Nyutdannet lege vant overall i Men`s Physique

Intervju14.10.2014Rita Immerstein0

Petter Orvik Grønningsæter (midten) er lege og deltok i Men`s Physique og vant.

Petter Orvik Grønningsæter stilte som debutant i september og en måned etter er han med på landslaget til VM. Han trener for å kunne skape den perfekte fysikk, men er også opptatt av at helse også handler om å kunne utføre det man ønsker i hverdagen uten at fysiske eller psykiske problemer står til hinder for dette. Les mer om den dedikerte og disiplinerte MP- utøveren som tok overallseieren under NM!

Petter er singel og bor i Bærum. Han er utdannet lege og 27 år gammel. På scenen veier han cirka 80 kilo, men veide 94 kilo på slutten bulken før diett i år. Han har klubbtilhørighet i Team Toppform og du kan følge ham på Instagram (petterog) og han jobber for tiden med å opprette en Facebookside. Petter har ingen sponsorer enda, men han håper at dette forhåpentligvis er noe som kommer. Han livsmotto er Mens Sana in Corpore Sano - et sunt sitt i et sunt legeme.

Arbeidsom og disiplinert

Han er født i Trondheim og flyttet til Bærum som 12-åring. Allerede som 10-åring ble han svært opptatt av kropp og estetisk fysikk, og begynte å ta push-ups og sit-ups på gutterommet daglig med den hensikt å endre kroppen utseendemessig i den retningen han ønsket.

- Jeg fortsatte med dette til jeg var 17, da jeg startet på min første gym, og siden har jeg trent på studio. Som person er jeg ganske jordnær, grubler litt for mye rundt litt for mange ting jeg egentlig ikke burde tenke over. Fra venner og familie kommer det ofte karakteristikker som disiplinert, dedikert, selvkritisk, jovial og kanskje en tanke perfeksjonistisk. Litt vanskelig å si hvem jeg er som utøver, da jeg nettopp har debutert, men jeg visste i hvert fall fra starten at når jeg først debuterte så skulle jeg ha en reell sjanse til å oppnå finaleplass, hvis ikke hadde jeg ikke latt meg selv stille. Til daglig jobber jeg som lege, for tiden i Asker Kommune. Jeg jobber på Nesbru legekontor, Søndre Borgen sykehjem, Asker og Bærum legevakt og Asker Helsestasjon, så jeg har en variert hverdag som gir meg mye. Jeg jobbet på Bærum sykehus frem til 1. september, så samtidig som dietten var på det hardeste jobbet jeg 18-19 timers vakter i akuttmottaket, samt 3 av 7 helger i rotasjonen, så jobbyttet kom som bestilt med tanke på konkurransene, smiler Petter.

Fant "sin" klasse

Petter har i mange år trent kun for å utvikle kroppen nærmere og nærmere idealet, og han legger til at som alle innen miljøet vet, når man aldri idealet. Det var venner som mente at han allerede for noen år siden var i såpass god form at han burde stille.

- Jeg fant ikke en klasse som passet og syns selvfølgelig ikke jeg var i god nok form til å ha noe på en scene å gjøre. Dessuten studerte jeg i utlandet frem til mai 2013, så jeg var aldri i Norge når konkurransesesongen pågikk. Men så kom høsten 2013, og MP kom til Norge. Da jeg så Mikael stå der på scenen steinhard tenkte jeg at nå er det i hvert fall en klasse som er noe i nærheten av hva som passer meg. MP har blitt utrolig populært og det er flere gode grunner til det. Det er jo den nye entry-klassen for gutter. Bikini Fitness for gutter, om du vil, ler han og fortsetter: For det første er det vel et mindre ekstremt utseende som favner bredere hva angår aksept hos allmennheten, og dermed opplever man mindre stigmatisering. For det andre er det som sagt entry-klassen. Det er et utseende som er lettere å oppnå enn det bodybuilderne har, og det krever rett og slett færre år med trening. Så vil jeg også tro at noen i klassen er glade for å slippe unna med og ikke vise beina, forteller Petter ærlig og rett fram.

- Jeg kommer til å fortsette å stille i MP en stund til, mye på grunn av sesongens resultater. Når det er sagt har jeg fått veldig mange tilbakemeldinger på at det er skam at jeg skjuler lårene mine, som endelig nå matcher overkroppen. Jeg fikk flere tilbakemeldinger fra folk i andre team backstage som var sikker på at jeg stilte i classic bodybuilding. Classic bodybuilding er en mulighet for fremtiden, men når jeg ser hvor slitsomt det er med poseringene de gjør, så tenker jeg det blir MP litt til. All respekt til byggerne for det slitet de gjennomgår i rutinene sine. Personlig skulle jeg ønske MP endret til hot-pants eller noe annet à-la det AF bruker. For i mine øyne er det nå Mens Half Physique man ser på scenen, forteller han med glimt i øyet.

