Skrevet av Emne: Diett like effektivt som kardio for vektnedgang  (Lest 8729 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Diett like effektivt som kardio for vektnedgang
« : 27. november 2007, 00:10 »
Diskuter denne artikkelen i dette innlegget:
Mange påstår hardnakket at du MÅ trene endeløse timer med kardio for å bli kvitt fettet, og enkelte kroppsbyggere og fitnessutøvere kjører opptil to timer om dagen for å komme i form til konkurranser.

 


Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Iben K.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 132

Sv: Diett like effektivt som kardio for vektnedgang
« #1 : 27. november 2007, 10:26 »
Ser du skriver i artikkelene din at de ikke måler fettnedgang, så litt senere viser abstraktet der det står:

Results: Body mass and body fat decreased significantly in D (-1.95 ± 1.13 kg or -1.47 ± 0.87%; p < 0.05) and DE (-2.23 ± 1.28 kg or -1.59 ± 0.87%; p < 0.05), but there was no significant difference observed between the groups

No har eg ikke lest hele artikkelen siden min link til ntnu streiker litt, og finner ikke igjen den eg printa ut for ei tid siden, men mangelen her er vel måling av fettfri masse.

Lignende studie utført av Ross et al (2000) viste at trening medførte større reduksjon i fettmasse når energiunderskuddet var skapt med trening, men medførte samme reduksjon i vekt. Gruppa som kun skapte energiunderskudd via redusert energiinntak fikk og tap i muskelmasse.
Ross R et al (2000) Reduction in obesity and related comorbid conditions after diet-induced weight loss or exercise-induced weight loss in men. A randomized, controlled trial. 133(2): 92-103.
http://www.annals.org/cgi/reprint/133/2/92.pdf

Tror ikke alle som vet litt hva de snakker om sier at en MÅ trene for å gå ned i vekt. Bare at det er en fordel i forhold til vedlikehold av fettfri masse (hvileforbrenning). Noe som gjør det enklere å bevare vekttapet (fett-tapet).

Er forsåvidt ellers enig i det meste du sier, rent fysiologisk Wink
Trening er vitenskap, ikke religion.

Utlogget Iben K.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 132

Sv: Diett like effektivt som kardio for vektnedgang
« #2 : 27. november 2007, 10:48 »
For de som ikke orker tanken på flere timers søk og lesning for å sette seg inn i treningens betydning for vektkontroll kan reviewet til Hansen et al (2007) være en grei start Smiley

Hansen D et al (2007) The Effects of Exercise Training on Fat-Mass Loss in Obese Patients During Energy Intake Restriction. Sports Med. 37(1): 31-46.
http://pt.wkhealth.com/pt/re/spo/abstract.00007256-200737010-00003.htm;jsessionid=HLydVnJxQB560ztLJ6HKL0K8knPTKwJ1sQVVRDYhLQbNQ5NmLCy6!391776677!181195629!8091!-1
Trening er vitenskap, ikke religion.

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Diett like effektivt som kardio for vektnedgang
« #3 : 27. november 2007, 11:00 »
Stemmer, de målte ikke fettfri kroppsmasse og inntil jeg får se hvorvidt de brukte BIA for å måle fettnedgang kan ikke nøyaktigheten av tallet fastslås. Hovedkonklusjonen er imidlertid den samme som jeg sa i artikkelen, fra en utrent tilstand vil trening øke muskelmassen og det er lett å la seg lure av badevekta til å tro at man ikke har hatt framgang.

Når det gjelder godt trente mennesker med lavere fettprosent vil jeg si det begynner å bli enda mer kritisk å sette en grense på hvor mye kardio man kjører. Siden man ikke kan mobilisere like mye fett (som er muskelsparende) vil styrketrening bli mer kritisk for å bevare muskelmasse. Kaloriunderskuddet må heller ikke være for høyt - det er jo en grense på hvor mye fett man kan mobilisere og forbrenne i løpet av et døgn. Jeg er av den klare oppfatning at store mengder kardio (litt avhengig av intensitet) vil påvirke både restitusjon og muskelmasse negativt.
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget Iben K.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 132

