Skrevet av Emne: NeDD`s sykkel logg  (Lest 219186 ganger)

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: NeDD`s rittsesong er i gang
« #675 : 04. juli 2011, 22:17 »
Du skal ikke skimse av saltimer. Hadde jo dilla på BOSU i vinter, og jeg skal nok fortsette med det om det passer når sykkelsesongen er over. Moro å variere treningen, og det er jo litt artig å være eneste hane i hønsegården, selv om jeg ikke var alene om å være hannkjønn på BOSUen Wink

Grattis med ny sykkel, den så grom ut! Cheesy Hva slags merke og modell er det? Typisk at girene ikke fungerer optimalt etter at sykkelen kommer ut fra verksted eller butikk syns jeg. Jeg tror det skyldes at girene kun justeres og testes når sykkelen henger i stativet, og så blir det litt småfeil når man tråkker til under bruk. Jeg må nesten alltid stramme eller slakke litt på wiren etter service, og sånn burde det ikke være syns jeg. Om det koster meg en femtilapp ekstra at de tester sykkelen skikkelig, så skal jeg gjerne betale det.

Kjedekutter er ikke dumt nei. Må innrømme at jeg har, men aldri har brukt den før. Kanskje jeg burde øve meg på et gammelt kjede, for ryker kjedet under trening eller ritt nå, så blir det taxi...  Wink

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkel og treningslogg
« #676 : 05. juli 2011, 07:40 »
Du skal ikke skimse av saltimer. Hadde jo dilla på BOSU i vinter, og jeg skal nok fortsette med det om det passer når sykkelsesongen er over. Moro å variere treningen, og det er jo litt artig å være eneste hane i hønsegården, selv om jeg ikke var alene om å være hannkjønn på BOSUen Wink

Grattis med ny sykkel, den så grom ut! Cheesy Hva slags merke og modell er det? Typisk at girene ikke fungerer optimalt etter at sykkelen kommer ut fra verksted eller butikk syns jeg. Jeg tror det skyldes at girene kun justeres og testes når sykkelen henger i stativet, og så blir det litt småfeil når man tråkker til under bruk. Jeg må nesten alltid stramme eller slakke litt på wiren etter service, og sånn burde det ikke være syns jeg. Om det koster meg en femtilapp ekstra at de tester sykkelen skikkelig, så skal jeg gjerne betale det.

Kjedekutter er ikke dumt nei. Må innrømme at jeg har, men aldri har brukt den før. Kanskje jeg burde øve meg på et gammelt kjede, for ryker kjedet under trening eller ritt nå, så blir det taxi...  Wink

Jeg hadde gangsperr dagen derpå både i lår og midje, så jeg fikk merke kjøret selv. Smiley
Får se til høsten/vinteren hvordan lysten og interressen er for styrketrening. Vil heller være smidig og rask, og prioritere sykling slik som det er nå. Får liksom testet form og konkurrert på sykkel, mens med styrketrening føler jeg ikke at jeg har sjangs å oppnå noe. Vertfall ikke på samme måte som på sykkel og sykkelritt.

Det er en Velotech M6 PRO - http://spinn.no/newsread/products.aspx?nodeid=5042&docid=10053
Fikk den til halv pris, for nå har det kommet en ny modell. Dette er Spinn sykkelshop sitt eget merke.
Det gode med det er at da kan de ta deres ramme som de kjøper inn til en god pris, og montere greit utstyr, og selge til en bra pris, og fortsatt tjene penger. Dette blir en slitesterk brukssykkel som skal tåle myre dårlig vær + salt og generelt vinterføre.

Fant utav kjedebryddet. Låsen som låser kjede hadde sklidd litt ut, og da hadde kjede vridd seg i låsen og når låsen kom til kasetten så spriket låsen og ville ikke videre.
Dette løste Spinn fint med at jeg fikk med meg et nytt kjede, da jeg ikke gadd reise/sykle inn til dem med hele sykkelen.

Alle wire´e strekker seg. Derfor mange tilbyd gratis førstegangs service innen 3 mnd. Dette er for å stramme opp slakkheten og få det 100%. Det er som du sier, de monterer og selger. Prøver ikke ut hver sykkel på gata skikkelig. Men snakket med daglig leder der, og han sa at alt strekker seg uansett, så en slik tur etter montering har lite vits. Å teste sykkelen på service kan være lurt ja, da er wire´ene nok slik de "skal" være.

