Skrevet av Emne: Bull Hansen strikes again...  (Lest 13097 ganger)

Utlogget BøyBenkMark

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 116
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 92

Sv: Bull Hansen strikes again...
« #60 : 18. mai 2009, 09:11 »
Etter å ha lest siste oppdateringer av tråden borte på styrkeloft.no, vet jeg ikke om jeg skal le eller grine. Jo mer Bull-Hansen svarer desto mer 'isolerer' han seg selv og sine meninger. 

1. Gilberg svarer godt for seg og mange med ham.

2. Bull-Hansen skuffer stort - og det gjelder både 'form' og innhold'. Selv om mange er enige med hans hovedmålsetting om null-toleranse overfor doping, så virker argumentene ofte både grunnløse og bunnløse. Som Gilberg er inne på, så kommer han ikke med noen konstruktive begrunnelser for hvorfor styrkeløftere og NSF skal bry seg om Strongman (selvsagt skal NSF ta avstand fra doping - noe de gjør).

3. Generelt er det uheldig, eller 'farlig', å påta seg en talsmann-rolle uten å ha en form for legitim dekning av denne. En slik 'dekning' kunne være i form av f.eks et verv e.l. Såvidt meg bekjent så har ikke Bull-Hansen noen legitim talsman-rolle, og burde derfor uttalse seg som et individ, og ikke på 'vegne av' andre. At han til og med møter mostand blant sine 'egne' på styrkeloft.no viser nettopp dette.

4. Det mest graverende er ikke Bull-Hansen sitt syn på doping, men snarere hvordan han 'personifiserer' og 'demoniserer'. Han går i den farlige fallgruven at han ikke bare forkaster doping, men at han går langt i å stigmatisere en gruppe mennesker (de som bruker dop i mer eller mindre grad), og fremstiller dem som en slags mindreverdige og 'dårlige' mennesker. Bull-Hansen (jeg vet du leser denne tråden, men at du aldri kommer til å inrømme dét) gjør her en skivebom ifølge mitt syn. Jeg som mange andre er også motstander av doping, og det kan skyldes flere forhold som f.eks at det kan være helseskadelig og bryter med en del idrettslige idealer e.l. Allikevel er det først og fremst JUKSING som irriterer meg og sikkert mange andre (Gilberg poengterer også dette). Juksere fortjener ingen formildende omstendigheter, og bør slås hardt ned på (i idrettslig sammenheng). Men i Strongman er det jo INGEN juksere. Her er det like og liberale vilkår for alle, noe som de fleste ser ut til å trives med. Det gjelder både de som bruker dop og de som tar avstand fra det. Det er denne konstellasjonen av hva som kan kalles 'strange bedfellows' som utenforstående stiller seg så uforstående til. Det er akurat som om de verken kan tro eller akseptere dette. Og ja, det er faktisk ganske så unikt. Folk kan spør en 'ren' Strongman hvorfor han gidder, og få det like 'irriterende' og uforståelige svaret - fordi det er GØY. Istedenfor å akseptere dette, så begynner folk å 'projisere' sine egne meninger til andre - som f.eks at "innerst inne så er nok de 'rene' fly forbanna på de 'dopede'" o.l...

Jeg tror nok Strongman sporten tiltrekker seg mange genuint styrke-interesserte og svært mange blant den gruppen vi kan kalle 'ekstremt seriøse hobby-løftere'. Mange av disse er nettopp fra det segmentet av løftere som styrkeløft tildels har mislyktes i å tiltrekke seg (muligens pga alt utstyrshysteriet). Kanskje er det noe misunnelse ute og går... Uansett, Strongmenn virker ikke å være så ekstremt konkurranse-interesserte som styrkeløftere (som ofte er ekstremt fokuserte på spesifikke vekter og konkurranser etc.). Mangfoldet av øvelser i Strongman åpner muligens mer for at det er noe for enhver. Ofte kan vi se at en som er relativt 'svak' i opptil flere øvelser, kan være ekstremt sterk i en annen og vice versa (dette kan variere innen styrkeløft også, men ikke i like stor eller overraskende grad). Dette gjør det ikke bare spennende for publikum, men også for løfterne. For meg virker det som om Strongmenn er mer av den typen som vektlegger at 'veien er målet'...

