Skrevet av Emne: Unnskyldningen blir underbygd...  (Lest 15675 ganger)

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #45 : 20. november 2005, 11:30 »
Jeg ser noe i denne samenhengen som jeg ikke vet om andre ser

La meg ta et eksempel
De fleste av oss tar regelmessige servicer på bilen vår, vi leverer de på Eukontrol og vi steller å diller med bilen som om det ofte skulle vært et barn..
Vel barna våre de må inn på regelmessige "barne" kontroller på samme måte som biler må regelmessig på Eukontrol. Er det noe galt med bilen må det repareres og er det noe galt med barnet så får det behandling.

Det ironiske oppi det hele er at straks vi blir voksen så er plutselig helsa di din egen bekymring å du må selv finne ut om du må til legen å sjekke deg eller ei. Dette tiltross for at staten og hjemmet (altså skole og foreldre) har vært alt fordårlige til å lære barna et sundt og ernæringsmessig kosthold. Mange av livstilsykdommene kommer som kjent snikende på og når vi merker de negative symptomene av at vi har spist feil og trimmet forlite, ja da er det ofte gådd alt for langt. Å det er lett å skylde på gener, arvelig belastet osv...

Hvorfor er det ikke obligatorisk med en 20 årskontroll, 25 årskontroll, 30 årskontroll osv hos legen? Hvorfor skal en ta bedre vare på bilen sin enn helsa si.

Ved slike regelmessige kontroller vil en kunne fange opp de som er på tur å få alvorlige helseproblemer å legen vil kunne henvise de en grønn resept, til en PT og ernæringsfysiolog som vil kunne få de på rett kjør igjen. Om det er hjernen det er noe feil med så er det bare å sende de til psykolog/psykiater i tilleg..

Nå er det jo nettop gjort en undersøkelse i england om utgifter i forbindelse med livstilsykdommer (Fedme, hjertekar, diabetes osv) og de medisinske utgifter pga helsesykdommer er faktisk 3 gang mer enn helseutgiftene til de som røyker
At ikke dette er et stort varselsignal om at at folk spiser helt feil og mosjonerer forlite så vet ikke jeg.

Vel dette var bare noen tanker jeg hadde om dette



 


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #46 : 20. november 2005, 11:42 »


Hvorfor er det ikke obligatorisk med en 20 årskontroll, 25 årskontroll, 30 årskontroll osv hos legen? Hvorfor skal en ta bedre vare på bilen sin enn helsa si.

 

Jo forde de fleste leger er kjøp og betalt av legemiddelindustrien.
Det er jo en kjent sak at de blir solg medisiner for miliarder av kroner å ved å gjøre forebyggende tiltak vil de tape enorme mengder penger.

Det er jo også en kjent sak at veldig mange som får livstilsykdommer velger å bruke medisin uten å endre kostholdet sitt i det hele tatt, de tar jo medisin for problemet så hvorfor endre noe som helst. /)

Jeg kjenner alt for mange med diabetes som bare spiser hva de vil å "retter" opp med å ta insulin. En kamerat av meg jeg har prøv å få til å spise å trene siden 96 Da han fikk påvist diabetes har nektet å trene og spiser som før. Nå må han inn på øyeoprasjon forde at synet begynner å svikt. I tilleg får han medisin mot bena som også er en bivirkning av diabetesen.. Han er 33 år gammel men velger det selv. Han kunne gjort noe med det men valgte å la vær som så mange andre som får medisin trur de at det er nok med det..

Min lege som jeg går til har skrevet under på et opprop om "korupsjon" blandt leger, neste gang du er hos legen din sørg for å spør om han/hun har gjort det samme.

Smiley



Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #47 : 20. november 2005, 13:23 »
Nå er det ikke helt uproblematisk å kreve at voksne mennesker skal foreta obligatoriske helsesjekker. For det første er dette en initiering av tvang som strider imot de flestes rettferdighetsoppfatning. For det andre har vi lange nok helsekøer som det er i dette landet; og slett ikke noe stort overskudd av medisinutdannet arbeidskraft. Vil det da være riktig, eller i det hele tatt gjennomførbart, å gjøre beslag på legenes tid og kapasitet ved å gjennomføre slike rutinekontroller?

