Skrevet av Emne: Vektløfting på Treningsforum  (Lest 38382 ganger)

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #180 : 17. desember 2008, 12:59 »
.

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #181 : 17. desember 2008, 13:17 »
Takk, du har forstått meg rett.

Jeg vil gjerne vite mer om vektløfting, og høre mer fra dere som driver med dette, så jeg håper ikke at du melder deg ut Smiley
Bor selv i Grenland og vurderer å ta en tur innom vektløfterklubben her for å se på dem. Jeg tror vi alle kunne hatt fordeler av å lært oss rykk og støt.

Skal prøve å forholde meg seriøs i dette innlegget, men har blitt litt oppgitt over at du tydeligvis ikke har helt innsikt i forskjellene mellom styrkeløft og vektløfting. Kan dog hende du smører på litt og kødder med oss, men det får så være. Smiley

Har selv vært innom vektløfterklubben i Grenland, men det er etter hva jeg forstod liten aktivitet der pr dags dato. Kom dog i kontakt med en person via www.vektlofting.no (link til kontaktpersoner) som jeg ringte og avtalte møtetid med. Fikk se hvordan de trente, men fikk dessverre ikke lært hvordan rykk og støt utføres.

Videre har du nok rett i at rykk og støt kunne vært greit å trene for de fleste, men grunnet manglende bevegelighet vil det ikke være hensiktsmessig for alle å gå rett på de øvelsene uten å øke bevegeligheten først. Greit å være i fysisk stand til å gjennomføre en oppgave før man kjører på med vekter. Smiley

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget [TK]

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 392
  • Honnør: 110
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 392

  • There can be only one!
Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #182 : 17. desember 2008, 13:20 »
Grunnen til at det skrives lite om vektløfting vs. styrkeløft og strongman, må da vel være at det er få aktive utøvere innen vektløfting her?

Men for all del, ser gjerne at det opprettes underforum for "Vektløfting" og "Bilder av vektløftere".
Facts:
- 77\' modell,
- Trent siden mars 2003
- Morgenvekt: 104.5kg
- Høyde 180cm
- Bøy - Benk - Mark: 200 - 170 - 225 (belte + surringer)

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=4800.new#new

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #183 : 17. desember 2008, 13:28 »
.

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #184 : 17. desember 2008, 13:33 »
Jeg har ikke problemer med å se forskjellene mellom styrkeløft, vektløfting og strongman. Men for å få fram hva vektløftere faktisk presterer, blir det naturlig nettopp å sammenlikne dem med annen kraftsport. Jeg opprettet ikke denne tråden for å lære folk om vektløfting, men for å selv lære og skape større blest rundt en idrett som er ufortjent bortglemt. Jeg deler bare mine egne tanker i denne tråden, og har allerede lært en del om vektløfting. Mer håper jeg det blir.
Når det gjelder effekten ved bruk av utstyr i vekløfting, så snakket jeg nettopp med en vektløfter som mener at dette har ingenting å si! Altså ganske annerledes enn det du hadde hørt og som du refererte til i et tidligere innlegg her. Håper det kommer inn noen aktive vektløftere som kan si mer om dette Smiley


Som jeg skrev i startet av mitt forrige innlegg - jeg skal forholde meg seriøs i forhold til det siste innlegget ditt. Hadde det litt morsomt på din bekostning da du ikke var inneforstått med at vektløftere ikke brukte utstyr. Trodde kanskje du dro en liten morsomhet da du spurte, og jeg svarte med en. Uansett; er klar over at vektløftere ikke bruker utstyr som gir noen effekt da de løfter i trikoter ala de som blir benyttet av sprintere. Knebind har de heller ikke, og belte gir ingenting annet enn støtte selv om noen kanskje påstår de får noen få kilo på dette.


Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #185 : 17. desember 2008, 15:23 »
Denne kommentaren speiler på side 1 og 2 i denne debatten, hoppet av da, og ønsket ikke lese mer.

