Skrevet av Emne: Drakt til unger?  (Lest 18913 ganger)

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Drakt til unger?
« #105 : 13. januar 2008, 23:36 »
Jeg tror ikke Iceberg kødder, men må innrømme at jeg selv har vært litt usikker på dette. Når det gjelder trening så synes jeg det er kjempeflott at man begynner så tidlig som dette. Så lenge barnet kan gjøre bevegelsene og det ikke involverer noe press selvsagt. Her er det bare snakk om å gi barnet muligheten og påvirke det. Teknikk blir innøvd og barnet får den beste personlige treneren den kan få - en som kan om vekt-trening selv og er 100% interessert i at barnet skal få den beste oppfølging.

Når det gjelder belastninger så vil ikke ett barn klare å skade seg hvis man er sterk nok til å løfte noe, samme hvilken måte, så lenge dette er i en innlært teknikk. Hvis man f.eks. tar markløft og plutselig tipper frampå slik at stangen kommer langt fra kroppen og man bare har trent med bra teknikk som involverer stanga inntil kroppen så kan det skje en skade. Det er dette man som foreldre må tenke og være bevisst på.

Hva gjelder kreatin så er det engang slik at dette ikke er noe farlig for mennesker. Nå vil kanskje 5 gram kreatin for ett barn være det samme som 30 gram kreatin for en vanlig voksen, så doseringene bør nok modereres. Men i seg selv så er det nok ikke noe farligere med kreatin for barn enn for voksne? Barn får jo også i seg kreatin fra kosten, så det må altså bare være mengden som evt. kan være skadelig. Selv ville jeg ikke kjøpt kreatin til mitt barn, men jeg ser ikke noe galt med å gjøre det. Grunnen til at det høres feil ut er samme grunnen som uvitende foreldre bruker mot sine tenåringsbarn. De tror alt som er i pulverform er dop. Vi som vet bedre vet at det ikke er det, så selv om det høres snedig ut å gi kreatin til en treåring så betyr ikke dette at det er noe galt med det. Hadde det vært alkohol eller deca durabolin så hadde saken vært noen annen, men kreatin er ikke stort forskjellig fra proteintilskudd. Og proteintilskudd er ikke annet enn pulverisert egg og melk, kylling eller fisk. Og pulverisert mat er egentlig bare mere most mat enn barnematen på glass som vi gir fra ungen er omtrent nyfødt. Nan er jo egentlig vektøkningsmiddel, weightgainer, bare at merket er det stuerene Nestlé istedet for MyoRevolution. Nå inneholder morsmelkerstatningen vitaminer og mineraler noe som i seg selv gjør det bedre enn pulveret fra MyoRevolution ettersom det, slik jeg forstår det, i Norge er forbudt med vitaminer og mineraler i pulver som blir klassifisert som kosttilskudd.

Til slutt er det dette med styrkeløftsutstyr. Drakter og/eller knebind forstår jeg ikke poenget med, men så lenge det ikke gjør vondt for barnet så ser jeg heller ikke hva som skal være galt med det. Grunnen til at jeg ikke ser poenget er at det ikke tar ett helt liv å bli god med utstyret. Dette er noe man kan starte med ett halvt år før man kan begynne å konkurrere. Fram til da bør man trene utstyrsfritt kanske med unntak av bruk av belte. Jeg tror heller ikke trening med så slakt utstyr at det ikke gjør vondt i det hele tatt gir noen god treningseffekt i forhold til det å mestre utstyret i en konkurransesituasjon.

Ellers får Iceberg all honnør fra meg for å engasjere seg i sin sønn. Jeg er sikker på at jeg den dag i dag hadde vært mye sterkere enn jeg er om jeg hadde begynt mange år tidligere. Har mange ganger forbannet meg på at ikke min far tok meg med til vektrommet vi hadde i kjelleren tidligere.

Min datter er enda for ung og utolmodig til å gjøre bestemte bevegelser annet enn å løfte lette hantler over hodet eller rikke de litt tyngre fra gulvet - men så fort hun klarer å forstå læring og får litt kroppskontroll så skal hun få lære seg pushups og situps. Så går steget videre til knebøy, benkpress og andre vektøvelser. Ingenting skal bli presset på henne, men være lek i kontrollerte former. Akkurat nå elsker hun å ta i og få ting gjør henne mer stolt enn å klare små bragder som mor og far stolt applauderer. Hvis denne gleden fortsetter så vil ikke jeg legge en stopper på det selv om det er mange myter forbundet opp mot vekttrening og ung alder.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Drakt til unger?
« #106 : 14. januar 2008, 00:29 »
Himmel som du har gått på limpinnen Einar.Smiley
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Drakt til unger?
« #107 : 14. januar 2008, 01:26 »
Jeg har en sønn som jeg tenkte skulle begynne med styrkeløft. Nå er det jo ikke slik at man begynner på drakter med en gang, spesielt siden han er ganske liten (3 år) Allikevel er han utrolig sterk og jeg tenker faktisk på å la han leke seg litt med vekter.....Han tar greit 30 kg i markløft bla..(han har prøvd en gang) jeg tør ikke la han holde på for mye....

