Skrevet av Emne: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?  (Lest 9931 ganger)

Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« : 26. september 2007, 16:52 »
Ja, hvorfor er egentlig styrkeløft så lite anerkjent i pressen, media og generelt i verden?

Når en som spiller Playstation, og kommer til EM i det klarer å komme på forsiden på VG Nett, så må vel styrkeløft klare det også?

http://www1.vg.no/spill/artikkel.php?artid=171342 dry

Etter min mening så vil jeg tro at styrkeløft er en av de tyngste idrettene å nå til verdenstoppen i. Tenker da på alt arbeidet som må legges i det, for å nå så høyt..
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #1 : 26. september 2007, 16:54 »
Ja, hvorfor er egentlig styrkeløft så lite anerkjent i pressen, media og generelt i verden?

Når en som spiller Playstation, og kommer til EM i det klarer å komme på forsiden på VG Nett, så må vel styrkeløft klare det også?

http://www1.vg.no/spill/artikkel.php?artid=171342 dry

Etter min mening så vil jeg tro at styrkeløft er en av de tyngste idrettene å nå til verdenstoppen i.

Styrkeløft er rett og slett en dårlig publikumsidrett, som har en fortid preget av dopingavslører osv. Uten å tråkke noen styrkeløftere på tærne, så tror jeg det skal en hel del mer trening til for å nå verdenstoppen i de fleste friidrettsgrener og andre idretter i OL, enn lille styrkeløft. Smiley

MEN det er nok tøffere å komme til VM i styrkeløft enn VM i ps2/3 det skal jeg ikke si noe mot Grin






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #2 : 26. september 2007, 16:59 »
Grunnen til den manglende mediedekningen er vel kanskje styrkeløft som idrett skyld i selv. Det er lov til å prøve å få mediaomtale ved å være frampå hvis mulig, og det hadde ikke skadet å reklamere for større stevner etc.

Hva med å få til oppvisninger i nærområdet for å skape litt interesse rundt idretten? Strongmanoppvisninger/konkurranser trekker jo mennesker, så hvorfor kan ikke styrkeløft gjøre det samme? Jeg tror det hele bunner mer i mangel på oppfinnsomhet enn at styrkeløft ikke er en tilskueridrett. Hvis folk gidder å se noen løpe over 4,2mil eller gå 50mil på ski bør det være mulig å få folk til å se på styrkeløft.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #3 : 26. september 2007, 17:06 »
Problemet ligger vel i måten stevnene blir gjort på, hadde man hatt en speaker + musikk til løftet så hadde nok flere kommet og sett på styrkeløft og
Non Plus Ultra

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #4 : 26. september 2007, 17:13 »
Problemet ligger vel i måten stevnene blir gjort på, hadde man hatt en speaker + musikk til løftet så hadde nok flere kommet og sett på styrkeløft og

Rett og slett laget litt mer show uten at det ble et useriøst sirkus. Det må finnes en balansegang som kan brukes til å trekke litt flere mennesker.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Walgermo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 040
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 040

Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #5 : 26. september 2007, 17:15 »
Problemet ligger vel i måten stevnene blir gjort på, hadde man hatt en speaker + musikk til løftet så hadde nok flere kommet og sett på styrkeløft og
å et stort løfte lokale..!!
når vi i sjøholt ak hadde KM hadde vi full gymsal med tilskuere.. Smiley veldig artig..
vi hengte opp plakater rundt om, og pratet med venner å kjente .. Wink  fann fort ut at det var mange som var interisert i denne sporten Smiley
var faktisk så fult at folk måtte stå å se på.. hadde ikke nåk stoler til alle Tongue

her er plakaten som fikk en del av folkene til å komme å se på styrkeløft Wink
http://www.sjoholtak.com/images/a4KM.jpg

edit: vi hadde god løfte musikk og speaker Wink
Stevne:
372.5-260-330
Raw:
275-205-287,5


Landslagsløfter i Styrkeløft
____________________________________________________________________________

YouTube | Sjøholt AtletklubbLogg

Utlogget OddbjørnS

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 107
  • Honnør: 151
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 107

Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #6 : 26. september 2007, 17:21 »
Problemet ligger vel i måten stevnene blir gjort på, hadde man hatt en speaker + musikk til løftet så hadde nok flere kommet og sett på styrkeløft og
Det har jo de fleste stevner av en viss størrelse(KM, RM, NM), uten at publikumsoppslutningen nødvendigvis blir så mye bedre av den grunn. Promotering av stevnet i forkant, og bedre informasjon underveis i løftingen kunne nok hjulpet på litt.  Smiley
"Don't open the gates! Who the hell needs a wooden horse of that size?"
-Unknown inhabitant of Troy

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #7 : 26. september 2007, 17:28 »
Informasjon om at det faktisk finnes noe som heter styrkeløft og hva dette er burde man jo formidle. Jeg tror oppvisninger eller besøk på div. treningssentre ville vært en måte å gjøre det på. De som spør om jeg driver med en idrett tror styrkeløft er det samme som å bedrive styrketrening, og hvis jeg da legger fram at det faktisk finnes en idrettsgren hvor man konkurrerer i bøy, benk og mark ser det ut som himmelen har falt ned i hodet på dem.

Informasjon og promotering må til for å spre budskapet om styrkeløft, men da må man jo faktisk bruke litt tid på nettopp dette. Hva med å kontakte media før større stevner evt. når noen har gjort det bra?

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #8 : 26. september 2007, 17:30 »
Fytti katta. Tongue Nå viser de fotball på 3 av 4 av de kanalene som alle her til lands har.

