Skrevet av Emne: kennyos cardioverden, og tilværelse som småbarnsfar :)  (Lest 280007 ganger)

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

To ukers ferie unnagjort. Herlig med godt og varmt vær på Gran Canaria, og flott å gå i fjellene der!  Cheesy
Ellers er årets første utendørsøkt på sykkel unnagjort i dag. Nøkkeltall: 3 1/2 time, ca 70 km, puls snitt / max: 146 / 178. Bra sykkelvær egentlig, med tørre veier og mellom 5 og 10 grader i lufta. Merker at fokuset på tøff nok trening på spinningen gjennom vinteren har båret frukter. For selv om det var tungt mot slutten, vil jeg ikke tro at det blir noe stort problem å fullføre til Voss i år, så lenge intensiteten er lav nok Smiley

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Hva for sykkel bruker du egentlig?

Ingen tvil om at været er perfekt for slike aktiviteter nå om dagen nei - har funnet frem sykkelen selv. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

På turen 1/4 brukte jeg hybriden min. Det er en Giant Cypress LX med Altivio gear og mekaniske skivebremser (Mener den er fra 2006). Utstyrsmessig ligger den midt imellom billig og middels. Den fungerer fint på asfalt og grus, men tåler ikke juling på f.eks. traktorveier. Da blir hjulene skeive (brent barn skyr ild Wink). Men den er veldig grei å trene på, samt å bruke til og fra jobb.
Til Birken har jeg en Trek 8500, 2001 modell. Den har XTR gear, Rock Shocks dempergaffel og hydrauliske bremser. Herligheten kostet 30k ny, men jeg har kjøpt den brukt for 5K Smiley Sykkelen har vært brukt i 8 Birkebeinerritt, 2 grenseritt og trening til alle disse, og har ikke antydning til skeivheter i hjul. Den har bare hatt servicer jevnlig, med bytte av bremser, kjede og krans. Den sykkelen står på østlandet hos svigers, så den er ikke så ofte i bruk.
I dag tok jeg raceren ut på en treningsøkt for første gang i år. Det er den jeg bruker til landeveisrittene og brorparten av treningsøktene. Det er en Merida Road 903, 2003 modell. Den har i utgangspunktet Tiagra-gear, men jeg har byttet til Ultegra-krans bak. Ellers har den også sånn mellom billige og middels dyre løsninger. Nyprisen var 9K, men jeg fikk den for 7K (utgående modell). Har hatt den på service jevnlig, og den fungerer fint enda (dekk har jeg byttet, de som fulgte med holdt bare i en sesong  Tongue )

Dagens økt: 1t 45min. ca 40km. To saftige bakkedrag. Puls snitt / max. 142 / 178. Kjørte ut litt for tidlig til å få med meg det fineste været. Måtte finne meg i litt sludd i noen minutter før været kom seg.  Lips Sealed

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Var i skikkelig treningsmodus i dag, så jeg benyttet det fine været som kom og kjørte årets første økt i Stoltzekleiven. Tid: 16:40. Puls snitt / max: 164 / 178.

Fornøyd med det, men kjente jo at beina var godt kjørt etter sykkeløktene. Så her er det mer å gå på Smiley Må bare passe på at ikke kneet mitt begynner å klage, så i morgen skal beina få en litt roligere dag Smiley

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Rettelse til data om Meridaen: Det er en 2004-modell og ikke 2003. Ikke verdens viktigste poeng, men likevel...

Har hatt tre fine økter nå i uka. Først tirsdag: Sykling, ca 50km, 2 1/2 time. Puls snitt / max:  128 / 179.

Så fredag: Styrketrening, 3 x 10, "vedlikehold"...

Dagens: Sykling, ca 120 km, 5 1/2 time. Puls snitt / max: 146 / 180.

