Skrevet av Emne: For mye?  (Lest 13876 ganger)

Utlogget Big T

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 447
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 447

  • Lead with speed, follow with power
SV: For mye?
« #15 : 05. januar 2005, 22:42 »
Enig med UAC, aner ikke hvor mange kilo rent protein ett menneske må spise for å ta skade av det, men jeg tror det er j**lig mange. Carbs og fett er vel isåfall mye mer skadelig. Uansett, tåpelig diskusjon. Spis sunt, variert, ofte og mye så ordner det seg!  Food
Mvh Big T

Utlogget Styrke loggen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 461
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 461

SV: For mye?
« #16 : 05. januar 2005, 23:07 »
Sitat
Da hadde jeg byttet lege.

Kan vel ikke påstå at en spesialist ikke kan det han driver med?

Med hvilket grunnlag kan du bedømme det UAC?
Klart du har peiling på trening,kosthold osv. Kan sikkert mye mer enn mange her inne. Men at en spesialist ikke kan det han driver med??? Der tar du vel litt i...

Hvorfor har de da en grense for hva som er ett sunt nivå av Kreatenin som kommer av proteiner? Hva er vitsen med å ha en slik grense hvis proteiner ikke er skadelig nesten uansett mengde?? Og hvorfor ligger jeg over denne grensen når jeg spiser 3 gram protein per kilo bodyvekt per dag? Og drikker som regel minst 3 liter vann per dag??

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: For mye?
« #17 : 06. januar 2005, 06:31 »
Hvorfor har de da en grense for hva som er ett sunt nivå av Kreatenin som kommer av proteiner? Hva er vitsen med å ha en slik grense hvis proteiner ikke er skadelig nesten uansett mengde?? Og hvorfor ligger jeg over denne grensen når jeg spiser 3 gram protein per kilo bodyvekt per dag? Og drikker som regel minst 3 liter vann per dag??

Kanskje du lider av en eller annen form for sykdom som ikke er vanlig. Dessuten er det på langt nær vanlig å ha et kosthold med et høyt proteininnhold - følgelig finnes begrenset med forskning rundt det. Men som jeg sier, det finnes INGEN undersøkelser av seriøs art som tilsier at et høyt proteininntak er farlig på friske mennekser. Jeg skal garantere deg at jeg skal finne spesialister på internasjonalt nivå som motsier din lege umiddelbart. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: For mye?
« #18 : 06. januar 2005, 08:57 »


Kan vel ikke påstå at en spesialist ikke kan det han driver med?

Med hvilket grunnlag kan du bedømme det UAC?
Klart du har peiling på trening,kosthold osv. Kan sikkert mye mer enn mange her inne. Men at en spesialist ikke kan det han driver med??? Der tar du vel litt i...

Hvorfor har de da en grense for hva som er ett sunt nivå av Kreatenin som kommer av proteiner? Hva er vitsen med å ha en slik grense hvis proteiner ikke er skadelig nesten uansett mengde?? Og hvorfor ligger jeg over denne grensen når jeg spiser 3 gram protein per kilo bodyvekt per dag? Og drikker som regel minst 3 liter vann per dag??

Må komme UAC i forsvar her, med den glimrende profilsignaturen til Caepp:

"Oppskriften på evig uvitenhet er å være fornøyd med de kunnskapene du har."

UAC har ikke påstått at spesialisten du snakker om ikke kan det han driver med, kun at han ikke har rett i en evt. påstand om at et høyt proteininntak er skadelig for lever og/eller nyrer. Jeg vet at det er mye rare og til dels fordommsfulle oppfatninger på området (jf. ernæringsdebatten, Atkins, Lindberg, m. m.), men faktum er at STUDIENE, altså DET VITENSKAPELIGE GRUNNLAGET på området peker i retning av at et høyt proteininntak IKKE er skadelig for en frisk lever eller friske nyrer, kun for en syk lever eller syke nyrer. Det er dessuten gjort MANGE studier på området! På dette grunnlaget trekker både UAC og jeg og flere her den KONKLUSJON at et høyt proteininntak sannsynligvis IKKE er skadelig. Hva slags konklusjon den spesialisten du snakker om trekker (hvis han har oppdatert seg på dette tross alt snevre området da, noe jeg ikke ser på som noen selvfølge at han har gjort) - blir hans sak!  Smiley

En presisjon til dette med LEVER: Hvis du har en uttalt LEVERSVIKT (oftest på grunn av mangeårig alkoholmisbruk), kan du risikere å pådra deg det vi på fagspråket kaller "leverkoma", og DA er en av behandlingsstrategiene å redusere proteininntaket, fordi leveren ikke klarer å ta hånd om omsetningen av aminosyrer på vanlig måte, slik at nivået av ammoniakk i blodet stiger dramatisk, som kan påvirke hjernen og gi hjerneskade. Men en frisk lever (som har stor reservekapasitet): Ingen fare!

