Byttet ut TV-spill med trening

Intervju07.09.2016Rita Immerstein0

Espen Leininger brukte mye av dagen sin på spilling og var helt ute av form.

Espen Leininger var veldig glad i å sitte hjemme foran skjermen å spille, noe som resulterte i en kropp helt ute av form. Motivasjonen kom da han så seg selv i speilet og Espen kan fortelle om forandringer som har påvirket og utviklet ham personlig både mentalt og fysisk.

17 år gamle Espen bor i Vanse med sine foreldre. Han er 185 centimeter høy og har endret sin vekt fra 94 til 84 kilo. Til daglig går han på skole med fag innenfor medier og kommunikasjon. Han ser på seg selv som en helt ok person som liker å trene, holde på med musikk og være sammen med venner. Dessuten har han stor glede av å hjelpe andre med motivasjon og trening.

Hatt stor fremgang

Espen er takknemlig for den fremgangen han har hatt og han synes det i tillegg har vært veldig gøy og lærerikt. Det har skjedd store endringer siden han begynte, både fysisk og mentalt.

- I en «ny» kropp så er det nok mer enn bare uteseende som forandrer seg. Man lærer mye om selv seg underveis, og ikke minst andre rundt deg. Jeg begynte med kosthold først, trente en del for å kun gå ned i vekt, deretter startet jeg med styrketrening og calisthenics som er en form for kroppsvekttrening. Det hele startet vinteren 2014. Jeg var som nevnt, veldig glad i å sitte hjemme foran skjermen å spille, og begynte å bli ganske så lubben. Motivasjonen kom egentlig av å se meg selv i speilet, men ikke minst også av broren min som hadde en enorm fremgang med det han holdt på med. Jeg var veldig aktiv på youtube også, helt til jeg kom over en video av noen folk i New York som trente calisthenics, forteller han.

- Vi endret også på kostholdet vårt hjemme, ikke at det så spesielt dårlig ut, men vi gjorde en del endringer. Vi startet med en «paleo diett», og resultatene kom med tiden. I den perioden drev jeg på med ganske mye cardio, som fikk meg til å gå ned i vekt i første runde. Det ble bygget en park (Tufteparken) i området der jeg bor og det motiverte meg veldig til å begynne å trene det her. Har lært ekstremt mye bare fra youtube og har opparbeidet meg mine egne erfaringer. Min eldre bror spiller også en stor rolle når det kom til å de rette valgene innen trening. Han er nesten som en mentor for meg, legger Espen til og smiler.

Holdt på i 2,5 år

Espen gikk ned fra 94kg til rundt 85kg. Han fant raskt ut at kostholdet og treningen utgjorde en stor forskjell.

- Etter det begynte jeg da med calisthenics, og gikk ned litt til, mens jeg samtidig begynte å bygge en del muskler. Jeg veier nå 83-84kg. Til sammen så har transformasjonen min tatt cirka 2,5år, men muskelbyggingen startet ikke før i 2015. Holder enda på, er langt ifra ferdig med transformasjonen min, forteller Espen og ler godt.

Fokus på baseøvelser og periodisk fasting

Espen begynte treningen med å ta baseøvelser som pushups, dips, pullups og squats. Han har en diett som innebærer at han blant annet ikke spiser frokost.

- Akkurat de øvelsene holder jeg faktisk enda på med, men bare på et par andre måter som er litt mere avanserte. Har for det meste gjort det som føles rett, og aldri fulgt et spesielt program. Jeg har aldri trent med vekter heller, bare med egen kroppsvekt, pluss litt ekstra vekt på enkelte øvelser.Dietten min er slik at jeg ikke spiser frokost. Det kalles fasting, eller periodisk fasting. Da faster man i minst 16timer fra det siste måltidet til det første. Dietten min er ganske fleksibel og jeg spiser egentlig det jeg har lyst på. Det er opp og ned hvor nøye jeg er på det, men så har jeg heldigvis aldri vært så glad i junkfood heller, forteller Espen.

- Fordelen med fasting er at det er mye lettere å holde kaloriinntaket i sjakk, og det virker ikke som om jeg strever med å få i meg nok næring. Jeg er sjelden syk, og har bygget en del muskler underveis også. Moren min lager veldig god og sunn mat til middag så jeg holder meg til sunn mat med mye næring. Jeg har en dag i uken der jeg spiser litt junk eller bare ekstra mye snacks og sånt, legger han til med et lite smil igjen.