Framtidsplanene

Nå er det VM i Montreal, Kanada 17.-20. oktober som blir neste konkurranse for Petter. For Petter var det litt av et sjokk å bli tatt ut på landslaget. Han hadde så vidt satt fra seg overallpokalen før Tone og Henning kom opp til ham og ga ham frist til morgenen etter på å svare på om han ble med eller ikke.

- Etter VM er sesongen slutt for min del. Jeg er kvalifisert til Nordisk på Island 2 uker etter VM, men har takket nei til dette. Jeg føler det er mer å tape enn å vinne for meg på å delta der, med tanke på årets resultater så langt og deltakelsen i et VM. Dessuten merker jeg at en langvarig diett begynner å tære vel mye på kroppen, og det begynner å bli i grenseland for hvor mange flere uker jeg kan klare jobben min ved siden av, og jeg har ikke samvittighet til ikke å yte 100 % på jobb. Dessuten kan det få ganske alvorlige konsekvenser om jeg ikke gjør det, legger han alvorlig til. Etter VM blir det å ta seg noen spredte kosedager, og sakte men sikkert begynne litt reverse dieting, og få på seg litt ny muskelmasse. Dette fortsetter nok godt inn i 2015, så får vi se når den tid kommer hvor og når jeg stiller neste år.
- Hvis jeg skal dra framtidsplanene litt ekstra langt innen trening, så har jeg Pro Card om 5 år, og kan kanskje ha det som en biinntekt ved siden av en jobb hvor jeg som lege jobber relatert til trening og kosthold; gjerne innen Fitness- og Bodybuildingmiljøet. Som privatperson har jeg kanskje funnet en jente jeg vil dele livet med, gjort utallige feil jeg har lært av, blitt tryggere på meg selv, og kan se tilbake på at jeg har bidratt til at mange andre lever et bedre liv, sier Petter.

Et annerledes kosthold

Det er noe som skiller Petter fra de fleste andre for han spiser kun et måltid om dagen. Dette startet med at da han begynte studiene sine i 2007 så kuttet han ut frokost, da dette likevel ikke gjorde ham mett.

- Jeg gjorde dette i flere år, og var sikker på at jeg gjorde noe galt; det stod jo overalt at frokost "kickstarter" forbrenningen, og at man bør spise 6-8 ganger dagen om man skal ha noe i fitnessmiljøet å gjøre. Jeg fortalte en medstudent hvordan jeg spiste utpå våren 2011. Da sa han "Å ja, du driver også med intermittent fasting (periodisk faste)?". Jeg skjønte ikke hva han snakket om, så han introduserte meg for Martin Berkhans leangains(Takk for linken Magnus), og siden dét har periodisk faste vært noe jeg har gjort bevisst. Etter hvert fant jeg ut at det som passet meg aller best var ett, langt og stort måltid på kvelden, så slik har jeg spist i flere år nå, både på bulk og deff. Forskjellen på bulk og deff for meg er ikke mye mer enn antallet kalorier. Det er noe høyere proteininntak på deff, mens jeg kan tillate meg litt mer kaloritette matvarer på bulk, uten at det er fare for at jeg må gå til sengs sulten. Jeg er fullstendig klar over at min diett ikke passer alle, det er derfor jeg ikke anbefaler den generelt, men sier det er noe du kan prøve for å se om det passer deg. Forskningen vi har tilgjengelig frem til i dag viser at måltidsfrekvens er temmelig irrelevant, så jeg mener man bør fordele de kaloriene man skal ha i seg i løpet av en dag på så mange måltider man selv foretrekker. Jeg håper jo at jeg til dels har vist at dette faktisk stemmer i praksis også, og at det er flere veier til Rom, forteller Petter og smiler. Jeg elsker å lage mat. For meg er det en daglig rutine jeg ikke ville vært foruten. Det er nesten en slags meditasjonslignende pause fra hverdagen. Mitt Favorittmåltid er hjemmelaget pizza. For tiden lager jeg hvit pizza med flere typer oster og bacon på toppen skader heller ikke, ler Petter.

Hvorfor kosthold er så vanskelig

Petter har mange tanker om hvorfor kosthold er så vanskelig for mange mennesker Han mener at det viktigste er nok at det er alt for mye informasjon om det, og at den er motsigende.

- En artikkel sier at disse matvarene er "forbudt", mens en annen sier andre matvarer er dét. I tillegg tror jeg folk gir opp litt før de har startet. Om det er vektnedgang som er målet, hvilket det ofte er, så er de rett og slett for utålmodige, samt at de har urealistiske forventninger. Det er jo også en biologisk forklaring på at vektnedgang er vanskelig, og det er jo at kroppene våre er skrudd sammen for å bevare kroppsmassen, og å lagre så mye energi som mulig, ettersom vi aldri vet når en eventuell sulteperiode kommer. Genene våre er fortsatt i steinalderen, og har ikke fått med seg at vi nå har døgnåpne 7-eleven på hjørnet, legger han litt lattermildt til.