Som jeg poengterte tidligere i tråden så er det en ganske unik 'mentalitet' blant Strongmenn - åpent, liberalt og inkluderende. Med andre ord, godt gammeldags kameraderi. Vi får håpe dette vedvarer så lenge som mulig. Det blir nok satt på prøve i større grad ettersom sporten vokser og tiltrekker seg mer oppmerksomhet. Nyt det mens man kan.


Når alt dette er sagt, så må jeg tilføye at Bull-Hansen må få lov til å ha sine meninger. Dersom han har møtt 'truende' holdninger pga hans påstander og syn, er dette en totalt forkastelig holdning som det ikke bør nøres opp under.

Bull-Hansen er ikke en 'trussel' mot Strongman - snarere tvertimot. Han begynner å bli det man kaller en 'nyttig idiot' (for å bruke hans egen betegnelse - som han for øvrig unnskylder bruken av).

En liten digresjon til slutt. For meg så minner Bull-Hansen om den middelaldrende kvinnelige dyreaktivisten fra Stavanger som har '100' katter i sitt hjem, og som før i tiden ble trukket frem på Tabloid o.l hver gang det var diskusjon om dyrehold og dyrs rettigheter. Hun var/er en prisverdig ildjel og dyrevenn til fingerspissene, men hun er/var ingen representativ representant for dyrevernere/-aktivister (som nå representeres av 'proffe' organisasjoner). Med andre ord, hun egnet seg ikke til å føre den saken hun var satt (av TV2) til å føre. Poenget var at hennes 'ekstreme' syn ikke egnet seg verken til debatter eller til å fremme den saken hun var viet oppmerksomhet. Isteden kunne det ha motsatt effekt - at folk ikke helt klarte å ta dette med dyrevern seriøst (selv om de fleste egentlig støttet saken). Denne sammenligningen blir enda mer passende hvis du leser om Bull-Hansen på Wikipedia (og nei - ikke søk på 'idiot', men på Bull-Hansen). Der siteres han på: "For øvrig dreper jeg ingen dyr. [...] Jeg pleier å si at jorden er ikke til for oss mennesker. Den er til på tross av oss."

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Bull Hansen strikes again...
« #61 : 18. mai 2009, 10:30 »
Honnør for fine ord og en fin analyse av tilstanden. Smiley


Utlogget BroadRipple

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Sv: Bull Hansen strikes again...
« #62 : 24. mai 2009, 18:14 »
Bull-Hansen sitat:

Personlig ser jeg ikke på strongman på tv lenger, for jeg vet at jeg da indirekte støtter organisert kriminalitet

 :Smiley

Utlogget Kris

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 408
  • Honnør: 1067
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 408

Sv: Bull Hansen strikes again...
« #63 : 25. mai 2009, 15:05 »
Kappi-Stian strikes again: http://forum.styrkeloft.no/index.php?topic=592.msg3725#msg3725

Denne er bra: "Bjørn Andreas Bull Hansen du har bred støtte da de eneste som kritisere deg er enten raw folk, utmeldte utøvere, strongmen eller "intelektuelle"."

Hehe. Hvor i all verden tar han egentlig alt dette fra? Og jeg har vel aldri opplevd at strongmen liker å sammenligne seg med styrkeløftere - snarere tvert imot. Hele innlegget bærer preg av å ha blitt skrevet under påvirkning av rusmidler.

For øvrig litt spesielt at en selger går ut offentlig og kritiserer en av sine store kundegrupper.


