Skrevet av Emne: Dopingfokus før NSM 09  (Lest 21999 ganger)

Utlogget Biffboy

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 651
  • Honnør: 488
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 651

  • THE WIENER TAKES IT ALL - PØLSE POWER
Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #105 : 09. desember 2008, 11:44 »
Hvis ikke så vil ingen ta Strongman seriøst fordi en vet at det er stor sjanse for at flere av deltakerene er dopet, og at forbundet ikke er villige til å gjøre noe med problemet.

Ta strongman seriøst? Hva mener du med det egentlig?

Strongman som en "aktivitet/sport" vil aldri bli noen organisert idrett etter alt å dømme. Utifra min kjennskap har verken deltakerne eller de som arrangerer stevnet interesse av at Strongman skal bli anerkjent som en idrett på lik linje med sykling, fotball eller skihopp.

De som er i miljøet vil bare løfte tungt, arrangere stevner, ha det moro og treffe kjentfolk....
No time to talk - it's Farmers walk!                                                                                                                                                        

Kristiansand Strongteam

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #106 : 09. desember 2008, 11:46 »
Honnør Biff:)

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #107 : 09. desember 2008, 11:53 »
At strongman norge er større en noensinne er et resultat av iherdig innsats fra noen få, samt at markedet og produktet er ungt ennå. Å gå fra 0 til 1 betyr nødvendigvis at man er blitt større.
 I det øyeblikket produktet går fra å være "pussig bakgårdsfenomen" til levebrød og kommersiell aktør kommer trykket på organisasjonen til å bli tilsvarende stort og kravene fra samarbeidspartnere og media bli et helt annet.

Min påstand er at organisasjonen vil befinne seg i et vakuum mellom ønsket om å levere utøvere som kan konkurrere på internasjonalt nivå (dopede) og viljen til å fremstå som en seriøs samarbeidspartner og leverandør av underholdning på nasjonalt nivå der man blir akseptert av media (ikke dopede)

Det KAN være slik at man klarer å holde skuta gående uten å ta tak i dopingen, men sjansen for  sponsorer på sikt ønsker å kjøpe seg inn i et produkt som har bagasje i form av den uungåelige negative fokusering på doping er etter mitt syn liten.

Se på Proteinfabrikken og leksen derfra; man har levd av dopede talspersoner i en oppstartsfase for så å dumpe de i det øyeblikket man blir store og seriøse nok.


Hva er poenget ditt egentlig? At Strongman vil kunne bli populært, men ikke så populært fordi det eksisterer bruk av medikamenter, slik at den gjengse nordmann ikke vil se på det lenger?

Hør på de som faktisk bedriver strongman. De har det gøy, de lever ikke av dette. Det Biffboy skrev..

Videre tror jeg du tar feil. Se på England. Der er strongman MYE større, pågått MYE lenger, og etter din ressonering ville dette ikke blitt sett på lenger. Sannheten er stikk motsatt. Strongman på lille juleaften i England er som grevinnen og hovemesteren i Norge. Det er en tradisjon, og folk tar det for det det er - moro. Det er mulig at det er noen sutrete løftere i england og som ikke makter å glede seg over dette, men generelt syntes folk i England dette er stas.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #108 : 09. desember 2008, 14:01 »
Hva er poenget ditt egentlig? At Strongman vil kunne bli populært, men ikke så populært fordi det eksisterer bruk av medikamenter, slik at den gjengse nordmann ikke vil se på det lenger?

Hør på de som faktisk bedriver strongman. De har det gøy, de lever ikke av dette. Det Biffboy skrev..

Videre tror jeg du tar feil. Se på England. Der er strongman MYE større, pågått MYE lenger, og etter din ressonering ville dette ikke blitt sett på lenger. Sannheten er stikk motsatt. Strongman på lille juleaften i England er som grevinnen og hovemesteren i Norge. Det er en tradisjon, og folk tar det for det det er - moro. Det er mulig at det er noen sutrete løftere i england og som ikke makter å glede seg over dette, men generelt syntes folk i England dette er stas.
i England er det litt større forhold, og plass til noe som er litt på siden...

