Skrevet av Emne: gammeldags gård vs studio?  (Lest 76238 ganger)

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #180 : 18. april 2011, 03:24 »
Eksempelet med CYC har blitt bevisst i tråden til å være bullshit. Kanskje du burte lese igjennom hele tråden? Du som snakker så mye om epirisk forskning, burte i det minste gjort en liten background check på hva du kommer om?


Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #181 : 18. april 2011, 03:45 »
Eksempelet med CYC har blitt bevisst i tråden til å være bullshit. Kanskje du burte lese igjennom hele tråden? Du som snakker så mye om epirisk forskning, burte i det minste gjort en liten background check på hva du kommer om?



Hva er bullshit med CYC?  Må jeg gi deg historie leksjon og nå da, vel vel, here goes:  CYC er primært en styrkeløfter, i 2008 deltok han på NSM og gjorde det helt OK, på tross av at han ikke primært fokuserte på strongman.  Han var med andre ord en gymrotte som hadde trent opp grunnstyrken hovedsaklig med bøy - benk -  mark, og som resultat av denne core styrken gjorde han det helt greit på NSM.  Noen spørsmål?

Tanken på at jeg skal lese gjennom hele denne tråden er jo faen galskap i seg selv, mye fordi det er du som er ansvarlig for mye av svadaen det serveres her og det er vel grunn nok til og ikke lese gjennom alle 13 sider.

Fant derimot ett ganske interresant sitat fra godeste Skallagrimson:

rofl

Her lukter det troll.

Mark Westaby er verdens sterkeste bonde. Alle andre historier og fabler er og foblir tøys inntil det dukker opp et fnugg av dokumentasjon...

Det er jo logisk at suboptimal trening, suboptimal kost, suboptimalt fokus gir...... (trommevirvel) suboptimale resultater. Så bønder i gamle dager som spiste magert og kanskje fattigslig, jobbet for å overleve ikke for å få treningseffekt... og som ikke hadde som primært mål å bli sterke... Det er klart disse ikke er sterkere enn de styrkeatleter som fins idag. Cheesus

Les gjennom dette, tenk ett par minutter(Logisk tenkning), så tror jeg faktisk du vil se ett lys eller to om du har litt flaks.

Nøkkelordet jeg vil du skal fokusere mest på er "Suboptimalt".

Takk.

There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget ivar.v

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 562
  • Honnør: 188
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 562

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #182 : 18. april 2011, 07:29 »
Hva er bullshit med CYC?  Må jeg gi deg historie leksjon og nå da, vel vel, here goes:  CYC er primært en styrkeløfter, i 2008 deltok han på NSM og gjorde det helt OK, på tross av at han ikke primært fokuserte på strongman.  Han var med andre ord en gymrotte som hadde trent opp grunnstyrken hovedsaklig med bøy - benk -  mark, og som resultat av denne core styrken gjorde han det helt greit på NSM.  Noen spørsmål?


Ikke spørsmål, kun svar:


Carl Yngvar Christensen kom på delt 5. plass på NSM 2008, ikke 2009. Og han deltok i sin første strongmankonkurranse våren 2007, hvor mye strongman han hadde trent før dette - vet jeg ikke, men han trente en del strongman mellom 2007 og 2008. Dette året la han på seg 40 kg også.
Så akkurat der tar du feil..  Ville bare ha fakta rett.

Men enig i resten du har sagt i tråden Smiley

Han deltok på Showlift 07, Power Nutrition Challenge i Larvik 07, mener han og deltok en konk og to i løpet av høsten/vinteren 07/08. Han la også ut videoer fra mange strongman-økter..



Men over til temaet, selv om dette har blitt alt for dumt for mange sider siden.
Angående etpar bønder som har vært sterke uten gymtrening - så er det mulig. Dette går mest på genetiske betingelser. De hadde sikkert vært bortimot like sterke om de var mekanikere. MEN de hadde vært mye sterkere hvis de hadde drevet styrketrening mot maksimal styrke!

