Skrevet av Emne: Mer rettferdig for styrkeløftere og løfte raw?!  (Lest 25679 ganger)

Utlogget Gemellus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 118
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 118

helt enig. og hvor kjedelig hadde ikke alle idretten være uten dette elementet som er i hvert fall litt uforutsigbart - både for publikum og utøvere? Dette gir jo, som tidligere nevnt her, en god mulighet for sponsorinntekter og gjør det hele mer underholdende. Hvem ville sett på noen som løftet 2-300kg i stedet for en som løftet 400kg++? Det blir for ekstremt spesielt interesserte... Hadde sett for meg et par ildsjeler, tomme saler og særdeles lite sponsorinntekter.

Hva vil det gagne en idrett om det vinner hele verden, men taper sin sjel?
Savner styrkeløft stevnene før 2004, da det handlet om styrke, og ikke om å bli best å bruke utstyr.

Utlogget Simen..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 300
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 300

utøvere og involverte i hver enkelt idrett må selv jobbe for den retningen de ønsker at idretten skal ta, så får syklister, skiløpere osv. passe sitt eget.
At det er utstyr i andre idretter er vel ikke et argument for at det skal være det i styrkeløft?

Det her er selvfølgelig veldig riktig og et godt bevis på at vi vil ha utstyr i styrkeløft, siden utøvere og de involverte i idretten ikke gjør noe for å få det fjernet..

Det eneste vi ser er enkelte gymrotter og noen få utøvere som klager sin nød på et treningsforum Wink


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget anskar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 134

  • hei hei :)
Er som å si: Jeg banket opp en 300kg tiger i slåsskamp......................................(med magnum)

Hadde du banket en tiger med en magnum, hadde jeg bøyd meg i støvet.
2 ganger.

jeg bruker som regel å ta med meg en kniv
og hvis noen kødder med meg så stikker jeg dem bare i magen en 2-3 ganger
hvis ikke dette fungerer så, jeg å ringer  jeg bare bas rutton


Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Når en bola strongman, bygger eller lignende skal si hvor mye han løfter, så vil han nok antagelig nevne maksene han har med kroppen full av steroider og annen dritt. Hvor mye han/hun (må huske at mange kvinner også trykker  Lips Sealed) løftet før dopingen ble veien, vil vel neppe nevnes...
Teknikken i løftene vil selvsagt også være under enhver kritikk!
Knebøy på 110 grader, markløft med drag på lårene og reimer, benkpress med sprett og rumpa en halvmeter over benken, etc.

Dersom jeg sier at jeg har løftet 185 kg i benkpress til noen jeg trener sammen med, får jeg ett enormt forklarings problem. For jeg sliter med vekter på 140-150 kg uten skjorte. Og da ser man enkelt at jeg er langt unna å klare 185 kg uten skjorte.
Om jeg først skal nevne persene, forklarer jeg også at det brukes utstyr i konkurranse. Eller så vil jeg, for å ikke drite meg ut, nevne persene uten utstyr. Er man styrkeløfter løfter man mere enn dopingfrie i baseøvelsene uten utstyr uansett, selv jeg klarer det. Så det er ikke akkurat noe nederlag å oppgi persene uten utstyr.
 
Har ikke sett mange intervju hvor strongman eller byggere nevner noe om dopingbruken sin...
De forklarer heller ikke hvordan løftene er utført.
Utstyret er ingen skyggeside ved styrkeløft. Vi prøver ikke å skjule at vi bruker dette.
Snarere tvert imot, nye utøvere får som regel utstyret sitt fra mer erfarne løftere og får tidlig læring i hvordan teknikken skal utvikles for å få mest mulig på utstyret.
Det er tross alt slik man til syvende og sist vil vinne en styrkeløft konkurranse, etter dagens regler.



Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


_Xena_

  • Gjest
Når en bola strongman, bygger eller lignende skal si hvor mye han løfter, så vil han nok antagelig nevne maksene han har med kroppen full av steroider og annen dritt. Hvor mye han/hun (må huske at mange kvinner også trykker  Lips Sealed) løftet før dopingen ble veien, vil vel neppe nevnes...
Teknikken i løftene vil selvsagt også være under enhver kritikk!
Knebøy på 110 grader, markløft med drag på lårene og reimer, benkpress med sprett og rumpa en halvmeter over benken, etc.

