Skrevet av Emne: Begrensning av befolkningsveksten  (Lest 6797 ganger)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #30 : 15. april 2009, 22:40 »
Problemet er vel ikke at vi har blitt skapt for smarte, men at vi tror vi er nettopp det.

Vi tror vi er smarte, derfor er vi det? Huh

Ingenting er bærekraft nei, så lenge videre evolusjon ikke finner sted, men det blir også en betingelse. Personlig tror jeg på ingen måte menneskeheten er det siste, vi er nok ledd i et større bilde. Nietzsche var nok inne på noe i sin tid.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #31 : 15. april 2009, 23:04 »
Vi tror vi er smarte, derfor er vi det? Huh

Ingenting er bærekraft nei, så lenge videre evolusjon ikke finner sted, men det blir også en betingelse. Personlig tror jeg på ingen måte menneskeheten er det siste, vi er nok ledd i et større bilde. Nietzsche var nok inne på noe i sin tid.
Jeg kan godt korrigere og si at det er ikke intelligens det mangler på fra menneskets side. Vi har IQ nok i haugevis til å klare oss og legge til rette for våre etterkommere.
Problemet er vel snarere at vi mangler moral - samvittighet. De fleste vet vel innerst inne at vår moderne vestlige livsstil er milevis fra å være bærekraftig. Om vi kjører SUV eller EL-bil spiller liten rolle - det er helheten (totalen) av belastningen på naturen vi ikke er i nærheten av å få ned på et akseptabelt nivå. Fredric Hauge og Bellona kunne godt overtatt makta uten at det hadde reddet verden heller.
Hvis moralen var at livet innebærer litt slit og tunge løft, så hadde vi ikke hatt behov for den industrielle revolusjon og all den elendigheten som har kommet på kjøpet. Sengekosen, maten og livet generelt hadde vært like deilig som huleboer - hvis ikke bedre. Og hva annet enn tilfredsstillelse av våre kjødelige instinkter er det vel dypest sett vi ønsker?

Ta med deg familien ut i naturen du også, UAC. Det er trend å leve økologisk, om ikke annet. Det er vel det eneste lyspunktet jeg kan se når det kommer til miljø, helse og bedre kontroll på verdens (over)befolkning Wink

Utlogget Tannfeen

Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #32 : 15. april 2009, 23:29 »
Det er ingen tvil om at mennesket ikke er satt til å leve et liv i latskap.

Og jeg vet om ihvertfall én yrkesgruppe som har mindre fysisk arbeid enn de fleste andre, i tillegg jobber de bare på søndager før lunsj! Wink

Det er selvsagt en grov overdrivelse, men det er vel ikke å stikke under en stol at geistligheten gjennom historien har slitt 'litt' mindre enn resten av flokken.
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #33 : 15. april 2009, 23:37 »
Og jeg vet om ihvertfall én yrkesgruppe som har mindre fysisk arbeid enn de fleste andre, i tillegg jobber de bare på søndager før lunsj! Wink

Det er selvsagt en grov overdrivelse, men det er vel ikke å stikke under en stol at geistligheten gjennom historien har slitt 'litt' mindre enn resten av flokken.
Er du seriøs? Prester har da langt større krav til fysikk sammenliknet med mange andre. Å helle vann over døpende unger, velsigne ektefolk (tung statisk øvelse), holde orden på konfirmantene, spa jord over kistene under begravelser osv. osv. er da ingen lat jobb! Nei, det skulle vært langt større opptakskrav på menighetsfakultetet. 10 chins og 20 dips - minst!

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #34 : 16. april 2009, 06:54 »
så hadde vi ikke hatt behov for den industrielle revolusjon og all den elendigheten som har kommet på kjøpet.

Hvis du nå syns den industrielle revolusjon er roten til alt ondt, hvorfor bruker du da "elendigheten som har kommet på kjøpet" - elektrisitet, datamaskiner, internett og forum slik som dette?


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #35 : 16. april 2009, 08:40 »
Jeg kan godt korrigere og si at det er ikke intelligens det mangler på fra menneskets side. Vi har IQ nok i haugevis til å klare oss og legge til rette for våre etterkommere.
Problemet er vel snarere at vi mangler moral - samvittighet.

Moral i forhold til hvem? Hva skal denne moral forankres i?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Sterkmann

  • Gjest
Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #36 : 16. april 2009, 09:11 »
NEW WORLD ORDER! =D

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #37 : 16. april 2009, 15:16 »
Hvis du nå syns den industrielle revolusjon er roten til alt ondt, hvorfor bruker du da "elendigheten som har kommet på kjøpet" - elektrisitet, datamaskiner, internett og forum slik som dette?
Roten til MYE elendighet i alle fall. Noe bra har vel denne utviklingen tross alt tatt med seg også - det er son regel flere sider av en sak. Men jeg mener nå at de store og viktige tingene har slått feil likevel.
Hadde jeg ikke brukt PC og internett, så hadde ting blitt tungvint fordi samfunnet blir stadig mer bygget på teknologien. Men jeg skal innrømme at jeg gjerne ville brukt mindre tid foran skjermen, og hadde hatt godt av det. Tømmerhytta mi er ikke ferdig enda serru, men om et års tid bærer det til fjells. Etter den tid blir det nok mye av nettsurfinga erstattet av vedhogst, vannbæring og jakt Wink  Gleder meg som en unge!
For den som ikke ønsker å dra`n heeelt ut, så er kanskje dette et alternativ?
http://www.hurdalecovillage.no/

Moral i forhold til hvem? Hva skal denne moral forankres i?
Moral i forhold til Guds vilje, slik den er åpenbart i Bibelen. Noen tror denne er til menneskets beste, andre ikke. Tiden vil jo vise (og har vist), at det bærer det galt av sted når menesket setter seg over Guds lover og ordninger. Én av de mange konsekvensene vil jeg si er et unaturlig høyt antall mennesker på jorda.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #38 : 16. april 2009, 15:25 »
Så ble denne om tråden også til en halleluja-tråd.. Jippitittyfuckinghu.


