Skrevet av Emne: gammeldags gård vs studio?  (Lest 76227 ganger)

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget hvetemel

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #211 : 20. april 2011, 11:51 »
Det kommer vel av at kjøretøy pleier å ha dempere Wink

nei, den traktoren har verken dempere eller fjærer:)

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #212 : 20. april 2011, 12:17 »
Det kommer jo an på hva slags gårdsarbeid kontra hva slags trening. Ordet "gårdsarbeid" er lite spesifikt, da det er avhengig av teknologi, sted, kultur og hva slags gård. Bor man på en low-tech gård i brattlia og må bære ting opp og ned for hånd er det jo selvsagt mer trening i det, enn en moderne gård med melkemaskiner osv. Jeg har hørt strongmenn si at de mener de har bygget bra grunnstyrke av gårdsarbeid, men dette er da bare en plattform til videre strongmantrening.

De fleste land har da en historie der den store allmuen har drevet med jordbruk, både i gamle Egypt, indianere i Amerika, i Asia osv. De var sikkert gode i sitt fag og sin måte å jobbe på. En sofagris fra Norge med 140 i benk hadde sikkert ikke orket å henge med en dags gårdsarbeid i en sådan kultur, men det betyr ikke at disse bøndene var veldig sterke.

Historier om bønder som løftet så og så tunge steiner og oljefat er jo interessante, men man kan naturlig nok ikke trekke så mange konklusjoner ut av det.

Begrepet "gårdsarbeid" er for uspesifikt for meg, men jeg vil tro at dersom man har de rette elementene av arbeid, som f.eks. tømmerjobb, mye lossing av varer, spann etc., og genene og maten er på plass kan man sikkert få en sterk mann ut av det.

Utlogget ~Arion~

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #213 : 20. april 2011, 13:53 »


Egil Skallagrimsson, nå har jeg forklart meg så bra som overhode mulig, og du forstår fremdeles ingenting.. jeg tror vi lar det ligge med det Smiley

jeg sjønner godt hvor du vill henn, men det livet før var mer styrke preget en det du tydligvis har peiling på. så jeg gidder rett og slett ikke diskuter dette med en som deg.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #214 : 20. april 2011, 14:04 »
jeg sjønner godt hvor du vill henn, men det livet før var mer styrke preget en det du tydligvis har peiling på. så jeg gidder rett og slett ikke diskuter dette med en som deg.

Mer styrkepreget enn å trene seriøst 3-6 ganger i uka, ha mulighet til å spise seg opp til 130 kg uten å uaktsomt drepe resten av familien grunnet matmangel, mulighet til å få medisinsk hjelp ved prolaps/avrivinger, mulighet til å ha en PT som passer på at du trener nok, riktig, spiser bra, sover nok, og viser deg hva du skal gjøre, mulighet for å hvile om du får en skade?
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget ~Arion~

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #215 : 20. april 2011, 14:37 »
så alle før i tiden etter din mening hadde dårlig råd? haha.. ikke alle hadde dårlig råd før, ikke legg deg borti når du har null peiling ryu.. du hadde de som hadde allminnelig råd (ble mett) de som hadde lite råd, og de som var stor bonder og hadde mye penger og eiendom. så vær så snill, de utalelsene du kommer med i tilegg er patetiske. det er snakk om gener, mat, personen og livet han levde. ikke alle var sterke før, jeg drar fram de som virkelig var sterke og hadde levd et hardt liv. sjønner du det nå?

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #216 : 20. april 2011, 14:52 »

Egil Skallagrimsson, nå har jeg forklart meg så bra som overhode mulig, og du forstår fremdeles ingenting.. jeg tror vi lar det ligge med det Smiley

jeg sjønner godt hvor du vill henn, men det livet før var mer styrke preget en det du tydligvis har peiling på. så jeg gidder rett og slett ikke diskuter dette med en som deg.

Oversatt: "Eg har ingen skikkelige argument og maktar derfor ikkje å diskutere mot deg"

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #217 : 20. april 2011, 14:52 »
så alle før i tiden etter din mening hadde dårlig råd? haha.. ikke alle hadde dårlig råd før, ikke legg deg borti når du har null peiling ryu.. du hadde de som hadde allminnelig råd (ble mett) de som hadde lite råd, og de som var stor bonder og hadde mye penger og eiendom. så vær så snill, de utalelsene du kommer med i tilegg er patetiske. det er snakk om gener, mat, personen og livet han levde. ikke alle var sterke før, jeg drar fram de som virkelig var sterke og hadde levd et hardt liv. sjønner du det nå?

Huff, jeg har nevnt det før i tråden, men jeg får vel nevne det igjen..

