Skrevet av Emne: Mer rettferdig for styrkeløftere og løfte raw?!  (Lest 25421 ganger)

_Xena_

  • Gjest
sa ikke heller at styrkeløfterne gjør det. Men de har vel strengt tatt ikke så mye annet å vise til enn tall, så der tok du feil.

resten av svaret ditt skjønte jeg ikke så mye av..


Synest veldig mange styrkeløftere ser veldig bra ut.Og det er de som vil ta seg ut,samtidig som å drive med styrkeløft.Synest det er veldig fint med fitness utøvere også.Men ikke særlig pent med oppblåste karer som bruker dop Wink

Utlogget Zuul

kan ikke helt skjønne at styrkeløft ikke skulle være rettferdig.

det er regler som kvalitetssikrer løftene, slik at det er likt for alle.
det er doptester som sikrer at alle løfter på samme vilkår
det er dommere som sikrer at reglene blir overholdt
det er regler og krav til utstyret, som sikrer at ingen får en fordel over andre ved å bruke noe andre ikke har tilgang til.

Styrkeløft er en demokratisk idrett. Kravet til å kunne utføre den er økonomisk lav. Du trenger ikke å reise langt for å trene, i alle fall ikke folk flest. For summen det koster å kjøre alpint et år kan du lage ditt eget studio.

Så etter alle målestokker er styrkeløft både demokratisk og rettferdig skylinepower. Om man løfter med eller uten drakter har ikke noe å si på det, så lenge det er likt for alle

_Xena_

  • Gjest
du glemte å skrive "... og spis boller"

Ikke alle styrkeløftere som "spiser boller".De som vil se bra ut,kan se veldig bra ut.De som ikke gjør det,er opp til dem.Det blir akkurat det samme som at du rakker ned på overvektige folk som ikke trener.Usakelig.

_Xena_

  • Gjest
kan ikke helt skjønne at styrkeløft ikke skulle være rettferdig.

det er regler som kvalitetssikrer løftene, slik at det er likt for alle.
det er doptester som sikrer at alle løfter på samme vilkår
det er dommere som sikrer at reglene blir overholdt
det er regler og krav til utstyret, som sikrer at ingen får en fordel over andre ved å bruke noe andre ikke har tilgang til.

Styrkeløft er en demokratisk idrett. Kravet til å kunne utføre den er økonomisk lav. Du trenger ikke å reise langt for å trene, i alle fall ikke folk flest. For summen det koster å kjøre alpint et år kan du lage ditt eget studio.

Så etter alle målestokker er styrkeløft både demokratisk og rettferdig skylinepower. Om man løfter med eller uten drakter har ikke noe å si på det, så lenge det er likt for alle


True true Wink

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Hei og hå..

Er relativt ny her på forumet, men synnes denne debatten er litt gøy å følge med på.. Det er det sikkert ikke for dere som har hatt den 200 ganger Tongue
Jeg er forsåvidt enig med begge sider.. Men her er hva jeg synnes om saken (jeg trener fitness/bygging btw):

Jeg synnes det hadde vært gøyest om styrkeløftere løftet raw, men nå har det seg slik at slik er det bare ikke.. Så det godtar jeg uten problem.. for all del, bare bra at mer kilo kommer opp. Gøy å se på!
Meeen en ting jeg ikke liker, er når styrkeløftere legger ut om hvor sterke de er, "jeg er sterkere enn deg"-opplegg, når løftene deres er gjort med drakt, og den andre personen har tatt løftet raw...  Men om styrkeløftern hadde tatt av seg skjorta, så hadde han løftet mindre enn den personen som løftet raw. Hehe, teit forklart men tipper dere skjønner.. For da blir jo den som løftet raw sterkere, men styrkeløfteren blir en bedre styrkeløfter liksom. Ikke at dette bryr meg i det store og hele, jeg er ikke så opphengt i hvor mye kilo som skal opp, men det er et lite irritasjonsmoment jeg har lagt til merke!   Tongue

Åsså litt offtopic:
Jeg har fått en følelse av at mange styrkeløftere føler seg så supergode iforhold til fitnessutøvere, og alt de sier er rett.. Gir stygge blikk til folk trener biceps, mage og slike ting.. Skjønner ikke helt det her, fatter ikke hva problemet med å forstå noen vil se bra ut er.. Folk må jo få gjøre hva de vil vel? De styrkeløfterene (ikke mange.. så ikke bli fornærmet) jeg har møtt opp igjennomtiden har en veldig cocky attitude som har ødelagt "ryktet" (i mine øyne) til styrkeløfterene.. Tror det kan være litt av grunnen mange liker å ha denne diskusjonen, for å gi litt tilbake med samme mynt..
Fitnessutøveren: "Dere løfter ikke like mye uten drakt, osv"..
Styrkeløfteren: "ooh bicepscurl, det er viktig"