Er det mulig å få skreddersydd en liten markdrakt slik at han kan venne seg til dette. Selvfølgelig løs i passformen???



forbundet kan sikkert rettlede deg til en passende skredder. vil anbefale å gi din sønn en erektorskjorte også. på den måten slipper du å kjøpe egen bæremeis til å ha han i når dere skal på styrkeløftstevner, da du ganske enkelt kan koble han til ryggen din med et borrelåsystem. jeg er sikker på at jan b. diddl kan sy sammen en prototype på det.

knebind kan bli et problem, men om du har noe julegavebånd igjen fra pakkeåpningen på julaften, så kan det duge.





For ekstra effekt i de grusetunge bøyene kan jeg anbefale en smule effektmakeri med innlagt tegneserieheltpowerdrakt!

illustrasjon:



som man kan se er tegneserieheltpowerdrakten perfekt for bredfotstilling (sumo på godt norsk).

-- stallion

Utlogget Skinn og bein

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 22

Sv: Drakt til unger?
« #108 : 14. januar 2008, 11:01 »
I likhet med Gilberg tror heller ikke jeg at Iceberg tuller. Jeg skal innrømme at styrketrening for så små barn er kontroversielt, men som så mange andre har påpekt, så lenge det skjer under kontrollerte former så er ikke dette annet enn utradisjonelt, og slettes ikke nødvendigvis ille.

En løs markdrakt tror jeg på mange måter kan virke motiverende for barnet, det blir liksom litt "ekstra stas". Tenk også på gleden barnet har over å få være med på å gjøre det samme som faren sin. Er også ganske så sikker på at faren ikke ønsker å utsette sønnen sin for noen som helst risiko mht. skader. Barn er som oftest flinke til å si fra når de ikke vil noe.

Jeg synes dette er veldig interessant, og håper Iceberg holder oss underrettet om hvordan det går med treningen til sønnen. Tror også forsåvidt det kan være lurt å ha et litt nært samarbeid med lege mht. kosttilskudd, siden man ikke vet så mye om effekter dette kan ha på barn. 
I`d rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy -Tom Waits

Utlogget Haymaker

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 114
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 114

Sv: Drakt til unger?
« #109 : 14. januar 2008, 14:39 »
Men han får se på Fight night på Eurosport sammen med meg hvis jeg klarer å holde han våken lenge nok. De to siste gangene har han sovnet i sofaen da det begynner ganske sent....Mulig det faktisk er bedre å la han legge seg i 1800 og heller vekke ham til 2200 da det pleier å begynne...

I likhet med Gilberg tror heller ikke jeg at Iceberg tuller.
I det stangen treffer gulvet brøler han triumferende. Den metroseksuelle mannen kan spise så mye sushi han bare orker. Det er jern som får testosteronet til å bruse. Det er her, i denne gymmen, man bygger menn. - KK Ingvild

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Sv: Drakt til unger?
« #110 : 14. januar 2008, 15:09 »
Når man tenker seg om, så er markløft noe som nesten burde vært obligatorisk fra og med unger kan gå. Tenk dere en nasjon der alle kunne løfte rett? Mange unger som leker ute med tunge steiner, og nåår de løfter disse, står ryggen i fare(minner fra egen barndom). Om hele landet kunne løfteteknikk, hadde vi sikkert hatt 70% mindre trygdeutbetalinger!
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Utlogget TT

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 419
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 419

Sv: Drakt til unger?
« #111 : 14. januar 2008, 21:04 »
Selvsagt skal barn begynne tidlig! Egentlig burde dere engasjere Tor Erling Staff som personlig trener for disse barna - det gir mange "synergieffekter", da det er mye man skal begynne tidlig med... Og som Staff sier; så lenge de ikke protesterer, så har de glede av det.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Drakt til unger?
« #112 : 14. januar 2008, 21:09 »
Selvsagt skal barn begynne tidlig! Egentlig burde dere engasjere Tor Erling Staff som personlig trener for disse barna - det gir mange "synergieffekter", da det er mye man skal begynne tidlig med... Og som Staff sier; så lenge de ikke protesterer, så har de glede av det.

