Skrevet av Emne: badis, baltis og unknown sin sandkasse  (Lest 24611 ganger)

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #150 : 02. november 2008, 13:22 »
Helt utrolig at (med unntak av et par innlegg) Balthazar er den eneste som faktisk klarer å reflektere over temaet, samt ta diskusjonen seriøst. Det er flaut å se hvor mange som blottlegger sine fordommer og uvitenhet. For ordens skyld: Jeg stemmer ikke SV. Allikevel er det utrolig å se hvordan folk er i behov for å finne en skyldebukk for tragiske hendelser. Det faller på sin egen urimelighet å dra partipolitikk inn i denne debatten. Jeg er ganske sikker på at det ikke finnes en eneste politiker i dette landet, uansett fløy, som ikke synes dette er en syk og tragisk handling. Jeg kan heller ikke huske å ha sett en SV-politiker argumentere for at offeret skal komme i annen rekke bak gjerningsmannen. Den "snillismen" dere prater om er totalt tatt ut av kontekst. Det blir for enkelt å gi Sv-politikere slike banale meninger.

Dog er det faktisk slik - at de fleste tragiske hendelser har en mer kompleks historie enn det som kommer fram i tabloidene. Jeg hører stadig vekk folk påstå at somaliere er overrepresentert i flere typer kriminalitet. Jeg har dog til gode å se noen kildeinformasjon som bekrefter dette. Allikevel synes jeg ikke det er urimelig å anta at mennesker fra krigsherjete land, og som i tillegg er dårlig integrert (antar jeg) i det norske samfunnet - kan være overrepresentert i ulike former for kriminalitet. Dette er en trend vi ser igjen i andre samfunn/land.

Det er endel problemer knyttet til den banale problemløsninga som kommer frem.

- "Send ham hjem!!!" Hvor? Mannen er jo norsk statsborger og innehar de samme rettighetene som du og jeg (Ola og Gunnar). Man kan ikke frata noen sitt statsborgerskap! Det ville jo simpelheten vært forskjellsbehandling og et langt skritt tilbake for et moderne samfunn.

- Dødsstraff? Heldigvis deler kun 10% av befolkningen den meningen. Og godt er det. Dødstraff er en dårlig, uverdig og uetisk måte for et demokratisk samfunn å praktisere. Såfremt ikke demokratiet snur om og mener noe annet. Jeg vet iallefall hvor jeg står i det spørsmålet.

Jeg mener helt klart at samfunnet må beskyttes for potensielle "tikkende bomber". Det er allikevel enkelt å sitte å mene det, og mye vanskelige å finne en god, praktisk løsning. Det er mer enn et dilemma knyttet til radikale løsninger (som å sende folk "hjem", eller låse de inne for godt.) Pr lovdefinisjon kan ikke en mann som er psykisk utilregnelig i gjerningsøyeblikket straffes.
Og hvor skal grensen for tvungen psykatrisk behandling gå? Det er garantert endel problemer knyttet til en streng praksis - som en feks har i Danmark. Skal hundrevis av mennesker som kanskje ikke hadde vært i behov for instutisjonalisering og tvungen behandling - få dette - fordi faren for at en av de er en "bombe", er tilstedet? Og hva med problemer knyttet til bruk av tvang/tvungen behandling - som er siste instans i et behandlingsledd, rett og slett fordi det er mange problemstillinger knyttet til dette (noe vi som har jobbet i psykiatrien kjenner til).

Og hvor stort er dette problemet?De aller fleste jeg kjenner - inkludert meg selv, føler seg ikke spesielt utrygge på gata i Oslo. Er det forsvarlig å iverksette drastiske tiltak som vil gå utover mange mennesker fordi vi har hatt to individer som har gått amok med kniv mot uskyldige?
Er dette krisemaksimering og polarisering av et betent tema?