Sv: Diett like effektivt som kardio for vektnedgang
« #4 : 27. november 2007, 11:06 »
Man må være forsiktig med mengden ja, to much is never a good ting Smiley
Trening er vitenskap, ikke religion.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Diett like effektivt som kardio for vektnedgang
« #5 : 27. november 2007, 11:23 »
Når det gjelder godt trente mennesker med lavere fettprosent vil jeg si det begynner å bli enda mer kritisk å sette en grense på hvor mye kardio man kjører. Siden man ikke kan mobilisere like mye fett (som er muskelsparende) vil styrketrening bli mer kritisk for å bevare muskelmasse. Kaloriunderskuddet må heller ikke være for høyt - det er jo en grense på hvor mye fett man kan mobilisere og forbrenne i løpet av et døgn. Jeg er av den klare oppfatning at store mengder kardio (litt avhengig av intensitet) vil påvirke både restitusjon og muskelmasse negativt.

Store mengder for hard kardio tror jeg nok ganske sikkert vil påvirke muskelmassen negativt. Spørsmålet er vel også hva en skal definiere som store mengder.
Selv har jeg på diett vært oppe i 2 timer moderat kardio daglig (puls på 120-125) uten å ha følt meg sliten av den grunn - lei, men ikke sliten.
Hadde en kjørt opp intensiteten, så vil jeg imidleretid tro at en times virkelig hard kardio daglig hadde vært mer skadelig - til tross for at en muligens ikke brukte mer energi totalt (på å øke intensiteten fra et moderat nivå i to timer til et hardt nivå i en time - om du forstår hvordan jeg tenker.........)

Alt hadde vært mye enklere om en kunne kjøre kardio med alle kroppens muskler samtidig - og ikke la det gå så ensidig ut over legger og lår........ Sad

Jeg tror at kardio, i tillegg til å ha klart helsemessige fordeler, kan ha noen fordeler ved at en blir i stand kjøre mer mat gjennom systemet - og fortsatt gå ned i fettprosent. Aner ikke om det har noen betydning, men jeg liker å tro at det er en fordel å spise så mye som mulig, og ved det holde forbrenningen oppe. Det er lissom grenser for hvor mye en bør presse makronæringsstoffene på diett.
Går en en time kardio daglig så utgjør det jo tross alt en del ekstra mat - med alle de næringsstoffer som finnes i den - så får i det minste kroppen et større utbud å velge i Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Diett like effektivt som kardio for vektnedgang
« #6 : 27. november 2007, 11:29 »
Jeg er av den klare oppfatning at store mengder kardio (litt avhengig av intensitet) vil påvirke både restitusjon og muskelmasse negativt.

Enig. Styrke- og kondisjonstrening fremkaller forskjellige signalmekanismer som mer eller mindre motvirker hverandre:

Strength and endurance training produce widely diversified adaptations, with little overlap between them. Strength training typically results in increases in muscle mass and muscle strength. In contrast, endurance training induces increases in maximal oxygen uptake and metabolic adaptations that lead to an increased exercise capacity. In many sports, a combination of strength and endurance training is required to improve performance, but in some situations when strength and endurance training are performed simultaneously, a potential interference in strength development takes place, making such a combination seemingly incompatible. The phenomenon of concurrent training, or simultaneously training for strength and endurance, was first described in the scientific literature in 1980 by Robert C. Hickson, and although work that followed provided evidence for and against it, the interference effect seems to hold true in specific situations. At the molecular level, there seems to be an explanation for the interference of strength development during concurrent training; it is now clear that different forms of exercise induce antagonistic intracellular signaling mechanisms that, in turn, could have a negative impact on the muscle's adaptive response to this particular form of training. That is, activation of AMPK by endurance exercise may inhibit signaling to the protein-synthesis machinery by inhibiting the activity of mTOR and its downstream targets. The purpose of this review is to briefly describe the problem of concurrent strength and endurance training and to examine new data highlighting potential molecular mechanisms that may help explain the inhibition of strength development when strength and endurance training are performed simultaneously.

