Skrevet av Emne: Tilleggsøvelser i 5x5  (Lest 3210 ganger)

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Tilleggsøvelser i 5x5
« : 17. juni 2009, 15:13 »
Er det lov å legge til øvelser som ikke i programmet i Bill Starr 5x5? Skuldre, biceps og triceps kjøres jo bare én gang i uken. Blir skikkelig støl i armene når jeg bare kjører de separat en gang i uken. Og i skuldre føler jeg nesten alltid at jeg har mer igjen.

Jeg tenker mest på å trene armer på mandag og fredag istedet for bare på fredag, og legge til skulderpress og sidehev med knekk på onsdag. Vil det ha noe å si (negativt) for fremgangen min?

Utlogget TeamDal

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 910
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 910

Sv: Tilleggsøvelser i 5x5
« #1 : 17. juni 2009, 15:37 »
jeg tror ikke det er en oppskrift på den beste treningsmetoden i verden. folk er jo forskjellige. det kan tenkes å forrandre på programmet er bedre for din del. på den annen side kanskje ikke. men den eneste måten å finne det ut er vel å prøve Wink

sorry for at det var et litt uoppklarende svar men det er sikkert andre her som har litt mer erfaring med sånt.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Tilleggsøvelser i 5x5
« #2 : 17. juni 2009, 17:26 »
jeg tror ikke det er en oppskrift på den beste treningsmetoden i verden. folk er jo forskjellige. det kan tenkes å forrandre på programmet er bedre for din del. på den annen side kanskje ikke. men den eneste måten å finne det ut er vel å prøve Wink

sorry for at det var et litt uoppklarende svar men det er sikkert andre her som har litt mer erfaring med sånt.
Sant det, kan jo bare prøve. Er jo på deff, så det er kanskje dumt å bruke mer kcal enn jeg trenger. Men jeg tenker jeg legger det til på slutten av økta, kan jo i hvert fall prøve det i noen uker.

Utlogget Cueball

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 42
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

  • Sir, you are making a scene
Sv: Tilleggsøvelser i 5x5
« #3 : 17. juni 2009, 17:35 »
Er det lov å legge til øvelser som ikke i programmet i Bill Starr 5x5? Skuldre, biceps og triceps kjøres jo bare én gang i uken. Blir skikkelig støl i armene når jeg bare kjører de separat en gang i uken. Og i skuldre føler jeg nesten alltid at jeg har mer igjen.

Jeg tenker mest på å trene armer på mandag og fredag istedet for bare på fredag, og legge til skulderpress og sidehev med knekk på onsdag. Vil det ha noe å si (negativt) for fremgangen min?
Hei
Jeg la til et par støtteøvelser når jeg kjørte Bill Starr 5x5 intermediate

Mandag: face-pulls
Onsdag: Militærpress

Kuttet på tilleggeøvelsene når det begynte å bli tungt på baseøvelsene (etter ca 7 uker med den progresjonen jeg kjørte)
PS: ikke sikkert dette er nødvendig om du kjører Advanced, da dette har en reduksjon av mengde når det begynner å bli tyngre uansett.

PPS: ville ikke kjørt støtteøvelser på biceps og triceps i tillegg til de ekstra øvelsene jeg foreslår (jeg mener at armene får bra mengde i et slikt oppsett)


Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Tilleggsøvelser i 5x5
« #4 : 17. juni 2009, 17:49 »
Samme som jeg har da, intermediate. Glemte å skrive det, trodde ikke det hadde noe å si. Jeg har allerede lagt til hammercurls og omvendt bicepscurls på armdagene. Har byttet ut dips med smalebenk, og lagt byttet ut triceps extensions med franskpress. Føler jeg får mer ut av armtreningen på den måten.

Er i 8. uke nå, så kanskje ikke så lurt å legge til for mye, som du sier.