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #109 : 09. desember 2008, 14:25 »
Det er tydeligvis plass i Norge også, for jeg registerer flere ønsker om stevner enn jeg greier å levere.

Heldigvis fins Roar innlagen, Leif Fjellro og de andre som drar igang stevner også. Smiley

For tre år siden var budsjettene mine pr konk nede i 8000 pr konk. Nå er de over 50 000, og COT i bergen har nå 150 000 i budsjett.

Dette blir bare større og større. Smiley

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #110 : 09. desember 2008, 14:52 »
At strongman norge er større en noensinne er et resultat av iherdig innsats fra noen få, samt at markedet og produktet er ungt ennå. Å gå fra 0 til 1 betyr nødvendigvis at man er blitt større.
 I det øyeblikket produktet går fra å være "pussig bakgårdsfenomen" til levebrød og kommersiell aktør kommer trykket på organisasjonen til å bli tilsvarende stort og kravene fra samarbeidspartnere og media bli et helt annet.

Min påstand er at organisasjonen vil befinne seg i et vakuum mellom ønsket om å levere utøvere som kan konkurrere på internasjonalt nivå (dopede) og viljen til å fremstå som en seriøs samarbeidspartner og leverandør av underholdning på nasjonalt nivå der man blir akseptert av media (ikke dopede)

Det KAN være slik at man klarer å holde skuta gående uten å ta tak i dopingen, men sjansen for  sponsorer på sikt ønsker å kjøpe seg inn i et produkt som har bagasje i form av den uungåelige negative fokusering på doping er etter mitt syn liten.

Se på Proteinfabrikken og leksen derfra; man har levd av dopede talspersoner i en oppstartsfase for så å dumpe de i det øyeblikket man blir store og seriøse nok.

Strongman i Norge er på FRAMMARSJ! At strongman blir større og større for hvert år som går er det ingen tvil om. Arrangørene av strongman har klart seg brillefint uten Tine-melk reklame på skjortene, og vil fortsette slik i all overskuelig framtid Grin Strongman har ikke noe behov for å konkurrere med ski eller fotball om å bli den nye folkesporten.

Husk at å arrangere slike arrangementer er fullt ut lovlig og så lenge arrangementet ikke er underlagt norges idrettsforbund er dopingkontroll uaktuelt. Så lenge det råder arrangementsfrihet her til lands kan ingen i hele verden nekte noen å bedrive strongman. Strongman omfattes faktisk av møtefriheten i den europeiske menneskerettskonvensjon artikkel 11, så enhver strongman kan hevde at aktivitetene som utøves er en menneskerettighet! woot

Så lenge det finnes utøvere som liker det de holder på med vil strongman alltid vedvare. Jeg tror ikke at strongman-miljøet bryr seg så veldig mye om at de mest politisk korrekte norske selskaper som Tine, Statoil og Gilde ikke stiller opp som sponsor.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #111 : 09. desember 2008, 15:06 »
Statoil og Toyota har sponset strongmankonkurranser. Smiley

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #112 : 09. desember 2008, 17:36 »
for meg som har fått vite en del av egil og svend hva det faktisk koster og arrangere en NSM så vil jeg bare si en ting anngående dopingkontroll på denne konken.

egil har ved flere annledninger sagt at de er villige til og inngå en avtale med adn angående testing på norges sterkeste mann. problemet her er at adn skal ha veldig godt betalt.
mer betalt enn det er verdt og betale.
det koster mye og få tv2 til og sende konkuranser,det koster mye få laget profft utstyr til både nsm og ikke minst vpc som er en internasjonal konk i ss-serien.
hvis man i tillegg skulle ha dopingkontroll ikke bare på disse konk men året rundt på de 30-40 aktuelle strongmen så ville dette kostet rundt 100.000 - 150.000 ekstra.

budsjettene er ikke store nok til både og gjenomføre doping og å markedsføre sporten slik at man kan fortsette og arrangere konkuranser og likevell gå i pluss.