Betaler NFF penger for å vise dette på TV? NRK2 skulle vel ha 300.000 kroner (om jeg husker rett) for å sende ett 30 minutters utdrag fra Styrkeløft VM i Stavanger i fjor, etter klokken 23! Istedenfor sender de Danseband Svisj!!!

Synd NSF ikke har midler til dette.
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #9 : 26. september 2007, 17:30 »
Rett og slett laget litt mer show uten at det ble et useriøst sirkus. Det må finnes en balansegang som kan brukes til å trekke litt flere mennesker.

Var noe slik jeg tenkte ja, en fin balansegang. Ser ut som sjøholt klarte dette utifra det Walgermo skriver. Er enig i det som skrives her. Bedre promotering for stevner er noe som kanskje en del stevner mangler?

Nm i styrkeløft burde vel strengt tatt få mediadekning på tv egentlig, men det sjer vel neppe:)
Non Plus Ultra

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #10 : 26. september 2007, 17:39 »
Fytti katta. Tongue Nå viser de fotball på 3 av 4 av de kanalene som alle her til lands har.


Selv om det er noe så latterlig som odd - haugesund, så har det nok EN DEL tilskuere. Om det slår de seertallene som de hadde fått fra friends, scrubs, that 70's show og home and away vites ikke. Wink

Var noe slik jeg tenkte ja, en fin balansegang. Ser ut som sjøholt klarte dette utifra det Walgermo skriver. Er enig i det som skrives her. Bedre promotering for stevner er noe som kanskje en del stevner mangler?

Nm i styrkeløft burde vel strengt tatt få mediadekning på tv egentlig, men det sjer vel neppe:)

Nå er det vel ikke mediadekning for NM i: roing, kammpgang, bakkeløp, terrengsykling, triatlon, 100 meter bryst og annen svømming, kulestøt, sleggekast, leirdueskyting, voltige, turn, norgescupen i fotball damer, basketball, motorcross, bryting eller boksing osv..






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #11 : 26. september 2007, 17:43 »
Nå er det vel ikke mediadekning for NM i: roing, kammpgang, bakkeløp, terrengsykling, triatlon, 100 meter bryst og annen svømming, kulestøt, sleggekast, leirdueskyting, voltige, turn, norgescupen i fotball damer, basketball, motorcross, bryting eller boksing osv..

Er ofte jeg ser på NRK-sporten der de har med mange av de du nevnte her.
Ellers så får jo de dekning når en utøver skal til VM, EM, OL osv.
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #12 : 26. september 2007, 17:45 »
Er ofte jeg ser på NRK-sporten der de har med mange av de du nevnte her.
Ellers så får jo de dekning når en utøver skal til VM, EM, OL osv.

Jepps! 
Non Plus Ultra

Utlogget AjaxX

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 676
  • Honnør: 137
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 676

Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #13 : 26. september 2007, 17:48 »
Ja, hvorfor er egentlig styrkeløft så lite anerkjent i pressen, media og generelt i verden?

Når en som spiller Playstation, og kommer til EM i det klarer å komme på forsiden på VG Nett, så må vel styrkeløft klare det også?

http://www1.vg.no/spill/artikkel.php?artid=171342 dry

Etter min mening så vil jeg tro at styrkeløft er en av de tyngste idrettene å nå til verdenstoppen i. Tenker da på alt arbeidet som må legges i det, for å nå så høyt..
Fordi mange asosierer styrkeløfte/strongman og kropps bygging med dop og kriminaliet osv. tror jeg
Trenigs/bilde logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58975.0

Løft:
ML 1x180kg RAW
BP 3x130kg
KB 1x182,5kg Belte

It burns it rips it hurts, they make you bleed your turn
The chance of a lifetime, how does it feel to be alive?

Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #14 : 26. september 2007, 17:51 »
Ja, hvorfor er egentlig styrkeløft så lite anerkjent i pressen, media og generelt i verden?

Når en som spiller Playstation, og kommer til EM i det klarer å komme på forsiden på VG Nett, så må vel styrkeløft klare det også?

http://www1.vg.no/spill/artikkel.php?artid=171342 dry

Etter min mening så vil jeg tro at styrkeløft er en av de tyngste idrettene å nå til verdenstoppen i. Tenker da på alt arbeidet som må legges i det, for å nå så høyt..

Hvor skal en begynne... ?

For det første, styrkeløftstevner tar som regel urlangtid, dessuten oppdateres det sjelden underveis slik at man ikke på noen måte kan henge med i hvem som leder hvilken klasse, og hva nestemann må løfte for å ta over ledelsen. I det hele tatt, uoversiktiglig og langdrøyt. Det finnes noen gode speakere fra tid til annen som gjør dette bedre, men det er heller sjeldenhetene.

Videre reklamerers det utrolig lite for stevner som holdes. Jeg har f.eks. trent et helt år på et typisk "styrkeløft"-sted hvor jeg har til gode å se noe som helst oppslag utover klubbstevne...

En kan sikkert diskutere utstyr osv, men jeg tror en hovedårsak til lite publikum er at f.eks. under tunge løft så vrimler det av folk på plattingen som skal sikre. Selvsagt en nødvendighet, men det er liksom litt lettere å følge med på vektløfting da når det er kun utøveren som er på plattingen.

Men hovedutfordringen ligger i å korte ned tiden det tar, gjøre stevner mer oversiktelig, og kanskje også gjøre noe med vektklassene slik at det ikke er 2-3 utøver i hver klasse. For alt i alt kan styrkeløft være spennende, men sporten må også engasjere de som skal se på.

Og nei, styrkeløft er overhodet ikke den tyngste sporten å nå til verdenstoppen på. Kanskje målt i kilo, men ikke målt i timer nedlagt trening....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!