Skrevet av Emne: RAW FOOD - Den ALTERNATIVE Livsstilen!  (Lest 137347 ganger)

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #225 : 14. juni 2009, 20:18 »
Vi er overhodet ikke aper. Aper er bare den dyrearten vi likner mest på rent anatomisk. Vi har noe til felles med alle dyr, men det er og blir en enorm forskjell på dyr og mennesker. Rent fysisk er vi ikke overlegne dyr, men mentalt. De er ikke i nærheten av å inneha den hjernekapasiteten vi har. Vi er satt til å råde over dem. På en skikkelig måte.

Jo Mb7, det er vi. Vi er en av the great apes, og vi er nermere i slekt med sjimpanser enn gorillaer er i slekt med orangutanger. Faktisk er det meningsløst å snakke om aper uten at mennesket er med. Dette er sannheten MB7, noe all vitenskap enes om.

Hvis vi er å likestille med dyrene, hva gjør da mennesket mer verdifullt enn dyrene? For jeg regner med at du ikke likestiller slakt av ei melkeku og slakt av svigermor?

I all enkelhet: alle dyr fortrekker andre dyr av samme rase. Derfor mener vi at mennesker er mer verdt enn andre dyr. Jeg er sikker på at hunder liker andre hunder bedre enn de liker sauer.

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #226 : 14. juni 2009, 20:18 »
Våre forfedre/vår stamfar lever ikke nå, og vi har utviklet oss. Men vi er fortsatt afrikanske aper. Vi er "fettere og kusiner" av sjimpansen - "Richard Dawkins"-Darwin

Burrhus HONNØR!!!!!  Cheesy
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #227 : 14. juni 2009, 20:20 »
Det har de drevet med i snart 1000 år.....følg med i timen'a;-)
Apene har jo brukt dehydrator som en sentral del av matlagingen i flere millioner av år.

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #228 : 14. juni 2009, 20:25 »
Apene har jo brukt dehydrator som en sentral del av matlagingen i flere millioner av år.

hehe, vel det har de jo ikke da. En dehydrator er et resultat at råveganer fortsatt har levd i en industrielle verden, og synes fortsatt at smaken og synet av den maten vi er vant med å spise "hamburgere, chips, sjokoladekaker osv" og ønsker derfor å kopiere denne maten, bare på en MYE sunnere måte. Maten er fortsatt 100% naturlig, og kunne sikkert ha tørket ved hjelp av sola ogsp. men hvem gidder å vente på det liksom.. Wink

Men en råveganer klarer seg ypperlig uten dehydrator!! Absolutt!
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #229 : 14. juni 2009, 20:30 »
Apene har jo brukt dehydrator som en sentral del av matlagingen i flere millioner av år.

ja, vibrator også har jeg lest på www.ibelieveeverythingiread.com
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget peenut

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #230 : 14. juni 2009, 20:31 »
Ja, jeg ser at det kan være lett å tro at mennesket er slik det skal være og vi er der vi er osv..

Men blant absolutt alt liv her på jorden, så er vi de som lever så skadelig som vi gjør, det er kun vi som ødelegger verden og klima og miljø. Det er kun vi som kan sprenge denne jorda i fillebiter. At vi lever så skadelig som vi gjør er et tydelig og klart tegn for meg at vi må snu og gå tilbake igjen før det blir for sent. Vi må vende blikket inn i naturen igjen, istedet for å stadig kjempe ut måter vi kan rømme fra den. Det vil bli vår undergang, og etter vi er borte, da vil endelig evolusjonen sørge for at det vi mennesker har ødelagt, blir reparert igjen og havner i harmoni med naturen igjen.

Men da er det jo slik det er ment å være da. I og med at det vil være fullstendig naturstridig for oss mennesker å gi avkall på dagens levesett. Men da har altså skjebnen en plan for oss, evolusjonen fortsetter som før og naturen vinner. Hvem hadde vel egentlig trodd at vi kom til å slå dinosaurene på tilmålt tid likevel?


Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #231 : 14. juni 2009, 20:35 »
Vi er satt her av hvem? Og jeg regner med at du nå erklærer din uenighet med Darwin?
Vi er satt her av Skaperen. Darwin kan ikke endre på det.
Sitat
Det er slettes ikke vanskelig i det hele tatt Smiley Insekter finnes overalt her på denne jord, og tørkede insekter er kjempesunt! Cheesy
Du har sagt at du ikke lever på insekter (men i stedet tar tilskudd av B12) - samtidig hevder du at det "ikke er vanskelig i hele tatt" å nære seg på dette på vår klode. Hvordan kan du hevde dette når nordboere aldri har hatt tradisjon for å spise småkryp? Tror du ikke det er nettopp fordi tilgjengeligheten er svært begrenset?
For å ta et eksempel: hvordan mener du at beboere nord for polarsirkelen (norland og finnmark her hjemme) skal dekke B12-behovet ved å spise insekter? Hvilke konkrete insekter skal de spise, og hvordan skal de fange disse effektivt?
Sitat
ja, man er jo avhengig av importerte varer! Det er vi vel alle, råveganer eller ei..? Eller misforsto jeg deg nå..
Jeg er ikke råveganer og er på ingen måte avhengig av importerte råvarer. I stedet prøver jeg å boikotte importert mat så godt jeg kan og i stedet handle norskprodusert. Vi kan fint leve på lokalprodusert mat over hele kloden sålenge vi inkluderer den animalske maten. Da blir nemlig næringsbehovet dekket. Bare se på inuittene. De levde i polare strøk, men med utmerket helse av det naturen ga dem der de levde.
Sitat
Dyr spiser det e får tak i av mat. Legger vi ut varmebehandlet kjøtt til f.eks apedyr, så spiser de det. De foretrakk det til og med.  Men det er ikke dermed sagt at det er slik mat de skal ha selvom de foretrekker det. Mange mennesker foretrekker Big Mac'en enn guleroten liksom. De har ikke annet å velge mellom enn det som finnes i naturen i sin rå tilstand.
Dyr spiser det de får tak i av den maten de er tilpasset ja. De er jo ikke som oss ved at de spiser det de kommer over dersom det ikke finnes annet tilgjengelig. Det nytter ikke å fôre en løve på plantekost alene, og en hest vil visselig falle om hvis den bare fikk kjøtt. Dyra er tilpasset sin spesifikke kost, og det kan godt hende at aper tåler varmebehandlet kjøtt. Men igjen: hvor riktig er det å sammenlikne oss med en ape?
Sitat
Vel, teoretisk sett så.... bye bye granny, hello Holy cow. Dyr er dyr. Ingen dyr er mer verdt enn andre. Det er bare vi mennesker som er mer knyttet til vår egen rase, men også kjæledyr frdi de er en del av hvår hverdag. Man ser også ute i naturen at dyrene blir lei seg når de mister barna sine eller når maken dør f.eks.  Vi er da slettes ikke mer verdt enn andre dyr, vi er bare mer knyttet til hverandre. Akkurat som en løvinne er mer knyttet til sitt barn, mens hun godt kan drepe og spise et antilopebarn. Forskjellen er at vi har mer makt, og med makt kommer ansvar,  og jeg kan ikke si at mennesket imponerer akkurat der.
Ingen dyr er mer verdt enn andre, sier du. Vel, jeg har sansen for likestillingstanken som ligger bak, men hvordan kan man hevde at en mus i kjelleren har samme verdi som en arbeidshest? Hvordan måler du verdien på dyr og verdien på mennesker? Kan vi virkelig dra alt under samme kam og si at alt er like verdifullt?
Sitat
Ja, vi kan male fangenskap så rosa vi bare vil, men det finnes ikke et gjerde her i verden som er stort nok for å gi et bondedyr den friheten den var ment til å ha. At dyra har det tilsynelatende godt kan så være, men når de blir foret opp på det ene og det andre med sprøytemidler osv, ja da begår vi en stor feil mot det dyret. Vi manipulerer andre dyr til å fungere og leve for vår henskikt. Vi er tross alt bare dyr som holder andre dyr i fangeskap. Et hakk bedre er selvsagt organsisk dyreoppdrett og dyrehold. Men allikevel..
Jeg synes ikke det er fangenskap å la sauer beite fritt i fjellet, eller å la storfe beite på store områder som mer enn nok dekker dets behov for bevegelse. Da er det værre å være hundeeier til en rase som er skapt for å springe milevis hver dag, men i stedet blir sittende i kurven foran TVen stort sett. Sålenge vi mennesker kjenner dyras behov, kan vi også bli gode dyreholdere. Vi må se dette an, mener jeg. Dette inkluderer også å gi dyret den føden den er tilpasset fra naturen, og selvfølgelig uten sprøytemidler etc. som du er inne på.
Sitat
Kjæledyr får behandlet mat, de dør av samme årsaker som mennesker. Råveganere gir kjærledyrene sine raw food. Den maten de skal ha fra naturen side.
Dette høres bra ut. Men betyr ikke dette at alle eiere av hunder og katter bør legge til rette for at disse rovdyrene får i seg rått kjøtt? Det er jo det dem er tilpasset å spise, ikke brødskiver med leverpostei.
Sitat
Human avliving.. Verden mest motsigende 2 ords-setning. "Jeg drepte på en forsiktig og respektfull måte"  Noe som skurrer ved den setningen..
Alle må engang dø, Eneres, også dyrene. I alle tilfeller vil døden innebære en del lidelse. La meg ta et eksempel. For noen år siden så man at antallet reinsdyr på Hardangervidda var altfor høyt. De dyrene som levde der tråkket ned beitegrunnlaget for hverandre og dyrene ble stadig magrere pga. dårlig mattilgang. For å hindre denne utviklingen og lidelsen for dyra, iverksatte man tiltak for å redusere stammen. Dvs. jaktkvotene ble økt betydelig. Noen år etter stabiliserte det hele seg ved at dyra oppnådde normal slaktevekt igjen. Dyra stressa mindre og hadde et bedre liv, samtidig som vi fikk sunnere dyr på tallerkenen. Det er mange ganger det er riktig å ta liv av dyr. Det hører med til menneskets fornuftige forvaltning av naturressursene. Spesielt når det er så få predatorer (rovdyr) igjen i utmarka også, så må disse grepene tas. Et rifleskudd innebærer minimalt med lidelse enten vi snakker om et villdyr eller husdyr. Så nei, human avliving er ingen selvmotsigelse når vi vet at døden inntreffer uansett, mer eller mindre smertefullt.