Ja, man blir sterkere av å jobbe på gård enn å sitte foran dataen. Men hvis to stk har HELT like genetiske betingelser og kosthold - så blir man sterkere av å trene mot å bli sterkest mulig.

Enig?

Utlogget Nils`n

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 462
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 462

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #183 : 18. april 2011, 07:59 »
Ikke spørsmål, kun svar.


Han deltok på Showlift 07, Power Nutrition Challenge i Larvik 07, mener han og deltok en konk og to i løpet av høsten/vinteren 07/08. Han la også ut videoer fra mange strongman-økter..



Men over til temaet, selv om dette har blitt alt for dumt for mange sider siden.
Angående etpar bønder som har vært sterke uten gymtrening - så er det mulig. Dette går mest på genetiske betingelser. De hadde sikkert vært bortimot like sterke om de var mekanikere. MEN de hadde vært mye sterkere hvis de hadde drevet styrketrening mot maksimal styrke!

Ja, man blir sterkere av å jobbe på gård enn å sitte foran dataen. Men hvis to stk har HELT like genetiske betingelser og kosthold - så blir man sterkere av å trene mot å bli sterkest mulig.

Enig?

Gård vs Gym: Gym 1. Gård 0
Trent høsten 2009-våren 2010. startet opp igjen våren 2011. 22år 120kg 175cm høy
Beste løft: KB 200, BP 140(18/5-2010), ML 220(20/5-2010), MP 2x100(16/4-2011)
LOGG: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=96042.msg1443388;topicseen#new

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #184 : 18. april 2011, 08:11 »
Du har alt riktig der, utenom du må bytte ut strongmen med bønder. Trodde jeg hadde fått det rimelig klart frem og at samtlige her var enige at den beste måten å teste styrke på var igjennom strongman øvelser. Så langt har du bare kommet med bullshit så langt Ryū, jeg regner med at du kommer tilbake med et comeback snart.

Javel, men har du noen empiri som sier at bønder er gode i Strongman fordi de er bønder?
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #185 : 18. april 2011, 08:24 »
Ja, man blir sterkere av å jobbe på gård enn å sitte foran dataen. Men hvis to stk har HELT like genetiske betingelser og kosthold - så blir man sterkere av å trene mot å bli sterkest mulig.

Enig?

Den må du lengre ut på landet med. Slike logiske slutninger passer ikke inn i denne tråden.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #186 : 18. april 2011, 08:31 »
I knew irony was waisted on children... but sarcasm also??

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #187 : 18. april 2011, 11:34 »
Hva er bullshit med CYC?  Må jeg gi deg historie leksjon og nå da, vel vel, here goes:  CYC er primært en styrkeløfter, i 2008 deltok han på NSM og gjorde det helt OK, på tross av at han ikke primært fokuserte på strongman.  Han var med andre ord en gymrotte som hadde trent opp grunnstyrken hovedsaklig med bøy - benk -  mark, og som resultat av denne core styrken gjorde han det helt greit på NSM.  Noen spørsmål?

Takker igjen ivar.v for et utfylende svar som de fleste faktisk ikke vet om. Står du fortsatt for at historie leksjonen din er sann loppa hoppa? Trodde folk hadde sluttet å si at jorden var flat Wink Hva CYC er i dag har ikke noe med hva han var i 2007-2008. Han var langt ifra en gymrotte da og jeg skal love deg at han fokuserte for å gjøre det bra på NSM, istedenfor å melde seg på for å teste ut øvelsene. Du har akkurat eid deg selv fra topp til tå

Utlogget ~Arion~

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #188 : 18. april 2011, 17:01 »
"Å måke silo 14 timer om dagen, 10 dager på rad hjelper ikke stort for maksløfting, men det legger et fint grunnlag for videre trening om man ønsker det."

