Skrevet av Emne: NeDD`s sykkel logg  (Lest 219187 ganger)

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkel logg
« #1065 : 01. juli 2013, 08:29 »
Okserittet 2013

Vell gjennomført ritt og er godt fornøyd.

Tid: 1 t 55 mins
Km: 55km
Snittpuls: 90%
Makspuls: 98%
Kcal: 2267
Gjennomsnittsfart: 28,50km/t
Toppfart: 76m/t


Et supert ritt! Veldig hardt og brutale bakker både opp og ned. Speedoet passerte 70km/t opp til flere ganger, og det suste avgårde.

Ut fra start kjørte vi i samlet felt til de første motbakkene. Der var det 10-15 mann som kom seg i fra, mens vi var en liten gruppe på 6-7 stk som lå som en god gruppe to.
Videre hentet vi igjen teten og fikk hvile oss litt som en sekk hos dem.
Ved neste bakke stakk de på nytt, og vi fant heller jevn fart som vi jobbet ilag om.
Som den tyngste i gruppa slet jeg i bakkene og hadde 98% opp den ene bakken!  Ohmy
Klarte å kontrollere gruppa i et par bakker hvor jeg fikk ligger først på kun 93%, mens de andre bakkene stort sett lå på 95% når fjellgeitene styrte farten.

På flate og nedoverbakkene fikk jeg brukt kjørestyrken og vi fikk et meget bra driv. 5 stk som kjørte rulle og 2 stk på halen. God tone i gruppa og alle ville kjøre for best mulig tid.

Når det var 5 km igjen ble vi kjørt inn av 6 stk, noe som var veldig surt når vi hadde klart å holde unna så lenge. Her var det ryttere som på papiret er sterkere enn oss, men fortsatt kjipt å ikke holde unna.
Mot mål var vi da ca. 15 stk, men maks 5-6 som kjørte rulle.
Jeg begynte virkelig å merke kjøret, men vi hadde medvind og med godt tråkk gikk det unna for det om.
På oppløpssiden hadde jeg ikke noe spesielt å gi, og med gratispassaskjerer fulle av spurtkrefter gikk det som det gikk. Vinneren av vår spurt ble nr 13, mens jeg ble nr. 24 og det skilte oss 1 sekund.

Alt i alt meget fornøyd selv om jeg ikke spurtet noe skikkelig. Halvannet minutt bak Roy Hegreberg, så det tyder på at vi har kjørt veldig bra hele løpet. Ca. 5 mins bak vinneren.

Ingen bilder å spore opp fra rittet, så vi får heller se om det blir bedre til et evt. neste år Smiley

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: NeDD`s sykkel logg
« #1066 : 01. juli 2013, 08:41 »
Imponerende! Dette må vel være en av dine beste prestasjoner noensinne i ritt? Grattis!  Cheesy

Utlogget 20LEGEND

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 334
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 334

Sv: NeDD`s sykkel logg
« #1067 : 01. juli 2013, 20:56 »
MEGET bra levert. Gratulerer! Cheesy
Alder: 19 år
Vekt: 73-76 kg
Høyde: 185 cm

Hobbymosjonist.

Treningslogg

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: NeDD`s sykkel logg
« #1068 : 01. juli 2013, 22:07 »
Bra sykling! 98 % må da gi en "interessant" følelse i beina og hiving etter pusten?  woot
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkel logg
« #1069 : 02. juli 2013, 10:54 »
Takker  Cheesy

Dette er nok det beste resultat plasseringsmessig uansett sitt.
Nå må det nevnes at nivået var høyt her, mens andre ritt har mengden ryttere med høyt nivå nok vært flere. Men ut i fra at topp 3 var fra Rogaland og at det var kjente "konkurrenter", så gjorde jeg det veldig bra tidsmessig. Super fornøyd!

98% var Maaaagadrag med stor M. Lips Sealed Men heldigvis var det såpass tidlig i rittet at beina var ikke proppfulle av syre, så det hadde ikke gått en halvtime senere. Men det føltes like vondt som det 95% gjorde senere i løpet. Adrenalinet er så høyt at smerten var nok noe tilsidesatt. woot

Men ut i fra gangsperren dagen derpå og dagen der igjen, så merker jeg at jeg har trappet ned.
Overskuddet er nok på veg nedover nå, og nå som sesongen min er ferdig må jeg tåle det.
Fremover blir det bare kvalitetsøkter i form av sone 1 og 3, for å holde noenlunde vedlike fremover.

NEEDED prosjektet jeg deltok i under Nordsjørittet oppfordret til en CT-undersøkelse av hjertet, så dette gjorde jeg sist uke.
Gjorde dette og fikk konstatert flotte blodårer inn og ut av hjertet. Ingen forkalkninger eller kolestreoltetninger i blodårene. Var bare å trene på og spise som før Smiley

Får en dypere gjennomgang til høsten med oppfølging hver enkelt. De hadde bare 18000 blodprøver å gå gjennom før de hadde alle resultat klare for alle 100 deltagere som deltok.
Blir kjekt å høre hvordan kroppen var før, rett etter og dagen etter rittet.

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkel logg
« #1070 : 03. juli 2013, 08:05 »
Onsdag 3. juli

Styrketrening!
Tegnet abonnement for å få gang på styrken og få opp kroppsvekten igjen.
Er nede i ca. 85-86kg, så er ca. 8-10kg lettere nå enn hva jeg var i desember måned.
Målet er å ikke legge på seg for mye fett, og heller holde en jevn stigning av masse  Smiley

Knebøy:
3x8 50kg

Markløft:
3x8 60kg

Benkpress:
3x8 40kg

Utlogget 20LEGEND

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 334
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 334

Sv: NeDD`s sykkel logg
« #1071 : 03. juli 2013, 22:24 »
Da skjønner jeg godt at du ikke henger med de letteste fjellgeitene når de trøkker til oppover Cheesy

Hvorfor vil du opp i vekt?
Alder: 19 år
Vekt: 73-76 kg
Høyde: 185 cm

Hobbymosjonist.