En vesentlig forskjell mellom bilen og din egen kropp, er at en dårlig vedlikeholdt bil utgjør en konstant fare også for andre mennesker enn deg selv. Derfor er det helt legitimt å kreve at den sjekkes med jevne mellomrom.

Ideen din er forsåvidt god, men ikke gjennomførbar med dagens forutsetninger. Vi har et offentlig finansiert helsevesen, og stort sett alle tar for gitt at de har krav på (tilnærmet) gratis helsehjelp når de trenger det. Det er liksom ikke rom for debatt om differensierte helseutgifter. Den dagen hvor livsstilsykdommene har blitt så dyre at det offentlig finansierte helsevesenet går til helvete, og bruk av helsetjenester må finansieres privat og via forsikring - da vil rutinekontroler av voksne mennesker helse være en selvfølge. Men det er ennå langt frem dit.

Utlogget HELLmik small

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 483
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 483

  • Be the best you can be :)
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #48 : 20. november 2005, 13:44 »
Hvordan regner mann ut BMI?
er det 25 som er akkurat passe?
Trenings logg : http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=31531.0

Nåværende vekt : 84 kg
Høyde : 180
Alder : 22
Mål : NM i Athletic Fitness 2012

Dips : 32
Chins : 25xKV , 3xKV+40kg
Markløft : 170
Benkpress : 115
Knebøy : 130

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #49 : 20. november 2005, 14:36 »
Nå er det ikke helt uproblematisk å kreve at voksne mennesker skal foreta obligatoriske helsesjekker. For det første er dette en initiering av tvang som strider imot de flestes rettferdighetsoppfatning.

Ja jeg skjønner dette, men slik reagerte vi mennesker når Eu kontrollen på bilene ble innført. Alikevel godtar vi det nå. Slik reagerte vi når røykloven ble innført, vi mer eller mindre godtar det også nå osv... Om barna som vokser opp nå ikke "slipper" unna helsesjekkene som vi gjør så vil jo de ikke merke noe forskjell ettersom de stadig må på kontroller som barn,.. At de da blir innkalt som 20 åring, 25 åring etc vil jo bare være logisk for de skulle en tru.. Være blir det å få oss godt voksne til å gota dette nå.


For det andre har vi lange nok helsekøer som det er i dette landet; og slett ikke noe stort overskudd av medisinutdannet arbeidskraft. Vil det da være riktig, eller i det hele tatt gjennomførbart, å gjøre beslag på legenes tid og kapasitet ved å gjennomføre slike rutinekontroller?

Sant nok men en plass må det jo starte og når helsekøene blir lengre pga livstilsykdommer så bør en jo begynne å ta i et tak for å snu dette.

Er det riktig at gode leger/kirurger forsvinner ut i privatebedrifter og fikser puper til damer og andre kosmetiske oprasjoner når de kunne gjort bedre nytte for å minke helsekøene? nei det er det ikke men her er det pengene igjen som råder.



En vesentlig forskjell mellom bilen og din egen kropp, er at en dårlig vedlikeholdt bil utgjør en konstant fare også for andre mennesker enn deg selv. Derfor er det helt legitimt å kreve at den sjekkes med jevne mellomrom.

Sant nok, men hvorfor skal da barna våres sjekkes så ofte med jevne mellomrom og ikke vi voksne. Altså som barn har en rett på altmulig (inkludert god helse) men som voksen så er beskjeden klar deg selv. Litt brå overgang spør du meg

Ideen din er forsåvidt god, men ikke gjennomførbar med dagens forutsetninger. Vi har et offentlig finansiert helsevesen, og stort sett alle tar for gitt at de har krav på (tilnærmet) gratis helsehjelp når de trenger det. Det er liksom ikke rom for debatt om differensierte helseutgifter. Den dagen hvor livsstilsykdommene har blitt så dyre at det offentlig finansierte helsevesenet går til helvete, og bruk av helsetjenester må finansieres privat og via forsikring - da vil rutinekontroler av voksne mennesker helse være en selvfølge. Men det er ennå langt frem dit.

