Skrevet av Emne: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?  (Lest 28701 ganger)

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #30 : 14. oktober 2008, 09:51 »
Du er jo ikke verre en den gjengse risikoaverse personen i dette landet. Du vil alltid sikre deg. Økt risiko=økt gevinst- og tapsmuligheter. Etter mitt syn er børseksponering ikke hensiktsmessig hvis du alltid er ute etter minimal risiko. Da kan man heller sitte long på ulike andre aktiveklasser. Det absurde er jo at nå som børsen er på sitt laveste, empirisk sett, er når det er minst risiko forbundet med handel. Og det er nettopp nå du mener at man skal putte pengene i banken. Smiley


I tillegg eliminerer du derivathandel som mulighet når du avskriver muligheter som følge av renteendringer. Snakk med Rasmus. Grin
ja, men det gjelder å hoppe av berg-og-dalbanen på topp. uansett tror jeg, i likhet med deg, at det kan være smart å investere nå. Grunnen til det er at renta skal ned, og det er tvilsomt at børsen faller mye mer enn den har gjort... Har du noen aksje-stalltips da?
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #31 : 14. oktober 2008, 09:57 »
Jo, og jeg tror kanskje de mener det litt for tidlig, også sett i forhold til andre endganger.

For å si det på en annen måte, jeg hadde ikke begynt å kjøpe nå om jeg ikke hadde kjøpt før. Smiley

Hmmm. Jeg vurderer nå, men sitter på gjerdet fortsatt (og det er det jo en grunn til). Lurer på hva som blir triggerpunktet mitt - når jeg tenker: -ja, nå har det gått opp "nok" til at jeg skal hive meg inn igjen... Grin
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #32 : 14. oktober 2008, 09:58 »
ja, men det gjelder å hoppe av berg-og-dalbanen på topp. uansett tror jeg, i likhet med deg, at det kan være smart å investere nå. Grunnen til det er at renta skal ned, og det er tvilsomt at børsen faller mye mer enn den har gjort... Har du noen aksje-stalltips da?

Det kommer jo helt an på strategien din det da. Men etter hva jeg får ut av dine siste innlegg blir det jo de store tunge aksjene jeg ville puttet pengene mine i.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #33 : 14. oktober 2008, 10:45 »
Hmmm. Jeg vurderer nå, men sitter på gjerdet fortsatt (og det er det jo en grunn til). Lurer på hva som blir triggerpunktet mitt - når jeg tenker: -ja, nå har det gått opp "nok" til at jeg skal hive meg inn igjen... Grin

Hvorfor ikke bare ta et lite veddemål og kjøpe "far out of the money"-opsjoner? Så er man liksom litt med også... Grin
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

tfildaed

  • Gjest
Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #34 : 14. oktober 2008, 11:38 »
ja, men det gjelder å hoppe av berg-og-dalbanen på topp. uansett tror jeg, i likhet med deg, at det kan være smart å investere nå. Grunnen til det er at renta skal ned, og det er tvilsomt at børsen faller mye mer enn den har gjort... Har du noen aksje-stalltips da?

Tror du toppen er nådd? tror du verden stopper opp? Grafen har bare fått en liten ubetydelig strek som knapt vises over 5år!!!
Men sover du dårlig så la pengene være i banken.

Satser du i fond så bør du uten tvil vente, børsen stiger i snitt med 11% året. Nedturene er alltid mindre én oppturene.
Fond er en langsiktig penge-plassering og jeg anbefaler folk minimum 5års perspektiv. Siden Oslo Børs åpnet på 70tallet har verdiene der økt med mer én 2000%, lager du en graf på en mnd vil den siste mnd'en se forferdelig ut, men lager du en graf som er over 5år, 10år så vil den være brattere én Trollstigen, samt at siste mnd vil se ut som en liten  i grafen.

Er det månedlig sparing vil du få flere andeler idag og fortsatt sparing vil være det klokeste du har gjort med "sparepengene".
Aksjer, short-trade mm kan gi vannvittige gevinster, men krever mye kunnskap av deg som kjøper.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #35 : 14. oktober 2008, 11:41 »
Tror du toppen er nådd? tror du verden stopper opp? Grafen har bare fått en liten ubetydelig strek som knapt vises over 5år!!!
Men sover du dårlig så la pengene være i banken.