Utlogget EckoRomeo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 282
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 282

Sv: Bull Hansen strikes again...
« #64 : 25. mai 2009, 15:30 »
Det er bare i Norge dette skjer! 
-Norge ligger i toppen på verdensbasis når det gjelder misunnelighet blant befolkningen.
Noe f.eks styrkepreget sport får merke..
"We are better than you, and we know it!"
-Globo Gym

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: Bull Hansen strikes again...
« #65 : 25. mai 2009, 17:23 »
Kappi-Stian, er det "varknebøyer" her på forumet? Forundrer meg i så fall ikke.

jepp,han taper en del kunder på dette,hva han mener personlig er en ting men når han som frontmann for kappi går ut på denne måten tror jeg mange ser seg rundt etter andre muligheter før de handler hos han.jeg gjør ihvertfall det.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Bull Hansen strikes again...
« #66 : 25. mai 2009, 17:31 »
Sitat
Jeg synes det er stort at du beklager uttrykket idiot. Det skal du ha honnør for. Likevel er det beklagelig at du er så ivrig i å fremme styrkeløft på bekostning av strongman at du er så skuffet over alle styrkeløftere som også liker strongman at du mener de er ureflekterte og umoralske. Styrkemiljøet er lite og de fleste kjenner hverandre. Vi er venner. Vi har ofte forskjellige meninger og holdninger, men vi respekterer ofte likevel hverandre.

Jeg er like lite glad som det du er for at strongman innehar mange utøvere som bruker dopingmidler og at de til tross for dette får bred tv-dekning og at enkelte utøvere får sponsorkontrakter verdt hundre tusener av kroner. Uten at jeg forguder styrkeløft som en organisert idrett så innrømmer jeg at jeg gjerne hadde sett at det var styrkeløftere, rene sådane, som hadde fått sponsorkontraker og at idretten vår hadde fått tv-dekning i stedet for dem. Jeg er helt i mot at det skal lønne seg å dope seg.

På en måte så er vi, du og jeg Bull-Hansen, enige i målet. Det paradoksale er at det kanskje er endel av strongmennene som mener det samme også. Jeg kjenner i alle fall én, faktisk. Problemet er at hele verdensamfunnet er ikke slik at det etiske eller mest moralske er det som vinner. Late og dårlige fotballspillere tjener millioner av kroner fordi publikum synes fotball er underholdende mens vektløfting som har utøvere som trener 5 timer daglig sliter med å få litt støtte fra Olympiatoppen til én av utøverne. Sponsorpenger er nesten umulig. Og publikumspenger ER umulig. Hadde vi hatt en fotballiga med dopede fotballspillere (nå er det kanskje endel av dem som er det også), så hadde vi fått enda "bedre" fotballkamper. Det hadde tatt lengre tid før spillerne hadde blitt slitne, farta hadde blitt bedre, hoppene høyere, skuddene hardere osv. Det er dette folk vil ha. Og hadde det vært to slike fotballigaer så hadde de proffe, dvs. de dopede, fått publikums oppslutning. Og da hadde det vært der pengene lå. Da nytter det lite om en håndballspiller prøver å påvirke håndballforbundet til å markere sin avstand til den proffe fotballigaen. Det er nyttesløst.

Det samme gjelder strongman kontra styrkeløft. Det er like stor forskjell mellom strongman og styrkeløft som håndball og fotball. Det ligger penger i strongman men ikke i styrkeløft. Folk liker å se på løfting av stein, trilling av biler, store muskler på desto større personligheter. Folk liker ikke å se på uniformerte atleter løfte en stang på tre forskjellige måter. Det har ingen publikumsapell. Og hvis man som styrkeløfter skulle vise litt engasjement av den negative sorten, f.eks. rope "FAEN!" på plattingen så kan man risikere å bli diskvallifisert. WPO, gjennomsyret av dop, prøvde å lage show. Og skal styrkeløft kunne hamle opp med strongman så må nok ting være mer som der.