- Folk må rett og slett skjønne at det er kalorier inn versus ut som gir vektoppgang, -nedgang eller ingen endring for fysikkens lover gjelder. Det finnes rett og slett ingen magisk oppskrift.

Trener for best mulig fysikk

Han trener for å få den fysikken han selv drømmer om, ikke primært for å passe best inn i en klasse. Petter trener styrke 6 ganger i uken, hvorav 3 er rene beindager og de andre 3 forskjellige overkroppsdager.

- Jeg har lært meg hvilke muskler som trenger mer stimuli enn andre for at jeg skal utvikle meg proporsjonalt og symmetrisk. For å beskrive det kan jeg fortelle at jeg trener benkpress 1 gang i uken, og sidehev 1 gang i uken, og det er alt jeg gjør for bryst og skuldre. Til gjengjeld har jeg som sagt 3 fulle beindager, siden disse ikke responderer like godt på trening hos meg. Vil også nevne til slutt at jeg trener absolutt null kardio, da dette er kontraproduktivt for mine mål. Når jeg trener er det chins, dips, knebøy og rack-pulls som er mine absolutte favorittøvelser og akkurat nå har jeg et treningsprogram som utvikler meg sakte, men sikkert i den retningen jeg vil, så jeg har ikke mye til endring i planene akkurat nå. Det er bare å ta tiden til bruk. Variasjon er IKKE nøkkelen.

Jeg vil også legge til at treningen gir overskudd og en følelse av mestring i tillegg til en god samvittighet etter vel gjennomført økt. På den andre siden får jeg lett dårlig samvittighet om jeg er sliten en dag og faktisk er smart og står over treningen, men dessverre gjør jeg sjelden det, og fullfører i stedet når jeg ikke burde.

Viljen er det viktigste

Det er helt klart essensielt for Petter at familie og venner aksepterer hva han driver med, men det har ikke vært lett i følge Petter å få foreldrene sine til å åpne øynene for hva han driver med.

- Det har bedret seg gradvis, og at foreldrene mine fikk se NM live hjalp det bra på. Vennene mine syns det er helt rått at jeg driver med det jeg gjør, så der er det mye godord som kommer. Klubben er uvurderlig backstage, og Team Toppform har alltid upåklagelig stemning, sier Petter.

- Støtte er viktig, men samtidig er jeg min egen sterkeste motivator, og prøver alltid å forbedre meg selv i alle aspekter ved livet. Jeg har alltid ønsket en estetisk fysikk, og er veldig selvkritisk. Så denne kombinasjonen etterlater meg ikke med mange valg, annet enn å gi alt. De mentale egenskapene utgjør nesten alt for å få resultater. Etter at de genetiske forutsetningene er satt, er det kun viljen som holder deg tilbake, forutsatt at man ikke har et fysisk handikap. Når det gjelder forbilder og motivasjonsfaktorer har jeg vel ikke noe forbilde rent fysisk, der handler det mer om å stadig forbedre min egen fysikk. Når det kommer til mentaliteten og motivasjon kan jeg ikke unnlate å nevne Arnold Schwarzenegger; Han er og blir en legende, utbryter Petter. Det at jeg velger frivillig å gå på diett og trene mange timer hver uke henger nok sammen med den utopiske drømmen om en dag å nå målet om den perfekte kroppen. Imidlertid setter jeg meg jo selvfølgelig mer realistiske delmål, som i år var å debutere i Mens Physique, i en form hvor jeg selv mente jeg hadde et håp om å gjøre det anstendig.

Ønsker sponsorer

Petter har ingen sponsorer, men har heller ikke så langt promotert seg særlig siden han var debutant i september og holdt derfor med vilje en lav profil.

- Nå som barrieren er brutt skal jeg selvfølgelig prøve å promotere meg mer fremover, og får jeg en sponsor så vil så klart motivasjonen for dette øke. Hvorvidt en sponsor ser yrket mitt som relevant er ikke gitt, men det er jo lov å håpe at de ser det som en liten bonus at man har en utdanning relatert til kropp, og dermed kan øke kredibiliteten ved anbefalingen av et produkt.

Petters råd til andre som vil stille i konkurranse;
Vær kritisk til valg av team. Vær realistisk mtp .når du kan bli sceneklar. Tro på deg selv og ikke gi opp!

 


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Fitnesslegen gjør Comeback

Intervju21.03.2017302

Petter Orvik Grønningsæter - Dr. Cheatmeal prøver seg igjen!

Oslo Grand Prix 2018

Fitness07.04.2018313

Oslo Grand Prix er tidenes muskelshow. Se video, bilder og resultater.
Joachim Olsen Halvorsen bestemte seg for å konkurrere for 4-5 år siden. Nå er drømmen blitt virkelighet!

Fitnessparet er klare for show

Intervju21.03.2018246

Hun ville stille for flere år siden og mannen har slengt seg på.

Fitnesslegen gjør Comeback

Intervju21.03.2017302

Oslo Grand Prix 2018

Fitness07.04.2018313

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!