Skrevet av Emne: 25åts symposium  (Lest 113043 ganger)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs trim for hjertesyke og eldre...
« #210 : 26. november 2004, 18:56 »
Dette har vært litt av en uke...
Nå er jeg ikke tilhenger av å brette ut så mange detaljer om meg sjøl her, men siden jeg nå har vært borte fra forumet og kanskje ikke blir så veldig aktiv de neste ukene, bør jeg kanskje komme med en forklaring. Som nevnt i forrige innlegg opplevde jeg i forrige uke meget plagsomme brystsmerter. Jeg var imildertid usikker på om dette kunne være en virusinfeksjon på lungene. Fortsatte å trene styrke, siden dette ikke ga så voldsomme plager-det var kardio - selv gange i moderat tempo - som ga intense, klemmende smerter. Siden familien min er hardt plaget av hjertesykdom -familiær hyperkolesteroli- bestemte jeg meg til slutt for å oppsøke min fastlege.

På mandag kom jeg så til legen, og hun fant ingen ting spesielt, men ble bekymret da jeg beskrev forløpet. Hun spurte meg hva jeg hadde gjort etter at jeg først fikk brystsmertene, og jeg svarte som sant var at jeg hadde jobbet og trent som vanlig. Nå begynte hun å se farlig bekymret ut, så jeg fant ingen grunn til å sette henne inn i Doggcrapp trening. Hun sendte meg så rett til akuttmottaket på sykehuset.

Ved sykehuset opplevde jeg mildt sagt de merkeligste ting, men ble grundig undersøkt, og konklusjonen var at jeg hadde hatt et hjerteinfarkt, og at jeg har noe som kalles Wolff-Parkinson-White-syndrom (WPW), som kan gi meget uregelmessige hjerteslag. Jeg ble hjertekatetisert på onsdag kveld, hvor man gikk inn til høyre kransarterie med et rør etter å ha snittet opp lysken, blokket ut en helt tett åre, og satte inn en stent- et slags rør- som skal holde denne arterien åpen. Legene mente forøvrig at selve hjertemuskelen ikke var sterkt skadet, og at alle andre årer rundt hjertet så helt fine ut.

Etter kontroller ble jeg utskrevet i går, med en rikelig meny av tabletter. I dag har jeg fulgt anbefalingene fra legene og fysioterapeuten på hjerteavdelingen, og gått to turer på 20 minutter, hvorav den ene økta gikk på tredemølle på gymmet. Jeg skal ha kardio to ganger per dag de nærmeste ukene, med økende belastning og intensitet. Litt svimmel og kvalm ved trening foreløpig. Om 3-4 uker kan jeg forsøke meg på styrketrening igjen. Det er mange myter rundt dette med styrke og hjerteproblemer, men dette skal jeg nå sette meg nøye inn i. Fysioterapeuten mente helt klart at dynamisk styrketrening er helt fint når skaden er helet og kondisjonen er bedret. Jeg er selvsagt klar over at disse problemene blir en begrensning i treninga mi, men jeg tror man med kunnskap og sunn fornuft likevel kan trene seg opp til et nivå som gir veldig god livskvalitet og treningsglede. Dagens turer var oppløftende, selv om jeg vet at jeg står foran en ny langsiktig opptreningsfase.

Det er utrolig mange tanker man gjør seg etter en slik diagnose. Jeg var jo klar over at jeg pga arv var i faresonen, og dette er hovedgrunnen til at jeg ikke har røkt, ikke har drukket så mye alkohol, ikke har brukt AAS, har forsøkt å holde et sunt kosthold osv osv. Oddsene var rett og slett ikke på min side. Min tabbe var å slutte med statin-medisinene for ett år siden, og at jeg bulket litt mer enn jeg antakelig burde. Men på den annen side-det var bare et tidsspørsmål før dette ville skjedd uansett. Jeg var derfor heldig som fikk kvittet meg med innsnevringen i arterien raskt, og at jeg unngikk et stort hjerteinfarkt. Hvordan WPW -syndromet spiller inn får tiden vise, men jeg får også medisiner som skal stabilisere hjerterytmen. Jeg føler meg bra, og er fast bestemt på å trene meg skikkelig opp på en sunn måte.

Hvis det er noen moral i historien så er det å holde øye med blodtrykk og kolesterolnivåer jevnlig, og legge stor vekt på kardiovaskulær trening. For de med hyperkolesteroli, er det nok som overlegen ved hjerteavdelingen fortalte meg -Det nytter ikke å leve på salatblader og jogge tre timer hver dag når du har dette, du trenger megadoser av medisiner.

På den positive siden kan jeg nå notere meg at jeg får satt meg inn i et nytt tema- resistance training for the elderly, og man får ta det hele som en utfordring. Jeg har ihvertfall ikke noen planer om å la meg pasientifisere.

Take care

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: 25 ÅTs trim for hjertesyke og eldre...
« #211 : 26. november 2004, 19:14 »
Trist å høre, men er imponert over hvordan du takler dette, ved å se på det som en ny utfordring som må "overvinnes".  2thumbsup
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: 25 ÅTs trim for hjertesyke og eldre...
« #212 : 26. november 2004, 19:53 »
Dette var dramatisk. Veldig godt å høre at det har gått såpass bra som det tross alt har gått og at du er på beina igjen. Andre kan jo også ta lærdom av å lese dette. Tror nok jeg legger inn litt kardio i opplegget etter å ha lest dette.

God bedring og lykke til videre.