Vi er altså enige i målet, men uenige i middelet. Vidar Tangen uttrykte seg ganske klart. Han mener forbundet ikke bør uttale seg om en annen aktivitet. Styrkeløft bør konsentrere seg om seg selv. Forbundene bør jobbe for å fremme sine verdier og gjøre sporten så attraktiv som mulig, men det er urrealistisk å få sporten til å bli like populær som strongman. Og det er like urealistisk å prøve å hemme strongmans popularitet. Det er markedskreftene som bestemmer her, desverre, og jeg tror ikke styrkeløftforbundet har noen innflytelse her. Ingen bør forvente at Styrkeløftforbundet skal fungere som en instans som påtar seg å være moralens vokter ved å vurdere andre aktiviteter, idretter, sporter, show eller sirkus. Styrkeløftforbundet gjør dette indirekte ved å konstantere at vi selv er sterkt i mot doping. Og hvis styrkeløftere blir assosiert med strongman så er det vi utøvere og forbund som gjør en for dårlig jobb. Jeg tror uansett at de fleste som forbinder styrkeløft med strongman tror at alle som driver med strongman er dopingfrie fordi de går ut i fra at strongman testes. Hvis man er så naive så hjelper det ikke om styrkeløftforbundet hadde begynt å rakke ned på strongman. Disse naive tv-seerne hadde ikke fått med seg budskapet uansett da de ikke surfer inn på styrkeloft.no.

Du skriver at det ikke er positivt for idretten vår og bli assosiert med strongman. Hvorfor ikke? Jeg tror nesten det motsatte. Hvis vi hadde blitt assosiert med strongman da hadde vi kanskje fått både tv-tid og publikumsoppslutning. Det jeg ikke liker er at folk, som tror at alle de sterkeste strongmen er dopingfrie, sammenligner hva de løfter med hva f.eks. jeg løfter. Det kan f.eks. være at min svigermor gjør dette. Dette er like irriterende som at når folk spør hva jeg tar i knebøy så forteller de at de løfter like mye som meg. De mener da i øvelsen lårpress. Det eneste jeg kan gjøre til min svigermor er å fortelle om dopen. Og det eneste jeg kan gjøre til folkene som spør meg om hva jeg tar i knebøy er å fortelle hva knebøy er og hva som er forskjellen i forhold til øvelsen lårpress. Og uansett om svigermor tror jeg er virkelig talentløs når en 10 år yngre gutt løfter 100 kg mer og samtidig har 5% kroppsfett eller at han med lårpressen tror han er like sterk som meg så er det bare mitt ego som ikke blir tilfredstilt. Jeg tror ikke det skader idretten styrkeløft overhodet. Og hvis det hadde gjort det så kunne jeg ikke ha gått inn for å fjernet lårpress fra hvert treningssenter eller fått styrkeløftforbundet til å komme med en agenda mot den øvelsen. Det blir bare prinsippielt feil.

Styrkeløftforbundet kan ikke kjempe i mot markedskreftene og styrkeløftforbundet bør ikke rakke ned på en aktivitet som ikke forsøker å ha samme moral som den selv. Forbundet kan bare gjøre så godt det kan på å fronte hva styrkeløft er og hvor forbundet selv står ift. antidoping.

Når det kommer til ditt punkt 2 så skulle jeg ønsket å høre de oppfordringene du og andre har fått om å holde munn. Jeg liker antidoping-debatter. Jeg har selv vært mektig forbannet på dopingen i blant annet strongman og det faktum at heder, ære og penger alltid går til dopere. Og jeg har snakket svært høyt om det. Når alt kommer til alt så trenger man likevel ikke å prøve å skape konflikter mellom miljøer med forskjellige holdninger. Da jeg var ung hatet jeg røykere. Helt til jeg forelsket meg i en jente som røyket. Da måtte jeg godta at røyken var bare noe dumt hun gjorde, men at jeg ikke kunne hate henne av den grunn. Det samme gjelder dopere. Jeg har kompiser som doper. Jeg hater at de doper, og de vet det, men de bryter ikke loven mer enn vi som går på rødt lys, og de er sympatiske, reflekterte og greie folk som jeg liker. Jeg kan ikke være motstandere av dem, jeg trenger bare ikke å være positiv til alle deres valg. Heldigvis er jeg ikke så politisk interessert at jeg engasjerer meg i å virkelig kartlegge alle partiers meninger og interesser og på bakgrunn av det stemme ved valg. Hadde jeg vært det hadde jeg kanskje begynt å dømme folk på bakgrunn av hva de hadde stemt. Det samme gjelder doping. Hvis noen velger å dope så er det deres valg. Det er ikke et valg jeg støtter, men av og til kan det være et valg jeg forstår. Jeg kan uansett ikke fordømme personen og ikke lengre kalle han min venn.