Helt meningsløs diskusjon igrunn, bare la folk få drive med det de gjør å kom overens Smiley Så har alle det bra Smiley
Men for all del styrkeløftere, fortsett med det dere gjør.. Løft med utstyr, kos dere, bli sterke, det er tross alt det sporten handler om! Smiley Gøy å se på tunge vekter bli løftet.... Så skal jeg kose meg med sidehev og curl Wink hoho! Tongue

Nå har jeg vært i begge miljø og kan si med stooooooooooor sikkerhet der fokus på JANTELOV er høyeste leveregel, ikke er styrkeløft.
Jeg har overvært en del styrkeløftstevner og med den munndiareen jeg har så har jeg da snakket med en eller annen utøver og publikummer. Kan ikke si jeg har møtt noen negativer i det store og hele. Smiley
Når det er sagt så finnes det en idiot innen styrkeløft også, men den vet stort sett hele Norge av og lar den være i fred. Wink
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Gemellus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 118
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 118

Om man løfter med eller uten drakter har ikke noe å si på det, så lenge det er likt for alle

Er jo derfor det er så meningsløst. Likt for alle begge veier. Er like greit å løfte uten utstyr da. Har aldri sett ett annet utstyr enn benkpress skjorte i en idrett gjøre så mye av handlingen alene. Den hjelper FOR mye, og måten den hjelper på.......det er latterlig.

Utlogget Zuul

klappskøyter i skøyter feks.
De nye draktene i svømming som knuser alle rekorder
Hoppdraktene til Østerrike for  et par år siden
Glassfiberski når de kom
skøytetrikoter når de kom
Sykler som veide halvparten av de gamle
Carvingski revolusjonerte slalom
Skiene er totalt avgjørende i alle skiidretter i dag, og de er ikke demokraktiske standarder på.
Rallybiler i rallycross
glassfiberracketer i tennis når de kom

osv.

utstyr er en stor del av alle idretter. Om du tror det er tilfeldig i selv løping så tar du feil. To utøvere med like forutsetninger, bortsett fra kvaliteten på sko, ville gjort utslag nok til at den med dårlige sko tapte.

Det spiller ingen rolle om utstyr hjelper mye eller lite. Så lenge det er likt for alle er det rettferdig og meningsfylt.

I mine øyne er det mye mer meningsløst med idretter der det hele tiden kommer nytt og bedre utstyr, som gagner dem som har mye penger og tilgang til ekspertise. Som når verdens beste og rikeste løper i sin tid, Michael Johson, i tillegg hadde den beste treneren, det beste anlegget, mest penger og en sponsor som utvikla en sko til 200 mill, som veide halvparten av den gamle, var mer stabil og gav bedre fotfester, samt bedre komfort på foten.
mest sannsynlig hadde han vunnet uansett, men det er jævlig kjedlig å komme fra Ghana, løpe i slitte sko til 700 kroner og kjempe mot den maskinen.

Det er urettferdig.

eller langrenn der de store nasjonene har ressurser til å forske på gli, struktur, luftmotstand osv, slik at de får de beste skia, og tjener enormt på det. Du vinner ikke uten de beste skia der lenger. Det er ikke rettferdig.

Å tro at ikke utstyret gjør minst like mye av jobben i andre idretter er naivt.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Synes Gilberg sitt innlegg fra en lignende tråd setter tingene bra på plass:

Ettersom det her har kommet så mange pro-argumenter lager jeg litt likevekt ved å repetere  mine synspunkter på utstyr. Det ble sammenlignet med skiløping her. Skiløpere MÅ ha ski, da dette er definisjonen av sporten. Det er ULOVLIG å gå uten ski. Når det er PÅBUDT med ski så er det en selvfølge at skiene bør bli best mulig. I styrkeløft er ikke draktene og bindene hverken noe av definisjonen av sporten, selv om det er lovlig å bruke, ei heller PÅBUDT av noe som helst slag. Her ligger forskjellen.

Som regel handler forbedringer i utstyr i sporter om å forbedre stabilitet, vekt eller friksjon. Utstyret som blir brukt i idrettene er utstyr som definerer sporten. Selvsagt må man ha kule i kulestøt og spyd i spydkast. Man må også ha ski i alle ski-idretter. Nå synes jeg det er litt teit at man utvikler svømmedrakter i svømming f.eks. fordi dette er også noe som i likhet med utstyret i styrkeløft ikke definerer idretten. Likevel så ser man at det er ofte de som ikke bruker slike drakter som vinner så det virker ikke som om fordelen med disse draktene er all verden. Samtidig så er dette "bare" forbedring av de tre kriteriene stabilitet, vekt og friksjon (i dette tilfellet friksjon) og det blir noe helt annet enn å lage utstyr som mest mulig prøver å forhindre en utøver å klare bevegelsene i sporten ("jo vanskeligere det er å komme ned i bøy eller ned med stanga i benk jo bedre") for at hvis man klarer det så får man kanskje opp større tall.

