Skrevet av Emne: Rå vold...  (Lest 15147 ganger)

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Rå vold...
« #90 : 10. november 2007, 21:31 »
Han er i jobb igjen og fungerer normalt-men ser selvfølgelig jævlig ut og har fått seg en psykisk knekk etter det jeg forstår. 

Alle debatter på treningsforum kan ikke ende opp i dopingpåstander eller rasisme, gudskjelov.
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Rå vold...
« #91 : 10. november 2007, 21:34 »
mrt76.

takk for et nyansert og godt innlegg. Interessant lesning. Mer av slikt!

En del av disse metodene virket å være passende for gjerningsmannen i denne saken...

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Rå vold...
« #92 : 10. november 2007, 21:36 »
En del av disse metodene virket å være passende for gjerningsmannen i denne saken...
fydda så politisk ukorrekt du er.....  :Smiley
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Rå vold...
« #93 : 10. november 2007, 22:44 »
Syns Norge burde fått som USA, Green Card samt at en skulle hatt plettfritt rulleblad for å fått tilgang til vårt vakre rike. Å forsøple riket på denne måten er intet annet enn skammelig.

Syns også at man burde tatt opp igjen mange av de eldre straffemetodene, der man faktisk straffet de som begikk lovbrudd med allmennpreventiv hensikt.

Det beste for samfunnet kan jo ikke være annet enn å kvitte seg med slike mennesker som begår en gjerning av en slik karakter. På hvilken måte disse menneskene forlater samfunnet på, skal ikke jeg legge meg opp i, så lenge de ikke får se dagens lys så lenge de lever. Bort, vekk, problem løst, delvis, mer eller mindre. Dette er ihvertfall en mye bedre løsning enn å la gjerningsmennene gå fritt rundt omkring..
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Rå vold...
« #94 : 10. november 2007, 23:21 »
Personlig så har jeg vel heller liten tro på at strengere straffer skal løse noe som helst på sikt. Dette minner meg litt om debatten om barneoppdragelse og om å straffe og slå barn. De fleste vettuge mennesker og foreldre er vel enige om at løsningen for å få "snille" barn ikke er å straffe dem og gjøre dem redde (som noen idioter kaller for "respekt"), men ved å oppdra dem ved å vise at man er glad i dem, lære dem gode holdninger og sunne verdier, og selv gå foran som et godt eksempel. Det som da er litt rart er at så snart det er voksne folk man snakker om, så er det plutselig bare straff man snakker om, akkurat som om det skulle hjelpe. Det eneste jeg kan tenke meg det hjelper på er at man kan føle seg litt mer trygg akkurat når gjerningsmannen sitter inne, og de får heller ikke gjort så mye galt når de sitter inne. Men de skal jo som oftest ut igjen, og det er vel heller sjelden at de da er rehabiliterte.

Det jeg vil frem til er vel at det burde være mer fokus på å forhindre kriminalitet i form av preventive tiltak, og satse mer på rehabilitering av de som allerede er kriminelle.

I forhold til økte straffer så synes jeg ofte man ser litt for lettvindt på det. Hva skjer egentlig med et samfunn hvor man dramatisk øker straffene for lovbrudd? Blir det nødvendigvis et bedre samfunn? Ikke vet jeg, men jeg tviler vel på det.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Rå vold...
« #95 : 10. november 2007, 23:26 »
En annen ting jeg tenker på er dette med å sende folk tilbake dit de kommer fra for å bli kvitt dem. Hvorfor er det greit at man sender dem til annet sted slik at de kan skade folk der isteden? Hvorfor er det bedre at de skader noen i sitt eget land istedenfor noen som bor i Norge? Er vi verdt mer enn mennesker i andre land? Dette blir litt som f.eks asylmottak eller rehab-sentre for narkomane. Alle vil ha dem så lenge de ikke er i sitt nabolag.

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Radio Starr

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 729
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 729

  • Eid..
Sv: Rå vold...
« #96 : 10. november 2007, 23:31 »
En annen ting jeg tenker på er dette med å sende folk tilbake dit de kommer fra for å bli kvitt dem. Hvorfor er det greit at man sender dem til annet sted slik at de kan skade folk der isteden? Hvorfor er det bedre at de skader noen i sitt eget land istedenfor noen som bor i Norge? Er vi verdt mer enn mennesker i andre land? Dette blir litt som f.eks asylmottak eller rehab-sentre for narkomane. Alle vil ha dem så lenge de ikke er i sitt nabolag.