Kjedekutter er et must i mine øyne. Synd å ryke kjede på f.eks Birken, mens man ligger an til merket.. Så må man bryte, og "1000-vis av fans" må lese BRUTT på resultatlisten...... Wink
Da er det fordèl med en slik i sekken. Man taper 5-6 minutter og kan resultere i krampe, men man kommer vertfall i mål, eller hjem, eller til jobb Smiley

Min policy er at man bryter aldri et ritt vertfall.
(Utenom Mairittet i 2010 når jeg hadde 3 ubrukelige indreslanger og hadde prøvd i 15-20 minutt på å ordne alt. 1 punktert, 1 brekt ventil og 1 med for kort ventil til felgen.) =)

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: NeDD`s sykkel og treningslogg
« #677 : 05. juli 2011, 08:20 »
alt strekker seg uansett, så en slik tur etter montering har lite vits. Å teste sykkelen på service kan være lurt ja, da er wire´ene nok slik de "skal" være.

Ja, det var egentlig det jeg mente. Tenkte bare ikke i farta Wink

Min policy er at man bryter aldri et ritt vertfall.

Enig. Men selvsagt ingen regel uten unntak. Ødelagt sykkel og/eller eller alvorlig nok skade på meg selv (inkl. kraftig nedkjøling som enkelte fikk i Birken i fjor, heldigvis ikke jeg Wink) bør være god grunn til å bryte. Tom for krefter, full av krampe, gråtkvalt, absolutt sist osv. Nei! Kom deg til mål!  Grin

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkel og treningslogg
« #678 : 05. juli 2011, 10:40 »
Stemmer det! Smiley



Tirsdag 05.07

Været var bra og en ren mtb var klar for å se dagens sol.
Var knallklar for en tur med høy fart og god puls! Kjørte høy puls på oppvarming mot Foss-Eikeland.
Kjørte drag langs hele toglinjen og opp til tomta vår på Figgen. 22 mins drag med snittpuls på 88%.
Beina var knallbra og det var ikke aktuelt å gi seg før. Siste 1,5 km opp bakken ble kjørt på 93-94%.
Gikk ikke sur, og jeg tror at formen er passe grei enda.
Roet ned over fjellet og trillet hjemover etterpå.

Totaltid: 57 min
Lengde: 21,87km
Gjennomsnittpuls: 78%
Makspuls: 94%
Kcal forbrenning: 791
Snittfart: 25,4km/t
Maksfart: 64,2km/t
Snitt tråkkfrekvens: 87



Onsdag 06.07

Veldig rolig sykling til jobb:
Tid: 53 min
Lengde: 20,17km
Gjennomsnittpuls: 61%
Makspuls: 73%
Kcal forbrenning: 555
Snittfart: 22,4km/t

Dette denne turen var med den nye jobb/vinter sykkelen.


PS!
Utrolig morro og se at 83kg "tunge" Thor Hushovd klarer å klandre seg fast til de fjellgeitene som er 20-23kg lettere opp de bakkene med 16% stigning! Det er helt enormt.. Motiverende for oss rundt 90kg Wink
Tenk å bli så god i bakker med "høy" kroppsvekt.

Blir bakketrening på torsdag........ Smiley

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkel og treningslogg
« #679 : 08. juli 2011, 07:27 »
Torsdag 07.07

Intervall med Maggi på Ravndalløypen. Hans første intervall tur i denne løypa.
Skal nok få til noe lagtempo e.l. med enda flere her i månedene som kommer.

Tid: 1 t 41 min
Lengde: 46km
Gjennomsnittpuls: 75%
Makspuls: 93%
Kcal forbrenning: 1501 (300g melkesjokolade) Wink
Snittfart: 27,65km/t

Kjørte drag/intervall gjennom Berge, opp "25km/t bakken", opp Ravndal, gjennom skogen mot Kirken (kort) og fra fiskeplassen til første gard. Totalt 5 stk.
Beina føltes bra ut og det var kjekt å kjøre denne løypa i dag.

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkel og treningslogg
« #680 : 11. juli 2011, 08:24 »
Lørdag 9. juli

Årets første langtur! Rolig langtur på MTB.

Tid: 3 t 15 min
Lengde: 67km
Gjennomsnittpuls: 65%
Makspuls: 91%
Kcal forbrenning: 2359
Snittfart: 20,4km/t

Hadde oss en rolig tur fra Kvernaland til Varhaug, om Undheim og Ålgård og hjem.
Fra Karlsbu til Undheim hadde vi god medvind og vi ble passert av en gjeng på racersykkel.
Det endte opp med at vi hadde 150 tråkk i minuttet og lå på hjul i 55-60km/t.. Dermed den høye makspulsen... Stoppet på handelslaget og hadde skolebolle og brus. Nice Smiley

Ny intervall kommer på tirsdag...

