Skrevet av Emne: Teknikkvideo: knebøy og markløft  (Lest 4516 ganger)

Utlogget Mikkels1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 149

Teknikkvideo: knebøy og markløft
« : 03. juli 2010, 22:52 »
Den siste tiden har jeg fått litt vondt i korsryggen av knebøy og markløften... Smerten kommer ETTER at jeg har satt fra meg vekten, det skjer ikke under selve utførelsen. Har snakket med fastlegen om dette (tidligere idrettslege på landslaget i volleyball, der knebøy er en vesentlig del av treningen) og han mener at det ikke er nødvendig å kutte helt ut når jeg får disse smertene, men være forsiktig, og prøve å pushe denne grensen litt (ikke for mye selvsagt)... Men jeg har tatt en video av teknikken min på mark og bøy, og der tror jeg (etter det jeg ser) at teknikken min ikke er helt prikkfri. Men åssen legger man ut videoer her på treningsforum? Jeg har lagt de ut på youtube, men går det an å få de slik at man kan spille de av her inne på forumet?

Hadde satt veldig pris på om noen kunne tatt seg tid til å se på teknikken min, og komme med tilbakemeldinger...

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #1 : 03. juli 2010, 22:53 »
Det er bare å kopiere linken inn i innlegget ditt. Smiley
Non Plus Ultra

Utlogget Mikkels1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 149

Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #2 : 03. juli 2010, 22:54 »
Kan jo legge ut linkene til youtube-videoene:

Knebøy teknikk: http://www.youtube.com/watch?v=_Gpt9Qb4cQU#noexternalembed
Markløft teknikk: se under

Gode tilbakemeldinger vil bli honnorert! Smiley


Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #4 : 03. juli 2010, 23:03 »
1. Gå bestandig bakover når du tar ut stangen og ikke slik du gjør nå.
2.  Kvitt deg med joggeskoa og kjøp sko med harde såler( Do win, Adidas, Metal bøysko)
3.  Stå litt bredere og press knærne ut til siden
4. Albuene under stanga
5. Mindre vekt og gå dypere, akurat nå er du veldig grunn
Non Plus Ultra

Utlogget pinglo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 438
  • Honnør: 140
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 438

  • Oslo SK-løfter
Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #5 : 03. juli 2010, 23:09 »
Og ikke driv og vri hodet til høyre og venstre når du kjører markløft. Lett å skade seg da Smiley

Utlogget Mikkels1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 149

Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #6 : 03. juli 2010, 23:10 »
1. Gå bestandig bakover når du tar ut stangen og ikke slik du gjør nå.
Hehe, gjør alltid det, men akkurat i dag var jeg å trente på jobben til fattern, og da var det kun speil på ene siden...

2.  Kvitt deg med joggeskoa og kjøp sko med harde såler( Do win, Adidas, Metal bøysko)
Vil tennissko fungere???

3. Stå litt bredere og press knærne ut til siden
Enda bredere? :O har blitt bedt om å prøve å få de litt lenger inn av treneren min, ikke helt rett frem, men litt mindre vinkel...

4. Albuene under stanga
Du mener jeg skal få albuene lenger frem?

5. Mindre vekt og gå dypere, akurat nå er du veldig grunn
Skal prøve, men føler jeg blir enda verre i ryggen av det... Vet du hva grunnen til dette kan være? Kanskje at jeg ikke er myk nok et eller annet sted?

Utlogget Mikkels1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 149

Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #7 : 03. juli 2010, 23:14 »
Og ikke driv og vri hodet til høyre og venstre når du kjører markløft. Lett å skade seg da Smiley
Hehe, sjekker i glassdøren om jeg holder ryggen rett Tongue får gi meg med det da...

Har du ellers noe kommentar på teknikken på markløften min? Det jeg tror jeg gjør feil, er at jeg retter ut bena litt, før jeg begynner å løfte vekta opp fra gulvet... At liksom bena begynner først, og at ryggen retter seg ut til slutt...

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #8 : 03. juli 2010, 23:18 »
Bra råd av Hernes. I markløft så skal du ta av skoene. Og start med stangen på bakken. Ikke gå ut slik du gjør (jeg gjorde det selv de første årene jeg trente markløft, men dette skal man ikke gjøre). Ellers er teknikken din i mark ganske grei. Husk at stangen skal være så nærme kroppen som mulig til enhver tid. Jeg ser tendenser til at stangen er opp til 10 cm ut fra lårene dine rett etter knærne. Før stanga INN mot kroppen og hofta fram.

Når du har kjøpt bøysko så legger du ut ny video av bøyen og ny video av marken (med skoene av selvsagt).
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #9 : 03. juli 2010, 23:21 »
Hehe, gjør alltid det, men akkurat i dag var jeg å trente på jobben til fattern, og da var det kun speil på ene siden...
Da skulle du fortsatt ha gått ut bakover. Speilet var sannsynligvis på rett side fordi rett side for et speil er den siden du ikke kan se. SE ALDRI I SPEIL NÅR DU TRENER.

Sitat
Vil tennissko fungere???
Nei. Kjøp vektløftersko.

Sitat
Enda bredere? :O har blitt bedt om å prøve å få de litt lenger inn av treneren min, ikke helt rett frem, men litt mindre vinkel...
Ikke hør på treneren din.

Sitat
Du mener jeg skal få albuene lenger frem?
Ved høy stangplassering skal albuene være under stangen til enhver tid for å lettere få brystet opp og få best mulig teknikk.