Siden de kom til Norge som flyktninger, vi tokk dem imot med åpne armer, de dreit seg ut. Så da får de bli sendt tilbake der de kom fra, ble skapt, ble født, og ble til.

Ja bedre for oss som bor i Norge at de gjør det i sitt eget land. Hvorfor skal vi i Norge lide får at vi tar dem imot?

Styrke, Explosivitet, og ikke utholdenhet Grin

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Rå vold...
« #97 : 10. november 2007, 23:43 »
Siden de kom til Norge som flyktninger, vi tokk dem imot med åpne armer, de dreit seg ut. Så da får de bli sendt tilbake der de kom fra, ble skapt, ble født, og ble til.

Ja bedre for oss som bor i Norge at de gjør det i sitt eget land. Hvorfor skal vi i Norge lide får at vi tar dem imot?

Med dette så tolker jeg at du mener nordmenn er mer verdt enn mennesker fra andre land. Det er slike holdninger som skaper de fleste problemene vi har i samfunnet. De aller fleste har jo slike holdninger, men i forskjellig grad. Instinktivt setter man ofte sin familie og nærmeste foran andre, men likevel burde man strebe etter å skape holdninger om at alle er like mye verdt, uansett hvem de er eller hvor de kommer fra. Jeg vet det er lett å si det så lenge man selv ikke blir rammet, men uansett så mener jeg at dette prinsippet er viktig.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Rå vold...
« #98 : 10. november 2007, 23:47 »
Med dette så tolker jeg at du mener nordmenn er mer verdt enn mennesker fra andre land.

Jeg tolker det dithen at en gjest oppholder seg i vertens hus på vertens vilkår.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Rå vold...
« #99 : 10. november 2007, 23:53 »
Jeg tolker det dithen at en gjest oppholder seg i vertens hus på vertens vilkår.

Jeg kommenterte denne:
Sitat
Ja bedre for oss som bor i Norge at de gjør det i sitt eget land. Hvorfor skal vi i Norge lide får at vi tar dem imot?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Rå vold...
« #100 : 10. november 2007, 23:55 »
Personlig så har jeg vel heller liten tro på at strengere straffer skal løse noe som helst på sikt. Dette minner meg litt om debatten om barneoppdragelse og om å straffe og slå barn. De fleste vettuge mennesker og foreldre er vel enige om at løsningen for å få "snille" barn ikke er å straffe dem og gjøre dem redde (som noen idioter kaller for "respekt"), men ved å oppdra dem ved å vise at man er glad i dem, lære dem gode holdninger og sunne verdier, og selv gå foran som et godt eksempel. Det som da er litt rart er at så snart det er voksne folk man snakker om, så er det plutselig bare straff man snakker om, akkurat som om det skulle hjelpe. Det eneste jeg kan tenke meg det hjelper på er at man kan føle seg litt mer trygg akkurat når gjerningsmannen sitter inne, og de får heller ikke gjort så mye galt når de sitter inne. Men de skal jo som oftest ut igjen, og det er vel heller sjelden at de da er rehabiliterte.

Det jeg vil frem til er vel at det burde være mer fokus på å forhindre kriminalitet i form av preventive tiltak, og satse mer på rehabilitering av de som allerede er kriminelle.

I forhold til økte straffer så synes jeg ofte man ser litt for lettvindt på det. Hva skjer egentlig med et samfunn hvor man dramatisk øker straffene for lovbrudd? Blir det nødvendigvis et bedre samfunn? Ikke vet jeg, men jeg tviler vel på det.
Det du sier her er vel strengt tatt det som egentlig skal gjøres i Norge idag. Men om det funker vet ikke jeg, ikke i dette tilfellet iallefall.

Jeg er ikke enig med deg i at det ikke kan hjelpe med strengere straffer, klart det er lettere å gjøre slike og andre handlinger når man vet at man slipper unna med 1-2 år i fengsel kontra 10 år.
Rehablilitering og forebyggende tiltak er det politikere har snakka om i alle år-slik jeg ser det funker det ikke i praksis.