*Skulle i utgangspunktet sykle 6 mil sammen med en stor gruppe, men da noen i gruppa foreslo å sykle Gullfjellet rundt, tenkte jeg: Jeg har tid, været er perfekt, formen er grei og jeg trenger mil i beina. Så jeg slengte meg på. Gulbotn opp er og blir et helsikes slit, men jeg klarte det uten å dævve Wink Deretter fikk jeg testet om sykkelen tålte god fart fortsatt. 77 km/h gikk greit, men var ikke veldig høy på pæra da... Turen fortsatte til Rolvsvåg og videre til obligatorisk gjærbakststopp i Hegglandsdalen. Bakken opp dit var heller ingen dans på roser. Kjente at det var begynt å bli noen mil i beina og slet tungt der. Bollen gjorde underverker for kropp og sinn Wink Fra Os til Kalandseidet gikk det i fint tempo og vi tok avstikkeren gjennom Hamreveien til Fana. Derfra til Nesttun og inn på Hardangerveien til Lone. Så en ny avstikker gjennom Langedalen og den siste røffe bakken skulle forseres. Kom opp fortsatt i live, men bare så vidt... Over 10 mil i beina gjorde ikke akkurat at piffen var på topp, så tunga hang langt ut der Wink Så var det bare sjarmøretappen inn igjen til Åsane og økta var over. Nå er jeg bare utrolig sliten, men kjempeglad for at jeg benyttet en så fantastisk dag til å få en superviktig langøkt inn i beina. Bergen - Voss bør gå fint.  Smiley

Målsetning før rittet er å få 1000 km i beina. Foreløpig er tallet 280.  Smiley

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

En rolig tusletur over Ulriken i finværet på søndag morgen, for å få ut litt gusje av beina etter lørdagens strabaser. Hviledag i går, men i dag blir det sykling igjen. Planlegger 5 mil med relativt lav intensitet, men tiden får vise hva det blir Smiley

Her er forøvrig løypeinformasjon om Bergen - Voss. Stigningen "Gulbotn opp" som jeg fikk bryne meg på på lørdag, er den første av de tre store bakkene i løypeprofilen Smiley

http://www.bergenck.no/defaultBV.aspx?pageId=7

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

6 mil og 2 1/2 time på sykkelen. Fokus på feltkjøring og ellers relativt lav intensitet. Dog ble det et par gode drag, bl.a. en bakkespurt mot slutten av treninga. Masse krutt i beina gjorde det bare gøy Grin Ingen pulsmåling i dag.

Km-status: 340.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Stoltzen opp i dag. Mye folk som forventet i finværet, men sånn er jo livet Smiley

Tid: 15:54. Puls snitt / max: 168 / 181.

Godt fornøyd med å kutte forrige tid med 36 sekunder, spesielt siden jeg har kjørt beina godt på sykkelen de siste dagene. Må bare passe på å unngå overtrening nå, så i morgen blir det ikke noe hardtrening.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Grunnet snø  Angry ble sykkeltreninga i helgen omgjort til spinning. Men i går var jeg tilbake på to hjul og kjørte 50km på lav intensitet (felttrening). Fin pepp i beina i de bakkene som var. Må se å få skiftet batteri i pulssensoren min...

Km-status: 390.

Ellers begynner ting å komme på plass til junior. Barnevogn er bestillt etter en del prøving og feiling. Det er jo omtrent like mye å velge i og ta hensyn til som ved bilkjøp... Var lenge på jakt etter en brukt, da vi allerede har spart mye tid og penger på bruktkjøp på andre ting til barnet (bl.a. en bagvogn vi skal bruke helt i begynnelsen). Men vi fant ingen som passet oss, så vi endte opp med å bestille en ny Emmaljunga Smart Duo.  Smiley

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Dagens: Sykling, ca 65km. Tid: 2t 40min. Puls snitt / max: 157 / 188

Hard økt i dag, med følgende bakkedrag:

-Vallaheiane opp fra Nesttun, ca 9 min.
-Fanafjellet opp fra Fana, ca 11 min.
-Lysefjorden - Lysekloster, glemte å sjekke tida...
-Vallaheiane opp fra Kaland, ca 7 min.

Greit trøkk i beina hele tiden, men Fanafjellet opp fra Fana er og blir en lidelse... Kan trøste meg med at siden jeg kom opp der med livet i behold, er det ingen av bakkene i Bergen - Voss som er verre.  Smiley

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

En økt med styrketrening i går, og i dag tilbake på sykkelen igjen:

Ca. 55km, tid: 2t 20min. Puls snitt / max: 149 / 196.

