Skrevet av Emne: AbRollins Wendler 5/3/1 logg  (Lest 31677 ganger)

Utlogget AbRollin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 124
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 124

Sv: AbRollins Wendler 5/3/1 logg
« #75 : 04. august 2010, 14:20 »
8 - 2 - 1

Benk 3x55, 3x62.5, 7x70

Benk 10x57.5, 9x57.5, 8x57.5


8 - 2 - 2

Mark 3x85, 3x95, 14x107.5   Følte meg sterk i dag.

Utfall 2x10x35


Utlogget Excentric

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 113

Sv: AbRollins Wendler 5/3/1 logg
« #76 : 04. august 2010, 14:27 »
Du har alt for lave løft til å kjøre 531. Anbefaler at du kjører gjennom madcow/texas metoden 2-3 ganger før du tar steget videre til 531. Tror faktisk du kunne tatt nytte av programmer som starting strenght/stronglifts i ett par måneder også, for å få raskere fremgang.

Utlogget AbRollin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 124
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 124

Sv: AbRollins Wendler 5/3/1 logg
« #77 : 04. august 2010, 18:49 »
Hei, og takk for innlegget.

- Er madcow og texas ganske like program?

- Er starting stength/stronglifts det programmet som er beskrevet her?: http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

- Hva skiller dette programmet fra de to første?

- Hvorfor er disse programmene mer gunstige enn 531 på mitt nivå (lave løft)?

Jeg er igrunnen relativt fornøyd med framgangen det første halvåret jeg har trent (siden jeg startet denne loggen), men jeg er ikke noen ekspert på stryketrening og har jo ikke så mye å sammenlikne med, så hvis du mener jeg kan gjøre ting bedre så setter jeg pris på alle tips Smiley

Utlogget Kris70

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 548
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 548

Sv: AbRollins Wendler 5/3/1 logg
« #78 : 05. august 2010, 02:37 »
Hei, og takk for innlegget.

- Er madcow og texas ganske like program?

- Er starting stength/stronglifts det programmet som er beskrevet her?: http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

- Hva skiller dette programmet fra de to første?

- Hvorfor er disse programmene mer gunstige enn 531 på mitt nivå (lave løft)?

Jeg er igrunnen relativt fornøyd med framgangen det første halvåret jeg har trent (siden jeg startet denne loggen), men jeg er ikke noen ekspert på stryketrening og har jo ikke så mye å sammenlikne med, så hvis du mener jeg kan gjøre ting bedre så setter jeg pris på alle tips Smiley

Exc har rett. Dette programmet har senere fremgang enn de to første og er betegnet som ett mer avansert program for folk som ikke lenger kan ta nytte av økt til økt eller uke til uke progresjon, for de har rett og slett nådd sitt genetiske potensiale innenfor dette. Programmet du linker til er stronglifts. Staring strenght er ett eget program igjen. Starting strenght er det originale programmet utviklet av Mark Rippetoe. Han som lagde stronglifts, tok rett og slett bare starting strenght, la til 40% volum og noe mer øvelser. Jeg kan anbefale deg starting strenght, da jeg trener dette selv.

Starting strenght/stronglifts er nybegynner programmer. Både madcow og texas metoden er såkalte intermediate programmer, det vil si hakket over nybegynner stadiet.

Les hele denne posten og du vil forstå bedre: http://stronglifts.com/forum/the-stronglifts-ladder-of-progress-must-read-t27794.html

Har du flere spørsmål, er det bare å spørre Smiley

Utlogget AbRollin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 124
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 124

Sv: AbRollins Wendler 5/3/1 logg
« #79 : 05. august 2010, 23:15 »
Exc har rett. Dette programmet har senere fremgang enn de to første og er betegnet som ett mer avansert program for folk som ikke lenger kan ta nytte av økt til økt eller uke til uke progresjon, for de har rett og slett nådd sitt genetiske potensiale innenfor dette. Programmet du linker til er stronglifts. Staring strenght er ett eget program igjen. Starting strenght er det originale programmet utviklet av Mark Rippetoe. Han som lagde stronglifts, tok rett og slett bare starting strenght, la til 40% volum og noe mer øvelser. Jeg kan anbefale deg starting strenght, da jeg trener dette selv.

