Skrevet av Emne: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?  (Lest 28384 ganger)

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« : 10. oktober 2008, 09:59 »
Hei

Hva tror dere? Sitter med litt penger i Odins aksjefond, men de har nærmest halvert seg i krakket vi opplever nå.

Hva ville dere gjort`?

Vurderer å ra restene og komme meg ut, men samtidig realiserer jeg jo da med et betydelig tap.,.

Tanker?

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #1 : 10. oktober 2008, 10:04 »
Hei

Hva tror dere? Sitter med litt penger i Odins aksjefond, men de har nærmest halvert seg i krakket vi opplever nå.

Hva ville dere gjort`?

Vurderer å ra restene og komme meg ut, men samtidig realiserer jeg jo da med et betydelig tap.,.

Tanker?

Nå er jeg ingen finansekspert, men det er jo mange som mener situasjonen vil stabilisere seg etterhvert. Nå vet jeg ikke hvor mye man skal stole på f. eks. Stein Erik Hagen, men han mente jo, i et tv-sendt intervju, at bunnen snart var nådd. Hvis så er tilfellet og du ikke har umiddelbart behov for pengene dine kan det nok være en fordel å ikke ta de ut, men heller se om kursen stiger igjen. Hvis du kan se på investeringen som langvarig kan nok det lønne seg ville jeg tro (basert på hva ekspertene sier)...

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #2 : 10. oktober 2008, 14:04 »
Da er vi i samme situasjon, Lars Helge. Jeg tror nok også at bunnen snart er nådd, og at det vil stige igjen om ikke så fryktelig lenge. Lar penga stå jeg i allefall. Gjelder å ha is i magen, er det ikke det de sier..
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #3 : 10. oktober 2008, 14:08 »
Da gjør det det alle gjør feil isåfall om du tar ut nå.  La det stå og kjøp andeler månedlig fortsatt(om det er den type sparing du har).  Billig andeler nå og da går det som en rakett opp igjen mot våren!  Har selv mista mange titusen de siste dagene så jeg skjønner følelsen...
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #4 : 10. oktober 2008, 14:15 »
Det kommer for så vidt an på hvor du har pengene dine. Vet ikke hvordan Odins aksjefond fungerer, men hvis alle pengene dine er investert i ett selskap som går konkurs så er det klart at pengene er tapt selv om børsen som sådan henter seg inn igjen og stiger over de neste årene.
Da burde du nok realisere tapet og redde det som er igjen.

Er pengene derimot spredd vidt utover eller i et selskap som ikke er truet (tenk Hydro osv. Selv om verdiene er halvert vil selskapet med alle fabrikker bestå og hente seg inn igjen) bør du la de stå. Dette kan derimot ta mange år hvis du vil ta igjen det tapte.

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #5 : 10. oktober 2008, 14:18 »
Det kommer for så vidt an på hvor du har pengene dine. Vet ikke hvordan Odins aksjefond fungerer, men hvis alle pengene dine er investert i ett selskap som går konkurs så er det klart at pengene er tapt selv om børsen som sådan henter seg inn igjen og stiger over de neste årene.
Da burde du nok realisere tapet og redde det som er igjen.

Er pengene derimot spredd vidt utover eller i et selskap som ikke er truet (tenk Hydro osv. Selv om verdiene er halvert vil selskapet med alle fabrikker bestå og hente seg inn igjen) bør du la de stå. Dette kan derimot ta mange år hvis du vil ta igjen det tapte.
Vet du hva aksjefond er?  Det investeres ikke i ett selskap men i de fleste tilfeller i mange titalls, samt en del er nok også nå plassert i pengemarkedet.....
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget SexyLubben(rr)

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 106
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 106

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #6 : 10. oktober 2008, 14:31 »
Tror ikke dette er stedet for å få de beste aksjerådene, en kan jo gi mitt synspunkt:)

Viss du hører på aksjemeglere så sier alle børsen skal opp, sa det for par mnder siden. De vil alltid si at børsen vil opp. Det er det de tjener på si. Så det er vel ikke noe god grunn til å stole på aksjemeglerene. I fjor høst snakket som vanlig alle meglerene om at 2008 skulle bli et like bra børsår som 2006 og 2007. Unntatt et par av de store gutta, som Peter Warren, Huadmann, Røkke osv. Som solgte store deler av aksjene sine og valgte å gå inn i dette året med store deler CASH.