Dersom jeg sier at jeg har løftet 185 kg i benkpress til noen jeg trener sammen med, får jeg ett enormt forklarings problem. For jeg sliter med vekter på 140-150 kg uten skjorte. Og da ser man enkelt at jeg er langt unna å klare 185 kg uten skjorte.
Om jeg først skal nevne persene, forklarer jeg også at det brukes utstyr i konkurranse. Eller så vil jeg, for å ikke drite meg ut, nevne persene uten utstyr. Er man styrkeløfter løfter man mere enn dopingfrie i baseøvelsene uten utstyr uansett, selv jeg klarer det. Så det er ikke akkurat noe nederlag å oppgi persene uten utstyr.
 
Har ikke sett mange intervju hvor strongman eller byggere nevner noe om dopingbruken sin...
De forklarer heller ikke hvordan løftene er utført.
Utstyret er ingen skyggeside ved styrkeløft. Vi prøver ikke å skjule at vi bruker dette.
Snarere tvert imot, nye utøvere får som regel utstyret sitt fra mer erfarne løftere og får tidlig læring i hvordan teknikken skal utvikles for å få mest mulig på utstyret.
Det er tross alt slik man til syvende og sist vil vinne en styrkeløft konkurranse, etter dagens regler.




Bra sagt !

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

Savner styrkeløft stevnene før 2004, da det handlet om styrke, og ikke om å bli best å bruke utstyr.

Utstyrsfritt før 2004 gitt. Tenk det!  Grin

Jeg deltok på mitt første styrkeløft-NM i 1985 og har hengt med i mesterskap siden, og jeg har ALDRI opplevd et utstyrsfritt mesterskap. Små klubbstevner uten utstyr har jeg vært borti, men ikke større stevner. Hvis du med utstyr mener benkskjorte burde du kanskje være mer presis. Drakter og knebind er også utstyr i de fleste definisjoner. Og allerede på VM i 1985 løftet amerikanerne med benkskjorte  Wink


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Jeg også forteller benkpersen min med skjorte, ganske enkelt fordi:

De fleste andre som har løftet 170 i gymbenk må ta av vekter hvis de må ha rumpa nedi, og ha stopp på brystet og jevn utretting. Hvis jeg skal løfte uten skjorte, så trenger jeg ikke ta av så utrolig mange kilo, for jeg får ikke så mye på skjorta.

Smiley

Hva dopede strongmen har med utstyr i styrkeløft å gjøre, ser jeg dog ikke. Enten har man løftet en vekt, eller så har man ikke. Hvis alle som har brukt steroider eller utstyr eller begge deler samtidig skulle oppgitt 3 forskjellige perser, så kunne vi fått det morsomt.  Grin

Så selv om mange østeuropeiske, amerikanske, svenske, finske styrkeløftere både har brukt steroider og benkskjorte, så er det innenfor rammene til idretten. de har kommet seg gjennom både utstyrskontrollen og dopingtestene (stort sett). Og vektene er løftet. Hvorfor folk skal klage på utstyrsbruken skjønner jeg ikke.

Når det kommer utstyrsfrie forbund i Norge, så håper jeg disse som klager melder seg inn asap! Smiley

Utlogget Per Ove

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 96
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 96

Hmm...jeg la 200 kg på stanga i går, la benkskjorta mi på benken, ingenting skjedde, tok av til 100 kg, det skjedde fortsatt ingenting, tok så av alle vektene, slik at bare stanga lå i stativet, det skjedde fortsatt ikke en dritt!

Har jeg feil skjorte?  what

Per Ove

Utlogget BAs

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 426
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 426

Hmm...jeg la 200 kg på stanga i går, la benkskjorta mi på benken, ingenting skjedde, tok av til 100 kg, det skjedde fortsatt ingenting, tok så av alle vektene, slik at bare stanga lå i stativet, det skjedde fortsatt ikke en dritt!

Har jeg feil skjorte?  what

Per Ove

Ja, du har feil skjorte. Kontakt straks kappi, oppgi kroppsvekt og hvor mye du ønsker skjorta skal løfte. Prisen på selvløftende skjorter avhenger av ønsket kg som skjorta skal løfte og merke (kjente merker koster mer enn billige kinesiske kopier).