Starting strenght/stronglifts er nybegynner programmer. Både madcow og texas metoden er såkalte intermediate programmer, det vil si hakket over nybegynner stadiet.

Les hele denne posten og du vil forstå bedre: http://stronglifts.com/forum/the-stronglifts-ladder-of-progress-must-read-t27794.html

Har du flere spørsmål, er det bare å spørre Smiley

Dette er interessant lesning. Hvis du ser på det nivået jeg er på nå, mener du jeg bør starte på stronglifts eller madcow (dvs beginner eller intermediate)?

For å gi deg et inntrykk av nivået mitt med det programmet jeg kjører nå kan jeg trekke ut et par eksempler:

Uke 1 2010:

Militærpress 12x30 (ca 42 kg 1RM)
Markløft 13x75 (ca 110 kg 1RM)
Benk 7x58 (ca 72 kg 1RM)
Knebøy 10x68 (ca 90 kg 1RM)

Uke 25 2010:

Militærpress 6x42.5 (ca 51 kg 1RM)
Markløft 13x107.5 (ca 150 kg 1RM)
Benk 8x70 (ca 88 kg 1RM)
Knebøy 12x90 (ca 125 kg 1RM)

Utlogget Willyman

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 148

Sv: AbRollins Wendler 5/3/1 logg
« #80 : 06. august 2010, 14:51 »
Det er greit at du har hatt store fremganger med Rippetoes sitt program, men du er fryktelig bastant.
Jeg ser virkelig ikke nytten av å forandre et program hvor han på et halvt år har økt ca 10 kg i militærpress, 40 kg i markløft, 15 kg i benkpress og 35 kg i knebøy. Programmet er et langsiktig program og kan i følge forfatteren, i motsetning til hva som skrives her, også brukes av nybegynnere.

Utlogget AbRollin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 124
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 124

Sv: AbRollins Wendler 5/3/1 logg
« #81 : 06. august 2010, 18:06 »
Jeg er litt enig med Willyman egentlig. Dessuten ser jeg det som en av styrkene til 5/3/1 at progresjonen går relativt sakte. Hadde jeg brukt en lineær progresjon måtte jeg nok ha rekalkulert flere ganger allerede. Hadde jeg vært sterkere? Jeg vet ikke. Men jeg vet at med 5/3/1 blir jeg sakte med sikkert sterkere hele tiden og at det funker for meg.

Jeg kommer iallefall til å fortsette meg 5/3/1 til jeg må rekalkulere (dvs. ikke klarer rep.-målene). Men det kan godt hende at jeg kommer til å teste ut 5x5, for å få litt variasjon og sjekke ut hvordan det funker for meg.


8 - 2 - 3

Militær 3x32.5, 3x37.5, 7x42.5

Militær 10x32.5, 9x32.5, 9x32.5

Chins 5, 5, 4, 3, 2

Utlogget AbRollin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 124
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 124

Sv: AbRollins Wendler 5/3/1 logg
« #82 : 08. august 2010, 17:32 »
8 - 2 - 4

Knebøy 3x70, 3x80, 10x90

Knebøy 2x10x60

Rygghev 20 + 20

Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
Sv: AbRollins Wendler 5/3/1 logg
« #83 : 08. august 2010, 17:49 »
Vekt, alder, høyde, fett% (ca.) osv?
's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Utlogget AbRollin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 124
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 124

Sv: AbRollins Wendler 5/3/1 logg
« #84 : 08. august 2010, 17:56 »
Vekt, alder, høyde, fett% (ca.) osv?