Et, etter mitt syn, godt innlegg starter denne tråden, og åpner for debatt. Jeg vet ikke hva han har skrevet ellers, og kanskje dere er forutinntatt basert på andre innlegg fra samme person.

Men, dette pisspreiket og denne styrkeløftmafiaen her inne som kollektivt angriper alle andre gidder jeg ikke mer. Les trådstarten igjen, det er ingen bastante konklusjoner, ei heller åpenbar kritikk av andre idretter. Det er personlige synspunkter, og forsøk på å skaffe kreditt til en idrett, som av en eller annen grunn ikke er verdiget del av overskriften på dette underforumet. Noen av synspunktene forstår jeg andre er uenig i, selvsagt, det er vel noe av poenget med innlegget, det skal åpne for debatt og synspunkter.

Men les startinnlegget igjen, hva er det han skriver som er så forbannet fælt? Som gjør han fortjent til kollektiv uthenging?

Melder meg med dette ut av treningsforum.no, jeg er lei av dette pisset.


Martin Hatle
Jeg er 100% enig Martin.  Men jeg melder meg ikke ut av forumet da.Smiley

Personlig synes jeg at vektløfting internasjonalt er av ett helt annet kaliber enn styrkeløft internasjonalt.  Det er selvfølgelig en helt annen prestasjon å støte 190 kilo med kroppsvekt på rundt 60 kilo enn å dra markløft 4 ganger kroppsvekten eller benke 3 ganger kroppsvekten. 
Det er min oppriktige mening om man skal sammenligne prestasjoner (som forsåvidt omtrent er umulig) i de to forskjellige idrettene.  Den ultimate idrettsmann er en 10-kamputøver men det er en annen sak.Smiley
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget robber90

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 116

  • En dag uten trening, er en dag uten mening
Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #186 : 17. desember 2008, 15:35 »
Enig! Blitt helt feil fokus i dette innlegget, var jo tross alt et innlegg om vektløfting. Jeg synes innlegget i utgangspunktet var veldig bra, det at mannen bak innlegget kanskje ikke har så greie på vektløfting(prat på drakta, og tykkelsen på stanga osv), betyr ikke at man trenger å komme med spydigheter.

Skjønner jo at styrkeløfterne synes det å dra fire ganger sin egen kropsvekt i markløft, og benke tre ganger sin egen krops vekt er større en å støte trippel kropsvekt. Og at vektløftere, og noen andre synes det å støte trippel kropsvekt er mer imponerende. Alle brenner jo for den idretten man satser på eller liker best, og vil få frem den i best mulig lys. Men idiotisk å slenge dritt til hverandre for den grunn what
Øystein Robberstad, Gjøvik Atletklubb

Junior 105kg klassen:
146kg i rykk
173kg i støt

Utlogget Hellbouncer

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #187 : 17. desember 2008, 16:17 »
Prøver som sagt å lære meg rykk og støt for tiden. Har ikke noe plan om å konkurere, eller være med i klubb for den del. Jeg bruker dette som styrketrening for motocross. PTen som veileder meg er bryter. Grunnen til at jeg prøver dette er at det er "multijoint" øvelser og gir funksjonell styrke i hele kroppen. I tillegg ser det tøfft og morro ut.

Noen andre som har erfaring med rykk og støt som styrketrening for annen idrett?

(Kanskje en ide å rydde tråden slik at den kan få ett nytt og bedre liv?)
Die trying

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #188 : 17. desember 2008, 16:19 »
Jeg har ikke problemer med å se forskjellene mellom styrkeløft, vektløfting og strongman. Men for å få fram hva vektløftere faktisk presterer, blir det naturlig nettopp å sammenlikne dem med annen kraftsport. Jeg opprettet ikke denne tråden for å lære folk om vektløfting, men for å selv lære og skape større blest rundt en idrett som er ufortjent bortglemt. Jeg deler bare mine egne tanker i denne tråden, og har allerede lært en del om vektløfting. Mer håper jeg det blir.
Når det gjelder effekten ved bruk av utstyr i vekløfting, så snakket jeg nettopp med en vektløfter som mener at dette har ingenting å si! Altså ganske annerledes enn det du hadde hørt og som du refererte til i et tidligere innlegg her. Håper det kommer inn noen aktive vektløftere som kan si mer om dette Smiley


