Skrevet av Emne: For høye nivåer av kreatinin  (Lest 43710 ganger)

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: For høye nivåer av kreatinin
« #15 : 19. juni 2005, 15:05 »
Hvor mye kreatin tar om dagen nå?

Er det ikke slik at hvis man tar for mye kreatin brytes den ned til kreatinin uten å bli tatt opp av cellene i kroppen?
Og det som brytes ned av væske går innom nyren som gjør det om til UREA? (Urin)

Hvis jeg ikke er helt på villspor så kan du jo prøve å ta mindre dose kreatin.

Da gikk vel bulken i dass Tongue men, på den lyse siden: jeg får en god unnskyldning til å deffe litt, hvertfall sånn halveis. Kjøre kondis og trening, så får jeg heller fortsette med ren massebygging etter sommern.

Det går jo helt fint å bulke uten kreatin! Er bare å spise mat, mat og mer mat Wink

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: For høye nivåer av kreatinin
« #16 : 20. juni 2005, 00:29 »
hei!

Jeg var hos legen her om dagen og tok en blodprøve. for å sjekke om jeg mangler jern eller noe sånt noe.

Som svar på prøven så skrev legen at nyrefunskjonen min var forandret og at jeg hadde for høye nivåer av kreatinin i blodet etc. Embarrassed

Jeg har takk Nor-Cee kreatin , ca 4 gram før og etter trening i en 2 ukers tid.

Skal jeg slutte med kreatin? Er litt lost nå :S Huh

Har lest igjennom tråden her, men lurer fremdeles på hvor høyt kreatininnivå legen din målte på deg (gjerne med referanseområde), samt din høyde, vekt og ca. fettprosent (for å estimere betydningen av muskelmassen din).

Dette er nøyaktig hva som stod i brevet:

"Hei

Jeg har nå fått svar på de prøvene som du tok hos oss.
Det viser seg at nyrefunskjonen din er forandret og at du har alt for høye verdier av de vi kaller kreatinin. Dette kan være en bivirkning av det tilskuddet med kreatin som du bruker. m
Anbefaler at du slutter med inntak av kreatin og kommer til kontroll om 2mnd. for å ta nye prøver.
For stort inntak av kreatin kan medføre skade i nyrene dine
"

Her har legen din misforstått et par poenger:

1) Man kan ikke alltid automatisk slutte at nyrefunksjonen er redusert bare på grunnlag av en tilfeldig kreatininmåling. Følgende vil kunne gi lett forhøyede kreatininnivåer i serum uten at nyrefunksjonen dermed er redusert:

*Mannlig kjønn
*Stor muskelmasse
*Knallharde treningsøkter
*Dehydrering
*Inntak av kreatin

Passer flere av disse punktene på deg, ville jeg ikke bekymret med over et lett forøket kreatininnivå (f. eks. litt over 100). (Har selv et lett forøket kreatininnivå.)

Hvis kreatininnivået ditt er mer enn kun lett forøket eller flere av de ovenfor nevnte punktene ikke passer for deg, kan det være aktuelt med videre undersøkelser av nyrene/nyrefunksjon: Urinstiksmåling av protein, blod, glukose, pH i urin, måling av urinstoff/urea i serum, beregning av kreatininclearance, evt. ultralyd av nyrer.

Høyt kreatininnivå er for øvrig ikke skadelig i seg selv. Det man er mest redd for ved sviktende nyrefunskjon, er først og fremst forhøyet kalium, lav pH i blod (metabolsk acidose), kalsium- og fosfat-forstyrrelser og fall i blodprosent.

2) Legen din skriver at for stort inntak av kreatin kan skade nyrene. Dette har han ikke vitenskapelig belegg for å skrive. (Når ble et høyt inntak av kjøtt og spesielt fisk - eller tyttebær - skadelig for nyrene?)