Concurrent Strength and Endurance Training: From Molecules to Man. Medicine & Science in Sports & Exercise. 38(11):1965-1970, November 2006



Alt hadde vært mye enklere om en kunne kjøre kardio med alle kroppens muskler samtidig - og ikek la det gå så ensidig ut over legger og lår........ Sad

Det finnes vel det?   Grin


Utlogget mdb

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 868
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 868

Sv: Diett like effektivt som kardio for vektnedgang
« #7 : 27. november 2007, 11:35 »
Hvor mye kardio vil dere si at det er forsvarlig å gjøre på deff, uten at det går ut over restitusjon og muskelmasse? Jeg skjønner at dette er relativt individuelt, men noen retningslinjer feks?
Ingen vecka utan deca!

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Diett like effektivt som kardio for vektnedgang
« #8 : 27. november 2007, 12:12 »

Det finnes vel det?   Grin

Det der er en del av basiskardioen - her snakker vi om tilleggskardio!!!!


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Diett like effektivt som kardio for vektnedgang
« #9 : 27. november 2007, 12:27 »
Hvor mye kardio vil dere si at det er forsvarlig å gjøre på deff, uten at det går ut over restitusjon og muskelmasse? Jeg skjønner at dette er relativt individuelt, men noen retningslinjer feks?

Jeg tror som nevnt over at det beror veldig på intensiteten. Effekten av kardioen er også avhengig av vekta på personen - det krever mer energi å flytte på en kropp på 100 enn en på 70.
Holder en det på et moderat nivå så er det ikke noe problem å kjøre kardio daglig uten at det er problematisk mht å beholde muskelmassen på deff.

Dette finnes ikke vitenskaplig, men jeg har selv prøvd ut litt ulike kardioregimer på meg selv, og for min del har jeg falt ned på fem økter à en time i uka med (moderat intensitet) i hvertfall er helt safe. Har som sagt prøvd mer også, men da var jeg nok i grenseland mht hva kroppen taklet - særlig når fettprosenten begynner å bli veldig lav.

Den viktigste jobben må uansett gjøres med maten, og personlig synes jeg det er mer levlig reint mentalt å gå på diett når jeg slipper unna med å kutte ca 500 kcal fra det kaloriinntaket jeg ligger på for å holde vekta stabil (kutter i karb og fett, men holder proteinnivået oppe).
Sammen med kardioen gir en slik omlegging ca en kilo vektnedgang pr uke - og det er jo plenty.


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Diett like effektivt som kardio for vektnedgang
« #10 : 27. november 2007, 12:47 »
Alt hadde vært mye enklere om en kunne kjøre kardio med alle kroppens muskler samtidig - og ikke la det gå så ensidig ut over legger og lår........ Sad

Nevner i fleng:
Alle former for bryterelaterte kampsporter.
Slå og sparke på sekk eller mits
Gå på ski
Svømme
Romaskin
Og sikkert mange fler også. Alle de aktivitetene kan jo gjøres i moderat tempo i en times tid, og innvolverer mer enn bare beina. I tillegg så er de morsommere enn å gå tur, pluss att du risikerer å bli hekta på noe nytt Wink
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sv: Diett like effektivt som kardio for vektnedgang
« #11 : 27. november 2007, 12:52 »
Alt hadde vært mye enklere om en kunne kjøre kardio med alle kroppens muskler samtidig - og ikke la det gå så ensidig ut over legger og lår........ Sad

Hva med svømming  Smiley

Edit: Så først Apelars! sitt innlegg nå.
Passion trumps fucking everything!

Utlogget Kris

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 408
  • Honnør: 1067
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 408

Sv: Diett like effektivt som kardio for vektnedgang
« #12 : 27. november 2007, 12:54 »
Hoppetau Grin

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Diett like effektivt som kardio for vektnedgang
« #13 : 27. november 2007, 12:56 »
Og det går ikke ut over legger og lår???
Står du på henda å hopper eller  Erter
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Diett like effektivt som kardio for vektnedgang
« #14 : 27. november 2007, 13:00 »
Og det går ikke ut over legger og lår???
Står du på henda og hopper eller  Erter

Vil nå påstå at det er mye større belastning for henda å hoppe på de enn hva beina får av belastning ved å hoppe tau...Erter
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!