Alle skjerpende tiltak rammer visse grupper. Jeg er selvfølgelig enig i at dagens løsning ikke nødvendigvis er god nok eller dekkende. Problemet er å finne andre gode løsninger som er vesentlig bedre!(Foruten å mene noe på et forum da. Det er jo såklart alltid løsningen...)

Ingen antakelse, fakta.

 Kriminalstatistikken for Oslo i 1998 viste at antall antatte gjerningspersoner i innvandrerbefolkningen var 41 pr 1000, mens det for den norske befolkningen var 27 pr 1000.Når det gjaldt ikke-vestlig innvandrere var antallet opp i 55 pr 1000.

Bakgrunnen for statistikken er Oslo-politiets tall for gjerningsmenn som er funnet skyldige i 1998. Enkelte forbrytelser kan dermed være begått tidligere år. Forskjellen i forhold til tidligere undersøkelser, er oppdelingen i alder og opprinnelsesland. Dermed sammenligner forskerne også hvor kriminelle innvandrere og nordmenn er i forhold til hverandre innad i hver aldergruppe. I alle aldre begår innvandrere flere lovbrudd enn nordmenn, og forskjellene er størst for menn under 30 år. I aldersgruppen 25 til 29 år begår innvandrere dobbelt så mange lovbrudd som nordmenn.

Enkelte steder er forskjellene enorme. Innvandrergutter mellom 14 og 17 år begår ran og utpressing hele 20 ganger så ofte som nordmenn.



Sa brura

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #151 : 02. november 2008, 14:41 »
Nå er det vel egentlig bare du som er irriterende... og det kan vel mange skriver under på. Kjenner jeg folket rett.
Du er utplukket til å være O store talsmann for alle her ja? Trur jeg så gjerne. Smiley

The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Profeten

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 389
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 389

Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #152 : 02. november 2008, 15:36 »
Helt utrolig at (med unntak av et par innlegg) Balthazar er den eneste som faktisk klarer å reflektere over temaet, samt ta diskusjonen seriøst. Det er flaut å se hvor mange som blottlegger sine fordommer og uvitenhet. For ordens skyld: Jeg stemmer ikke SV. Allikevel er det utrolig å se hvordan folk er i behov for å finne en skyldebukk for tragiske hendelser. Det faller på sin egen urimelighet å dra partipolitikk inn i denne debatten. Jeg er ganske sikker på at det ikke finnes en eneste politiker i dette landet, uansett fløy, som ikke synes dette er en syk og tragisk handling. Jeg kan heller ikke huske å ha sett en SV-politiker argumentere for at offeret skal komme i annen rekke bak gjerningsmannen. Den "snillismen" dere prater om er totalt tatt ut av kontekst. Det blir for enkelt å gi Sv-politikere slike banale meninger.

Dog er det faktisk slik - at de fleste tragiske hendelser har en mer kompleks historie enn det som kommer fram i tabloidene. Jeg hører stadig vekk folk påstå at somaliere er overrepresentert i flere typer kriminalitet. Jeg har dog til gode å se noen kildeinformasjon som bekrefter dette. Allikevel synes jeg ikke det er urimelig å anta at mennesker fra krigsherjete land, og som i tillegg er dårlig integrert (antar jeg) i det norske samfunnet - kan være overrepresentert i ulike former for kriminalitet. Dette er en trend vi ser igjen i andre samfunn/land.

Det er endel problemer knyttet til den banale problemløsninga som kommer frem.

- "Send ham hjem!!!" Hvor? Mannen er jo norsk statsborger og innehar de samme rettighetene som du og jeg (Ola og Gunnar). Man kan ikke frata noen sitt statsborgerskap! Det ville jo simpelheten vært forskjellsbehandling og et langt skritt tilbake for et moderne samfunn.

- Dødsstraff? Heldigvis deler kun 10% av befolkningen den meningen. Og godt er det. Dødstraff er en dårlig, uverdig og uetisk måte for et demokratisk samfunn å praktisere. Såfremt ikke demokratiet snur om og mener noe annet. Jeg vet iallefall hvor jeg står i det spørsmålet.