Treningslogg

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkel logg
« #1072 : 05. juli 2013, 08:08 »
Da skjønner jeg godt at du ikke henger med de letteste fjellgeitene når de trøkker til oppover Cheesy

Hvorfor vil du opp i vekt?

Halve garderoben henger som gardiner på overkroppen + jeg føler meg som en pusling når uteprosjektene i heimen nå trer i gang.
Kan ikke risikere mental innleggelse  woot  Wink

Vil tro at jeg kommer til å kjøre on/off 85-86kg / 90-93kg i årene fremover, da årets oppskrift har gitt meg gode resultater med den reduserte vekten.
En vektredusjon i oppkjøringsfasen gir en ekstra gnist når man blir raskere i bakkene også.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: NeDD`s sykkel logg
« #1073 : 06. juli 2013, 22:53 »
Interessant kompromiss mellom trøkk i bakkene og vekt. Du må jo ha truffet godt med taktikken, for du har jo meget gode resultater i år. Jeg tenker litt i de baner at selv om lav kroppsvekt er en fordel i motbakker, må du jo ha en viss muskelmasse og fettreserve for å kunne prestere godt over tid i ritt også.

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkel logg
« #1074 : 08. juli 2013, 08:03 »
Jeg har brukt mye tid på å finne utav dette her, å har egentlig konkludert med at det er vekten som har mye av æren, i lag med at den nye wattreningen med lange intervaller har gjort med sterkere i år.

Når man bruker matematikk så viser watt/kg ganske enkelt hvor effektivt det er å gå ned i vekt for å få mer effekt i bakkene.

300w terskel på 92kg kroppsvekt gir 3,26w pr. kg.
300w terskel på 86kg kroppsvekt gir 3,60w pr. kg. (11% mer pr kg)

For da å ha samme watt pr kg ved 92kg som 86 kg må terskel være 331,2watt.

Så da kan man tenke litt selv hva som er lettest å oppnå av en vektnedgang i dette tilfelle på 6kg kontra øke terskelen med 31,2 watt.

Nå har jeg ikke rene wattall å samenligne med i fjor, men om jeg lå på det samme watt i fjor så vil det si at jeg da har blitt ca. 11% sterkere i år bare på vekten. Så kommer evt. noe watt i tillegg.

Siste registrerte wattrening inne var på 310w på terskel, og når sone 5 kjøringene på ritt var unnagjort så var terskelen minst på samme pulsverdi, om ikke enda litt høyere ettersom vo-max nok økte litt.

Fettforbrenning trenes med lange turer, slik at man trener opp kroppen til å bruke fett i tillegg til karbohydrater, så dette er viktig trening/tilvenning under hele oppkjøringen frem mot sesongen.

Ganske interessant i mine øyne  :Smiley

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkel logg
« #1075 : 12. juli 2013, 07:06 »
Torsdag 11. juli

Styrketrening!
Tilvenning og rolig økning er planen fremover.

Frontbøy:
3x8 50kg

Markløft:
3x8 65kg

Nedtrekk:
3x8 41kg

Sittende kabelroing:
3x8 41kg

Benkpress:
3x8 42,5kg

Roll-out:
3x8 stk

Wow for en gangsperr dagen etterpå Grin

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkel logg
« #1076 : 29. juli 2013, 10:50 »
Lite logging i ferien.

Har trent styrke en økt med ca. samme vekter. Økt 2,5 kg hver økt mener jeg.

Ellers en 3 timers gåtur for å teste beina, og 7-8 timers gåtur til Trolltunga.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: NeDD`s sykkel logg
« #1077 : 29. juli 2013, 20:27 »
Det virker som om "alle" har vært på Trolltunga i år. Regner med du også måtte stå litt i fotokø?  Wink Den er absolutt en tur jeg har lyst til å ta en gang, får se når det blir Smiley

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkel logg
« #1078 : 30. juli 2013, 08:30 »
Det virker som om "alle" har vært på Trolltunga i år. Regner med du også måtte stå litt i fotokø?  Wink Den er absolutt en tur jeg har lyst til å ta en gang, får se når det blir Smiley
Vi startet å gå kl. 0800, så vi var oppe relativt tidlig i forhold til "busslasset", så det var egentlig ikke kø. Vi var nerpå to ganger, ettersom det kun var ett eller to par som var køen. Smiley
Dette er en tur som er en del hardere og lengre enn Kjerag og Prekestolen som er rene motorvegen å gå i forhold. Både motiverende og demotiverende med kilometermerking som viser hvor langt det er igjen.

Du bor jo ganske i nærheten i forhold til meg, så en dagstur bør vell går fint? Smiley

Mandag 29.07
2 timer fottur fra Figgen til Kvernaland.

Tirsdag 30.07
Styrketrening:

Frontbøy:
3x8 57,5kg

Markløft:
3x8 70kg

Bulgarsk utfall:
3x8 8kg i hver hånd.

Nedtrekk:
3x8 45,5kg

Sittende kabelroing:
3x8 45,5kg

Benkpress:
3x8 47,5kg

Roll-out:
3x8 stk

Kjenner punshen begynner å komme! Men vil følge planen og øke jevnt.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: NeDD`s sykkel logg
« #1079 : 31. juli 2013, 06:57 »
Nja, til Trolltunga blir det nok overnatting inkludert tenker jeg, siden det går bort mye tid til kjøring. Men den er absolutt oppnåelig på listen over "Things to do before I die".  Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!