Utlogget Cueball

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 42
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

  • Sir, you are making a scene
Sv: Tilleggsøvelser i 5x5
« #5 : 17. juni 2009, 18:00 »
Erstatte en øvelse med tilsvarende/likeverdige øvelse som du liker bedre er selvsagt en god ide Smiley Er nok dog lettere å følge opp progresjonen om en benytter samme øvelse gjennom hele programforløpet, og heller bytte når en starter på nytt.

Når det gjelder å øke mengden ville jeg nok vært litt restriktiv med det så langt ut i programmet. (jeg innbiller meg at det er mest fornuftig å eksperimentere slik tidlig i programmet. Dersom du gjør det nå, og stagnerer progresjonen vet du ikke om det skyldes endringen du har gjort eller om det skyldes naturlig stagnasjon som jo oppstår en eller annen gang i et slikt program)

Utlogget Linseprinsen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: Tilleggsøvelser i 5x5
« #6 : 30. juni 2009, 23:38 »
Viss jeg skulle lagt til noen øvelser ville jeg tatt litt chins på onsdag. Ellers trengte ikke jeg mer når jeg trente Bill Starr.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Tilleggsøvelser i 5x5
« #7 : 01. juli 2009, 00:24 »
Erstatte en øvelse med tilsvarende/likeverdige øvelse som du liker bedre er selvsagt en god ide Smiley Er nok dog lettere å følge opp progresjonen om en benytter samme øvelse gjennom hele programforløpet, og heller bytte når en starter på nytt.

Når det gjelder å øke mengden ville jeg nok vært litt restriktiv med det så langt ut i programmet. (jeg innbiller meg at det er mest fornuftig å eksperimentere slik tidlig i programmet. Dersom du gjør det nå, og stagnerer progresjonen vet du ikke om det skyldes endringen du har gjort eller om det skyldes naturlig stagnasjon som jo oppstår en eller annen gang i et slikt program)
Sant det. Jeg har ikke lagt til noe, men jeg kommer nok til å gjøre det hvis jeg starter på et lignende program. I hvert fall på skuldre, jeg føler at kun militærpress blir litt lite på den muskelgruppen.
Viss jeg skulle lagt til noen øvelser ville jeg tatt litt chins på onsdag. Ellers trengte ikke jeg mer når jeg trente Bill Starr.
Jeg unngår chins så lenge jeg klarer, fordrar ikke den øvelsen Tongue Roing tar bra nok på ryggen som det er. Tror jeg iallefall Smiley

Utlogget GymGutten

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 48

  • !!!
Sv: Tilleggsøvelser i 5x5
« #8 : 13. juli 2009, 14:46 »
Jeg er også på Bill Starr opplegget Smiley er i min første uke nå, så har lagt til biceps på mandag og dips på fredagen Smiley

funker greit hittil xP men bare i min første uke da *haha*

men hva gjorde du etter dine 4 uker ? :S trenger litt hjelp Tongue det jeg hadde tenkt var å øke i kg, men skal jeg bytte på øvelsene også??

ukjent dato
ML:120kg x1 m/belte
KB:120 x3

19.10.09
BP: 105kg x2 raw
Flatbenk Hantelpress 42kgpr hantell 3x

18 år
88.2kg
176cm



Loggbok med bilder!

Utlogget Drillers Method

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 205

Sv: Tilleggsøvelser i 5x5
« #9 : 14. juli 2009, 01:48 »
Jeg er også på Bill Starr opplegget Smiley er i min første uke nå, så har lagt til biceps på mandag og dips på fredagen Smiley

funker greit hittil xP men bare i min første uke da *haha*

men hva gjorde du etter dine 4 uker ? :S trenger litt hjelp Tongue det jeg hadde tenkt var å øke i kg, men skal jeg bytte på øvelsene også??



Altså, hvis du trener Bill Starrs 5x5 er programmet satt opp for 8 uker. Du trener Starrs 5x5 og bruker Excelarket? Da vet du også at det er først etter 4 uker at du øker vektene forbi din gamle 5-rep maks. Etter 8 uker er det bare å fortsette å legge på 2,5kg i uka, som  progresjonen ofte tilsvarer.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!