Tiden vil jo vise (og har vist), at det bærer det galt av sted når menesket setter seg over Guds lover og ordninger. Én av de mange konsekvensene vil jeg si er et unaturlig høyt antall mennesker på jorda.

Så å lage barn er altså mot "guds" lover og ordninger? (retorisk spørsmål, jeg gidder ikke lese noe flåsete svar spekket med bibelsitater (jeg vet dog at det kommer)).


Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #39 : 16. april 2009, 15:33 »
Vi har allerede en måte å begrense befolkningsveksten på, spesielt i u-land, det kalles AIDS.

Utlogget Tannfeen

Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #40 : 16. april 2009, 15:45 »
Så å lage barn er altså mot "guds" lover og ordninger? (retorisk spørsmål, jeg gidder ikke lese noe flåsete svar spekket med bibelsitater (jeg vet dog at det kommer)).

Å føde barn er jo det viktigste rekrutteringsgrunnlaget for religioner.
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #41 : 16. april 2009, 15:53 »
Så ble denne om tråden også til en halleluja-tråd.. Jippitittyfuckinghu.
Hehe. Vel, hva er haleluja med å slite for å få mat på bordet? Det er jo det mennesket hele tiden har jobbet imot. Forsvarer du utviklingen vår når det hele minner et menneskeskapt ragarokk?
"I mangel på bedre er bra best", sier du jo selv. Er enig i den. Det er bedre å svette å streve litt for å leve greit, i stedet for å spise seg syk på industrimat, råtne på et kontor og lide av generell understimuli. Kall det gjerne et valg mellom to onder - jeg støtter meg til originalen.
Trådstarer var forøvrig tidlig ute med å invitere "religionstrollene" inn i debatten her, og da følte jeg meg av en eller annen grunn truffet Grin

Sitat
Så å lage barn er altså mot "guds" lover og ordninger? (retorisk spørsmål, jeg gidder ikke lese noe flåsete svar spekket med bibelsitater (jeg vet dog at det kommer)).
Hvordan kan jeg unnlate bibelsitater hvis jeg skal snakke på et kristent grunnlag?
Det står ikke at vi skal unngå å lage barn, men det motsatte: "Gud velsignet dem og sa til dem: Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den under dere!" 1. Mos. 1,28. Det samme ble sagt til Noah og sønnene hans etter vannflommen.
Det er vel ikke akkurat slik at menneskets kåtskap i seg selv skaper problemet, men at mennesker gjør seg avhengig av mat de egentlig (lokalt sett) ikke har (les: import) som igjen er en konsekvens av vårt moderne landbruk, transport og samfunn generelt. Hadde vi vært selvforsynt på lokale ressurser er det opplagt at verdensbefolkningen hadde ligget under en mer "human" regulering. Om man hadde fått noen sultkriser og konflikter ville de i alle fall ikke vært i størrelsesorden "verdenskrig". Finanskriser hadde heller ikke vært noe tema hvis man hadde latt penger være penger og heller handlet med tradisjonelle varer som smør, salt og andre livsnødvendige ting.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #42 : 16. april 2009, 21:55 »
Moral i forhold til Guds vilje, slik den er åpenbart i Bibelen. Noen tror denne er til menneskets beste, andre ikke. Tiden vil jo vise (og har vist), at det bærer det galt av sted når menesket setter seg over Guds lover og ordninger. Én av de mange konsekvensene vil jeg si er et unaturlig høyt antall mennesker på jorda.

Hvordan kan du si at det har bært galt av sted?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Umotivert

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #43 : 16. april 2009, 22:03 »
Sitat fra: MB7
Finanskriser hadde heller ikke vært noe tema hvis man hadde latt penger være penger og heller handlet med tradisjonelle varer som smør, salt og andre livsnødvendige ting.
Joda, hadde bare fått et annet navn.. Så lenge den driften som kalles griskhet eksisterer vil det være noen som sanker mer på andres bekostning.. Så se ikke bort i fra at denne krisa kunne vært Saltkrisa eller Smørkrisa dersom det ikke hadde vært "penger" i omløp.. 
Eg onanerer ikkje, eg berre klør i handa.
Medlem i foreningen for menn som liker kvinner som ser ut som kvinner og ikke som menn.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #44 : 16. april 2009, 22:06 »
Finanskriser hadde heller ikke vært noe tema hvis man hadde latt penger være penger og heller handlet med tradisjonelle varer som smør, salt og andre livsnødvendige ting.

Nå snakker du mot bedre vitende. Tips: ta å les bøkene til Ingstad, og så ser du på hva du skrev i stitatet her etterpå.

Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!