Vi er på go tur dit nå ettersom de medisinske utgiftene på livstilsrelaterte sykdommer har eksplodert de seneste årene. Jo før en begynner med forebygging jo bedre. Før eller siden blir dette alt fordyrt slik du sier. Hvordan dette helt praktisk burde gjennomføres er vanskelig å si, men som sagt dette var bare noen ideere jeg gjorde meg opp når jeg leste denne tråden..

Slik jeg ser det nå forventer vi gratis legehjelp når vi har spist på oss en sykdom, hvorfor skal ikke vi kunne forvente gratis forebyggende tiltak som på sikt vil koste langt mindre enn dagens situasjon?





Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #50 : 20. november 2005, 16:09 »
Røyking på offentlige steder er nok en ting som affekterer andres helse og velvære.  Etter at stormen la seg sommeren 2004 evnet de fleste å se rimeligheten i den nye røykeloven, og mange utestedseiere har i ettertid innrømmet at de tok feil og Høybraathen hadde rett.  Retten til å ta ansvar for egen kropp gjelder ikke når man skader andre i prosessen, og det er vesensforskjellen mellom røyking og konsum av usunn mat.

Skillet mellom barn og voksne synes jeg er ganske så rimelig. En åtteåring får ikke lov til å kjøre bil eller stemme ved stortingsvalg, og det er et statlig ansvar å påse at barns helse ivaretas. Etterhvert som man blir myndig får man flere rettigheter, men også flere plikter. Det forventes at en myndig og voksen person selv er i stand til å pusse tennene, samt også at vedkommende oppsøker lege dersom det er behov for det.  De færreste vil finne det rimelig å bli tvunget til legen for rutinesjekk som 30åring, og som sagt er dette heller ikke forsvarlig bruk av ressurser per i dag.  Helseundersøkelser er forøvrig like "gratis" som behandling av fedmerelaterte sykdommer i dag.

Dette er en komplisert problemstilling, hvor jeg ikke kan se helt åpenbare løsninger. Et hovedpoeng er at folk må lære å ta ansvar for egne kropper. For å være i stand til dette, har jeg stor tro på at helselære og grunnleggende ernæringsfysiologi får en langt mer sentral plass i grunnskolen og på videregående enn i dag. Videre må folk bli bevisste på at bruk av helsetjenester de facto _ikke_ er gratis; velferdsstaten sørger bare for at andre betaler for deg.  Retten til å gjøre hva man vil med sin egen kropp innebærer ikke en naturgitt rett til å fikse den på andres regning.

 

Utlogget Geelmuyden

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 276

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #51 : 20. november 2005, 17:55 »
Siste avsnitt i UGLEGUFFENs innlegg her synes jeg er det mest fornuftige. Det burde ikke være opp til hver enkelt å lære om ernæring hvis de vil. Det burde vært like obligatorisk som 2+2=4 og 1814. Folk burde vite hva de spiser. Bare på den måten vil man kunne få slutt på VG-slankere og håpløse super-kurer.

Den "friheten" som gjennomsyrer dagens samfunn er blitt en byrde for mange. Frihet til egen læring i skolen - hva med de som ikke takler å jobbe på egen hånd? De som har vokst opp med strengt obligatorisk oppmøte? Plutselig får de frie tøyler og det er fest annenhver dag. Det samme gjelder ernæringen - hvordan i helsike skal man tro at alle individer skal klare å ta vare på sin egen kropp når de ikke vet en døyt om hvordan den fungerer?

Det er på tide det offentlige tar tak i dette!

(Og - vær så snill, ikke skrik kommunist bare fordi jeg harselerer litt med den absurde friheten i samfunnet.)

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #52 : 20. november 2005, 18:35 »
Skillet mellom barn og voksne synes jeg er ganske så rimelig. En åtteåring får ikke lov til å kjøre bil eller stemme ved stortingsvalg, og det er et statlig ansvar å påse at barns helse ivaretas. Etterhvert som man blir myndig får man flere rettigheter, men også flere plikter. Det forventes at en myndig og voksen person selv er i stand til å pusse tennene, samt også at vedkommende oppsøker lege dersom det er behov for det. De færreste vil finne det rimelig å bli tvunget til legen for rutinesjekk som 30åring, og som sagt er dette heller ikke forsvarlig bruk av ressurser per i dag. Helseundersøkelser er forøvrig like "gratis" som behandling av fedmerelaterte sykdommer i dag.

