Skrevet av Emne: Glem kaloriene  (Lest 29176 ganger)

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: Glem kaloriene
« #120 : 24. oktober 2008, 17:54 »
Nei Smiley  Det er faktisk slik at jo mer man lærer, jo mer innser man at man ikke kan Wink

nyutlært du med andre ord... Grin

Utlogget Johannes Doperen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 151
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 151

  • GET BIG - HAVREGRYN!
Sv: Glem kaloriene
« #121 : 24. oktober 2008, 17:54 »

 Kardio ute å sykler ser jeg...
Hadde ikke du hatt vondt av heller, tjukken. Smiley
I don't care if I die young, as long as the coffin is big!

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: Glem kaloriene
« #122 : 24. oktober 2008, 18:06 »
Hadde ikke du hatt vondt av heller, tjukken. Smiley

dust. sykler ofte. ikke spam ned tråden her da,mr doper.

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Sv: Glem kaloriene
« #123 : 25. oktober 2008, 00:54 »
det tok meg 1time og 14 minutter før jeg hadde leste gjennom hele tråden. '
Og slik som mange andre her inne på forumet, stilte jeg meg spørrende til denne artikkelen.
Her er hvertfall litt av slik jeg har tolket det:

Du mener at kaloriene ikke har noe å si. Kroppsfokuset i dag er enormt i forhold til før. Enten er man for tynn, for tykk, for lite/mye deffinert eller spiser feil ifølge deg eller andre.

Alle næringsstoffer er til for en grunn, der alle har sine egenskaper og formål. Det vet du like gost som meg. Korbohydrater, ikke raske som tuller med blodsukkeret, er til for å restituere musklene dine til en hvis %. så altså både før og etter trening vil en viss mengde karbohydrater være tilfredsstillende for deg og din muskelvekst.

Det som jeg synes virker som en rød tråd gjennom dine svar, er at du er bevisst på at det er din vitenskap (enten antagelser eller "studier") er det som funker best, det kan du ikke si noe i mot.

Det artikkelen din er, er så å si et diettprogram. Og slik som mange ting i livet, så funker de fleste dietter. enten det er lavkarb  slik som du er blitt frelst av, eller om det er det motsatte.
Men jeg er selvfølgelig enig i at det er uhorvelig viktig at du har et balansert og varierende sundt kosthold, der måltidene dine består av sunn mat som inneholder mindre tilberedte kornsorter, mineraler og vitaminer. Det vil og er alle einge med deg i.

Men kaloriene, som de aller aller fleste kostholdseksperter er einge om, skal være en rød tråd, bortsett fra på en oppkarbingsdag.
Det er jo også et annet tema; hvordan du da stiller deg til en eventuell oppkarbingsdag?

mvh, johan

Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Sv: Glem kaloriene
« #124 : 25. oktober 2008, 01:38 »
At kalorier er helt irrelevant blir selvsagt feil å si, noe mange poster her har understreket. Men erfaringen min er at om man spiser et kosthold med lite karbohydrater, blir sultfølelse og søtsug mye mindre. Vil tro at dette gjør det lettere for de fleste å gå ned i vekt. Prøv å overspis på kyllingfilet og brokkoli ogkokte egg, eller sjokolade, loff og kaker og se hva som er lettest. Samtidig opplever jeg at blodsukkeret blir mye mer stabilt og man føler seg mindre trøtt. Dessuten har mange studier vist at høyere proteininntak fører til høyere forbrenning, pga termogen effekt osv. Kalorier er nok ikke det eneste som teller; Hva ville funket best: en diett med 400 g rent sukker om dagen eller en diett bestående av kylling, grønnsaker, egg, fiskeolje og kjøtt? Er nok mange hormonelle faktorer som spiller inn med tanke på fett, muskler og vektregulering.
At man skal høre på kroppen er vel litt å ta i. Tror fedmeepidemien i USA er et godt eksempel på at dette funker dårlig.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #125 : 30. oktober 2008, 16:44 »
.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #126 : 30. oktober 2008, 16:56 »
.