Jeg mener helt klart at samfunnet må beskyttes for potensielle "tikkende bomber". Det er allikevel enkelt å sitte å mene det, og mye vanskelige å finne en god, praktisk løsning. Det er mer enn et dilemma knyttet til radikale løsninger (som å sende folk "hjem", eller låse de inne for godt.) Pr lovdefinisjon kan ikke en mann som er psykisk utilregnelig i gjerningsøyeblikket straffes.
Og hvor skal grensen for tvungen psykatrisk behandling gå? Det er garantert endel problemer knyttet til en streng praksis - som en feks har i Danmark. Skal hundrevis av mennesker som kanskje ikke hadde vært i behov for instutisjonalisering og tvungen behandling - få dette - fordi faren for at en av de er en "bombe", er tilstedet? Og hva med problemer knyttet til bruk av tvang/tvungen behandling - som er siste instans i et behandlingsledd, rett og slett fordi det er mange problemstillinger knyttet til dette (noe vi som har jobbet i psykiatrien kjenner til).

Og hvor stort er dette problemet?De aller fleste jeg kjenner - inkludert meg selv, føler seg ikke spesielt utrygge på gata i Oslo. Er det forsvarlig å iverksette drastiske tiltak som vil gå utover mange mennesker fordi vi har hatt to individer som har gått amok med kniv mot uskyldige?
Er dette krisemaksimering og polarisering av et betent tema?

Alle skjerpende tiltak rammer visse grupper. Jeg er selvfølgelig enig i at dagens løsning ikke nødvendigvis er god nok eller dekkende. Problemet er å finne andre gode løsninger som er vesentlig bedre!(Foruten å mene noe på et forum da. Det er jo såklart alltid løsningen...)

Et godt skrevet innlegg, men et par punkter:

- At Sv ikke mener dette er ønskelig er opplagt. Det mange mener er feil er partiets snillisme-politikk i kriminalitetsspørsmål, deres holdning til å ikke ønske å begrense innvandring, og deres evne til å kaste seg over enhver sak der det er begått urett mot personer med mørk hud og hyle rasisme. (F.eks Ali Farah-saken) Merkelig nok er det stille om det er etnisk norske det går ut over. Rasisme går visst bare en vei. Her er det foresten ikke bare sv alene som skal nevnes, dette gjelder også store deler av venstresiden generelt sett, og med Sos-Rasime som det mest ekstreme eksempelet.

- Slik kildeinformasjon du etterspø er fremlagt både av SSB og politiet

- Du angriper alle forslag om å løse problemet, men du fremmer ingen selv.

- Jeg skrev tidligere i tråden at personer fra utlandet bør miste gitt statsborgerskap etter så ekstreme episoder som dette. Det står jeg for. Om det er forskjellsbehandling, så gi gjerne fyren kortere fengselsstraff enn han skulle hatt, før man sender ham vekk. Mitt motiv bak forslaget er ikke i første rekke en hevntanke, men å skåne samfunnet for personer som denne

- Jeg bor ikke i Oslo selv, men skal jeg dømme etter hva bekjente i Groruddalen forteller, så bor du i en rolig del av byen om du ikke mener vold, ran, utpressing, knivbruk, skyteepisoder og voldtekter ikke er et problem i hovedstaden. Så kan man på nytt linke dette mot SSB og politiets tall. Hvor gale mener du forresten det må være før man tar i bruk andre metoder for å hanskes med problemet?