Jeg er enig i at det er statens ansvar å ivarete barns helse, men når mor og far har et søkk elendig kosthold hvordan tror du ikke det påvirker barna på sikt. I tilleg så selv om den voksnes usune livstil kun påvirker direkte en selv så påvirker den indirekte barna deres som overtar ofte kostvanene til foreldrene. I tilleg så når menn i 40-50 årsalderen dør av hjerte karsykdommer så påvirker det i stor grad omgivelsene rundt de.

De fleste trur jo at et hjerteinfarkt starter et micosekund før selve innfarktet inntreffer, men i realiteten starter innfarktet gjærne 20 år før. Det vil si selv om personen ikke er overvektig så påvirker maten du har spist i 20 års tid triglyseridene og kolesterolet, sakte men sikkert bygger dette seg opp til infarktet er et faktum. Om jeg ikke husker helt feil er den hypigste dødsårsaken blandt menn i 40-50 årsalderen nå hjerteinfark ogda i de fleste tilfeller er den bakenforligende årsaken dårlig kosthold å ingen trim.

Dette kunne vært unngått med regelmessige kontroller, Ettersom de fleste føler seg friske så går de jo ikke til undersøkelse og som nevnt tidligere når de først oppdager at noe er galt har det ofte gått forlangt.

Greit at helse undersøkelse er gratis i dag, men de fleste trenger jo et kraftig spark bak for å komme seg til legen å sjekke seg..

Forsåvitt er jeg helt enig i dette:
Sitat
Dette er en komplisert problemstilling, hvor jeg ikke kan se helt åpenbare løsninger. Et hovedpoeng er at folk må lære å ta ansvar for egne kropper. For å være i stand til dette, har jeg stor tro på at helselære og grunnleggende ernæringsfysiologi får en langt mer sentral plass i grunnskolen og på videregående enn i dag. Videre må folk bli bevisste på at bruk av helsetjenester de facto _ikke_ er gratis; velferdsstaten sørger bare for at andre betaler for deg.  Retten til å gjøre hva man vil med sin egen kropp innebærer ikke en naturgitt rett til å fikse den på andres regning.





Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #53 : 20. november 2005, 22:02 »
Rutinemessige helsekontroller av friske har vært forsøkt i andre land, men har ikke dokumentert effekt, ikke minst fordi folk ikke følger rådene som blir gitt, men fortsetter å spise og ese ut som før. I Norge vil slike kontroller dessuten innebære et stort kapasitetsproblem, men de fleste allmennleger vil undersøke blodtrykket, blodsukkeret m.m. til risikopasienter, dvs. fortrinnsvis fete pasienter.

Folk gjør som de vil, men det jeg kunne tenkt meg var en form for sanksjonsordninger mot folk som bare ikke vil følge legens råd, f. eks. i form av at de dekker mer av legeregningen selv. Jeg synes ikke det er rettferdig at stadig mer ressurser i det offentlige helsevesenet skal gå til å behandle "livsstilsgenerasjonen", der de ikke er villige til å gjøre en dritt for sin egen helse! Vi må for pokker begynne å stille krav til dem!  Angry

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #54 : 21. november 2005, 12:34 »
Hvorfor mener du at de har krav på respekt for sin holdning til egen helse og kropp fra min side når de selv ikke respekterer sin egen helse og sin egen kropp? "de har problemer" er typisk svakhetsidealiserende klientifisering. Man har problemer, det er predeterminert og man kan ikke gjøre noe med det.. ferdig med den saken.. "det er ikke min skyld".. osv. JO det er DIN SKYLD for i *"?=#$I #"$U og det er bare DU som kan gjøre noe med det. Jeg blir evig lei av folk som sutrer over hvor feite de er for så å ta bussen 300m for å kjøpe dagens dose på 500g sjokolade.

Dette må være årets innlegg så langt!