Slik det er pr idag så går det jo mer utover offeret enn gjerningsmannen.
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Rå vold...
« #101 : 11. november 2007, 00:00 »
Personlig så har jeg vel heller liten tro på at strengere straffer skal løse noe som helst på sikt. Dette minner meg litt om debatten om barneoppdragelse og om å straffe og slå barn. De fleste vettuge mennesker og foreldre er vel enige om at løsningen for å få "snille" barn ikke er å straffe dem og gjøre dem redde (som noen idioter kaller for "respekt"), men ved å oppdra dem ved å vise at man er glad i dem, lære dem gode holdninger og sunne verdier, og selv gå foran som et godt eksempel. Det som da er litt rart er at så snart det er voksne folk man snakker om, så er det plutselig bare straff man snakker om, akkurat som om det skulle hjelpe. Det eneste jeg kan tenke meg det hjelper på er at man kan føle seg litt mer trygg akkurat når gjerningsmannen sitter inne, og de får heller ikke gjort så mye galt når de sitter inne. Men de skal jo som oftest ut igjen, og det er vel heller sjelden at de da er rehabiliterte.

Det jeg vil frem til er vel at det burde være mer fokus på å forhindre kriminalitet i form av preventive tiltak, og satse mer på rehabilitering av de som allerede er kriminelle.

I forhold til økte straffer så synes jeg ofte man ser litt for lettvindt på det. Hva skjer egentlig med et samfunn hvor man dramatisk øker straffene for lovbrudd? Blir det nødvendigvis et bedre samfunn? Ikke vet jeg, men jeg tviler vel på det.
Det kommer nok mer av rettferdighetssansen til folk, snarere enn at de tror det er et tiltak som vil være effektivt. Jeg kan godt skjønne at folk ser på det som urettferdig at de få som blir straffet for f.eks. voldtekt eller vold ikke får så strenge straffer, og at de føler at straffen ikke står i stil til forbrytelsen.

Det er viktig å huske at en straff skal ikke være en hevn, man straffer ikke for at det skal være rettferdig. Man straffer av allmenpreventive og individualpreventive årsaker. Når det gjelder det siste punktet stiller jeg meg dog sterkt tvilende til at dagens straffesystem hjelper særlig på det individualpreventive da fengsler ofte er steder der "mindre seriøse" kriminelle kommer i kontakt med de hardere miljøene, og i så måte fører til det motsatte resultatet av det man ønsker.

Flere eksperter stiller seg sterkt kritisk til at økede straffer skal være allmenpreventive også. Dette kommer av de psykologiske årsakene til at folk gjør kriminelle handlinger. Noen handler på impuls og det "klikker" for de. Det sier seg selv at disse ikke gjør overveielser mtp. eventuell straff når det svartner for dem. Andre forbrytelser kan være mer kalkulerte, f.eks. vinningskriminalitet. Men hvis det er snakk om veldig alvorlige forbrytelser innen vinningskriminalitet, så vil man uansett ikke la seg avskrekke av straffenivået, dette fordi de aldri beregner å bli tatt likevel. Var en del andre årsaker også, men felles for dem alle var at strengere straffer vil være så godt som totalt ubrukelige.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Rå vold...
« #102 : 11. november 2007, 00:07 »
Syns Norge burde fått som USA, Green Card samt at en skulle hatt plettfritt rulleblad for å fått tilgang til vårt vakre rike. Å forsøple riket på denne måten er intet annet enn skammelig.

Syns også at man burde tatt opp igjen mange av de eldre straffemetodene, der man faktisk straffet de som begikk lovbrudd med allmennpreventiv hensikt.

Det beste for samfunnet kan jo ikke være annet enn å kvitte seg med slike mennesker som begår en gjerning av en slik karakter. På hvilken måte disse menneskene forlater samfunnet på, skal ikke jeg legge meg opp i, så lenge de ikke får se dagens lys så lenge de lever. Bort, vekk, problem løst, delvis, mer eller mindre. Dette er ihvertfall en mye bedre løsning enn å la gjerningsmennene gå fritt rundt omkring..

Det er ikke sikkert han hadde rulleblad da han kom til landet vårt. Men han burde tydeligvis hatt hjelp til å bearbeidet sine inntrykk av krigen som han har opplevd.