Ellers var rådet om ny måling av kreatininverdien din 2 måneder ut i en kreatinfri periode et bra råd det, men kanskje en smule unødvendig hvis du er en godt trent mann med stor muskelmasse og påfølgende lett forhøyede kreatininverdier uten andre symptomer på nyresykdom.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget NK

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 847
  • Honnør: 164
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 847

  • Norkost
SV: For høye nivåer av kreatinin
« #17 : 20. juni 2005, 21:56 »
Sitat
Once in the muscle, some of the creatine is spontaneously converted to creatinine

Dette gjelder ikke alle kreatin typer og forhøyede kreatinin verdier kan stamme fra så mye mer enn bruk av kreatin (snakker her om vanlig monohydrate og ikke kre-alkalyn ,CEE osv)

Ting som dehydrering,hard trening,muskelmasse,annen generell tilstand i kroppen osv har gjerne noe å si.

Har du testet CK verdiene ?

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

SV: For høye nivåer av kreatinin
« #18 : 20. juni 2005, 22:06 »


Har lest igjennom tråden her, men lurer fremdeles på hvor høyt kreatininnivå legen din målte på deg (gjerne med referanseområde), samt din høyde, vekt og ca. fettprosent (for å estimere betydningen av muskelmassen din).



Her har legen din misforstått et par poenger:

1) Man kan ikke alltid automatisk slutte at nyrefunksjonen er redusert bare på grunnlag av en tilfeldig kreatininmåling. Følgende vil kunne gi lett forhøyede kreatininnivåer i serum uten at nyrefunksjonen dermed er redusert:

*Mannlig kjønn
*Stor muskelmasse
*Knallharde treningsøkter
*Dehydrering
*Inntak av kreatin

Passer flere av disse punktene på deg, ville jeg ikke bekymret med over et lett forøket kreatininnivå (f. eks. litt over 100). (Har selv et lett forøket kreatininnivå.)

Hvis kreatininnivået ditt er mer enn kun lett forøket eller flere av de ovenfor nevnte punktene ikke passer for deg, kan det være aktuelt med videre undersøkelser av nyrene/nyrefunksjon: Urinstiksmåling av protein, blod, glukose, pH i urin, måling av urinstoff/urea i serum, beregning av kreatininclearance, evt. ultralyd av nyrer.

Høyt kreatininnivå er for øvrig ikke skadelig i seg selv. Det man er mest redd for ved sviktende nyrefunskjon, er først og fremst forhøyet kalium, lav pH i blod (metabolsk acidose), kalsium- og fosfat-forstyrrelser og fall i blodprosent.

2) Legen din skriver at for stort inntak av kreatin kan skade nyrene. Dette har han ikke vitenskapelig belegg for å skrive. (Når ble et høyt inntak av kjøtt og spesielt fisk - eller tyttebær - skadelig for nyrene?)


Ellers var rådet om ny måling av kreatininverdien din 2 måneder ut i en kreatinfri periode et bra råd det, men kanskje en smule unødvendig hvis du er en godt trent mann med stor muskelmasse og påfølgende lett forhøyede kreatininverdier uten andre symptomer på nyresykdom.

H

Blir for dumt hvis et slikt innlegg skal gå ubemerket uten honnør.

Sterkt fortjent honnør gis.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
SV: For høye nivåer av kreatinin
« #19 : 20. juni 2005, 23:29 »
Honør er utdelt , takk for svar!

Muttern ringer legen i morgen og spør. Jeg sa hun måtte bruke noen av HITmans argumenter og høre hva legen har å si til det.

 Smiley

Kan komme tilbake med svar når jeg har dem  Smile
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget Teknikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 203

SV: For høye nivåer av kreatinin
« #20 : 20. juni 2005, 23:54 »
Interessant at denne tråden dukket opp nå da jeg stilte lignende spørsmål på en annen tråd bare for noen dager siden.

Jeg tok blodprøve hos min fastlege for et par uker siden. Alle verdier var fine. Fikk en fullstendig utskrift. Da jeg oppdaget at kreatinin var et av måleveridene ble jeg selvfølgelig interessert. Verdien lå innenfor intervallet, men helt opp mot den øvre grensen. Brukte litt kreatintilskudd selv for ca 4-5 uker siden. 

Får kanskje følge litt med på denne fremover.