Late sytepaver med slaskemage, deigrompe og hjerteflimmer som følge av selvvalgt fråtseri og dovenskap kan ikke kreve, og får heller ingen respekt. Man får ingenting gratis. Det finnes ingen sympati i verden som fjerner bilringen din, den må du jobbe vekk selv. Snillisme og svakhetsfremmende tiltak ødelegger bare mer. Er du feit og fornøyd med det? Fint. Er du feit og misfornøyd? Gjør noe med det! Vet ikke hva? Spør noen som vet!!
Jeg forventer ikke at alle mennesker skal være 100% rasjonelle til en hver tid, men jeg finner meg heller ikke i at jeg skal måtte vise respekt og symapti overfor mennesker som ikke synes å eie det minste grann av moralsk fiber eller karakterstyrke.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget AKBS

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 071
  • Honnør: 123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 071

  • Team Strongman Roy Holte
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #55 : 22. november 2005, 11:07 »
Amen to that Fenrikflink !!
Strongwoman

Vinner av
Norges sterkeste kvinne 2004, 2005 og 2006

Ønske
nr. 1: Løfte Mullah Krekar over hodet !!
nr. 2: Kaste dartpiler på lille Brynjars hode, tralalala !!

Sponset av kampsportsenter.com

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #56 : 22. november 2005, 11:38 »
At store deler av befolkningen må bekyttes mot seg selv og hjelpes i ulike sammenhenger, er gammelt nytt.
"Slanke-eksperter", kuratorer, hundepsykologer, rehabiliteringsinstitusjoner og tusenvis av nye yrkesgrupper skal jo også leve....  :Smiley

Nettopp. Alle problemer av fysisk eller mental art blir brukt for det det er verdt av en hel industri av ulike interessegrupper, profesjoner og kvasi-profesjoner. Bare se på slankeklubbene, vektreduksjonskurs etc etc som popper opp over alt. I dag så jeg at det ble annonsert etter kursledere for en ny slankeklubb jeg aldri har hørt om før, ganske mange stillinger også. Kvalifikasjonskrav? Åpen, kjekk og kvikk.

Forøvrig er forventet levealder høyere enn for 60 år siden, hovedsakelig grunnet bedre medisinsk behandling, bedrede hygieniske forhold, bedre helsetilbud, reduksjon i røyking og ett par andre faktorer. Man kan ikke generalisere fra økologiske befolkningsdata til enkeltindivid.

At gjennomsnittet veier mer er en følge av mindre fysisk aktivitet og rikelig tilgang på høykalorivarer som er det billigste man finner i dagens supermarked. Alt dette er en følge av større kjøpekraft, særlig hos de gruppene i samfunnet som tidligere var (og dels ennå regnes som) lavtlønte, og det er i disse gruppene man finner den dårligste helsa (Hva er feks grunnen til at endel innvandrergrupper er så overrepresentert ndg. diabetes II?)

Hvor mye det offentlige skal engasjere seg overfor utviklingen er et politisk spørsmål, selvsagt. Egentlig er jeg i tvil om man bør bruke enda mer ressurser på dette, men jo høyere gjennomsnittlig levetid blir, jo større vil også behovet for helse- og omsorgstjenester bli (på samme måte som utgiftene til alderspensjon vil øke betydelig).

Men et veldig positivt tiltak de siste to årene er økningen av fysisk aktivitet i grunnskolen. I de skolene jeg kjenner har man virkelig økt slik aktivitet dramatisk. Jeg tor også det kan være fornuftig at staten prioriterer gang- og sykkelveier, tilrettelegger turstier, gir bedrifter økonomiske incentiv dersom de tilrettelegger for sykling til/fra jobb ol. Jeg tror man skal starte i denne enden, gjennom enkle, konkrete tiltak.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #57 : 22. november 2005, 11:43 »
Legevitenskapen har kommet så langt at det snart ikke fins et friskt menneske igjen.... Undecided

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #58 : 22. november 2005, 13:43 »
Legevitenskapen har kommet så langt at det snart ikke fins et friskt menneske igjen.... Undecided

støtter den Grin

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #59 : 22. november 2005, 15:02 »
Leste i avisen idag at en dame mente hun ikke kunne slanke seg noe mer pga hun hadde lavt stoffskifte etter graviditet.
Jeg mener nå at alle kan slanke seg uansett hvor lavt stoffskifte man har, det handler jo bare om kcal inn, kcal ut.. ?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!