Sitat
Skal prøve, men føler jeg blir enda verre i ryggen av det... Vet du hva grunnen til dette kan være? Kanskje at jeg ikke er myk nok et eller annet sted?
Ikke dra noen konklusjoner før du har prøvd med vektløftersko, stå bredere og får albuene under stanga. Når du i tillegg klarer å komme ned med rumpa såpass at du nesten berører leggene så kan vi se om du får problemer med ryggen eller ikke. Inntil da ; gjennomfør rådene og post en ny video som vi kan bedømme.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Mikkels1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 149

Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #10 : 03. juli 2010, 23:26 »
Når du har kjøpt bøysko så legger du ut ny video av bøyen og ny video av marken (med skoene av selvsagt).

Jeg tror også at jeg knekker en smule i hoften når jeg begynner å presse meg opp i knebøyen. Kan det være det som er grunnen til at jeg får vondt i ryggen? Eller er det skoene som gjør at jeg får vondt? Tongue sånn for nysgjerrighetens skyld, hva hjelper bøysko for? Cheesy

Da skulle du fortsatt ha gått ut bakover. Speilet var sannsynligvis på rett side fordi rett side for et speil er den siden du ikke kan se. SE ALDRI I SPEIL NÅR DU TRENER.
Nei. Kjøp vektløftersko.
Ikke hør på treneren din.
Ved høy stangplassering skal albuene være under stangen til enhver tid for å lettere få brystet opp og få best mulig teknikk.
Ikke dra noen konklusjoner før du har prøvd med vektløftersko, stå bredere og får albuene under stanga. Når du i tillegg klarer å komme ned med rumpa såpass at du nesten berører leggene så kan vi se om du får problemer med ryggen eller ikke. Inntil da ; gjennomfør rådene og post en ny video som vi kan bedømme.
Ikke i speil? hm, ok... Da får jeg gå til innkjøp av sko, følge rådene og lage ny video Tongue

Forresten, er det noen viktige og vesentlige fordeler/ulemper med lav eller høy stangplassering på bøy?

Utlogget MIDTBY

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 130
  • Honnør: 291
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 130

Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #11 : 03. juli 2010, 23:30 »
Kopiert fra en styrkeløftsrapport jeg skrev:

1. Stangplassering (øversiden av skuldrene, og på baksiden av trapezius.)
2. Plassering av hender (individuelt, tunge løftere har ofte bredt tak, mens mindre har smalere for en mer kompakt stil)
3. Kroppen under stanga før avløft, brystet opp
4. Walkout (3 skritt er hovedregelen)
5. Beinplassering (ca halvmeter mellom beina, noe individuelt og føttene vinklet ut. Om du har korte/lange lårbein vil være noe avgjørende for bredden)
6. Klar til å bøye, men først er det en del viktige punkter; se rett frem/skrått oppover, knærne ut(gjennom hele løftet!), albuene frem, rompa ut, trykk på hælene.. og bøy.(eksentrisk fase)
7. Da hofteleddet er lavere enn toppen på kneet kan løfteren starte den konsentriske fasen. Viktig å fortsatt holde knær ut!
8. Da løfteren har kommet opp i stående stilling med låste knær kan han returnere til racket.

Selv om treneren din sier du skal stå bredere vil jeg tørre å påstå at han er som 95% av alle andre trenere og feillærer elever og andre til elendig bøy og markteknikk. Se på filmer av aktive utøvere innen styrkeløft så får du se god teknikk!
Hvis treneren argumenterer på dette og mener du skal stå smalt, da kan du be han lage seg en bruker her og legge frem sin argumentasjon fordi tålmodigheten til NTG og trenere ellers begynner å bli litt liten.
Sponset av: MyRevolution

Hjemmeside: www.andremidtby.com
Instagram - Klikk her!
Landslagsutøver, Styrkeløft
Sterk, Blid og Dopingfri

305-210-300 = 795kg
   Film: http://www.youtube.com/watch?v=QFyjypgupTw

• 2x VM-Sølv i benkpress
• VM-bronse i knebøy og sammenlagt

• 3.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 4.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 5.plass jr-EM 2013, -93kg
• 3.plass Nordisk 2013, -93kg
• 2.plass jr-NM 2012, -93kg
• Nasjonal mester 2011, 2012 (-83 &-93)


Treningslogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80970.0

Utlogget pinglo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 438
  • Honnør: 140
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 438

  • Oslo SK-løfter
Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #12 : 03. juli 2010, 23:33 »
Hehe, sjekker i glassdøren om jeg holder ryggen rett Tongue får gi meg med det da...
Nettopp. Du har jo til og med en som filmer deg, så teknikken kan du se på etter at løftet er ferdig. Speil ødelegger mer enn det hjelper i 99% av tilfellene Wink

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #13 : 03. juli 2010, 23:34 »
Kan noen forklare meg hvorfor en skal se i taket?
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget MIDTBY

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 130
  • Honnør: 291
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 130

Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #14 : 03. juli 2010, 23:36 »
Kan noen forklare meg hvorfor en skal se i taket?

Det har noe med holdningen din og kroppen retter seg etter hvor blikket er. Mange som bøyer med blikket rett frem, men for all del ikke se ned i bakken.,
Sponset av: MyRevolution

Hjemmeside: www.andremidtby.com
Instagram - Klikk her!
Landslagsutøver, Styrkeløft
Sterk, Blid og Dopingfri

305-210-300 = 795kg
   Film: http://www.youtube.com/watch?v=QFyjypgupTw

• 2x VM-Sølv i benkpress
• VM-bronse i knebøy og sammenlagt

• 3.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 4.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 5.plass jr-EM 2013, -93kg
• 3.plass Nordisk 2013, -93kg
• 2.plass jr-NM 2012, -93kg
• Nasjonal mester 2011, 2012 (-83 &-93)


Treningslogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80970.0

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!