husk at det er ingen strongmanforening i norge,er kansje enkelte klubber som kaller seg for strongmanklubb men ingen stor organisasjon. uten organisering kan man ikke bedrive et ordentlig og skikkelig dopingarbeide. og bare teste på konkuranser er bortkastet.
de som bruker dop vil bare sørge for og være rene til konken.

med tid og stunder vil kansje det bli så mange aktive utøvere som er villige til og betale kontigent,starte klubber og dra lasset sammen for og få til et samordnet strongman-norge.
men det går ikke hvis det eneste man møter er beskyldninger om doping fra personer som ikke kjenner hverken miljø eller fakta.

folk for mene hva de vil om strongman men burde heller bruke energien på og fremme sin egen sport istedenfor og rakke ned på de ildsjelene som faktisk jobber hardt for denne sporten.

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #113 : 09. desember 2008, 17:57 »

Strongman må begynne å ta denne problematikken på alvor slik styrkeløft forbundet gjorde på 80tallet. Styrkeløft hadde store dopingproblemer på 80 tallet, men hvis du snakker med doping kontrollørene nå så sier de at det er nesten ikke vits i å teste styrkeløftere for de er rene uansett.
Styrkeløftforbundet har gjort et utrolig godt arbeid mot doping, og jeg håper at Strongman forbundet også vil se lyset, og begynne å arbeide aktivt mot doping.


For all del positivt at styrkeløft har klart å få ett tilnærmet doping fritt miljø, men jeg har vanskelig for å se at styrkeløft har oppnådd noe enorm popularitet gjennom dette. Ser du bort i USA, synest jeg det er forbundene som tar doping alvoret sånn halv seriøst som får mest publisistet på mange av rekord løftene.

De fleste i Norge vet ikke engang hvordan styrkeløftere konkurere.

Utlogget fitnessbjorn

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 332
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 332

Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #114 : 09. desember 2008, 18:51 »
Skjønner ikke hvorfor folk som ikke driver med sporten gidder å bruke tid og krefter på ting som de hverken kan gjøre noe med eller har interesse for.

En annen ting som er merkelig er at ikke denne debatten verserer rundt om i alle diskusjons-forum og gir både spalteplass og TV-innslag i beste sendetid, siden faktisk 3-400.000 seere benket seg forran TV-skjermene for å se på i sommer.

Kanskje de 3-400.000 seerene +en del seere på TV2sumo og treningsforum bare lener seg tilbake og tenker at det ikke spiller så stor rolle for dem om utøverene er dopet eller ei?? De skal jo uansett bare ha underholdning, og det er det vel ikke så vanskelig å bli enig om at Strongman er..

Strongman er kommet for å bli... Strongman er SHOW.  All respekt til utøverne for den innsatsen de gjør for å arrangere og fylle startlistene.

Hilsen en som er liten og spe, og trives med det.
 >Cheesy >Cheesy >Cheesy

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #115 : 09. desember 2008, 19:55 »
i England er det litt større forhold, og plass til noe som er litt på siden...

Tøysekopp. Spiller jo ingen rolle hvor stort England er. Dette handler om interesse, og finnes ikke interessen i Norge, så settes ikke konkurranser opp. Så lenge konkurransene vises, og sees,  er interessen der.

Da er det bare å applaudere for de som gjør en innsats. Ikke spekulere i fallende sponsorinntekter hvis konsekvens A eller B inntreffer.

Dette minner meg om bælfeite, stygge, hårete kvinnemennesker som proklamerer en ovenfra-og-ned holdning mot glamourmodeller, sprike-beina-modeller, sangere, kunstnere og andre jenter som tar seg opp og frem. De kan jo tross alt ikke synge, de bruker tross alt photoshop på alle bildene, de er jo tross alt operert, etc, etc. Sutre, sutre. Det er ikke bare jenter som er bitchy.

At janteloven eksisterer trenger man ikke å lete lenge etter. Velkommen til strongmandiskusjon.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no
Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #116 : 09. desember 2008, 19:57 »
i England er det litt større forhold, og plass til noe som er litt på siden...