Det eneste som definerer sporten styrkeløft er den menneskelige kropp som skal utføre en knebøyning med en vektstang på nakken, benkpress hvor man tar stangen til brystet og presser opp til strake armer og markløft hvor man løfter stangen fra bakken og opp til man står strak. Det er som i alle sporter mange regler som såklart er nødvendig, men utstyret er ikke definisjonen av sporten. Utstyret er vektene og vektstengene. Og foruten stativene som vektene hviler på før løftene i bøy og benk blir gjort så er det ikke noe annet påkrevd utstyr i styrkeløft (jada, man må ha sko, sokker og t-skjorte på seg).

Jeg har sagt det før. Gjerne forbedre skoene til å ha bedre feste og stabilitet. Bruk gjerne millioner på å utvikle mønster på stengene som gjør at grepet blir bedre, lag gjerne vektskiver som glinser og magnesium som ikke smuldrer så fort og knekker første gang man bruker det. Men ikke finn opp kunstige hjelpemidler som ikke har noe med definisjonen av sporten å gjøre. For det har ikke noe med styrkeløft å gjøre med drakter og bind SELV om det er lov å bruke det. Kun hvis dette utstyret hadde vært PÅKREVD så hadde det hatt noe med definisjonen av sporten å gjøre. Nå er det ikke det - og dermed så er det helt åpenlyst at det bare er pengene som er drivkraften her.

Utstyret i styrkeløft er noe som er kunstig tatt med pga. penger og høyere tall på resultatlistene. Ikke noe annet. Maset om skadeforebygging og slikt er bare dårlige argumenter for de som ikke trener smart eller har dårlig teknikk i utgangspunktet.


Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

Ikke helt uenig i den nei. Wink

_Xena_

  • Gjest
Er jo derfor det er så meningsløst. Likt for alle begge veier. Er like greit å løfte uten utstyr da. Har aldri sett ett annet utstyr enn benkpress skjorte i en idrett gjøre så mye av handlingen alene. Den hjelper FOR mye, og måten den hjelper på.......det er latterlig.


Det er like latterlig at folk må bruke dop for å hevde seg. Skjorta gir mer krydder til sporten. Mye teknikk som spiller inn,slik at det ikke blir så enkelt at det er bare å legge seg ned å løfte,å thats it.Mer vekter,mer show.Ingen kan si at en styrkeløfter er svak fordi han løfter 200 kg raw,å 230 med! Er vel bare å respektere at sporten er ren & fornuftig,med et hjelpemiddel som ikke er skadelig for noen! Forandring fryder vettu!

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Ikke for å glemme genetikken. Hvorfor er det noen som alltid blir sterkere enn det vi andre klarer med mindre trening. Jeg har trent i 10 år, så kommer det en gutt på 16 år som bruker 2 mnd. på å bli sterkere enn det jeg er.
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget dr.oko

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

At styrkeløftere sier " jeg er sterkere enn deg",er det latterligste jeg har hørt.Hva vet du om det?

Jeg "vet" det fordi noen som driver styrkeløft har sagt det til meg.. Men jeg mener såklart ikke at alle er slik..Det er vel heller jeg som har vært "uheldig" med hvem jeg har pratet med.. for om du så skikkelig etter så nevnte jeg også at jeg ikke har pratet med så mange styrkeløftere, men DE jeg har pratet med har ødelagt "ryktet" litt for min del..
Har ikke noe imot styrkeløft i det hele tatt, synnes det er en gøy sport å se på, og personene jeg har lest innlegg av her på forumet som driver styrkeløft virker som flinke og greie folk.. Smiley så det er vel igrunn som alle andre ting, gode og dårlige sider Tongue  men likevel så er der irriterende å høre slike ting..

Edit:
Jeg må også få sagt, at de personene som jeg snakker om her er virkelig hyggelige karer, men når det gjelder trening osv, så er de alt for høye på pæra.. "Bedreviter" er vel ordet jeg leter etter! Men nok offtopic jo!
Styrkeløft er gøy, og når alle har mulighet til å bruke samme utstyr så er det vel ikke noe urettferdig! Men om jeg kunne bestemt ville jeg helst sett uten utstyr.. Men likevel, kjekt å se på! Smiley

_Xena_

  • Gjest
Jeg "vet" det fordi noen som driver styrkeløft har sagt det til meg.. Men jeg mener såklart ikke at alle er slik..Det er vel heller jeg som har vært "uheldig" med hvem jeg har pratet med.. for om du så skikkelig etter så nevnte jeg også at jeg ikke har pratet med så mange styrkeløftere, men DE jeg har pratet med har ødelagt "ryktet" litt for min del..
Har ikke noe imot styrkeløft i det hele tatt, synnes det er en gøy sport å se på, og personene jeg har lest innlegg av her på forumet som driver styrkeløft virker som flinke og greie folk.. Smiley så det er vel igrunn som alle andre ting, gode og dårlige sider Tongue  men likevel så er der irriterende å høre slike ting..


