Skrevet av Emne: [VIDEO] MARKLØFT!  (Lest 21073 ganger)

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #30 : 10. mai 2010, 16:41 »
Konstantinovs og Knee er IKKE utpreget gode teknikere. Men de er dritsterke i markløft! Grin

Disse gutta drar markløft på over 400 kg.. da er det endel andre ting enn optimal teknikk som slår inn. Wink

På vekter opp til 250 kg, så ta en titt på hvordan vektløfterne drar førstedraget i støt på... lav rumpe, svai og rett rygg.

http://www.youtube.com/watch?v=_EUcV1hX3S4#noexternalembed&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=DhwsCCtsaDk#noexternalembed

Grunnen til at disse har rumpa lengst mulig ned er jo fordi de skal få lengre arbeidsvei til å kaste vekta opp. Men markløft er markløft og ikke knebøy. Markløft for min del er hovedsakelig ryggøvelse, rumpa skal jo ikke være maksimal høy, men som Eirik Sandvik sa, det er ikke knebøy, men markløft så rompa skal ikke være nedenfor knærne. så tar jeg heller frontbøy når jeg skal trene beina.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #31 : 10. mai 2010, 17:06 »
Rumpa er jo ikke under knærne på noen av de løftene. Løfterne har rumpa lav på setupen for at utgangsposisjonen skal være best mulig når de begynner å løsne vekta fra bakken.

Se løftet til Misha igjen. Perfekt!

Kan nesten beskrive det som at utøveren er halvveis utrettet når belastningen begynner. Smiley

Kan være lettere å se på ryggen i steden for rompa kanskje. Ryggen bør ikke være vannrett når man starter løftet. Heller nesten i en 45 graders vinkel. Igjen viser jeg til markløftet til Misha.

Med noen titalls løft bak seg, så kommer man tilslutt frem til en utgangsposisjon som føles god og som gjør at man føler man kan dra på godt med kraft i en naturlig bevegelsesbane. Smiley

Utlogget KL

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 107

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #32 : 10. mai 2010, 17:13 »
Dette (relativt mye fleksjon i knærne, altså - mye bøy som i knebøy/frontbøy) er noe jeg IKKE vil se under utførelsen av markløft, som er en hoftedominant øvelse, noe som vil si at baksiden av kroppen skal gjøre mesteparten av arbeidet.

Dette kan umulig skje om det er for mye bøy i kneleddet, rett og slett fordi spenningen i baksiden av kroppen (primært hamstrings og sete) reduseres. Dette kan palperes og observeres.

Om vi ikke kan generere krefter fra baksiden av kroppen under utførelsen av markløft vil fremsiden av låret utføre mesteparten av arbeidet. Siden knærne er mye bøyd i startposisjon er stanga nødt til å starte lengre frem for å ikke kollidere med knærne. Dette er nødt til å føre til en foroverskifting av tyngrepunktet, som igjen er nødt til å påføre korsryggen større belastning.

(...)

Som regel dreier hovedproblemet seg med hvor rumpa starter i selve løftet. Jo høyere den starter, desto mer vil baksiden av kroppen jobbe og motsatt. Dette kan lett justeres ved å manipulere startposisjonen til stanga. Jo nærmere den ligger leggene i startposisjon, desto lenger opp må rumpa bevege seg.


Stangposisjon bestemmer om øvelsen blir hofte- eller knedominant og avgjør dermed både effektivitet og ikke minst sannsynligheten for at skader fremkommer som følge av dårlig teknikk og løftebane.

Kilde: http://www.sandviksgym.com/markl%c3%b8ft-bakken-men-vet-alle-hvordan/#more-371


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #33 : 10. mai 2010, 18:33 »
Fin beskrivelse fra Sandvik, men jeg tviler på at han mener man skal starte med rompa høyere enn det Misha har på videoen.

Og selv om jeg ikke alltid mener at folk skal kunne utføre det de lærer andre, så lurer jeg på hvor mye Sandvik har dratt i mark... Smiley

Stanga skal være tett til kroppen og leggene i utgangsposisjonen da er det lettere å dra mye. forsøk selv å rulle stanga bort fra deg 10 cm pr løft og se hvor mye man drar med stanga 30 cm vekke... Smiley Så der er jeg veldig enig med sandvik.

det eneste vi egentlig er uenig om vi som diskuterer her er vel egentlig hva som er "rompa høyt" og ikke... Smiley

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #34 : 10. mai 2010, 18:46 »
"Sumomarken" til Sandvik ligner mer på et forsøk å dra strakmark med speina i spagat, så du kan aldri vite Expedite Wink






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Mandodiao

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #35 : 10. mai 2010, 18:54 »
http://www.youtube.com/watch?v=Syt7A23YnpA#noexternalembed

synest denne var enkel og grei, av Mark Rippetoe

Utlogget Loffen08

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 120

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #36 : 10. mai 2010, 19:37 »
"Sumomarken" til Sandvik ligner mer på et forsøk å dra strakmark med speina i spagat, så du kan aldri vite Expedite Wink

Da tror jeg ikke du har sett sumomarken av Sandvik, for det er langt ifra strak mark.
synest denne var enkel og grei, av Mark Rippetoe
Alt av Mark Rippetoe er å anbefale. Hvis du gjør flere søk på han så har han flere filmer der han korrigerer markløft teknikk.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #37 : 10. mai 2010, 19:40 »

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #38 : 10. mai 2010, 19:41 »
Da tror jeg ikke du har sett sumomarken av Sandvik, for det er langt ifra strak mark.
Jeg har sett sumomarken til Sandvik, og det er ikke gode greier.

Går fint på 100 kg, men som SUMO-markløft så er det ikke mye beinbruk. Hele poenget med sumo er å utnytte styrken i beina til å dra så mye som mulig.

Lars Bedin drar sumo markløft til 10 i karakter! (skal lete etter klipp)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #39 : 10. mai 2010, 19:42 »
Alt av Mark Rippetoe er å anbefale. Hvis du gjør flere søk på han så har han flere filmer der han korrigerer markløft teknikk.
Utrolig enig. Mark sier ting på en måte som er bedre enn mange andre!

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #40 : 10. mai 2010, 19:46 »
Her er lars bedin på et maksløft med sumo.
http://www.youtube.com/watch?v=vEMsYZpppFo#noexternalembed

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #41 : 10. mai 2010, 19:48 »

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #42 : 10. mai 2010, 19:49 »
Her er Eirik Sandvik med Sumo strakmark.

http://www.youtube.com/watch?v=6izb4cx7_fE#noexternalembed

(jeg må presisere at jeg er impnert over mye av det sandvik vet, skriver og gjør. Men ikke sumo marken hans) Grin

Himmel... her er en enda styggere.. http://www.youtube.com/watch?v=xq9FGRVkcWI#noexternalembed&NR=1

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #43 : 10. mai 2010, 19:57 »
Skulle til å kommentere at den første videoen du fant var utrolig snill, men så ser jeg du fant en bedre en Wink

Da tror jeg ikke du har sett sumomarken av Sandvik, for det er langt ifra strak mark.

Hehe, har sett marken ja og er enig i at det er langt ifra strakmark - omtrent 1 meter smalere fotplassering og kanskje knapt høyere rumpeplassering :Smiley

http://www.youtube.com/watch?v=s8zAVehc6-Y#noexternalembed

Wink






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Marmarius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 108
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 108

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #44 : 10. mai 2010, 20:03 »
Så er sandvik en treningsveileder og mye annet rart men han er ikke en markløfter!  Grin
Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!  Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=92612.0

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!