Tøft å legge om kostholdet

Før Espen endret livsstil, så spiste han nok litt mer mat han ikke egentlig hadde trengt. Det var ikke særlig mye junk, men Espen gikk ofte ned til butikken for å kjøpe seg chips og liknende.

- Det hender at jeg gjør det enda, men det er på cheatdays. Å legge om kostholdet var ikke så enkelt, men det skjedde bare plutselig, og jeg ble vant til det etter hvert. Maten var for så vidt god, men selvfølgelig savnet jeg den gamle maten vi hadde mye mer av før i en periode.

Setter pris på støttespillerne

Espen mener det er viktig med støtte og han merker fort hvem som støtter, og hvem som holder ham tilbake. Han forteller at man lærer mer enn hva man tror av andre.

- For å si det sånn så er det nok ingen andre enn deg selv som holder en tilbake, men ja, støttespillere er viktig. Familien er gode støttespillere, spesielt min bror som har motivert meg mye. Har også en veldig god venn jeg har trent sammen med helt siden begynnelsen, og det er viktig å ha en slik person. Bare ved å trene sammen så lærer man mye av hverandre, forteller Espen. Det er ikke alltid vi trener sammen, men vi støtter hverandre uansett med hva vi trenger, når det kommer til både trening og andre ting. Støttespillere er viktig for at en skal holde seg oppegående. Men ikke glem at de ikke alltid er der heller. Det viktigste er å holde fokuset rett og ikke bry seg så mye om hva andre tenker om deg, forteller Espen og legger til; Motivasjonen til å fortsette har kommet fra venner, familie, og tilbakemeldinger underveis. I begynnelsen fikk jeg motivasjon fra youtube, siden nesten ingen jeg kjente holdt på med den treninga jeg syns så så kul ut. Det de drev på med så skikkelig ekstremt ut, og jeg hadde lyst å lære meg noe av det, og det gjorde jeg, forteller Espen fornøyd.

- Nå skal jeg bare fortsette godt med trening, fortsette å hjelpe folk som trenger tips innen trening, lære enda mer og ikke minst holde oppe en positiv vibrasjon. Jeg håper på at enda flere starter å trene og endrer på livsstilen sin, fortsetter han.

Espens 5 tips til andre

Espen kan fortelle at han helt ærlig ikke føler seg så mye annerledes enn før. Hovedforskjellen er at han føler seg lettere og er i stand til å gjøre langt mye mere enn han var før. Han merker at han har utviklet seg både fysisk og mentalt. Han håper at de 5 tipsene han avslutningsvis kommer med kan være til nytte for andre som ønsker å endre livsstil og gå ned i vekt;


- Fokuser, ikke bry deg om negativitet, eller hva andre synes.
- Sett deg mål, ett hovedmål og flere underveis
- Finn en type kosthold og trening som fungerer for deg
- Ikke vær redd for å eksperimenter med nye ting
- Vær konstant. Ikke plutselig stopp med det du begynte på. Prøv å hold ut så lenge som mulig. I begynnelsen er det kanskje kjedelig (var der selv) men etter hvert så blir det gøyere ettersom du får fremgang og tilbakemeldinger!

Treningsforum takker for praten og ønsker Espen lykke til videre!


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Etter at Kelly ble lam besluttet ektemannen hennes gjennom 14 år å gjøre det slutt etter 4 dager.
Nå har hun operert vekk den overflødige huden. Se hvordan hun ser ut nå!
Går Eddie Hall fra strongman til bodybuilding?

Gikk ned 45 kg på 1 år

Diverse10.10.2018356

Sjekk denne forvanldingen. Se video!
Karbonadedeig og kjøttdeig er populære ingredienser i hverdagsmaten.
Spis mer av denne matvaregruppen for å bygge muskler.
Speltlomper er i vinden som bare det.
For deg som er over 40 år bør du gjøre dette for å få fremgang.

Energiboost med morgentrening

Trening14.11.2019376

11 tips for deg som vil få treningen unnagjort på morgenen.