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #153 : 02. november 2008, 15:52 »
Ang. inndragelse av statsborgerskap: om en person er for syk til å straffes og statsborgerskap ikke kan trekkes inn, hvilken reell straff sitter man da igjen med? Ingen.
Nok et argument for å hjelpe dem der de er...
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #154 : 02. november 2008, 22:24 »
Kanskje litt off topic, men hver gang slike saker kommer opp tenker jeg på hvor bra det er at vi har såpass strenge restriksjoner mtp. skytevåpen her i landet. Hver gang en eller annen nutcase begynner å drepe en haug med folk i USA med pistol, så pleier det å blusse opp en liten våpendebatt. Et av argumentene for at man ikke skal gjøre det vanskeligere å skaffe håndvåpen er at gale folk uansett vil finne måter å drepe andre på, f.eks. kniv, balltre, eller noe annet. Noe som forsåvidt stemmer, men skadeomfanget kan ikke sammenlignes. Jeg er utrolig glad for at denne gale somalieren gikk rundt med kniv istedenfor pistol. Hvem vet hvor mange han kunne drept dersom han hadde hatt tilgang til kraftigere skyts? 
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget BroadRipple

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #155 : 02. november 2008, 22:27 »
 Tongue

Waal

  • Gjest
Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #156 : 02. november 2008, 22:32 »
Bra reflektert egentlig. Serriøst tenk dere kombinasjonen Somaler + Khat + Shotgun..

Oooh!!!
Skummelt Tongue

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #157 : 02. november 2008, 22:37 »
Somaliiiiiiiiiiier, somalier. Ikke "somaler".
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #158 : 02. november 2008, 23:36 »
Unknown Soldier: Ikke det at jeg tror du sitter inne med falske kilder, eller prøver å "lure" meg, men jeg hadde satt pris på om du hadde en referanse til kildene dine. Da kan jeg lese rapporten i sin helhet, og dermed er det også enklere å kommentere enkeltpunkter i statistikken.

Hvis jeg nå skal ta utganspunkt i de "tallene" du har vist til her, så må jeg jo først og fremst si at selv om det er en klar overrepresentasjon, så er det ikke i nærheten av de tallene media opererer med. Du har jo mange typiske feilkilder med slik statistikk, spesielt når man skal bruke det direkte i en argumentasjon for at utlendinger er mer "kriminelle". Det finnes jo utallige faktorer som spiller inn, og gjør bildet mer komplekst enn enkel statistikk. Og til tross for dette er faktisk 95% av alle innvandrere ikke straffedømt - og dermed pr. definisjon lovlige samfunnsborgere. Ikke det inntrykket de mest fordomsfulle av oss sitter inne med...

Profeten:

Angående håndteringen av Ali-Farah saken, deriblant uttalelsene til Kristin Halvorsen, så synes jeg det var meget uprofesjonelt og uheldig slik SV (med kristin i spissen) håndterte denne saken ovenfor media. Slik vi definerer rasisme og fordommer, så er faktisk mange utlendinger selv med på å bidra til denne polariseringen, samt at de gjerne har flere fordommer mot etniske norske - enn hva enkelte av oss har imot de. Så her er jeg helt enig! Allikevel synes jeg det er en forenkling å gi "venstresiden" skylden for "snillisme". Det er flere nyanser enn som så.

- Angående kilder, så er det ganske vanlig at man gir en referanse når man refererer til en kilde. Jeg skal slippe å måtte lete opp kilder som andre kommer med :-)

- Jeg kommer ikke med forslag til løsning selv - og det er helt riktig. Rett og slett fordi jeg ser hvor vanskelig og komplekst dette er, og jeg tror ikke jeg selv klarer å "koke opp" en god nok løsning som jeg kan presentere som en fasit på et forum. Det er mange fordeler og ulemper med flere løsninger, noe som gjør problemstillingen desto mer komplisert og vanskelig.

Men angående det å miste sitt statsborgerskap, så er jeg helt uenig med deg. Dette synes jeg faktisk er litt hårreisende. Hvem av oss kan egentlig definere oss som "norske". Hvor skal grensen gå? Har hudfarge eller foreldre sin etnisitet noe å si? Må man være født i Norge? Skal personer som kommer hit fra andre land ALDRI ha muligheten til å oppnå de samme rettighetene som oss? Gjør det at jeg har en skots bestefar meg noe mindre norsk enn deg?

