Skrevet av Emne: Dropp frokosten!  (Lest 15019 ganger)

Utlogget Ventura

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 636
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 636

Sv: Dropp frokosten!
« #30 : 12. januar 2007, 13:07 »
tror han mente havregrøt, lagd med havregryn og vann.. En posjon havregrøt om man følger "oppskriften" bak på pakka er 1 eller 1,5 havregryn til 5 dl vann. Koker man opp dette blir man jo passe mett selvom det er ganske så kalorifattig.. En som ikke trener bør i alle fall bli mett.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Dropp frokosten!
« #31 : 12. januar 2007, 13:07 »
Takk for den tricepsman.  Skriver mye skit jeg, men akkurat dette interesserer meg og dette kan jeg litt om.Smiley  Vaneendring er det viktigste av alt. Vi kan jo prøve selv å gjøre det motsatte av hva vi gjør i faste rutiner engang, det er fryktelig vanskelig.  Vi går ut og inn av bilen på samme måte, vi legger nøklene på samme sted hver dag, vi ser på de samme tv programmene og vi sier så og si det samme hver dag...  Har man da ikke rutinene med mosjon og ett sunt kosthold så er det veldig vanskelig å legge dette om i januar om man har fråtset i ribbe og akevitt i desember.  Den mentale biten må på plass. 

Aldeles enig. Uten den mentale biten på plass styrer en rett mot å misslykkes. Det er lett for oss som har "gode" vaner å si til noen med fedmeproblemer at det bare er å kutte ned på ditt eller datt, spise så å så mange måltider pr dag og øke mosjonen. I realiteten er det en monstrøs kamp den enkelte må gå gjennom for å greie dette, og i hvertfall holde ut med det og få det til å bli en vane som en trives med og vil fortsette med.

Et eksempel, om enn dårlig, er de fleste av oss som har gått på såkalt "deff":
Vi har stort sett bra kontroll på kostholdet vårt ellers i året, så en skulle jo tro det var en smal sak å kutte litt her og der, og trimme litt mer, men selv det er en kjempekamp for de fleste. Uten den "tvangen" det ligger i å risikere å drite seg ut på scenen pga dårlig deff ville en ikke hatt en snøballs sjanse i helvete til å greie å bli så hard som en må bli for å bli bra nok - og jeg lover; det er et gedigent ris bak speilet å frykte at en misslykkes forrran en sal full av kritikkere.....
De fleste har nok uansett som mål å holde formen bra etter en slik bøyg, når de først er i kanonform lissom - ca 0% greier det - de blåser opp 10-15 kilo nesten over natta..... En mister lissom all kontroll når målet er nådd. Det samme tror jeg i større eller mindre grad skjer med de som slanker seg med målsetning om å gå ned til en gitt vekt - når de når målet er det lissom noe oppi hodet som sier: "Gosj - jeg greide det! Nå kan jeg endelig leve normalt igjen."......


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Oda

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 083
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 083

  • Webern
Sv: Dropp frokosten!
« #32 : 12. januar 2007, 13:09 »
tror han mente havregrøt, lagd med havregryn og vann.. En posjon havregrøt om man følger "oppskriften" bak på pakka er 1 eller 1,5 havregryn til 5 dl vann. Koker man opp dette blir man jo passe mett selvom det er ganske så kalorifattig.. En som ikke trener bør i alle fall bli mett.
Kalorifattig? Det er da ganske greit med kalorier i havregryn? mer enn i brødet jeg har begynt å spise
Min Logg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=104919.0

Søsters Blogg
Trening, bodyfitness og fordommer
http://www.kriweb.no/

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Dropp frokosten!
« #33 : 12. januar 2007, 13:56 »
HVa egentlig poenget med å diskutere hvor mange kcalorier det er i brød kontra havregryn ? Kcalorimengden regulerer man med MENGDEN mat man spiser, ikke type. Med mindre man elsker selve metthetsfølelsen da.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Dropp frokosten!
« #34 : 12. januar 2007, 14:05 »
Aldeles enig. Uten den mentale biten på plass styrer en rett mot å misslykkes. Det er lett for oss som har "gode" vaner å si til noen med fedmeproblemer at det bare er å kutte ned på ditt eller datt, spise så å så mange måltider pr dag og øke mosjonen. I realiteten er det en monstrøs kamp den enkelte må gå gjennom for å greie dette, og i hvertfall holde ut med det og få det til å bli en vane som en trives med og vil fortsette med.