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Glem kaloriene
« #127 : 30. oktober 2008, 17:37 »
Siden du skriker høyt om at det er slik det fungerer i virkeligheten und so weiter. Kan vi få se noen bilder av noen klienter du har jobbet med som har oppnådd bra resultater som følge av dette`?
Non Plus Ultra

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #128 : 30. oktober 2008, 18:37 »
.

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Sv: Glem kaloriene
« #129 : 30. oktober 2008, 19:36 »
du er jo enig med mye av det vi sier:)
men du mener da at man skal "ikke" spise karbs. heller bassere kostholdet på fett og proteiner. dette er jeg da forsåvidt enig i. men i den andre delen er du ening med meg om at en oppKARBinsdag er nødvendig? det er det jeg ikke skjønner.

forsåvidt, hvis du leser innlegget mitt igjen, så står det at jeg ikke liker å spise rask karbo før og etter trening, bare til opplysning.

Å det er greit nok at disse "klientene" ikke tenker på kaloriene, der jeg også må si at jeg havner innenfor samme bås. jeg spiser sunt, mye protein litt fett og sparer karbs til treningstimene.
Men det du sier er at kaloriene ikke har noe å si. Klientene får i seg nok kalorier, altså de har en sunt og godt liv, med mye energi og gode resulater. Men kaloriene -har jo noe å si-, fordi de henter jo energien sin fra en plass!

å forsåvidt, på en treningsøkt lengre enn ca 1 time (selvfølgelig litt å fra) så har du tømt dine glykogenlagre slik at du begynner å tære på sin siste energi, mens du feks enda har chins, markløft og pressøvelser igjen. Da tør jeg å påstå å si at raske karbohydrater kan komme deg til god nytte, slik at du greier å opprettholde intensiteten på treninga til siste liten.
Når økta er ferdig, og du ikke trenger glykogenlagrene dine til noe, så kan du selvfølgelig vente en time eller to til du inntar lavkarbo, slik at du blir restituert til neste økt feks 2 dager senere.

mvh, -johan

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #130 : 30. oktober 2008, 20:22 »
.




Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Sv: Glem kaloriene
« #131 : 30. oktober 2008, 22:44 »
Du innleder med å si at kaloriene ikke er irrelevante, men videre snakker du akkurat som jeg skulle gjort det selv Smiley  Nettopp, hva er lettest å overspise av kylling og brokkoli, sammenliknet med sjokolade og loff. Svaret og erfaringen kjenner vi alle.
Fedmeepidemien i USA henger nok sammen med at folk blir avhengige av raske karbohydrater, slik at dette fyller magesekken. I stedet for mat som metter og fremmer god helse.
Les forøvrig min forrige post og se flere grunner til at kaloritelling er som å telle juletrelysene når du myser med øynene.
Mener at kalorier har noe å si, men ikke alt å si. Tror man blir feit av 25tusen kcal selv om disse kommer fra fett og proteiner. Det jeg mener er at sannsynligvis vil en diett med lite raffinerte karbs, men mye fett og protein(+grønnsaker, nøtter osv) gi gunstigere tilpasninger for fettforbrenning og økt metabolisme.
At det ikke går an å prestere uten store mengder karbo tror jeg bare er vås. Har selv trent lenge og hardt uten spesielt mye karbohydrater i kostholdet (spesielt raske). Det har gått helt fint. Dessuten er lavkarbo mer populært blant utøvere i andre land enn i Norge, der alle er opplært av olympiatoppen til at minst 70% av energien bør komme fra karbo. Det er mange syklister, triatleter og andre idrettsutøvere som baserer kostholdet sitt på fett, protein og lite-moderat karbohydrater. Men samtidig tror jeg det varierer fra person til person hva som funker best. Enkelte har nok en genetikk som er mer tilpassa et høykarbokosthold. Imidlertid ville nok mange hatt godt av å legge om kostholdet mer i den retningen du prediker.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Glem kaloriene
« #132 : 30. oktober 2008, 22:53 »
Jeg kan si at jeg jobber med en ny artikkel der planen er å presentere noen personer som sverger til lavkarbo (mye fett) for framgang og god helse. Så mer stoff om dette kommer Smiley
Forøvrig har jeg ikke bilder av klienter på min PC. Jeg kunne uansett ikke lagt ut slike bilder uten samtykke.
Inntil videre kan du ta en titt på hjemmesiden til PT Andreas Adolfsson. Han stiller på scenen med jevne mellomrom og teller ikke kalorier for å komme i form Smiley  Han spiser derimot mer fett og lite karbo. Han ga meget oppløftende og god kritikk av min artikkel, mens andre forkastet den.
Et annet eksempel er proff-byggeren Charlie Abboh (48). Mat&Helse skrev om han i feb. 07. Hvorvidt denne mannen teller kalorier eller ikke vet jeg ikke, men han har i alle fall erstattet mye av karbohydratene med fett (også på diett), og oppnådd gode resultater.
En annen idrettsutøver som gjennom ekstreme forhold har kommet langt på feit kost er Pål Anders Ullevålsæter. Hans veileder innen ernæring er Karin Hvoslef, som også har hjulpet toppidrettsutdøvere gjennom mange år ved å legge om kosten. Telling av kalorier står ikke sentralt.
Generelt sett er lavkarbo lite utbredt i Norge, og derfor er det heller ikke flust av eksempler på folk. Spesielt ikke innen idretten, der folk manes til å proppe i seg karbohydrater og restitusjonsdrikker fulle av sukker.
Det er også derfor jeg skriver på treningsforum. Det trengs sårt info om dette innen norsk idrett og balnt treningsfolk.