Vi kunne ikke dy oss med å gjøre narr av at du påberopte deg såpass peiling å kunne skille hva som er den beste prestasjonen gjennom tidene i vektløfting vs styrkeløft vs strongman, men senere viste at du ikkke hadde peiling på noen av disse idrettene ettersom du ikke vet at det ikke fins noen slags drakter i vektløfting som gir kilo som i styrkeløft, og at appollons absolutt ikke er sammenlignbart med støt (da hadde de løfta på vekter langt mer enn 150-160 kg som de gjør i appollons, noe som er nært de disse gutta tar i millitærpress uten å støte fra med knærne).

Kan godt hende du har peiling på kosthold etc, men du har tydeligvis ikke kjempegod peiling på disse sportene, og bør kanskje heller lære litt før du bastant skiller mellom de beste enkeltprestasjonene, selv om også folk med mer erfaring kan ta feil (aktiviteten Wink ). Er 190 kg i støt på 60 kg vekt like legendarisk i vektløfting som 400 kg i markløft på 100 kg kroppsvekt er i styrkeløft? Hvis nei så sier vel svaret seg selv. Dette er eneste måten en kan gjøre en rettferdig sammenligning.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #189 : 17. desember 2008, 16:45 »
Vi kunne ikke dy oss med å gjøre narr av at du påberopte deg såpass peiling å kunne skille hva som er den beste prestasjonen gjennom tidene i vektløfting vs styrkeløft vs strongman, men senere viste at du ikkke hadde peiling på noen av disse idrettene ettersom du ikke vet at det ikke fins noen slags drakter i vektløfting som gir kilo som i styrkeløft, og at appollons absolutt ikke er sammenlignbart med støt (da hadde de løfta på vekter langt mer enn 150-160 kg som de gjør i appollons, noe som er nært de disse gutta tar i millitærpress uten å støte fra med knærne).

Kan godt hende du har peiling på kosthold etc, men du har tydeligvis ikke kjempegod peiling på disse sportene, og bør kanskje heller lære litt før du bastant skiller mellom de beste enkeltprestasjonene, selv om også folk med mer erfaring kan ta feil (aktiviteten Wink ). Er 190 kg i støt på 60 kg vekt like legendarisk i vektløfting som 400 kg i markløft på 100 kg kroppsvekt er i styrkeløft? Hvis nei så sier vel svaret seg selv. Dette er eneste måten en kan gjøre en rettferdig sammenligning.

Det var min mening Slux.  Jeg mener det er en enorm kvalitetsforskjell på vektløfterprestasjoner kontra styrkeløfterprestasjoner.  Ikke bare pga. utstyr (som er nok debattert.....) , men også fordi jeg mener og tror at vektløfting krever mer av løfteren.  Da spesielt med tanke på behovet av eksplosivitet, balanse, kjernemuskulatur, stabilisering og ikke minst guts.  Dette kreves sjølsagt også i stor grad i styrkeløft, men jeg blir mer imponert når disse utrolige vektene blir gjort kun med ett par sko og ett belte som nødvendig behov.


”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #190 : 17. desember 2008, 17:40 »
.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #191 : 17. desember 2008, 17:57 »
.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #192 : 17. desember 2008, 18:18 »
.