hva skjer da om du må måke silo morgen og kveld, jobber med øks og sag, løfter, lemper og bærer tømmer i mellom til du skal i fjøset på kvelden? og etter 1 måned så skal jobbes i et stein brudd der du skal slegge løs stein som du må løfte og bære med deg dit du skal ha det i en måned + fjøs morgen og kveld hele dagene. og en måned etter skal du på lofot fiske der du må ro i en båt som er stygg tung fra før + at du skal ha med deg mat som skal vare og avstanden er mange mange mil dit du skal? og været kan være dårlig så du må ta enda hardere tak for å komme noen vei. særiøst, TENK NÅ LITT. de sterkeste løftet og BAR med seg en færing med utstyret dær vekten er rundt en 280 kg for å få gratis skyss med evnt stor båt som feks hurtigruten osv.. vekten på en færing var rundt 250 kg når den var brukt og søkk full av vann + utstyret og maten de skulle ha med seg.


prøv og leve det livet dær et helt LIV, så hadde mann sett det selv. kroppen utvikler seg etter omstendigheter og tillværelsen du lever i, så det er ikke spørsmål.


"Hvilken bakgrunn har dere to (~Arion~ og Alkoholikeren) for å mene det dere mener??!
Er en av dere bønder og/eller konkurert i strongman?"


ok.. den eneste mannen jeg har sett i hele mitt liv som løfter en full olje tønne på 200 kg opp til brystet som du løfter en atlas sten opp på stativet er 54 år gammel!! hva i all verden tror du mannen hadde gjort som 30 - 35 åring da?! gå og prøv å løft et selv nå som du sikkert er i din beste alder, så får du kjenne selv at det er almektige tunge tak det der. og for å få det opp til brystet skal du ha et grep, underarms og rygg styrke av dimensjoner. han har konkurert mot torkel ravndal da han hadde sin turne, han fikk 10 tusen på den tiden for å trekke 250 kg i markløft, og det var sånn ca det tungste han klarte i mark. som jeg sier så er det ikke det jeg prøver å si, jeg prøver å fortelle at når det er allsidige løft som stein, tømmer, gravmaskin skuffe eller hva du enn måtte ønske så vill en som har jobbet naturlig være sterkere.


har morsomt nokk ikke fått noe svar på dette enda. blir dette 3 gangen at ingen har noe å si på det? noen som klarer et slikt løft i en alder av over 50? er det noen som klarer det i det hele tatt?

Utlogget Håndbakken

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #189 : 18. april 2011, 18:49 »
Tipp tipp besteforeldra mine var bønder,ho var så sterk at ho strikka kvalgarn med spitt og han var seig so gammal vingummi,blei 140år måtte ta han bak løo og skyta han med 23skudd  før di neste generasjonene fikk overta gården..Har godt dokumenterte kilder på at di 2 jaktet elg uten våpen,jaktet rype med bare grus i sekken, kastet på fuglen fra opp til 150meters avstand...
Han fortalte ein historie eg husker veldig godt,han hadde jogga opp 1100høydemeter og følte seg så sliten og tung på bringa..han fatta ikkje korfor..Plutselig oppdaga han at han hadde glemt og tatt av seg sikkerhetselen og heile jevle folkevogna hang på..han var godt over 100år når dette hendte,  så våger ikkje tenke på kreftene når han var i 80årene:)