Satser du i fond så bør du uten tvil vente, børsen stiger i snitt med 11% året. Nedturene er alltid mindre én oppturene.
Fond er en langsiktig penge-plassering og jeg anbefaler folk minimum 5års perspektiv. Siden Oslo Børs åpnet på 70tallet har verdiene der økt med mer én 2000%, lager du en graf på en mnd vil den siste mnd'en se forferdelig ut, men lager du en graf som er over 5år, 10år så vil den være brattere én Trollstigen, samt at siste mnd vil se ut som en liten  i grafen.

Er det månedlig sparing vil du få flere andeler idag og fortsatt sparing vil være det klokeste du har gjort med "sparepengene".
Aksjer, short-trade mm kan gi vannvittige gevinster, men krever mye kunnskap av deg som kjøper.
jeg tror vi er på bunn nå, og vurderer å gå inn.

jeg har holdt på med day-trading til og med ifjor høst, men ga meg da fordi jeg mista troen på ytterligere vekst...
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #36 : 14. oktober 2008, 11:54 »
Tror nok det vil være rimelig trygt å gå inn i de store selskapene akkurat nå ja.
Ikke sikkert bunnen er nådd, men føler meg ganske sikker på at selskaper som f.eks Statoil Hydro og Orkla vil stå betydelig høyere om 2-3 år, selv om en kjøper seg inn før en eventuell kommende nedgang.
Det avhenger vel såklart av at nedgangen ikke blir langvarig da, noe som ingen kan vite noe eksakt om.

Selv liker jeg litt mer risiko, men er altfor lite dreven til å ta noen spesielt store sjanser enda. Smiley
Har mye å lære, og synes det er spennende å drive med. Wink

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #38 : 14. oktober 2008, 13:30 »
Godt over 20% opp i dag jeg. Cheesy
Får bare satse på at DNO får eksporttillatelse nå, så blir dette supert!

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #39 : 14. oktober 2008, 17:44 »
Har hatt en travel dag på nett idag selv iallefall. Har ikke gjort daytrading på mange måneder, men nå er det virkelig artig igjen! Grin
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #40 : 15. oktober 2008, 18:26 »
jeg tror vi er på bunn nå, og vurderer å gå inn.

jeg har holdt på med day-trading til og med ifjor høst, men ga meg da fordi jeg mista troen på ytterligere vekst...

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/10/15/550416.html

Jeg tror vi får flere slike dager som dette enda. Det blir jo muligheter av det også. Det er så utrolige mange faktorer som vil slå inn det neste halve året. Den største faren er egentlig å være navlebeskuende, noe som er lett i tider som dette. Men en liten faktor mange virker å glemme er at man enda ikke har hørt om kredittkrise i Kina, India etc. Spekulativt selvsagt, men asymmetrien er ikke veldig pen fra et makroperspektiv ...
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #41 : 15. oktober 2008, 18:33 »
Hva "hindrer" en i å sette feks 10 000 i fex OBX Derivat bull fond og så bare vente på at børsen stiger til "normale" høyder (for det vil jo skje før eller siden)? Noen kommentaren til denne "taktikken", blandt dere med mer peiling enn meg Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #42 : 15. oktober 2008, 18:37 »
Ingenting som hindrer deg så lenge du er over 18 (som jeg tror du må være for å opprette VPS-konto). En fond er det vel i grunn ingenting som hindrer deg direkte; men jeg vil anta at volatiliten på opsjoner nå er priset MEGET høyt uten at jeg har sjekket det, å følgelig er det ikke nødvendigvis det rette å gjøre.

Det fristende nå er selvsagt å selge at-the-money salgsopsjoner med lang løpetid. Skummelt som pokker, men hva er livet uten litt risiko... Cool
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #43 : 15. oktober 2008, 18:41 »
Er vel liten vits i å selge nå når det har nådd bunn? Var jo oppgang i går vel? Vent et års tid, når verdensøkonomien stabiliserer seg klatrer vel verdien opp igjen også! Denne kollapsen vil nok gi EU og deler av Asia mer økonomisk makt i løpet av kort tid, så det europeiske markedet er sikkert mye mer verdt om 2-3 år enn det var før denne nedgangen.  Smiley


Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #44 : 15. oktober 2008, 18:46 »
Null problem med å gjøre selve handelen, men det høres jo litt for banalt ut at strategien skal være så enkel?

Hva betyr at the money? Salgsoppsjoner med lang løpetid nå - er ikke det dumt, eller tror du at det vil fortsette å stupe?

PS: Volatilitet på OBX opsjoner vil vel i teorien 0- ettersom kursen følger indeksen 100%? Eller vil det si at den har samme volatilitet som oslo børs har i forhold til andre markeder?






Svak, bitter og dopingfri



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!