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #232 : 14. juni 2009, 20:49 »
Du sklir vel åleglatt igjennom dette innspillet, men likevel...
Den måten jeg tolker din logikk på, så er mat på vandring IKKE naturlig. Mat som reiser over så store avstander må jo være en del av "utviklingen som har fjernet oss fra naturen." Når var det forresten dyrene begynte å importere himalayasalt for å kunne føre arten videre??


Skli åleglatt sier du, forklare og begrunne hvorfor jeg lever som jeg mener er best å leve, sier jeg. Smiley

Jeg har da ingenting imot mat på vandring..? Jeg mener at vi ikke hadde hatt behov for import/eksport av mat om vi hadde holdt oss i naturen. Det hadde naturen og evolusjonen selv sørget for. Alt vi hadde trengtes for å leve optimalt hadde vi fått fra naturen omkring oss.

Nå tenker jeg bare høyt..



"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #233 : 14. juni 2009, 20:58 »
Skli åleglatt sier du, forklare og begrunne hvorfor jeg lever som jeg mener er best å leve, sier jeg. Smiley

Jeg har da ingenting imot mat på vandring..? Jeg mener at vi ikke hadde hatt behov for import/eksport av mat om vi hadde holdt oss i naturen. Det hadde naturen og evolusjonen selv sørget for. Alt vi hadde trengtes for å leve optimalt hadde vi fått fra naturen omkring oss.