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #190 : 18. april 2011, 19:13 »
Det er ingenting, bestefar til tipp-tippoldefar min, også kalt Sterke-Loke, svømte fra Lindesnes(det het ikke Lindesnes den gangen) til det som nå heter Island. Med seg hadde han på slep tjue vikingskip med tredve menn og 30 kjerringer i hvert skip, samt mat og utstyr. Svømmeturen tok en halv time, og når han kom fram slang han halvparten av skipene på land og løp på vannoverflata til det som nå heter Grønland. Det var sånn vikingene befolket Island og Grønland. På veien hjem bestemte han seg for å ta en omvei, fordi det var så lett å svømme til Grønland, så da tok han med seg atten svære eiketrær med seg på veien ned til Argentina. Der var det en landsby på godt over hundre stykker som skulle til Spania, så han tok dem på ryggen og hoppet over til Afrika. Derfra løp han til Spania med trærne og landsbybeboerne på skuldra, det tok et kvarter. Der dro han Europa og Afrika fra hverandre, og det var så lett at han bygde Alpene og tok med seg det som nå er Nord-Norge fra tuppen av Frankrike. Han hadde 500 meter i omkrets rundt bicepsen, 1000 meter rundt tricepsen, og trente markløft med Sverige annenhver dag. Han tjente seg rik på å klemme kull til diamanter med tommel og pekefinger, hadde han klemt med hele hånda ville verden forsvunnet i ett sort hull.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #191 : 18. april 2011, 19:27 »
Greit nok poeng fra  Håndbakken, men det ble bare skikkelig taperslig og tragisk av Ryū. Er du 6 år gammel eller mangler du alt som går på sosial intelligens?

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #192 : 18. april 2011, 20:11 »
Takker igjen ivar.v for et utfylende svar som de fleste faktisk ikke vet om. Står du fortsatt for at historie leksjonen din er sann loppa hoppa? Trodde folk hadde sluttet å si at jorden var flat Wink Hva CYC er i dag har ikke noe med hva han var i 2007-2008. Han var langt ifra en gymrotte da og jeg skal love deg at han fokuserte for å gjøre det bra på NSM, istedenfor å melde seg på for å teste ut øvelsene. Du har akkurat eid deg selv fra topp til tå

Ja, ett helt år med strongman trening, tydelig at han har dedikert hele livet sitt til strongman da.  Før det sto han også på brett, det neste argumentet ditt blir vel at Snowboard gjør deg sterk også da, siden han har kjørt brett mange år og gjør det bra på NSM.  At du i det heletatt henger deg opp så jævlig i CYC sier vel litt om hvor på jordet du er da CYC kun var en digresjon og ikke det egentlige temaet, han var ikke bonde sist gang jeg sjekka.

Gjør deg selv en tjeneste og les litt av innleggene som har blitt skrevet, legg merke til den første setningen som lyder "Men over til temaet", for er nemmelig over til temaet vi skal.


Men over til temaet, selv om dette har blitt alt for dumt for mange sider siden.
Angående etpar bønder som har vært sterke uten gymtrening - så er det mulig. Dette går mest på genetiske betingelser. De hadde sikkert vært bortimot like sterke om de var mekanikere. MEN de hadde vært mye sterkere hvis de hadde drevet styrketrening mot maksimal styrke!

Ja, man blir sterkere av å jobbe på gård enn å sitte foran dataen. Men hvis to stk har HELT like genetiske betingelser og kosthold - så blir man sterkere av å trene mot å bli sterkest mulig.

Enig?

Jeg syns egentlig dette sitatet fra Ivar V faktisk gir litt mening i en ellers veldig meningsløs og absurd tråd.  Er vel ikke så mye vits og argumentere mer etter at Ivar V sa dette sitatet. 
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #193 : 18. april 2011, 20:15 »
Greit nok poeng fra  Håndbakken, men det ble bare skikkelig taperslig og tragisk av Ryū. Er du 6 år gammel eller mangler du alt som går på sosial intelligens?

Begge deler. It can be done.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget ~Arion~

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #194 : 18. april 2011, 20:56 »
at dere faktisk brukte tid på å drite dere ut istede for å prøve å svare på spørsmålet mitt... tydelig at dere ikke vet hva dere skal si og lar det gå over i frustrasjon å reagerer heller med et tåpelig tennåring utbrudd som det der. da var det vell avgjort da.

GG 1

gymrottene -1

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!