Den synes jeg var meget drøy-og useriøs.

Utlogget Haymaker

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 114
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 114

Sv: Drakt til unger?
« #113 : 15. januar 2008, 16:40 »
Selvsagt skal barn begynne tidlig! Egentlig burde dere engasjere Tor Erling Staff som personlig trener for disse barna - det gir mange "synergieffekter", da det er mye man skal begynne tidlig med... Og som Staff sier; så lenge de ikke protesterer, så har de glede av det.

Jeg synes den var honnørverdig Smiley
I det stangen treffer gulvet brøler han triumferende. Den metroseksuelle mannen kan spise så mye sushi han bare orker. Det er jern som får testosteronet til å bruse. Det er her, i denne gymmen, man bygger menn. - KK Ingvild

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Drakt til unger?
« #114 : 15. januar 2008, 17:15 »
Tillater meg å poste to bilder. Smiley





Babyen "knebøyer" (squat). Dama "sitter" med vekter på ryggen.

litt forsjell på å ha hendene forran kroppen da. er en grun til at teknikken er bedre med frontbøy.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

GeirH

  • Gjest
Sv: Drakt til unger?
« #115 : 15. januar 2008, 18:25 »
Tillater meg å poste to bilder. Smiley





Babyen "knebøyer" (squat). Dama "sitter" med vekter på ryggen.

Øh-ø, men drakta til dama var jo fin

Celdiir

  • Gjest
Sv: Drakt til unger?
« #116 : 15. januar 2008, 19:37 »
litt forsjell på å ha hendene forran kroppen da. er en grun til at teknikken er bedre med frontbøy.

Alltid noen som skal pirke. Wink

Poenget er uansett det samme, selv om barnet sitter med leketøyet foran kroppen. Barn har optimal bevegelighet og motorikk for å kunne knebøye på en trygg måte som fordeler belastningen fint mellom ankel-, kne- og hofteledd. Innlegget mitt var mest en halv-morsom kommentar til påstanden om at barn ikke bør knebøye. Det er jo det unger gjør stadig vekk (ikke så fryktelig tungt, men likevel knebøy). Ta en hvilken som helst gjeng med voksne mennesker i land hvor stol og sofa er populære, og du vil se at de ikke er i nærheten til å gjøre et "knebøy" (squat) slik barnet gjør det. Nesten alle vil gjøre den bevegelsen de er vant til å gjøre. Nemlig å sitte med vekter på ryggen, slik Frøken Pauline gjør på bildet. Knærne havner et godt stykke foran tærne, vedkommede "går tom" for bevegelighet i leggene og dybden er ikke ok. Ikke misforstå: knærne kan godt være foran tærne, men sammenlikne et stykk "sitte-i-en-stol-knebøy" og en "barne-knebøy".

Kan godt poste et bilde av den delen av befolkningen som virkelig mester bevegelsen "knebøy" (må ikke blandes med styrkeløftøvelsen da teknikken her gjerne er tilrettelagt for å løfte mest), her med stangen på ryggen. Like perfekt bevegelse som barnet.


Og her fant jeg en lite imponerende frontbøy, spesielt sammenliknet med barnet som tross alt sitter helt uanfektet og leker i denne stillingen: http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/rectus-femoris/front-squat/

Nå er det ikke meningen å skape en diskusjon over hva/hvordan/hvorfor knebøye sånn og sånn, men bare å vise en bevegelse barn faktisk mestrer bedre enn de fleste voksne (menn i allefall) i et stillesittende samfunn. En av grunnene til at knebøy liksom er så teknisk vanskelig er at alt vi duger til er å sitte i en stol.

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

oli

  • Gjest
Sv: Drakt til unger?
« #118 : 15. januar 2008, 21:42 »
den frontbøyen der var det jo en dybde som ikke liknet grisen.. tilogmed jeg som er stiv som en stokk kjører jo mye dypere enn det der..

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Sv: Drakt til unger?
« #119 : 16. januar 2008, 07:31 »
DET MÅ STARTES TIDLIG!!! Kan ikke presisere dette nok. For mye slapp ungdom som skal fisle litt med vekter når de er 15 år. FOR SENT!!!!!!!!!

Magnus ver Magnusson begynte visstnok å løfte vekter når han var 21-22 år gammel.
Han greide da å bli verdens sterkeste mann.

For øvrig synes jeg det er helt OK at du lar ungen løfte litt, såfremt du har stålkontroll på teknikk og ungen selv tar initativet og synes det er gøy.




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!