Et eksempel, om enn dårlig, er de fleste av oss som har gått på såkalt "deff":
Vi har stort sett bra kontroll på kostholdet vårt ellers i året, så en skulle jo tro det var en smal sak å kutte litt her og der, og trimme litt mer, men selv det er en kjempekamp for de fleste. Uten den "tvangen" det ligger i å risikere å drite seg ut på scenen pga dårlig deff ville en ikke hatt en snøballs sjanse i helvete til å greie å bli så hard som en må bli for å bli bra nok - og jeg lover; det er et gedigent ris bak speilet å frykte at en misslykkes forrran en sal full av kritikkere.....
De fleste har nok uansett som mål å holde formen bra etter en slik bøyg, når de først er i kanonform lissom - ca 0% greier det - de blåser opp 10-15 kilo nesten over natta..... En mister lissom all kontroll når målet er nådd. Det samme tror jeg i større eller mindre grad skjer med de som slanker seg med målsetning om å gå ned til en gitt vekt - når de når målet er det lissom noe oppi hodet som sier: "Gosj - jeg greide det! Nå kan jeg endelig leve normalt igjen."......

Jeg tror det krever en slags grunnleggene holdningsendring, eller "indre transformasjon" om du vil. Det er ytterst få som bare ved hjelp av viljestyrke vil klare det over lang tid.

Jeg har erfart dette selv. Jeg har to eksempler på at jeg har gått ned over 15 kg på 4-5 mnd. Den ene gangen pga viljestyrke og kosthold planlagt til minst detalje, og den andre gangen uten bruk av viljestyrke og null planlegging.

Den første gangen var når jeg gikk på en CKD/ketogen/lowcard diett i 5 mnd. 6 dager i uka med karbo under 30 gram, ca 25% protein og 70% fett. Kun fisk, egg, kjøtt, oljer og proteinpulver. Så en dag i uke med oppkarbing på ca 1000 gram karbo, medium protein og lite fett. Dette kjørte jeg helt strikt i 5 mnd og gikk ned 18 kg. Det var forsåvidt ikke noe stort problem for meg å kjøre opplegget, spesielt siden jeg stort sett mistet sultfølelsen, det var greit å bælme olivenolje, og jeg hadde heller ikke store problemer med å spise den samme maten hele tiden. Likvel krevde det en god del viljestyrke å følge opplegget til punkt og prikke.

Den andre gangen var en stund etter at jeg hadde begynt med yoga, og etter å ha lest boka "Healing with whole foods". Da skjedde det noe med meg som plutselig gjorde at all trang til usunn mat, cola og godteri rett og slett forsvant. Plutselig var det helt naturlig å spise mindre, "sunnere", og frekvensen på måltider etc ble plutselig helt uvesentlig. F.eks på lørdagskveldene så spiste jeg en halv økologisk mørk sjokolade uten å føle behov for noe mer, mens det tidligere føltes katastrofalt hvis jeg gikk tom for cola eller potetgull tidlig på kvelden. 1,5 liter cola var minimum, og tanken på å kjøpe kun en halv liter cola var så lattelig at det var helt utenkelig. På ca 4 mnd gikk jeg ned nesten like mye som jeg gikk ned på 5 mnd med CKD. Hovedforskjellen var at denne gangen var det behov for NULL viljestyrke og NULL planlegging. Selv om jeg spiste lite så føltes det ikke slik, jeg følte ikke at jeg manglet noe og det føltes ikke som om jeg gikk på diett. Det var NULL effort. Alt føltes helt naturlig og riktig. Akkurat hva som gjorde alt dette vet jeg ikke, men slik jeg ser det så var det en slags grunnleggende mental/holdningsendring.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Dropp frokosten!
« #35 : 12. januar 2007, 14:10 »
Dessuten ser jo mannen syk ut, mer enn tynn og sunn. Treninga hans består sikkert av 10 sett med bicepstrening tre ganger i uka.