De rikeste gjorde lite om noe som helst fysisk arbeid, siden de kunne ansette arbeidere til å gjøre det for seg. Jo mindre rikdom, jo mer arbeid måtte man gjøre selv. Det er da logisk å konkludere med at de som gjorde mest arbeid selv, også var de fattigste. Disse ville da ikke ha "ubegrenset tilgang på kjøtt, melk og havregryn". De som hadde dette derimot, var de rikeste, de som satt på et kontor med ølmagen sin. Det vil da være logisk å konkludere med at de som "levde ett hardt liv" også hadde det hardt på matfronten. De led oftere av feilernæring og døde tidligere. De var godt trent, men aldri store, de var seige, men aldri sterke.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget ~Arion~

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #218 : 20. april 2011, 15:10 »
anbefaler deg å snakke med de som er over 70 år å få dem til å forklare til deg hvordan det var. de rike ja, de hadde bonde jenter og bonde gutter til å gjøre drit jobben. men hva med de som hadde nokk penger til mat men ikke var rike og fremdeles måtte jobbe for føden? men dette begynner å gjennta seg for mange ganger.. 15 sider i denne tråden får være nokk for min del, jeg sier meg ferdig.

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #219 : 20. april 2011, 15:15 »
anbefaler deg å snakke med de som er over 70 år å få dem til å forklare til deg hvordan det var. de rike ja, de hadde bonde jenter og bonde gutter til å gjøre drit jobben. men hva med de som hadde nokk penger til mat men ikke var rike og fremdeles måtte jobbe for føden? men dette begynner å gjennta seg for mange ganger.. 15 sider i denne tråden får være nokk for min del, jeg sier meg ferdig.

Eg tykkjer det er litt spesielt at du starter tråden med eit spørsmål når du er fast bestemt på at du har fasiten sjøl.

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #220 : 20. april 2011, 19:01 »
det er snakk om gener, mat, personen og livet han levde. ikke alle var sterke før, jeg drar fram de som virkelig var sterke og hadde levd et hardt liv. sjønner du det nå?

Skjønner du selv hva du skriver? Du spør om folk blir sterkere av å leve og jobbe på gård, mot det å trene på studio. Men svaret ditt her er at dersom en arbeider virkelig hardt og spiser skikkelig mat, mer en bønder generelt før i tiden, samt hadde veldig gode gener, så kan en bli sterkere enn folk som trener på studio.

Du snakker (skriver) i mot deg selv.

Utlogget Xclnz

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #221 : 21. april 2011, 01:37 »
har dere F''gs som sier at det og være på gym er bedre enn gårds arbeid, noen gang prøvd og høgge ned trær med øks, bære 40kg*20 med drøv, måka tæle(ca 6 tonn med halm og møkk) i en fire-fem timer i strek uten pauser, da blir det og pumpe med hantler det samma som og løfte kvikk lunsj Smiley

Utlogget caremaker

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 146
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 146

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #222 : 21. april 2011, 02:00 »
har dere F''gs som sier at det og være på gym er bedre enn gårds arbeid, noen gang prøvd og høgge ned trær med øks, bære 40kg*20 med drøv, måka tæle(ca 6 tonn med halm og møkk) i en fire-fem timer i strek uten pauser, da blir det og pumpe med hantler det samma som og løfte kvikk lunsj Smiley


Enig i denne her.. Samtidig mener jeg å påstå at man ikke nødvendigvis trenger masse mat for å bli sterk. De som jobbet i gamledager osv jobbet livet av seg nesten, og hadde liten tid til å spise nok til å holde seg i for eks kcal overskudd. Jeg synes iallefall de var relativt tynne, men syke muskler. Derfor var de nok sterke som f...

Utlogget Warrior

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #223 : 21. april 2011, 02:12 »
har dere F''gs som sier at det og være på gym er bedre enn gårds arbeid, noen gang prøvd og høgge ned trær med øks, bære 40kg*20 med drøv, måka tæle(ca 6 tonn med halm og møkk) i en fire-fem timer i strek uten pauser, da blir det og pumpe med hantler det samma som og løfte kvikk lunsj Smiley

Melder meg helt klart på neste sesong av "Farmen", skal bli svær og sterk!  Grin

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #224 : 21. april 2011, 10:22 »
har dere F''gs som sier at det og være på gym er bedre enn gårds arbeid, noen gang prøvd og høgge ned trær med øks, bære 40kg*20 med drøv, måka tæle(ca 6 tonn med halm og møkk) i en fire-fem timer i strek uten pauser, da blir det og pumpe med hantler det samma som og løfte kvikk lunsj Smiley

Har du tenkt på forskjellen mellom maksstyrke og utholdenhet?
Volum kontra intensitet? Hvile og ernæring?
Dersom du hevder at variert kroppsarbeid gjør deg sterkere en dedikert gymtrening så har du ikke spesiell kompetanse om trening mistenker jeg.



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!