Skal ikke så mye til da,å få deg til å se ned på alle p.g.a noen idioter.Men da er det veeldig mange idretter du bør dømme enda mer, hvis det var det som skulle til for at du la ut sarkastiske innlegg om bicepscurl etc. For det var slik du formulerte deg. Er jo irriterende for menn som har trent i maange år,å få høre av en doper på 23 år,at det er patetisk at du bruker skjorte,og at du løfter ikke like mye uten. Man holder iallefall hodet i behold,som også viser seg veldig ofte.

Den som driver med styrkeløft vet jo selfølgelig mer enn noen som ikke gjør det.Å når folk skal kverulere om sporten,blir det selfølgelig et emne der styrkeløftere sier sin mening.

Utlogget dr.oko

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Skal ikke så mye til da,å få deg til å se ned på alle p.g.a noen idioter.Men da er det veeldig mange idretter du bør dømme enda mer, hvis det var det som skulle til for at du la ut sarkastiske innlegg om bicepscurl etc. For det var slik du formulerte deg. Er jo irriterende for menn som har trent i maange år,å få høre av en doper på 23 år,at det er patetisk at du bruker skjorte,og at du løfter ikke like mye uten. Man holder iallefall hodet i behold,som også viser seg veldig ofte.

Den som driver med styrkeløft vet jo selfølgelig mer enn noen som ikke gjør det.Å når folk skal kverulere om sporten,blir det selfølgelig et emne der styrkeløftere sier sin mening.

Tror jeg kanskje har formulert meg litt feil.. Men uansett:
det er dessverre ikke bare de småsarkastiske kommentarene om bicepscurl osv, det er hver gang.. Hver gang de ser noen fordrive en øvelse som ikke er baseøvelse er det bare sarkastiske kommentarer/Stygge blikk.. Mulig de har en sjuk form for spøk som de har dratt alt for langt, men vil tro det er en grunn til at ca 10 personer jeg kjenner har skiftet treningsdager/treningstid siste månedene.. For å slippe styrkegjengen. De bultrer seg fram og stjeler alt utstyr i timesvis.. DET er travelt.. Men jeg sier IGJEN, dette er en liten gjeng og kan såklart ikke sette noen "standard" for resten av styrkenorge.. 
Men dette var på ingen måte ment noe vondt, så aner ikke hvorfor jeg diskuterer videre, bare sitter her å håper united skjerper seg og putter mål nr.2 snart Smiley
Så sorry om jeg fornærmet noen, har ikke ment noe vondt på noen måte. Ville bare si hva inntrykk jeg har fått av de FÅ jeg har møtt Smiley

_Xena_

  • Gjest
Tror jeg kanskje har formulert meg litt feil.. Men uansett:
det er dessverre ikke bare de småsarkastiske kommentarene om bicepscurl osv, det er hver gang.. Hver gang de ser noen fordrive en øvelse som ikke er baseøvelse er det bare sarkastiske kommentarer/Stygge blikk.. Mulig de har en sjuk form for spøk som de har dratt alt for langt, men vil tro det er en grunn til at ca 10 personer jeg kjenner har skiftet treningsdager/treningstid siste månedene.. For å slippe styrkegjengen. De bultrer seg fram og stjeler alt utstyr i timesvis.. DET er travelt.. Men jeg sier IGJEN, dette er en liten gjeng og kan såklart ikke sette noen "standard" for resten av styrkenorge.. 
Men dette var på ingen måte ment noe vondt, så aner ikke hvorfor jeg diskuterer videre, bare sitter her å håper united skjerper seg og putter mål nr.2 snart Smiley
Så sorry om jeg fornærmet noen, har ikke ment noe vondt på noen måte. Ville bare si hva inntrykk jeg har fått av de FÅ jeg har møtt Smiley

Det er en grei sak det.Jeg driver med singel lift-kun benkpress.Å jeg vet det finnes mange bamser som driver 3 løft,som brøler å tar seg godt til. Men det er bare å ta med en klype salt Wink
Derfor jeg gidder å skrive her,er fordi jeg liker ikke de fordommene mot skjorta.Det er mye dobbelt moral som tusker i forumet her,å sånt liker ikke jeg. Du har ikke fornærmet meg iallefall,jeg personlig driter i hva andre mener jeg.Men vet at det er mange som ikke gjør det.Og det er et tema som jeg godt kan diskutere litt.

Ser selv på kamp,og venter på at united skal få fingern ut av rompa Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!