikke tror på noe som helst, har vel, fra et kristent synspunkt, en enkel årsak; de som er opptatt av verden og mammon, de er allerede fortapt. Derimot er det veldig om og gjøre for Satan å få kristne vekk i fra Gud. Å gi et menneske "syner" eller erfaringer med ånder for å sette et menneske i tvil høres akkurat ut som noe Satan ville gjøre.

Sorry hvis jeg skriver veldig "religiøst", men det er for å få frem poenget... Smiley
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #464 : 16. august 2006, 22:58 »
Sitat

Bekjenner du deg til noe nå?

Tja, det at jeg har vokst opp i et kristent miljø og mest sannsynlig har lest bibelen mer enn de aller aller fleste? Tongue
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!