  I Love You
Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #117 : 09. desember 2008, 20:13 »
Statoil og Toyota har sponset strongmankonkurranser. Smiley
Kult! Jeg tanker herved kun fra Statoil, og slenger gladelig i meg ei ekstra baconpølse!
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #118 : 09. desember 2008, 20:22 »
for meg som har fått vite en del av egil og svend hva det faktisk koster og arrangere en NSM så vil jeg bare si en ting anngående dopingkontroll på denne konken.

egil har ved flere annledninger sagt at de er villige til og inngå en avtale med adn angående testing på norges sterkeste mann. problemet her er at adn skal ha veldig godt betalt.
mer betalt enn det er verdt og betale.
det koster mye og få tv2 til og sende konkuranser,det koster mye få laget profft utstyr til både nsm og ikke minst vpc som er en internasjonal konk i ss-serien.
hvis man i tillegg skulle ha dopingkontroll ikke bare på disse konk men året rundt på de 30-40 aktuelle strongmen så ville dette kostet rundt 100.000 - 150.000 ekstra.

budsjettene er ikke store nok til både og gjenomføre doping og å markedsføre sporten slik at man kan fortsette og arrangere konkuranser og likevell gå i pluss.

husk at det er ingen strongmanforening i norge,er kansje enkelte klubber som kaller seg for strongmanklubb men ingen stor organisasjon. uten organisering kan man ikke bedrive et ordentlig og skikkelig dopingarbeide. og bare teste på konkuranser er bortkastet.
de som bruker dop vil bare sørge for og være rene til konken.

med tid og stunder vil kansje det bli så mange aktive utøvere som er villige til og betale kontigent,starte klubber og dra lasset sammen for og få til et samordnet strongman-norge.
men det går ikke hvis det eneste man møter er beskyldninger om doping fra personer som ikke kjenner hverken miljø eller fakta.

folk for mene hva de vil om strongman men burde heller bruke energien på og fremme sin egen sport istedenfor og rakke ned på de ildsjelene som faktisk jobber hardt for denne sporten.

Dette tenderer jo til svada.
Spørsmålet her er jo ikke om man har råd eller ikke til å dopteste, men tvert i mot om man ønsker å gjøre det. Der tror jeg det ærlige svaret er nei. Dessverre fordi man er under den gale oppfatingen at man ikke kan levere show uten dop.

Jeg kan ikke detaljene rundt testing godt nok, men tipper det er nok å be alle som deltar melde seg inn i NIF på en eller annen måte, det være seg et fotballlag eller bordtennisklubb så er man åpen for testing. I så fall tar ADN alle kostnadene, og jeg tipper de hadde vært rimelig raskt på pletten ved første stevne. Argumentet om at man ikke har råd, er i mine øyne basert på at man ønsker å holde på med sitt i fred, og litt utenom det normerte idrettsnorge.

Iceberg challenge; Kan jeg få velge ut 1 strongmanutøver og betale testen hans?

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no
Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #119 : 09. desember 2008, 20:32 »
Du har sovet i timen nå? Mener du at ADN evt skal reise land og strand rundt og teste utøvere i strongman i hytt og gevær på lik linje med styrkeløfterne? Du tror at ADN gjør jobben gratis hvis vi 30-40 aktive danner en bordtennisklubb? Det er ikke gratis å benytte seg av ADN selv om man er i ett forbund.

Du mener utøverne skal betale skyhøye avgifter hvert år til bordtennisklubben slik at ADN har midler til rådighet for å teste off season og på konkuranser? Vet du hvor mye noe slik evt koster?

Tror du feks Egil har midler til å teste utøvere ved Battle of Viking hvor premiepengene er 10 000 totalt??
Tror du Leif og gutta vil bruke 70 000 kroner på å teste utøverne på Clash of the titans?

Er det NSM du tenker på? Hvem blir fornøyd hvis det blir innført dopingkontroller i strongman? Du eller folket?

Jeg vil tolke det slik som at 400 000 norske seere tar det seriøst nok som underholdning. Hvordan skulle det komme frem til folket? Egen rulletekst hvor det står at utøverne er testet og funnet 100% reine? Strongman som OL gren neste?

Ser ikke problemene du ser Iceberg.
Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!