Vekt: Ca. 85 kg
Alder: 28
Høyde: 187 cm
Fett %: Aner ikke

Utlogget AbRollin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 124
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 124

Sv: AbRollins Wendler 5/3/1 logg
« #85 : 09. august 2010, 20:07 »
8 - 3 - 1

Benk 5x60, 3x67.5, 4x75

Benk 10x57.5, 8x57.5, 5x57.5    Her gikk det tomt i dag

Kroc 2x10x26

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: AbRollins Wendler 5/3/1 logg
« #86 : 09. august 2010, 20:25 »
Jeg er litt enig med Willyman egentlig. Dessuten ser jeg det som en av styrkene til 5/3/1 at progresjonen går relativt sakte. Hadde jeg brukt en lineær progresjon måtte jeg nok ha rekalkulert flere ganger allerede. Hadde jeg vært sterkere? Jeg vet ikke. Men jeg vet at med 5/3/1 blir jeg sakte med sikkert sterkere hele tiden og at det funker for meg.

Jeg kommer iallefall til å fortsette meg 5/3/1 til jeg må rekalkulere (dvs. ikke klarer rep.-målene). Men det kan godt hende at jeg kommer til å teste ut 5x5, for å få litt variasjon og sjekke ut hvordan det funker for meg.
Dessuten er det ekstremt fett å få sjansen til å utfordre seg selv litt gjennom det siste settet istedet for å være "bundet" til et visst antall repetisjoner i toppsettet Smiley

Følger med her! Mange som driver med 5/3/1 i det siste ser jeg!

Utlogget AbRollin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 124
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 124

Sv: AbRollins Wendler 5/3/1 logg
« #87 : 09. august 2010, 20:57 »
Dessuten er det ekstremt fett å få sjansen til å utfordre seg selv litt gjennom det siste settet istedet for å være "bundet" til et visst antall repetisjoner i toppsettet Smiley

Følger med her! Mange som driver med 5/3/1 i det siste ser jeg!

Hei. Takk og innlegget, og kult at du følger med Smiley

Jeg er helt enig i at det er bra å kunne ta så mange man klarer på det siste settet. Iallefall ut i fra et psykologisk perspektiv. Om det er gunstig i forhold til å bli sterkere har jeg ikke peiling på, men man skulle jo tro at det er sånn.

Jeg fører inn reps og vekt for siste settet inn i et regneark, og så bruker jeg en 1RM-formel til å anslå ca max og hvordan den utvikler seg. Slik ser jeg om jeg faktisk blir sterkere eller ikke når vekta øker men repsene avtar.

Utlogget AbRollin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 124
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 124

Sv: AbRollins Wendler 5/3/1 logg
« #88 : 10. august 2010, 21:10 »
8 - 3 - 2

Mark 5x90, 3x102.5, 11x115

Planke

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: AbRollins Wendler 5/3/1 logg
« #89 : 10. august 2010, 22:46 »
Hei. Takk og innlegget, og kult at du følger med Smiley

Jeg er helt enig i at det er bra å kunne ta så mange man klarer på det siste settet. Iallefall ut i fra et psykologisk perspektiv. Om det er gunstig i forhold til å bli sterkere har jeg ikke peiling på, men man skulle jo tro at det er sånn.

Jeg fører inn reps og vekt for siste settet inn i et regneark, og så bruker jeg en 1RM-formel til å anslå ca max og hvordan den utvikler seg. Slik ser jeg om jeg faktisk blir sterkere eller ikke når vekta øker men repsene avtar.
Det psykologiske (med både trening og diett) er faktisk også ofte kraftig undervurdert. Om du trener Wendlers eller Rippetoes program spiller vel heller mindre rolle, da disse to programmene faktisk er ganske like (selv om forskjeller er der). Det som fungerer i lengden er nok mer relevant, det som gir deg fremgang over lengre tid er best.

11x115kg i mark, du må ha fått blodsmak i kjeften av den der? Herlig Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!