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
SV: For høye nivåer av kreatinin
« #21 : 21. juni 2005, 16:37 »
Etter å ha vært i kontakt med legen har jeg funnet ut følgende:

Jeg har en kreatininverdi på 443, hvor normalen er 105, så det er altså en aalt for stor verdi jeg har. Jeg kutter ut kreatin med en gang, no questions asked Tongue

Og legene mener at selv om alle tester ikke har klart å vise en direkte forbindelse mellom kreatintilskudd og nyreproblemer så har det vist deg at det er en indirekte effekt. Altså at tar man kreatintilskudd så kan en indriekte effekt være nyreskade (om nivåene av kreatinin blir for høye).

I mitt tilfelle har det vist ført til at nyrene mine sliter med å skille ut urinsyre, som igjen kan føre til en slags gikt av noe slag  Huh. Men legen mente at om jeg kutter ut kreatin helt så vil niveåene mine og nyrefunksjonen stabilisere seg etter hvert.

Grunnen til at jeg ikke hadde merket mer til det var antagelig at jeg drikker så mye vann, stortsett over 6 liter per dag.

Dette var det legen mente og jeg tør ikke gamle med helsen! Hva har man om man ikke har helsen sin? Så det blir ikke noe mer kreatintilskudd på meg.  Undecided
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: For høye nivåer av kreatinin
« #22 : 21. juni 2005, 17:05 »
Jeg har en kreatininverdi på 443, hvor normalen er 105, så det er altså en aalt for stor verdi jeg har. Jeg kutter ut kreatin med en gang, no questions asked Tongue

Med en såpass høy kreatininverdi gjør du lurt i å droppe kreatin ja. Høres imidlertid litt lite sannsynlig ut at kreatinbruken din skulle kunne gi såpass kreatininøkning. Har aldri hørt om det før.  Undecided Kanskje ligger det noe annet bak? Har du noen symptomer/plager, f. eks. problemer med urinen? Blir uansett spennende å se om kreatininverdien din har normalisert seg etter to måneder. Hvis ikke, bør du iallfall be legen din om en mer omfattende undersøkelse av nyrene dine.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
SV: For høye nivåer av kreatinin
« #23 : 21. juni 2005, 17:19 »


Med en såpass høy kreatininverdi gjør du lurt i å droppe kreatin ja. Høres imidlertid litt lite sannsynlig ut at kreatinbruken din skulle kunne gi såpass kreatininøkning. Har aldri hørt om det før. Undecided Kanskje ligger det noe annet bak? Har du noen symptomer/plager, f. eks. problemer med urinen? Blir uansett spennende å se om kreatininverdien din har normalisert seg etter to måneder. Hvis ikke, bør du iallfall be legen din om en mer omfattende undersøkelse av nyrene dine.

H

Kommer ikke på noen plager med urinen. Kanskje bortsett fra at jeg går på do ganske ofte da. Men det har jeg på en annen side også alltid gjort. Ellers er urinen min vannfarget..

Kanskje jeg burde be om en mer omfattende undersøkelse før også? Hvis det er et ordentlig problem så er kanskje 2måneder lenge å vente?  Sad
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: For høye nivåer av kreatinin
« #24 : 21. juni 2005, 22:13 »


Kommer ikke på noen plager med urinen. Kanskje bortsett fra at jeg går på do ganske ofte da. Men det har jeg på en annen side også alltid gjort. Ellers er urinen min vannfarget..

Kanskje jeg burde be om en mer omfattende undersøkelse før også? Hvis det er et ordentlig problem så er kanskje 2måneder lenge å vente? Sad

Du kunne jo spørre om å få utført en stiksundersøkelse av urinen (måle protein, blod, pH m. m.), evt. få utført urinmikroskopi for å se etter ulike celler og sylindre - alt med tanke på å avsløre evt. andre årsaker til kreatininøkningen din, f. eks. ulike nyresykdommer som glomerulonefritter/autoimmunsykdommer. Ville også fått målt blodtrykket, evt. få utført en ultralyd av nyrene. Men en kontrollmåling av kreatininverdien etter et par måneder burde også være greit, siden du føler deg frisk.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget trainy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

SV: For høye nivåer av kreatinin
« #25 : 22. juni 2005, 00:15 »
Bare en liten ting Grungern: Du sier at du tar 4 g cee før og etter trening. Det er unødvendig og ikke det anbefalte. Anbefalt dose på cee er 2-3 g før trening, og bare FØR. 2-3 gram er for en som veier rundt 75 kg, veier du mye mer kan du jo vurdere 3-4 g, men uansett: det holder med cee 1 time før trening! Smiley
Lykke til med prøvene dine uansett! Cheesy
Train to gain

Utlogget snillguttn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: For høye nivåer av kreatinin
« #26 : 07. november 2009, 18:25 »
Hei.