En presisjon til dette med NYRER: Kreatinin (et omsetningsprodukt av kreatinfosfat fra muskulatur) er IKKE skadelig i seg selv, og et øket kreatininnivå i blod kan skyldes to ting:
1) Stor muskelmasse. Mer kreatinin går over i blodet enn vanlig på grunn av den store muskelmassen, og konsentrasjonen av kreatinin i blodet (men ingen skadelige stoffer altså!) øker lett. Helt vanlig, og ikke farlig.
2) Nyresvikt. Kreatinin er da en markør på nyrefunksjonen, og stiger (sammen med stigning i andre og SKADELIGE stoffer i blodet) med redusert nyrefunksjon. Årsaker til nyresvikt kan være sukkersyke, infeksjonssykdommer, autoimmune sykdommer (kroppens eget immunforsvar går til angrep på nyreceller), gifter m. m.

Ser du forskjellen her?

Men altså: Det er ikke bare spesialister som har "lov" til å trekke konklusjoner på bakgrunn av dokumentasjon som finnes, og vi har alle tilgang til slik dokumentasjon, og kan dermed trekke våre egne konklusjoner!!

H



Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: For mye?
« #19 : 06. januar 2005, 08:59 »
Det er alltid godt å ha deg kommende bak HITman.... du setter liksom spikeren ganske effektivt i kista...... Grin
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: For mye?
« #20 : 06. januar 2005, 14:04 »
En diskusjon jeg har kost meg med å lese fra første post... Stål møter stål, myter knuses, blir gjenopplivet... Myter oppstår, misforståelser florerer.. Diskusjonen svever mellom helt tåpelig og "best of".. Så kommer HITman med hammeren, og en eske spiker!!!  Gull

Utlogget Big T

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 447
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 447

  • Lead with speed, follow with power
SV: For mye?
« #21 : 06. januar 2005, 15:03 »
En diskusjon jeg har kost meg med å lese fra første post... Stål møter stål, myter knuses, blir gjenopplivet... Myter oppstår, misforståelser florerer.. Diskusjonen svever mellom helt tåpelig og "best of".. Så kommer HITman med hammeren, og en eske spiker!!! Gull
hehe, honnør!
Mvh Big T

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: For mye?
« #22 : 06. januar 2005, 15:33 »
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: For mye?
« #23 : 06. januar 2005, 15:42 »
HITman, kan du gi et kort 101 i leververdier? Smiley

Hvilken bør testes (foruten kreatinin) om jeg skal sjekke om leveren min er i form eller ikke?
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: For mye?
« #24 : 06. januar 2005, 19:14 »
HITman, kan du gi et kort 101 i leververdier? Smiley

Hvilken bør testes (foruten kreatinin) om jeg skal sjekke om leveren min er i form eller ikke?

Kreatinin er en indikator på nyrefunksjon, ikke lever.

Viktigst er det nok å sjekke alkoholforbruket (vanligste årsak til leverskader i Norge) og hvorvidt du sultestreiker eller ikke, som heller ikke er bra for leveren din på sikt.  Grin

Men av blodprøver du kan ta, ja:
*Parametre på leverfunksjon: INR og bilirubin
*Parametre på levercelleskade: ASAT og ALAT
*Parameter på galleveisrelaterte leverlidelser: ALP
*Parametre på bukspyttkjertelskade (via gallegangene): amylase og lipase
*Uspesifikke leverparametre: gamma-GT m. m.

Fastlegen din vil kunne veilede deg hvis du har behov for det, men husk på at en lett økning i en eller annen leverprøve er ganske så vanlig og som oftest ufarlig hvis du ikke føler deg syk.  Smiley


H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: For mye?
« #25 : 06. januar 2005, 19:18 »


Kreatinin er en indikator på nyrefunksjon, ikke lever.

Viktigst er det nok å sjekke alkoholforbruket (vanligste årsak til leverskader i Norge) og hvorvidt du sultestreiker eller ikke, som heller ikke er bra for leveren din på sikt.  Grin

Men av blodprøver du kan ta, ja:
*Parametre på leverfunksjon: INR og bilirubin
*Parametre på levercelleskade: ASAT og ALAT
*Parameter på galleveisrelaterte leverlidelser: ALP
*Parametre på bukspyttkjertelskade (via gallegangene): amylase og lipase
*Uspesifikke leverparametre: gamma-GT m. m.