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no
Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #193 : 17. desember 2008, 18:48 »
Arild pushpresset OG dippet. Det er en enda bedre teknikk.
Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

Celdiir

  • Gjest
Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #194 : 17. desember 2008, 19:15 »
Men så til dere som har peiling: Kunne man ikke i teorien løftet mer i rykk og støt ved å bruke en stiv drakt i bein- og oftepartiet, samt knebind? Eller ville dette ødelagt for den tekniske biten?
Prøvde å laste ned reglementet for vektløfting på www.vektlofting.no i går, men fikk ikke opp fila.
Også en annen ting: Vektløfterstengene fra Eleiko er altså 1 mm mindre i diameter enn styrkeløftstengene. Ellers så de meget like ut (i tillegg til at de er mykere).
Er det en ring på selve vektløfterstanga som man evt. ikke kan løfte utenfor eller innenfor? I styrkeløft har man vel en regel på at den ringen ikke skal synes i benkpress - men her er avstanden muligens ikke den samme igjen?
Mye bedre å spørre om slikt på forumet enn å leite i gamle poster eller på nett.
Takker for svar Smiley

I praksis vil det ikke fungere med stive drakter i vektløfting nei. Dette er en av idrettene som krever mest bevegelighet blant sine utøvere, og står forresten som et lysende bevis mot myten om at styrketrening gjør deg stiv og ufunksjonell. Smiley
En stiv drakt vil fjerne et særdeles viktig element i vektløfting - nemlig muligheten til å komme seg kjapt under stanga! Bare se på hvor tregt enkelte styrkeløftere setter seg ned i drakten og med bind rundt knærne.
I tillegg vil drakter ødelegge grooven fullstendig. En drakt som hjelper i draget vil unektelig stille andre krav enn en drakt som skal hjelpe deg å reise deg fra sitten i en frontbøy-liknende posisjon. Deretter kommer f.eks. overstøtet i støt. Her splitter noen. Andre kickstøter vekta. Forestill deg en styrkeløfter i knebøydrakt og bind hoppe ned i en splitt kjapt som fy. Det går nok neppe så bra. Wink
I disse øvelsene, hvor man benytter seg av vekter som er lette å bøye, vil sitten ofte ha preg av "hva som helst, så lenge løftet blir godkjent". Noen lar knærne falle innover og sitter med baken noen cm over gulvet osv. En drakt vil fullstendig ødelegge denne friheten, og stiller andre krav til utøveren. Se på hva som skjer med f.eks. benkdrakt når noen bommer på grooven. Da fyker stanga rett mot magen eller ansiktet. Ved neste forsøk kan personen klare den samme vekta uten problem fordi han traff bra. Man må konsentrere seg når man bruker drakt og ikke "stupe ned og håpe på det beste", som JanB pleier å si om vektløftere.

Over til topicen:
Vektløfting min favorittsport, og strengt tatt den eneste jeg følger med på og ikke ser på nå og da. Selv om jeg kun mestrer styrkevariantene av øvelsene kan jeg relatere meg til og beundre prestasjonene i større grad enn f.eks. styrkeløft med drakter eller strongman hvor jeg bare har testet en av øvelsene. Det betyr likevel ikke at jeg går rundt og disser draktene til styrkeløft slik enkelte har (u)vane til å stadig gjøre. Jeg lar styrkeløfterne holde på som de vil, og strengt tatt driter de i hva jeg mener uansett. I mellomtiden sitter jeg og heller gleder meg til EM i vektløfting ut på nyåret. Smiley

Edit: ringene... aner ikke jeg hva er der for. Jeg TROR de er der for å lettere kunne ta et symmetrisk grep på stanga. Det er lett å forholde seg til "en fingerbredde unna ringen" i motsetning til mange titalls cm fra "kragen". Det er derimot ingen regler slik jeg har fått med meg hvor smalt eller bredt man kan holde. Det er jo vanlig at bamsene på over 2 meter i plussklassen holder bredere enn småtassene og jentene i de laveste vektklassene. Ens egen struktur og bevegelighet er viktig her. De største holder helt ute med "kragene" (utenfor ringene), mens de minste holder smalere. Et bredt grep gir derimot kortere løftevei, men stresser også albuene og skuldrene mer. Sammenlikne hvor "mange" som får albuen ut av ledd under rykk enn støt, selv om vektene er lettere. Var vel en på OL og et par slike uhell under EM, hvis jeg husker rett.
Hvis vi ser på løftere som Dabaya, så flytter han ut grepet veldig mye før selve overstøtet. Ser nesten ut som et rykkgrep.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!