Dette sagt ; hvis styrkeløftforbundet skal bli mer aktive i å markere sin avstand til strongman, har du noen forslag til hvordan de skal markere en slik avstand? Og hvilken forskjell tror du det vil gjøre? Vil det være kun av symbolsk verdi eller tror du det vil gjøre strongman mindre populært evt. styrkeløft mer populært?

reflektert fyr han her nakenbøyeren.

Utlogget NKS

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 328
  • Honnør: 754
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 328

  • Citius, altius, fortius
Sv: Bull Hansen strikes again...
« #67 : 25. mai 2009, 19:30 »
jepp,han taper en del kunder på dette,hva han mener personlig er en ting men når han som frontmann for kappi går ut på denne måten tror jeg mange ser seg rundt etter andre muligheter før de handler hos han.jeg gjør ihvertfall det.

Enig i at dette ikke var noe smart business trekk! Synes folk må ta seg sammen og kutte ut den jævla stigmatiseringen!
Nils Kjetil Sande

Norges sterkeste mann -105 kg 2008, 2010, 2011

Singapore strongest man 2011


Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: Bull Hansen strikes again...
« #68 : 25. mai 2009, 19:36 »
Enig i at dette ikke var noe smart business trekk! Synes folk må ta seg sammen og kutte ut den jævla stigmatiseringen!

liten digresjon,blir ikke du utestengt fra og delta i styrkeløft nå som du har deltatt i nsm??

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Bull Hansen strikes again...
« #69 : 25. mai 2009, 19:39 »
liten digresjon,blir ikke du utestengt fra og delta i styrkeløft nå som du har deltatt i nsm??
Han er vel trygg på at Dietmar ikke setter ham opp på landslaget kan man si.. Grin

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Bull Hansen strikes again...
« #70 : 25. mai 2009, 19:40 »
Syns forresten ikke Stian SUndvoll sitt innlegg var så ille. Han er den mest liberale av de trangsynte. Smiley Grin

Utlogget NKS

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 328
  • Honnør: 754
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 328

  • Citius, altius, fortius
Sv: Bull Hansen strikes again...
« #71 : 25. mai 2009, 19:41 »
liten digresjon,blir ikke du utestengt fra og delta i styrkeløft nå som du har deltatt i nsm??
Det er landslag gutta som CYC og Olaf som blir harselert slik med!  Grin Jeg er bare på -105 kg strongman landslaget jeg, og der nekter de meg ikke!  Wink
Nils Kjetil Sande

Norges sterkeste mann -105 kg 2008, 2010, 2011

Singapore strongest man 2011


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Bull Hansen strikes again...
« #72 : 25. mai 2009, 19:42 »
Jeg skal faen meg slå tilbake!

Fra nå av blir strongmen som deltar i styrkeløft utestengt fra NSM!!! rofl

Utlogget TheGreatWhite

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 653
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 653

  • FTK Bodybuilder Club
Sv: Bull Hansen strikes again...
« #73 : 25. mai 2009, 19:43 »
For en tufs....
NO SACRIFICE, NO VICTORY!!

Rebuilding a machine from scratch!

"Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated."

Utlogget NKS

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 328
  • Honnør: 754
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 328

  • Citius, altius, fortius
Sv: Bull Hansen strikes again...
« #74 : 25. mai 2009, 19:45 »
Jeg skal faen meg slå tilbake!

Fra nå av blir strongmen som deltar i styrkeløft utestengt fra NSM!!! rofl

Foreløpig er det bare Sven og meg du straffer med det din balle!  Grin
Nils Kjetil Sande

Norges sterkeste mann -105 kg 2008, 2010, 2011

Singapore strongest man 2011


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!