Når det er sagt så kjenner jeg en mann som er fra det gamle Jugoslavia. Han er Kroater, men oppvokst i Serbia. Under krigen der så var han fritt vilt da han hadde vokst opp på feil side og det var ikke å flytte tilbake til der han kom fra. Alle hatet han.
Han har innrømmet å vært "hardhendt" under flukten fra landet da han flyktet til Norge.
Her oppe har han klart å skaffe seg jobb og familie, han var veldig lærevillig mtp. språk, kultur m.m.
Han har etterhvert klart å skaffe seg et relativt stort kontaktnett og ser ut til å trives noe som er veldig bra synes jeg. At han har en stor last med seg er jeg ikke i tvil om, men det ser ut som man kan klare å tilpasse seg andre kulturer og regler uten synlige problemer selv med en traumatisk fortid hvis man er innstillt på det selv og vil legge bak seg fortiden sin. Men han sier at Norge er et enkelt land å drive med organisert kriminalitet i fordi straffene er latterlig lave. Han fortalte at narkotikalovbrudd gjorde at de involverte ble satt inn noen få år her og hvis man ser på fortjenesten enkelte har så lønner det seg økonomisk å sitte inne her da de hjemme i Jugoslavia hadde fått 30 - 50 års fengsel for samme straff. Det i ei celle uten tv og andre fasiliteter. Så Norge har nok gjort seg en skikkelig tjeneste selv med dette systemet sier han da han vet av mange fra samme land som har utnyttet systemet her hjemme. Mange av de som kom hit var tunge kriminelle og ikke de som egentlig hadde bruk for det.
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Rå vold...
« #103 : 11. november 2007, 00:08 »
Sitat
Det du sier her er vel strengt tatt det som egentlig skal gjøres i Norge idag. Men om det funker vet ikke jeg, ikke i dette tilfellet iallefall.
Ikke i dette tilfellet, nei. Men hvis vi snakker om vold generellt så ligger Norge særdeles godt ann. Vi er et av verdens minst kriminelle og voldelige land, så noe riktig må vi gjøre. Det å ta i bruk systemene til enkelte andre land (f.eks. strengere straffer) som gjør det dårligere enn oss på disse punktene virker ikke spesielt klokt.


Sitat
Jeg er ikke enig med deg i at det ikke kan hjelpe med strengere straffer, klart det er lettere å gjøre slike og andre handlinger når man vet at man slipper unna med 1-2 år i fengsel kontra 10 år.
Rehablilitering og forebyggende tiltak er det politikere har snakka om i alle år-slik jeg ser det funker det ikke i praksis.
Det er ikke alltid så lett. Overveielsene som foretas når man gjør slike handlinger er per definisjon irrasjonelle, og man kan derfor ikke stole på at de skal være rasjonelle når det gjelder hvordan gjerningsmennene overveier en eventuell straff (hvis de i det hele tatt gjør det)


There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Rå vold...
« #104 : 11. november 2007, 00:09 »
Det du sier her er vel strengt tatt det som egentlig skal gjøres i Norge idag. Men om det funker vet ikke jeg, ikke i dette tilfellet iallefall.

Jeg er ikke enig med deg i at det ikke kan hjelpe med strengere straffer, klart det er lettere å gjøre slike og andre handlinger når man vet at man slipper unna med 1-2 år i fengsel kontra 10 år.
Rehablilitering og forebyggende tiltak er det politikere har snakka om i alle år-slik jeg ser det funker det ikke i praksis.

Slik det er pr idag så går det jo mer utover offeret enn gjerningsmannen.

Jeg er helt enig i at det er straffer som virker alt for lave i dag i forhold til forseelsen, og som provoserer og utfordrer folks rettferdighetssans. Men hvilken effekt økte straffer faktisk har vet jeg ikke. Jeg vet ikke i hvilken grad kriminielle vurderer strafferammene av det de gjør. Det samme gjelder forsåvidt doping og livstidsstraff ved første gangs positive prøve. Aner ikke effekten av det. Tar de sjansen allikevel? Ikke vet jeg. Men det jeg mener er litt farlig med økte straffer er hvor man setter grensene. Hvis man kunne bevise at jo høyere straff man satte, jo mindre forbrytelser ble det, hvor skulle man sette grensene? Det er vel lite sannsynlig at ting skulle gå av skinnene her i Norge, men samtidig så har det jo blitt diskutert gamle avstraffelsesmetoder, og enkelte mener at man burde bringe tilbake noen av dem. Hva skjer med et samfunn hvor frykten for å gjøre noe galt øker? Det er ikke nødvendigvis bare positive effekter.
Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!