Jeg har også høye verdier, dvs 200.... Jeg er 182 høy, 85kg, 30 år.... Ca 19% fett. Tror jeg var i uploadfasen da prøvene ble tatt. Er verdiene noe jeg burde være bekymret over?

Skal ta nye prøver om noen uker, men lurer på hvor lenge det tar før nivåene normaliserer seg etter "en kur" (kreatin, ikke andre saker) Wink

/T

Utlogget BlueLizard

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 146
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 146

Sv: For høye nivåer av kreatinin
« #27 : 07. november 2009, 18:32 »
Dette er nøyaktig hva som stod i brevet:

"Hei

Jeg har nå fått svar på de prøvene som du tok hos oss.
Det viser seg at nyrefunskjonen din er forandret og at du har alt for høye verdier av de vi kaller kreatinin. Dette kan være en bivirkning av det tilskuddet med kreatin som du bruker. m
Anbefaler at du slutter med inntak av kreatin og kommer til kontroll om 2mnd. for å ta nye prøver.
For stort inntak av kreatin kan medføre skade i nyrene dine
"

Jeg må si jeg finner det urovekkende. Er det noe her på forumet som kan si med sikkerhet om det er farlig eller ikke om jeg fortsetter de to ukene jeg har igjen av måneden med kreatintilskudd?

Det fins ikke ett eneste dokumentert tilfelle av nyreskade ifm kreatin. Allikevel vil jeg anbefale at du gjør som legen din sier. Det KAN være andre grunner til at kreatininnivåene dine er høye.
Svak, sur og full av varer.

Utlogget snillguttn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: For høye nivåer av kreatinin
« #28 : 07. november 2009, 18:41 »
Grunnen til at jeg la inn et innlegg var EGENTLIG for å høre om andre har hatt så høye verdier ved inntak av kreatin. Jeg går i tillegg på et par-tre ulike medikamenter, så ble veeeeldig skeptisk da legen ringte. Har tidligere hatt høye doser rett etter en kreatinkur, men da bare i området 120+.

Får vel vente noen uker og ta nye prøver da, men da blir jo spørsmålet om jeg kan gå på kreatin senere, OM høye verdier under bruk av kreatin er skadelig eller ikke. Ser jo mange skriver at det ikke er et eneste dokumentert tilfelle, så da ville det jo vært jæææævelig merkelig om dette er tilfelle for meg....

Skal også nevnes at jeg har brukt mye kreatin tidligere i livet, og helt frem til denne siste blodprøva har jeg aldri  hatt alarmerende høye verdier, og senest i fjor hadde jeg prøver på under 100.... Dog tror jeg aldri at jeg har tatt prøver mens jeg har gått på kreatin før, så lurer på hva andre som går på kreatin har for hverdier.....

Utrolig surt, legen ringte samme dag som jeg har kjøpt inn masse kosttilskudd.   Angry

Man kødder jo ikke med helsa, men jeg kan ikke si jeg ble veldig overbevist av legens kunnskaper rundt dette....

*Forvirra*

/T

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: For høye nivåer av kreatinin
« #29 : 07. november 2009, 18:48 »
Har ikke lest tråden, men slenger inn denne linken om kreatinin:
http://no.wikipedia.org/wiki/Kreatinin
Kan jo se ut som at man kreatinin IKKE er skadelig i seg selv, men en indikator på andre nyresykdommer (fordi nyrene ikke skiller ut like mye kreatinin ved nyresykdommer).

Bare overse innlegget mitt om dette er blitt sagt før.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!