Medlem av OSKs styrketrimlag

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

Klassisk innkjøpsfeil Per Ove. Du må kjøpe mindre skjorte og legge på mere kilo  Grin

(tatt i betraktning at skjorta løfter 200 kilo er det forresten overraskende mange av oss som har pers på under 200 kg)


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

_Xena_

  • Gjest
Jeg også forteller benkpersen min med skjorte, ganske enkelt fordi:

De fleste andre som har løftet 170 i gymbenk må ta av vekter hvis de må ha rumpa nedi, og ha stopp på brystet og jevn utretting. Hvis jeg skal løfte uten skjorte, så trenger jeg ikke ta av så utrolig mange kilo, for jeg får ikke så mye på skjorta.

Smiley

Hva dopede strongmen har med utstyr i styrkeløft å gjøre, ser jeg dog ikke. Enten har man løftet en vekt, eller så har man ikke. Hvis alle som har brukt steroider eller utstyr eller begge deler samtidig skulle oppgitt 3 forskjellige perser, så kunne vi fått det morsomt.  Grin

Så selv om mange østeuropeiske, amerikanske, svenske, finske styrkeløftere både har brukt steroider og benkskjorte, så er det innenfor rammene til idretten. de har kommet seg gjennom både utstyrskontrollen og dopingtestene (stort sett). Og vektene er løftet. Hvorfor folk skal klage på utstyrsbruken skjønner jeg ikke.

Når det kommer utstyrsfrie forbund i Norge, så håper jeg disse som klager melder seg inn asap! Smiley


Utstyr innen styrkeløft gjør sporten mer spennede.Istedet for å bare løfte,å ikke stige så mye så fort.Jo mer du stiger med skjorte,jo mer stiger du uten.Sånn er det iallfall for de fleste.Jeg trener mye raw og med klosser,å til sterkere jeg blir da,blir jeg også med skjorte.Så er det den teknikken med skjorta som kommer inn,for det er ikke bare å bare.Der må du treffe presist for å få et fint løft,så det ikke blir så kjedlig at man bare legger seg ned for å løfte et løft.Det kan man gjøre på trening hele tiden.Da bør det,og er bra at det er mer spennende utfordringer for å få delta.

Det han mente med doping innen strongman,var vel at mange strongman utøvere ser ned på styrkeløftere på grunn av den skjorta i benken.Og det er jo veldig tåpelig.De som holder seg dopingfri skader ikke kroppen sin.Og hodet sitt.Så hvis man er en av de som står for en ren sport med tolmodighet som stolthet,synest jeg er mye mer imponerende i seg selv,alle må bruke skjorte for å hevde seg uansett.

De som blir tatt i doping innen styrkeløft blir tatt før eller siden.Mange som blir fratatt medaljer i ettertid.

Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
Likte denne personlige teksten til Andreasir Grin

løft med gasp klær:
300 - 250 - 300
uten:
200 - 150 -200
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Utlogget Segal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 310

Når en bola strongman, bygger eller lignende skal si hvor mye han løfter, så vil han nok antagelig nevne maksene han har med kroppen full av steroider og annen dritt. Hvor mye han/hun (må huske at mange kvinner også trykker  Lips Sealed) løftet før dopingen ble veien, vil vel neppe nevnes...
Teknikken i løftene vil selvsagt også være under enhver kritikk!
Knebøy på 110 grader, markløft med drag på lårene og reimer, benkpress med sprett og rumpa en halvmeter over benken, etc.

Dersom jeg sier at jeg har løftet 185 kg i benkpress til noen jeg trener sammen med, får jeg ett enormt forklarings problem. For jeg sliter med vekter på 140-150 kg uten skjorte. Og da ser man enkelt at jeg er langt unna å klare 185 kg uten skjorte.
Om jeg først skal nevne persene, forklarer jeg også at det brukes utstyr i konkurranse. Eller så vil jeg, for å ikke drite meg ut, nevne persene uten utstyr. Er man styrkeløfter løfter man mere enn dopingfrie i baseøvelsene uten utstyr uansett, selv jeg klarer det. Så det er ikke akkurat noe nederlag å oppgi persene uten utstyr.
 
Har ikke sett mange intervju hvor strongman eller byggere nevner noe om dopingbruken sin...
De forklarer heller ikke hvordan løftene er utført.
Utstyret er ingen skyggeside ved styrkeløft. Vi prøver ikke å skjule at vi bruker dette.
Snarere tvert imot, nye utøvere får som regel utstyret sitt fra mer erfarne løftere og får tidlig læring i hvordan teknikken skal utvikles for å få mest mulig på utstyret.
Det er tross alt slik man til syvende og sist vil vinne en styrkeløft konkurranse, etter dagens regler.




nå er det ikke veldig mange byggere som går å skryter av hvor mye de har løftet. Der skal liksom resultatet ligge litt i hvordan du ser ut. På intervjuene her på tf er det et oblig. spørsmål som er: hvor mye har du tatt.
Dette fordi det er det 14-åringene bryr seg om.