Det er uansett en del nordmenn som har lagt om kostholdet sitt, og entusiasmen er det lite å si på. Sjekk denne linken og bli ytterligere overbevist: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=20614
Dessuten hører jeg rykter om at strongman Egil er i gang med å prøve ut dette nå, og er fornøyd såvidt jeg har fått med meg. Så jeg krysser fingrene for at han blir et talerør for dette framover Smiley  Det vil heve prestasjonene!

Men nå snakker jo du om toppidrettsutøvere, og/eller semi-toppidrettsutøvere som strongmen, og kroppsbyggere. Det er da vel INGEN her som sagt at proteiner og fett samt mindre karbohydrater er gunstig for de som driver med dette?

Men hvis du virkelig mener at f.eks jeg som snart ernæringsfysiolog skal anbefale mine kunder å ikke bry seg om hvor mye de spiser, og bare proppe i seg proteiner og fett og forkaste karbohydrater så mener jeg du er totalt ute å kjøre. Hva man anbefaler og hva som er gunstig for en kroppsbygger eller styrkeløfter, er totalt forskjellig ifra hva som er gunstig for normale mennesker som hverken har kunnskaper, tid eller ambisjoner når det kommer til muskler og kosthold.

Og at man trekker såkalt "steinalderdiett" inn i dette er jo rimlig absurd, da steinaldermennesker muligens hadde tilgang på kjøtt og fett noen få ganger i mnd. Resten av tiden levde de på bær og rotfrukter.
Sa brura

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Glem kaloriene
« #133 : 30. oktober 2008, 23:03 »
Som du påpeker, så er det store forskjeller på hver enkelt av oss, og hvordan våre kropper takler endringer i kostholdet.
Jeg trener sammen med charlie og sikkert 10 amdre som jeg har møtt jevnlig gjennom deres diettering i år. På grunnlag av deres erfaringer har jeg selv endret litt kosthold med vekslende hell.
(ja jeg vet det er tidlig i forsøket)

Men folk reagerer forskjellig. Noen av gutta ligger på 120 gram karb om dagen og blir hardere i kroppen, svakere, men i bedre form.

Andre må lavere på karben for å komme i form.

Men bare noen få rapporterer om økninger i styrke. De som rapporterer om økninger er de som ligger veldig høyt på fettet.

Som strongman eller styrkeløfter tror jeg at jeg er på et feilspor. velværemessig, fettprosentmessig og utseendemessig er det gøy. Jeg ser endringer i fettmassen og tapper litt vann, samt er mindre inntjukk i magen.

Men fremover mot stevne neste helg tror jeg karb er tingen sammen med alt annet.

Jeg nekter å GLEMME KALORIENE, for jeg trenger mer av dem enn jeg bruker! Derfor må jeg holde koll både på energi ut, og hva jeg tar inn. Smiley

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #134 : 31. oktober 2008, 07:36 »
.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!