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkel og treningslogg
« #681 : 12. juli 2011, 08:36 »
Sist jeg trente bryst var 10. mai, og gangen før det var 16. mars.
2 økter på 4 måneder er ikke bra. Men når prioriteringen har vært sykkel og overskudd har det ikke blitt prioritert. Skal komme i gang igjen nå.

Mandag 11. juli

Benk:
20x 20kg
10x 40kg
3x8 60kg
Gikk greit. Kjørte normal til sakte fart ned og rett opp uten sprett.

Skråbenk:
3x8 50kg
Føltes lett ut, men noe vinglite teknikk på noen reps.

Flyes:
3x8 14kg
Føltes også lett ut, men kjente antydning til litt verk i høyre skulder.

Arnoldpress:
3x8 14kg
Lett

Stående nakkepress:
3x8 30kg
Aldri prøvd denne øvelsen før. Skal begynne med den nå.

Omvendt beck-deck flyes:
3x8 35kg
Lett. Også en ny øvelse. Skal fokusere på å trene hele skulderene når jeg først kjører en skulderøkt.



Noe i tvil for tiden hvordan treningsdagene skal settes opp fremover.
Ønsker å kjøre styrke både på bein og overkropp, intervaller, styrketråkk/bakkekjøring og langturer.
I tillegg starter snart husbyggingen.... (begrenset egeninnsats)

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: NeDD`s sykkel og treningslogg
« #682 : 12. juli 2011, 20:27 »
Godt at det ikke bare er meg som nedprioriterer styrketreningen om sommeren Wink Sånn blir det jo når man holder på med en såpass tidkrevende idrett som sykkel. KJenner jeg deg rett blir det vel en annen dans mot høsten Smiley

Selv om egeninnsatsen din skal være begrenset i byggefasen, tror jeg du må være forberedt på at det blir en del mas. Har ikke bygget selv, men kjenner flere som har. Det kommer selvsagt mye an på om du kjøper deg inn i et ferdig prosjekt eller ei, men det er alltid mye styr med valg og prioriteringer som må gjøres underveis. Det pleier alltid å dukke opp noen skjær i sjøen som gjør at ting må endres litt på underveis. At håndverkerne gjerne kun snakker sitt eget språk, og det er gjerne flere forskjellige nasjonaliteter på dem, gjør heller ikke saken enklere. Ellers kan eksempler være at arkiteken hadde glemt at huset skulle ha pipe og hvor i alle dager denne skulle plasseres etter at byggearbeidene var startet. Løsningen her ble stålpipe, men det førte jo til at plasseringen av ildstedet måtte endres pga takdragerne.  Et annet eksempel er at trappa (som er noe av det siste som settes inn) er litt feil på og må lages på nytt, eller endres på (skylden her trenger ikke være hos trappeleverandøren), noe som forskyver innflytningsdato atter en gang (regn med at det blir senere innflytting enn først antatt uansett!). Jeg tenker at det er best å ha litt ekstra tid og heller få huset slik man vil. Lykke til i alle fall, regner med du oppdaterer på denne prosessen også Smiley

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkel og treningslogg
« #683 : 13. juli 2011, 08:31 »
Tirsdag 12. juli:

4x4 intervall i lag med tre andre.
Bidrar til formøkning for broderen, så det blir nok litt økter med 4x4 fremover.

Kjørte de 3 første intervallene på 88% av makspuls. 3 minutters pause.
Dette gikk lekende lett og jeg hadde mer å gå på.
Sist intervall gikk jeg opp på 94% og kjørte på. Ble ikke stiv og fullførte hvert sekund. Vilt herlig å kjenne gode magedrag opp bakkene. Smiley

Tid: 1 t 46 min
Lengde: 46km
Gjennomsnittpuls: 72%
Makspuls: 94%
Kcal forbrenning: 1479
Snittfart: 27,65km/t

Good økt. Motivasjonsrik til de grader. Smiley



Onsdag 13. juli:

Syklet til jobb:
Tid: 1 t 54 min
Lengde: 42,89km
Gjennomsnittpuls: 63%
Makspuls: 72%
Kcal forbrenning: 1243
Snittfart: 22,5km/t



Kennyo:
Stemmer det. Har begynt å få motivasjonen tilbake, så håper den holder fremover i studio.

Forbreder meg på mye mas ja. Hadde hele anbudsprosessen selv, så har vært gjennom mye frem og tilbake allerede. Men men, god timelønn på arbeidet til nå.
Huff ja.. Kan dukke opp mye rart etter hvert. Så langt jeg veit snakker vertfall alle norsk av de jeg har valgt, men man vet jo aldri hva arbeidere de sender gjør. Håper ting går bra og smertefritt.
Har fått uke 12 som ferdigstillingsdato, men regner med at det går 4-5 uker til. Smiley

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkel og treningslogg
« #684 : 15. juli 2011, 08:30 »
Torsdag 14. juli

Noe jeg trodde skulle være en rolig økt på ca. 3 mil, ble noe lengre, brattere og hardere.