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: 25 ÅTs trim for hjertesyke og eldre...
« #213 : 26. november 2004, 21:01 »
Veldig leit å høre. Ikkje lett å finne ord egentlig. Ønsker deg hell og lykke til.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget noen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 580
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 580

  • PCP saved my life
SV: 25 ÅTs trim for hjertesyke og eldre...
« #214 : 26. november 2004, 21:09 »
vil ønske deg en god (og rask) bedring og gjenopptreningsperiode.
håper du blir 100% frisk igjen.

hadde du fått utposning på en stor blodåre i hjerteregionen (som en følge av at den tettet seg) kunne det gått atskillig værre hvis du ikke hadde funnet den.
bestefar døde indirekte av det i går.(Blodpropp i hjernen som følge av utposningen)
noen is a fictional online character, created by a genius with above average sized genitalia, involved in a complex super dorky online role playing game that exists only in his head. noen is also the man. Do not look directly at noen or make eye contact as noen may attempt to hump your face.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: 25 ÅTs trim for hjertesyke og eldre...
« #215 : 26. november 2004, 21:10 »
Bare ønske deg riktig god bedring !!! Tenk om du ikke hadde vært i god form. Da hadde nok dette vært enda vanskeligere. Måtte du komme raskt tilbake igjen !!
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: 25 ÅTs trim for hjertesyke og eldre...
« #216 : 26. november 2004, 21:23 »
.. henger meg på samme tanken; Tenk om ikke kroppen din hadde vært igjennom noen harde tørner fra før...
Er det noen som har kunnskapen til å komme tilbake på stell igjen, så er det du!!

Stå på, mann! Wink

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
SV: 25 ÅTs trim for hjertesyke og eldre...
« #217 : 26. november 2004, 21:27 »
Dette må da være litt av en dose å fordøye for deg på en gang. Kanskje du midt oppi  "elendigheta", kan se at du var heldig som oppdaget dette på et såpass tidlig stadie, slik at du fikk raskt behandling.

Du får ta tiden til hjelp, og plei godt om deg selv  Smiley

Ønsker deg riktig bedring

Mvh Hege

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: 25 ÅTs trim for hjertesyke og eldre...
« #218 : 26. november 2004, 21:41 »
Du får ha god bedring. Jeg kjenner etterhver mange som har fått infarkt. Heldigvis går det jo stort sett veldig bra så lenge en kommer seg til legen  slik du gjorde. Medisinene og oppfølgingen er også så bra i dag at situasjonen er litt bedre for den enkelte enn den kanskje var for noen få tiår siden.

mvh
Øyvind


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

2strong

  • Gjest
SV: 25 ÅTs trim for hjertesyke og eldre...
« #219 : 26. november 2004, 21:43 »
Trist å høre om problemene dine.  Sad
God bedring og lykke til videre med treningen !  Doktor

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
SV: 25 ÅTs trim for hjertesyke og eldre...
« #220 : 26. november 2004, 23:28 »
Er radiofrekvensablasjon et alternativ(kurativ behandling) ?  Lykke til og god bedring.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: 25 ÅTs trim for hjertesyke og eldre...
« #221 : 27. november 2004, 00:04 »
Jeg ble faktisk oppriktig bekymret når du ikke hadde vært inne på forumet på mange dager. Jeg skjønte instinktivt at det var noe galt. Dette høres neste ut som en dårlig spøk, men jeg sendte linken til hjemmesiden min til deg rett før du ble "borte" fra forumet, og jeg hadde faktisk noen tåpelige tanker om at du kanskje hadde fått hjerteinfarkt etter å ha lest siden min.

Jeg vil ønske deg alt godt fremover. Jeg er sikker på at du kommer til å overvinne denne utfordringen. Vi snakket jo litt om yoga, og du vil jo ha en gyllen muliget nå fremover!


Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: 25 ÅTs trim for hjertesyke og eldre...
« #222 : 28. november 2004, 14:17 »
Trist å høre, men bra at alt er vel med deg nå.
Håper du titter innom forumet og bidrar litt innemellom!

Lykke til videre med trening og alt, og god bedring!

Mvh.
Lasse
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: 25 ÅTs trim for hjertesyke og eldre...
« #223 : 28. november 2004, 14:46 »
Hei 25åt!

Leit å høre om hjerteproblemene dine, ante ikke at du hadde familiært høyt kolesterol. Du gjør nok lurt i å roe ned treningen noen uker nå som du beskriver, men etter ca. 6-8 uker skal et forholdsvis lite infarkt som du beskriver at du har hatt være leget. Det er flere momenter i det du skriver som gjør at jeg ser lyst på situasjonen din i øyeblikket, og på dine framtidige treningsutsikter. Det trenger ikke være snakk om noe "trim for eldre" i det hele tatt! Send meg gjerne en PM hvis det er noe du lurer på eller vil ha forklart, lytt til legene dine, og ha god bedring!! Dette ordner seg!!!

Mvh H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs trim for eldre
« #224 : 29. november 2004, 10:08 »
Tusen takk til alle for god-bedring ønsker og tips!


hadde du fått utposning på en stor blodåre i hjerteregionen (som en følge av at den tettet seg) kunne det gått atskillig værre hvis du ikke hadde funnet den.
bestefar døde indirekte av det i går.(Blodpropp i hjernen som følge av utposningen)

Forferdelig trist å høre om din bestefar, kondolerer.

I forhold til andre er jeg heldig, og i uforskammet god form.
I dag er jeg tilbake på jobb, og jeg synes formen er fantastisk mye bedre enn for 4 dager siden. Har hatt "kardio" i form av gåturer to-tre ganger hver dag siden jeg ble skrevet ut fra sykehuset, og det går lettere for hver gang. I dag skal jeg opp i 50 minutter totalt, og så lenge jeg starter og avslutter i rolig tempo kan jeg presse meg brukbart. Blir jo rene førjulsdeffen det her.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!