Nå tenker jeg bare høyt..
Jeg gjentar til det kjedsommelige: du nevner ødeleggelsen av miljøet som et argument for at man skal velge en raw-diett. Transport står for en veldig stor del av forurensingen på kloden. Raw-dietten fordrer at man importerer mat siden man ikke kan leve på denne med bare lokale råvarer.

Ser du ikke selvmotsigelsen her?

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #234 : 14. juni 2009, 21:22 »
Frokost: Grønn smoothie

-6 gram spirulina ca. (superfood)
-4 dl vann
-1-2 bananer
-1/2 ts Cayennepepper (et meget medisinsk krydder med utrolige krefter)
- 1 stor neve spinat
- 1 stor neve salat av tilfeldig valg.
- 1/2 eple og/eller en neve bær.
- 1/2 kopp frøblanding (linfrø, quinoa, chia, sesam osv)
- en dryss med Himalaya salt
- 1 ss rått kakaopulver
- en neve rosiner og eller gojibær
- litt kanel/kanelbark
- linfrøolje

Jeg "tygger" min smoothie, slik at munnen produserer mer spyttenzymer for å hjelpe til med fordøyelsen. bare et lite tips for de som pleier å drikke smoothies Smiley


Lunsj: Salat

- ca. 3 tomater
- en dryss med rå cashewnøtter
- en god dryss Hampfrø og eller Biepollen
- en stor neve salat
- en kvart agurk
- klemmer saften ut av en halv sitron oppi
- organisk kaldpresset olivenolje
- en bit rød paparika
- spirer
- en halv avokado
- en dryss cayenne
- friske urter
- litt rå Nama shoyu soyasaus

Middag:  Sushi

- 2 rå sjøtang-blader (Nori sushi blad)
- 1 gulrot
- 1 halv rå rødbet
- et par store kålblader
- en neve spinat
- litt selleri
- en nevespinat
- en halv løk

Dipsaus:

1/4 kopp kaldpresse extra virgin olive oil
½ appelsin
1 ss Nama Shoyu (rå soyasaus)
1 ss fersk ingefær
litt friske urter
1 hvitløksbåt
Nykvernet organisk pepper

-----------------------------------------------------------------------------

Grønn Juice: Innen 30 minutter etter trening (helst så fort som mulig for optimal effekt)

Da kjører det jeg har av grønt og frukt inn i juicemaskinen. Eple, gulrøtter, sitron, kål, grønn salat, persille.. For ved å juice det så fjerner man fruktkjøttet. Da får jeg aminosyrer i ganske enkel form inn i kroppen og det finner sin plass i muskler og celler ganske raskt. Alt grønt har et høyt innhold av aminosyrer.


om jeg er sulten og om det er en stund til jeg skal legge meg, så kan jeg spise en salat, eller ta meg en fruktsmoothie med bananer og bær f.eks.
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #235 : 14. juni 2009, 21:25 »
Kos deg med underernæring Smiley
Non Plus Ultra

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #236 : 14. juni 2009, 21:26 »
Jeg koser meg med god næring jeg Smiley Kan du forklare hva du synes er mangelfullt? Smiley
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #237 : 14. juni 2009, 21:27 »
Jeg koser meg med god næring jeg Smiley Kan du forklare hva du synes er mangelfullt? Smiley
 


Jeg bare sier;  kos deg med underernæring Smiley
Non Plus Ultra

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #238 : 14. juni 2009, 21:29 »
Du tar feil Smiley

Jeg venter fortsatt på svar fra de som påsto at raw food var mangelfullt! Men det er jo klart at når man er en av mange som er imot noe, så kan man slenge ut påstander i hytt og pine uten å måtte bevise det fordi man er en av gjengen.. Er slik det virker som for meg, men gjerne motbevis meg på det!

Finnes det noen her som vil være mann nok til å stå for det han sier og begrunne det eller?  Huh
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #239 : 14. juni 2009, 21:36 »
Non Plus Ultra

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!