Fastlegen din vil kunne veilede deg hvis du har behov for det, men husk på at en lett økning i en eller annen leverprøve er ganske så vanlig og som oftest ufarlig hvis du ikke føler deg syk.  Smiley


H

Takk for det. Har planer om å lese meg litt opp på emnet, etterhvert. Har akkurat byttet lege, satser på å få en som er litt løsere i reseptblokken. Wink

I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget noen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 580
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 580

  • PCP saved my life
SV: For mye?
« #26 : 07. januar 2005, 00:00 »
Sitat
En presisjon til dette med NYRER: Kreatinin (et omsetningsprodukt av kreatinfosfat fra muskulatur) er IKKE skadelig i seg selv, og et øket kreatininnivå i blod kan skyldes to ting:
1) Stor muskelmasse. Mer kreatinin går over i blodet enn vanlig på grunn av den store muskelmassen, og konsentrasjonen av kreatinin i blodet (men ingen skadelige stoffer altså!) øker lett. Helt vanlig, og ikke farlig.
et høyt kreatininnivå kan være et resultat av at musklene frigjør kreatinin når muskelfibre blir ødelagt ?
og en blodprøve et par dager etter en skikkelig økt kan føre til et høyere resultat enn det hadde vært uten trening i forkant ?
noen is a fictional online character, created by a genius with above average sized genitalia, involved in a complex super dorky online role playing game that exists only in his head. noen is also the man. Do not look directly at noen or make eye contact as noen may attempt to hump your face.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: For mye?
« #27 : 07. januar 2005, 00:05 »

et høyt kreatininnivå kan være et resultat av at musklene frigjør kreatinin når muskelfibre blir ødelagt ?
og en blodprøve et par dager etter en skikkelig økt kan føre til et høyere resultat enn det hadde vært uten trening i forkant ?


Ja. Både etter styrkeøkter og etter skikkelig langkjøring, f. eks. Birkebeineren o. l. Også ekstrem varme/heteslag kan gi en slik kreatininøkning.
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: For mye?
« #28 : 07. januar 2005, 00:10 »
Sitat
hvorvidt du sultestreiker eller ikke, som heller ikke er bra for leveren din på sikt.
ingen fare her i gården vaffal... 103 kg!!!  biggrin

Utlogget Bad-2-da-b1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 241
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 241

  • Man må spise muskler, for å få muskler
SV: For mye?
« #29 : 06. april 2005, 16:15 »
Reference:
Phinney, S.D., Bistrian, B.R., Wolfe, R.R., et al., "The Human Metabolic Response to Chronic Ketosis Without Caloric Restriction: Physical and Biochemical Adaptation," Metabolism, 32(8), 1983, pages 757-768.

Summary:
Many studies that have analyzed ketogenic diets looked at the effects of ketogenic diets in conjunction with caloric restriction. Individuals reduced their carbohydrate intake while at the same time reducing their total amount of calories consumed. This study sought to evaluate the effects of a ketogenic diet on individuals taking in sufficient calories to ensure weight maintenance. Thus, weight loss was not the purpose of this study. Nine lean healthy men were selected for this 35-day project. Based on their age, height, weight and activity level, a diet was selected for each individual that sought to provide enough calories to meet daily needs. If subjects took in the same amount of calories that they burned, theoretically, neither weight loss nor weight gain should occur. For seven days, subjects were given a mixed diet comprised of 1.75 grams of protein per kilogram of body weight, with the remainder of calories divided as 33% fat and 67% carbohydrate. On the eighth day, subjects were switched to a diet consisting of the same amount of calories and protein, but with fewer than 20 grams of carbohydrate, which they followed for four weeks. Therefore, 83% to 85% of total calories provided came from fat. Researchers analyzed body composition, liver function, kidney function, blood lipids, blood glucose and cardiac function in all subjects upon completion of the study. As expected, there were no dramatic changes in weight among the subjects. However, there was an average gain of close to one pound of muscle mass in each individual. Researchers noted no significant change in bilirubin levels over the five weeks of the study, demonstrating normal liver function. There was a slight, but not significant, decrease in triglyceride levels, as well as a significant decrease in blood glucose levels. Kidney function proved normal with no evidence of kidney stone formation in any subject during or for six months after the study. Subjects also had normal cardiac function according to weekly EKG screens. All subjects did experience a significant increase in total cholesterol levels. Researchers attributed this to diet design. Subjects were allowed to select from a number of meals. Depending on the meal choice, the daily cholesterol intake may have approached 2 grams for some subjects. In addition, the diet was virtually fiber-free. The researchers concluded that the ketogenic diet was well tolerated by lean, healthy male subjects and caused no changes in heart, kidney or liver function. Although it was not measured directly,it was presumed that there was a major shift from glucose to ketone body oxidation by the brain,as occurs in total fasting.Another point of interest was that ketosis was not accompanied by acidosis.

Commentary:
The findings of this study can be applied to the Atkins Principles of Good Health, Disease Prevention and Weight Maintenance. Individuals in this study lost body fat while gaining muscle mass, thus no change in weight was noted. Therefore, if weight loss is not an individual's goal, simply consuming slightly more calories from fat ensures weight maintenance while at the same time allowing for favorable adaptations in body composition. A low-carbohydrate diet had no deleterious effect on kidney, liver or heart function in subjects and also lowered blood glucose levels. Low blood glucose levels ensure low insulin levels in the body. If individuals can maintain low insulin levels, they reduce their risks for adult onset diabetes, obesity and other diseases related to high insulin levels.
23år - stigende
180cm - synkende
42cm rundt biceps og stigende

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=21457.0
...det er lett å bli mett på fett...
   ...tøy og bøy, er ikke gøy...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!