Det er vi som driver med vekttrening som er syke. I hodet. Siden vi har slike oppfatninger.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Oda

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 083
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 083

  • Webern
Sv: Dropp frokosten!
« #36 : 12. januar 2007, 14:11 »
HVa egentlig poenget med å diskutere hvor mange kcalorier det er i brød kontra havregryn ?
Poenget er at begge har nesten det samme næringsinnholdet, og han hevder at det ene er sunt men det roten til at de fleste normenn er overvektige

Edit; nå er det snakk om grovt brød så klart
Min Logg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=104919.0

Søsters Blogg
Trening, bodyfitness og fordommer
http://www.kriweb.no/

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Dropp frokosten!
« #37 : 12. januar 2007, 14:11 »
, man trenger karbs når man skal ned i vekt!- men man må spise dem og alt annet med måte.

Det trenger man vel ikke.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Dropp frokosten!
« #38 : 12. januar 2007, 14:14 »
Poenget er at begge har nesten det samme næringsinnholdet, og han hevder at det ene er sunt men det roten til at de fleste normenn er overvektige

Det blir jo ikke det da, når havregryna sveller opp i vann slik at man får mange ganger så stort volum med mat som om man hadde spist tilsvarende antall kalorier med brød.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Oda

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 083
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 083

  • Webern
Sv: Dropp frokosten!
« #39 : 12. januar 2007, 14:14 »
Det trenger man vel ikke.
Hva mener du egentlig? at kroppen ikke trenger karbohydrater?
Min Logg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=104919.0

Søsters Blogg
Trening, bodyfitness og fordommer
http://www.kriweb.no/

Utlogget Oda

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 083
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 083

  • Webern
Sv: Dropp frokosten!
« #40 : 12. januar 2007, 14:15 »
Det blir jo ikke det da, når havregryna sveller opp i vann slik at man får mange ganger så stort volum med mat som om man hadde spist tilsvarende antall kalorier med brød.

Man blir antageligvis mer mett, men det blir jo ikke flere kcal av den grunn
Min Logg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=104919.0

Søsters Blogg
Trening, bodyfitness og fordommer
http://www.kriweb.no/

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sv: Dropp frokosten!
« #41 : 12. januar 2007, 14:19 »
Du klarer deg på proteiner og fett;)
Passion trumps fucking everything!

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Dropp frokosten!
« #42 : 12. januar 2007, 14:26 »
Jeg tror det krever en slags grunnleggene holdningsendring, eller "indre transformasjon" om du vil. Det er ytterst få som bare ved hjelp av viljestyrke vil klare det over lang tid.

Jeg har erfart dette selv. Jeg har to eksempler på at jeg har gått ned over 15 kg på 4-5 mnd. Den ene gangen pga viljestyrke og kosthold planlagt til minst detalje, og den andre gangen uten bruk av viljestyrke og null planlegging.

Den første gangen var når jeg gikk på en CKD/ketogen/lowcard diett i 5 mnd. 6 dager i uka med karbo under 30 gram, ca 25% protein og 70% fett. Kun fisk, egg, kjøtt, oljer og proteinpulver. Så en dag i uke med oppkarbing på ca 1000 gram karbo, medium protein og lite fett. Dette kjørte jeg helt strikt i 5 mnd og gikk ned 18 kg. Det var forsåvidt ikke noe stort problem for meg å kjøre opplegget, spesielt siden jeg stort sett mistet sultfølelsen, det var greit å bælme olivenolje, og jeg hadde heller ikke store problemer med å spise den samme maten hele tiden. Likvel krevde det en god del viljestyrke å følge opplegget til punkt og prikke.