Skulle egentlig kjøre en lengre tur, men kulda satte en stopper for det. Selv med god bekledning, ble det rett og slett for kaldt på morgenkvisten. Norgescup-deltakerne hadde heldigvis bedre forhold senere på dagen. Klarte å maxe pulsen min for første gang siden jeg tok maxpulstesten for snart 2 år siden. Ikke at det var noe mål i seg selv, men valgte en solid bakke mot slutten av økta. Den er ikke så lang, bare 2-300m, men har til gjengjeld en stigningsprosent på ca 20 på det bratteste. Trøkte på det jeg var god for, og kom opp med tunga godt ut av munnen og altså pulsen på max. Vondt som gjør godt  Grin

Forøvrig må jeg si meg mektig imponert over deltakerne i Norgescupen i dag, som etter å ha kjørt 15 mil, for 3. gang (!) besteg Fanafjellet fra Fanasiden i en imponerende fart inn til mål! Greit at jeg nok er i bedre form enn en del vanlige dødelige, men nivået på disse gutta og jentene ligger laaaaangt over mitt Wink

Har forøvrig investert i sykkelcomputer nå, så jeg skal få en mer nøyaktig statistikk fremover Smiley

Km-status: 510 (målet er minst 1000km i beina før Bergen - Voss)

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Ca 50 km i går på hybriden. Ingen pulsmåling. Vått og guffent, så det ble en relativt kort tur på litt over 2 timer.

Km-status: 560.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Tre dager med hyggelige folk og altfor hyggelig mat overstått  Grin Første økt på raceren etter at jeg fikk computer i dag:

Tid: Ca. 2t 45min.
Puls snitt / max: Ikke peiling, må se å få kjøpt nytt batteri til beltet...  Tongue Men fokuserte på å ligge rett under terskel.
Distanse: 71km
Snitthastighet: 28,0 km/h
Maxhastighet: 55,8 km/h

Kjørte for det meste flater i dag (ja, det er mulig, selv i Bergen). Det var stort sett vinden som var utfordringen, siden jeg trente alene. Var derfor ganske så fornøyd med snitthastigheten, men regner ikke med at den blir like høy på andre økter. Bør vel egentlig ligge på rundt 25 km/h på langkjøringene, for å ikke presse kroppen så hardt.

Km-status: 631.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Har forøvrig investert i sykkelcomputer nå, så jeg skal få en mer nøyaktig statistikk fremover Smiley

Jeg registerer at flere gjør dette, men hvorfor er det ikke like greit med ei pulsklokke med innebygget GPS? Er det noen info du mister da egentlig? Pedalfrekvens kan jeg skjønne, men utover det?

Ser forøvrig at du begynner å "bli klar" på andre punkter også? Grin
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Vil tro at en pulsklokke med GPS er vel så greit, og antakelig mindre utsatt for feil. Men siden jeg alt har en god pulsklokke (eller det vil si, beltet må antakelig skiftes nå...), vil jeg ikke investere i en ny slik til 3-4k når jeg kan kjøpe en computer til 500,- i stedet. Kost/nyttevurdering Wink

Man blir vel aldri 100% klar for sitt første barn, før det faktisk er der, tenker jeg Wink Men forberedelsene er vel ganske bra så langt Smiley

Gårsdagens økt:

Tid: Ca. 2t 30min.
Distanse: 60km
Snitthastighet: 24,4 km/h
Maxhastighet: 56,6 km/h
Fokus på feltkjøring (rulle) og relativt lav intensitet. Årets første punktering ble et faktum...  Tongue

Dagens:

Tid: Ca. 3t 10min.
Distanse: 81km
Snitthastighet: 25,3 km/h
Maxhastighet: 60,5 km/h

To solide bakkedrag i dag gjorde at snittfarta var ganske lav, til tross for høy intensitet. Noterer meg at intet mindre enn 5 bilister ikke overholdt vikeplikten i løpet av økta... Den ene av dem durte gjennom et gangfelt der noen barn skulle krysse også, like etter at han nær hadde laget hakkemat av undertegnede i krysset før. Holdt en defensiv stil, noe som gjorde at jeg klarte å manøvrere/bremse unna bilene i disse situasjonene. Hadde jeg stått på krava hadde jeg vel lagt på Haukeland nå. I beste fall.  Tongue Typisk egentlig. Enten skjer ingenting, eller så kommer alt på en gang... Jaja, man holder seg våken av slikt Wink

Men dagens definitive høydepunkt var noen hyggelige småjenter som solgte nystekte vafler en mil etter den verste bakken. For å si det slik: Energibalansen var god på dagens økt.  Grin  Food


Km-status: 772.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!