Syklet til Ålgård opp bakkene mot Sikveland. Vi var tre stk og han ene var fjellgeit med lav puls opp bakkene.
Da ble det selfølgelig slik at det ble litt fart opp bakkene. Det ble 95% over toppen, og da fikk lungene prylt seg skikkelig.

Tid: 1 t 52 min
Lengde: 48,37km
Gjennomsnittpuls: 72%
Makspuls: 95%
Kcal forbrenning: 1563
Snittfart: 26,6km/t


Har blitt mye sykling i det siste. Gøy i godværet å varmen. Smiley

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkel og treningslogg
« #685 : 17. juli 2011, 14:25 »
Fredag 15. juli. Ser jeg glemte å logge økta sist helg, men den er lik denne, bare denne helga økte jeg.

Rygg, mage og biceps:

Nedtrekk:
3x8 65kg

Markløft:
3x8 100kg

Så åpner jeg dagbladet på mobilen og ser "KAMAKAZEkjøring av Thor i nedoverbakkene".
Og dermed ble pause mellom settene veldig underholdene på live-updaten.
Utrolig spennende og helt ubeskrivelig bra at Thor Hushovd vant det rittet. Smiley

Hantelroing:
3x8 27kg
lett

Plankeøvelse med tau:
3x12

Roll-out:
3x12

Stående bicepscurl med vri:
3x8 16kg
Gikk greit.



Lørdag 16. juli.

Ekstremt rolig lørdagstur.
19-21 grader og overskyet. Sola kom aldri igjennom, men temperaturen var det ikke noe å klage på.

Tid: 3 t 15 min ca.
Lengde: 74,26km
Gjennomsnittpuls: 58%
Makspuls: 75%
Kcal forbrenning: 1800
Snittfart: 23km/t

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: NeDD`s sykkel og treningslogg
« #686 : 17. juli 2011, 18:40 »
Hehe, i intervjuet med Thor etterpå sa han jo noe sånt som: "E tenkte jo på dattera mi Isabell (tror det er det hun heter), så e kjørte kontrollert nedover"...  Grin Herlig fyr og atter en fantastisk prestasjon i Touren!

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkel og treningslogg
« #687 : 19. juli 2011, 07:14 »
Hehe, i intervjuet med Thor etterpå sa han jo noe sånt som: "E tenkte jo på dattera mi Isabell (tror det er det hun heter), så e kjørte kontrollert nedover"...  Grin Herlig fyr og atter en fantastisk prestasjon i Touren!
Sant det.. 112km/t ble han "klokket" til. Det er helt vanvittig.
Hvilken fordel på enkelte etapper som dette! (og for 2 år siden når han tok spurtpoeng over flere mil).

Mandag 18. juli:

Bryst og skuldre:

Benk:
3x8 60kg

Skråbenk:
3x8 50kg

Flyes:
3x8 14kg

Arnoldpress:
3x8 14kg

Stående nakkepress:
3x8 25kg
Hehe, her får jeg igjen for å ha trent lite skuldre.

Omvendt peck-deck:
3x8 40kg

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkel og treningslogg
« #688 : 20. juli 2011, 07:50 »
Tirsdag 19. juli

4x4 intervall i lag med to andre på racer.

Kjørte de 3 første intervallene på 88% av makspuls. 3 minutters pause.
Dette gikk lekende lett og jeg hadde mer å gå på.
Sist intervall gikk jeg opp på 94% og kjørte på. Ble ikke stiv og fullførte hvert sekund. Vilt herlig å kjenne gode magedrag opp bakkene. Lik økt som sist tirsdag.
Godt med regn igår.. men ble aldri kald.

Tid: 1 t 43 min.
Lengde: 44,5km
Gjennomsnittpuls: x%
Makspuls: 94%
Kcal forbrenning: x
Snittfart: 25,7km/t
Maksfart: 61,1

Pulsklokka er full, så i dag må jeg legge inn på pcen for å slette litt data.
Derfor jeg ikke fikk lagret i går.



Edit: Tok ikke ut på tur før målgang av TDF-etappen.
Det er noe av den kuleste sykkelopplevelsen vi noen gang kommer til å få.
Aldri om det skjer igjen at vi får 2,5 normenn alene til mål i en TDF-etappe. Cheesy

Kjekt å se at Edvald også viser godt igjen gjennom hele Touren, og ikke ble tidlig "utslitt" som i fjor.

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Sv: NeDD`s sykkel og treningslogg
« #689 : 20. juli 2011, 08:47 »
spor Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!