Den andre gangen var en stund etter at jeg hadde begynt med yoga, og etter å ha lest boka "Healing with whole foods". Da skjedde det noe med meg som plutselig gjorde at all trang til usunn mat, cola og godteri rett og slett forsvant. Plutselig var det helt naturlig å spise mindre, "sunnere", og frekvensen på måltider etc ble plutselig helt uvesentlig. F.eks på lørdagskveldene så spiste jeg en halv økologisk mørk sjokolade uten å føle behov for noe mer, mens det tidligere føltes katastrofalt hvis jeg gikk tom for cola eller potetgull tidlig på kvelden. 1,5 liter cola var minimum, og tanken på å kjøpe kun en halv liter cola var så lattelig at det var helt utenkelig. På ca 4 mnd gikk jeg ned nesten like mye som jeg gikk ned på 5 mnd med CKD. Hovedforskjellen var at denne gangen var det behov for NULL viljestyrke og NULL planlegging. Selv om jeg spiste lite så føltes det ikke slik, jeg følte ikke at jeg manglet noe og det føltes ikke som om jeg gikk på diett. Det var NULL effort. Alt føltes helt naturlig og riktig. Akkurat hva som gjorde alt dette vet jeg ikke, men slik jeg ser det så var det en slags grunnleggende mental/holdningsendring.


Tror det for de fleste vil det vær langt bedre å komme inn i en "mental status" ala den siste erfaringen din, enn å kjøre et kosthold som på død og liv inneholder den og den sammensetningen på makronæringsstoffene. Det siste må en være mental for å gjennomføre (les; idrettsfolk eller andre grupper, ala kroppsbyggere, med mer kortsiktige mål).

En annen erfaring jeg har gjort meg er at det finnes en sykt bra metode mht å føle det helt naturlig å spise mindre. Den heter kjærlighetssorg.... Slett ingen anbefalt metode, men pokker så effektiv!


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sv: Dropp frokosten!
« #43 : 12. januar 2007, 14:36 »
Tror det for de fleste vil det vær langt bedre å komme inn i en "mental status" ala den siste erfaringen din, enn å kjøre et kosthold som på død og liv inneholder den og den sammensetningen på makronæringsstoffene. Det siste må en være mental for å gjennomføre (les; idrettsfolk eller andre grupper, ala kroppsbyggere, med mer kortsiktige mål).

En annen erfaring jeg har gjort meg er at det finens en sykt bra metode mht å føle det helt naturlig å spise mindre. Den heter kjærlighetssorg.... Slett ingen anbefalt metode, men pokker så effektiv!
Hei litt off topic, men er det noen som vet hvorfor man får mye mindre matlyst og sulten forsvinner? Er det noen hormoner\stoffer som kroppen skiller ut som gjør at behovet for maten ikke er det samme. Er nesten all slikt sult\lyst på mat styrt psykologisk? Kroppen har vell forsatt det samme behovet for mat, men overstyrer hjernen kroppens behovet? 
Passion trumps fucking everything!

Utlogget nWe

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 544
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 544

  • I'll be back!
Sv: Dropp frokosten!
« #44 : 12. januar 2007, 14:42 »
hadde ikke klart meg uten å spise noe til forkost. Er skrubbsulten hver morgen.
Samme her, selv om jeg propper i meg 120g tunfisk og 3 egg før jeg legger meg så er jeg alltid sulten på morningen.

tror han mente havregrøt, lagd med havregryn og vann.. En posjon havregrøt om man følger "oppskriften" bak på pakka er 1 eller 1,5 havregryn til 5 dl vann. Koker man opp dette blir man jo passe mett selvom det er ganske så kalorifattig.. En som ikke trener bør i alle fall bli mett.
Det der minner meg om foreldrene mine. . . En dag så lagde de grøt til meg på morningen, jeg spurte sefølgelig hvor mange dl de hadde med havregryn oppi og det var vist 1dl= 40g havregryn. Det er jo 3-4 ganger så lite havregryn jeg spiser om morningen.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!