Strongmenn derimot, syns jeg ikke vi skal bry oss om engang. Hver gang noen spør om hvorfor det er sånn og sånn får en bare beskjed om at: Det er rått, det er uten regler, det er tungt, Det er strongman!

_Xena_

  • Gjest
nå er det ikke veldig mange byggere som går å skryter av hvor mye de har løftet. Der skal liksom resultatet ligge litt i hvordan du ser ut. På intervjuene her på tf er det et oblig. spørsmål som er: hvor mye har du tatt.
Dette fordi det er det 14-åringene bryr seg om.

Strongmenn derimot, syns jeg ikke vi skal bry oss om engang. Hver gang noen spør om hvorfor det er sånn og sånn får en bare beskjed om at: Det er rått, det er uten regler, det er tungt, Det er strongman!

Er ikke mange styrkeløftere som skryter heller.Å det er ikke bare 14 åringer som bryr seg om perser.Å se fremgangen til andre styrkeløftere,og få bra respons for bra prestasjoner,foregår i all salgs sport.

Tror ikke ivrig pingle rettet direkte mot strongman.Men han mente doping,siden mange kroppsbyggere & strongman utøvere bruker det.Så da har de ingen rett til å kalle styrkeløft en patetisk sport p.g.a utstyr!Ikke alle gjør det,men noen.Det blir jo å toppe kransen med dobbelt moral,med tanke på egne prestasjoner med midler.Var vel det han ville formidle.

Utlogget dr.oko

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Hei og hå..

Er relativt ny her på forumet, men synnes denne debatten er litt gøy å følge med på.. Det er det sikkert ikke for dere som har hatt den 200 ganger Tongue
Jeg er forsåvidt enig med begge sider.. Men her er hva jeg synnes om saken (jeg trener fitness/bygging btw):

Jeg synnes det hadde vært gøyest om styrkeløftere løftet raw, men nå har det seg slik at slik er det bare ikke.. Så det godtar jeg uten problem.. for all del, bare bra at mer kilo kommer opp. Gøy å se på!
Meeen en ting jeg ikke liker, er når styrkeløftere legger ut om hvor sterke de er, "jeg er sterkere enn deg"-opplegg, når løftene deres er gjort med drakt, og den andre personen har tatt løftet raw...  Men om styrkeløftern hadde tatt av seg skjorta, så hadde han løftet mindre enn den personen som løftet raw. Hehe, teit forklart men tipper dere skjønner.. For da blir jo den som løftet raw sterkere, men styrkeløfteren blir en bedre styrkeløfter liksom. Ikke at dette bryr meg i det store og hele, jeg er ikke så opphengt i hvor mye kilo som skal opp, men det er et lite irritasjonsmoment jeg har lagt til merke!   Tongue

Åsså litt offtopic:
Jeg har fått en følelse av at mange styrkeløftere føler seg så supergode iforhold til fitnessutøvere, og alt de sier er rett.. Gir stygge blikk til folk trener biceps, mage og slike ting.. Skjønner ikke helt det her, fatter ikke hva problemet med å forstå noen vil se bra ut er.. Folk må jo få gjøre hva de vil vel? De styrkeløfterene (ikke mange.. så ikke bli fornærmet) jeg har møtt opp igjennomtiden har en veldig cocky attitude som har ødelagt "ryktet" (i mine øyne) til styrkeløfterene.. Tror det kan være litt av grunnen mange liker å ha denne diskusjonen, for å gi litt tilbake med samme mynt..
Fitnessutøveren: "Dere løfter ikke like mye uten drakt, osv"..
Styrkeløfteren: "ooh bicepscurl, det er viktig"

Helt meningsløs diskusjon igrunn, bare la folk få drive med det de gjør å kom overens Smiley Så har alle det bra Smiley
Men for all del styrkeløftere, fortsett med det dere gjør.. Løft med utstyr, kos dere, bli sterke, det er tross alt det sporten handler om! Smiley Gøy å se på tunge vekter bli løftet.... Så skal jeg kose meg med sidehev og curl Wink hoho! Tongue




Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!