Skal man begynne å forskjellsbehandle mennesker basert på etnisk tilhørighet, så begynner man å krysse en farlig grense mot en ideologi vi mennesker ikke er tjent med.

Hvis ikke du bor i oslo selv, så foreslår jeg at du tar deg en tur :-) Mye mulig du har vært der mange ganger, men imo er ikke oslo spesielt farlig!Jeg føler meg iallefall aldri uttrygg, og det gjør heller ikke de jeg kjenner som bor i oslo :-) Har det noe med fremmedfrykt og fordommer å gjøre?

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #159 : 02. november 2008, 23:55 »
Bra reflektert egentlig. Serriøst tenk dere kombinasjonen Somaler + Khat + Shotgun..

ah, matte er ikke din sterke side: Somalier = Khat + Shotgun. (Du hadde byttet ut et = tegn med +)

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #160 : 03. november 2008, 00:21 »
#1: Soane, hold kjeft. Du er irriterende.

#2: enkelte har en selvhøytidelighet som er til å ta og føle på. Kjenner du? Litt fuktig, glatt.. Litt kald og usikker også.

#3: som prinsipiell motstander av dødsstraff; hva om Fritz Moen hadde blitt henrettet i stedet? Resultatet av en henrettelse er som kjent irreversibelt.

Nuhvel..
Har lest hele tråden her nå, ganske mye moro lesning. Menneh.. savner litt tanker rundt å hjelpe folk der de er. I mine øyne er litt av problemet at mange politikere absolutt skal ha flyktningene hit. vi det?
"Vi trenger arbeidskraften" er jo et vanlig argument for å ta inn folk, men nå sies det jo at mange uansett går på trygd; som en kuriositet er det kanskje også verdt å nevne at vi kanskje hadde hatt nok folk om vi ikke hadde hatt så mange aborter årlig.. Uten at dette har noen som helst betydning for om gale/miljøskada, khat-tyggede somaliere stikker ned folk med kniv eller ei (ja, det skrives faktisk somalier, ikke somaler).

Ja, også en ting på slutten her.. Gikk rundt og venta i spenning på uttalelse fra den godeste Halvorsen; "kunne en hvit man ha gjort noe sånt som dette? Sannsynligvis ikke"..... Grin

Om du spørrer meg så MÅ dere ta imot innvandrere. Og det er lite Norge kan gjør, når de er medlem i FN, NATO osv... Stormaktene tar avgjørelser på hva som skal skje med et land. For eks, Iraq. USA angriper dem, en bølge av Irakiske innvandrere flykter til Norge, og Norge er nødt til å ta imot dem, siden de er med i NATO og støtter USA i slike saker.

Det jeg prøver å si er: USA tar til seg makt, Norge og andre små land er rævslikkerne som må gjøre små jobbene (ta imot innvandrer). Hvis det hadde vært frivillig, så tror jeg at alle innvandrer hadde blitt kastet ut på første dagen.
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget BroadRipple

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #161 : 03. november 2008, 00:26 »
Somaliiiiiiiiiiier, somalier. Ikke "somaler".

haha jo det heter det da vettdu Wink

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #162 : 03. november 2008, 08:28 »
Kjenner jeg er glad for at jeg ikke har vært med å diskutert på de siste sidene her.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #163 : 03. november 2008, 08:31 »
Jeg vet ikke hvor du får informasjonen din om meg fra, men jeg ville dobbeltsjekket kildene. Du bommer. Stygt.

Nei, han treffer så vanvittig spikern på huet.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #164 : 03. november 2008, 11:09 »
Kjenner jeg er glad for at jeg ikke har vært med å diskutert på de siste sidene her.

Nei, han treffer så vanvittig spikern på huet.

Godt å høre. Fint å se at nivået på bidragene dine holder samme gamle nivå, begynte nesten å bli redd for at du hadde forlatt penisvitser, hagenisser, flatbrødinnsikt og løgn til fordel for en mer seriøs debattkultur. Unødvendige bekymringer, heldigvis Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!