Men over til det du lurte på. Trenger du pengene nå. Så er det kanskje lurt å kjøre safe. Men trenger du ikke pengene din før om 5, 10 eller 20 år er det ingen grunn å selge nå. Det er krise nå, den kan vare bare noen månder eller som jeg tror kan vare ut i 2010. Men over tidd vil det gå bare en vei, men kortsikt vil det gå ned.

Pengene i banken er også  ganske bra nå siden renten er høy. Jeg har alt jeg har i banken Cash is King:)

(\\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste Bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination
VIVA LA BUNNY

Utlogget EirikOut89

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 824
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 824

  • 178cm, 92kg
Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #7 : 10. oktober 2008, 14:41 »
Ta de ut og spill på oddsen i stedet, mye bedre avkastning! Cheesy
Bøy: 2x160kg (4x155kg)
Benk: 1x130kg (8x105kg)
Mark: 1x210kg  (7x180kg)
Militær: 1x80kg (7x70kg)
Chins: 13 stk. (5x+20kg)
Dips: 32 stk.
Stangroing: 5x120kg

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=30529.0

"I could do this aaall day!"

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #8 : 10. oktober 2008, 14:52 »
Tja. Svingninger, du ser bunn, du selger? Grin Tradisjonell tapsaversjon dette - resultaterende i fullstendig maksimal tapsoppnåelse.

Vent du. Fond er ment som sparing over en lengre periode enn 3-5 år. Smiley
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #9 : 10. oktober 2008, 16:03 »
Jeg har penger i Kaupthing bank jeg. Ikke så gøy at alle transaksjoner er blokkert, og jeg må vente flere uker med å få pengene mine:) Men jeg hadde nok bevart pengene, og bare ventet. Har du ikke nød for pengene nå ville jeg som sagt ventet.

Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #10 : 10. oktober 2008, 16:33 »
Hvis du ikke trenger pengene med det første så ville jeg nok ikke realisert tapet nei.
Det kan fortsatt gå lengre ned, men før eller senere så vil det nok snu. Smiley

Å selge alt nå ville vært utrolig bittert om det kommer en rekyl som sender aksjemarkedet opp.
Når rekylen kommer, eller om den kommer i det hele tatt er det få som vet. Wink


Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #11 : 10. oktober 2008, 20:58 »
Vet du hva aksjefond er?  Det investeres ikke i ett selskap men i de fleste tilfeller i mange titalls, samt en del er nok også nå plassert i pengemarkedet.....

I og med at andre setning i innlegget mitt starter med "Jeg vet ikke hvordan Odin aksjefond fungerer" føler du det nødvendig å spørre? Eller er det nok et eksempel på internettforum tøff-i-trynet holdning?

Hadde holdt lenge å simpelthen skrive hvordan aksjefond fungerer, slik du følger opp med.

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #12 : 10. oktober 2008, 21:01 »
I og med at andre setning i innlegget mitt starter med "Jeg vet ikke hvordan Odin aksjefond fungerer" føler du det nødvendig å spørre? Eller er det nok et eksempel på internettforum tøff-i-trynet holdning?

Hadde holdt lenge å simpelthen skrive hvordan aksjefond fungerer, slik du følger opp med.
Hvorfor i helvete kommenterer du noe som helst om pengeplassering når du ikke vet forskjell på aksjer og aksjefond?  Kan du ikke legge inn svar om noe du har en mening om og iallefall noe som helst greie på?
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Peter123456

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 668
  • Honnør: 168
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 668

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #13 : 10. oktober 2008, 21:08 »
Jeg ville sittet, uten tvil! Kort sikt vil jeg ikke uttale meg om, men på lang sikt har vi en nedside nå som virker liten i forhold til den potensiell oppsiden. Mange selskaper ser voldsomt billige ut når vi ser på hvilke verdier som ligger i selskapet (eks. Aker som har utrolig mye cash).

Hilsen en med over 100% avkastning siden september.   Grin

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #14 : 10. oktober 2008, 21:22 »
Det er nå man burde ha penger, det er nå og i en tid fremover at det er lurt å kjøpe. Når alle skriker om kaos, resesjon og det ene og det andre, det er da man burde kjøpe. Bare synd jeg ikke har noe cash nå hehe :p
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!