Skrevet av Emne: allmektig Gud  (Lest 352483 ganger)

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #1665 : 03. mars 2009, 12:46 »
Kanskje dere har noe svar på dette spørsmålet. Har stillt det til kristne før, bare for å få det standariserte svaret " Vi vet ikke hvordan Gud tenker".

Dersom Gud er allmektig, hvorfor har han da laget dyr og mennesker så komplekst? Er det fortsatt fordi at vi skal tvile på hans skaperverk og eventuelt komme til helvete dersom vi synes det virker ulogisk at èn entitet skal ha konstruert alt, hvis så, er ikke dette ondt? Hvorfor skal Gud drive å manipulere oss, fucke med oss og vise oss ting som virker plausible, for så å kaste oss ned i helvete dersom vi valgte å følge den logiske vei, fremfor den bisarre?

Dersom det IKKE er for å lure oss, og sende de av oss som blir "lurt" til helvete, hvorfor har han da gjort det sånn? Hvorfor har gigantblekkspruten fått 8 hjerner og 3 hjerter? Hvorfor finnes celler, atomer, elektroner, protoner, blodlegemer, innevoller, osv? Dersom Gud er god og allmektig skulle man jo tro han bare trengte å svinge tryllestaven over en klump med gjørme og stappe det inn i litt skinn, og vips så har du et tenkende menneske?

Sa brura

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: allmektig Gud
« #1666 : 03. mars 2009, 12:50 »
Det blir jo veldig relativt det du sier nå unknown soldier. Hadde gud skapt oss mindre avansert hadde vi fortsatt syntes vi var like avanserte som det vi gjør nå, og omvendt.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
Sv: allmektig Gud
« #1667 : 03. mars 2009, 12:54 »
LES: woot enten du er atheist eller troende, eller hva som helst!

Dette må være noe av det absolutt mest interessante jeg noen gang har sett:
Richard Hawkins diskuterer med en forsker-prest og det er ufattelig fasinerende hva som kommer frem, og hva han presten, fader George Coyne, forteller. Det er 7 deler, her er del 1!

http://www.youtube.com/watch?v=po0ZMfkSNxc#noexternalembed&NR=1

Virkelig berikende!
Denne måten som George Coyne ser på religion på er faktisk en som jeg kan svelge, og faktisk si meg noe enig i. Ikke alt, men noe.

Hvis du har lyst å få med deg noe virkelig spennende, begynn med denne linken, og se alle 7 deler!!   woot
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #1668 : 03. mars 2009, 12:57 »
Tja, ikke i følge kristen logikk. Gud, den allmektige, kunne ha skapt oss like intelligente som vi er nå, men samtidig latt oss bestå av gjørme ( eller bæsj ). I følge de kristne finner ikke evolusjon sted, ergo, vi mennesker kan ikke bli mer eller mindre intelligente.

Sa brura

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #1669 : 03. mars 2009, 12:57 »
Husk å se på Dawkins i morgen på Nrk. Begynner kvart på elleve  eller noe slikt.
Sa brura

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: allmektig Gud
« #1670 : 03. mars 2009, 12:59 »
Jeg synes det er teit av kristne og benekte evolusjon.. Den ser vi jo rundt oss hele tiden. Bare se på mangfoldet innen menneskerasen.. F,x det faktum at genet for brune øyne er det sterkeste og vil over tid utkonkurere de andre øyenfargene.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
Sv: allmektig Gud
« #1671 : 03. mars 2009, 13:05 »
Jeg synes det er teit av kristne og benekte evolusjon.. Den ser vi jo rundt oss hele tiden. Bare se på mangfoldet innen menneskerasen.. F,x det faktum at genet for brune øyne er det sterkeste og vil over tid utkonkurere de andre øyenfargene.
Det du sier gjelder mange religiøse, men ikke alle, f.eks de mer oppegående!
Se den filmen jeg linket over: her er den igjen
http://www.youtube.com/watch?v=po0ZMfkSNxc#noexternalembed&eurl
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #1672 : 03. mars 2009, 13:17 »
I dagens "moderne" samfunn finnes det slaver, og kvinner underordner seg i mange kulturer. Man kan kanskje heller si i dagens vestlige moderne samfunn. Men du innrømmer at din moralske standard forandrer seg ut ifra tiden man lever i. Men dette er ikke nødvendigvis den beste moralske standarden. Hva gjør din moral bedre enn min? Hvem bestemmer det?

Jeg skrev "det moderne samfunnet jeg lever i idag". Jeg lever i Norge, ikke i Pakistan.

Hvorfor spør du om moral? Har jeg sagt noe om det? Når ble denne diskusjonen til enn "min moral er bedre enn din"-diskusjon? Er kristen moral bedre enn annen moral? Er kristen moral bedre enn min moral?

Jaså, så du sier ikke at det er galt at mannen er familioverhode? Du har jo ropt diskriminering angående dette i flere tråder?

Skjønner du virkelig ikke hva jeg skriver, eller prøver du bare å provosere?

Jeg prøver igjen, med større bokstaver:
Jeg sier ikke, og har aldri sagt, at det er galt at mannen er "familieoverhode", men hvorfor må man ha et overhode i et forhold i det hele tatt, og hvorfor må det i så fall med automatikk være mannen?


Ja, hvorfor er mannen familioverhodet i så mange kulturer? Skyldes det en oppfatning av at mannen er bedre egnet, eller simpelt hen fordi religionen sier det, eller kanskje begge deler? En måte vi kan finne ut hvilket ekteskap som fungerer best (begge bestemmer likt vs en som er "overhode") er jo å gjøre en undersøkelse over hvor lykkelige de definerer seg, skilsmissestatistikk osv. Jeg vet ikke om det finnes en sånn undersøkelse?

Du mener en undersøkelse hvor man sammenligner forhold hvor kvinnen må underordne seg mannen, med forhold som bygger på jevnlikhet?


Se på dette sitatet:Du latterliggjør kristne - sant eller usant?Jeg søkte og fant noen gamle innlegg av deg. Her spesifiserer du ikke en gang hva slags religiøs tro det er snakk om. Så her kan du ikke skylde på at du er moralsk uenig i hva religionen står for. Bare det faktum at de er religiøse alene er grunn nok for deg til ikke å vise respekt for hva de tror på. Bør jeg vise respekt for deg, forresten?

Mener du at din tro på "gud" skal eller må respekteres høyere enn noens tro på f.eks. julenissen, Allah eller Visnu? Hvorfor?


Bør jeg vise respekt for deg, forresten?

Hvorfor spør du om det? Må noen fortelle deg hvem du skal respektere eller ikke?


Jeg har ikke sagt at en vitenskapelig teori "trenger" å sette moralske standarder. Sammenhengen var på hvilket grunnlag man bestemte hva som var moralsk rett og galt.

Med sunt fornuft og menneskelighet.


Ikke gjør deg dum. De som ikke tror på Gud krever vitenskapelig bevis for Gud, så hva er svaret ditt? Dersom Gud fantes, hvordan kan man vitenskapelig bevise dette?

"Ikke gjør deg dum"? Det var et legitimt spørsmål jeg stilte deg; hvem mener du er den egentlige motparten som krever vitenskapelige bevis på "gud"? Vitenskapen, andre religioner og trosretninger eller satan?

Hvorfor skulle jeg vite hvordan man vitenskapelig kunne bevise at eller annen gud finnes? Hvis det nå skulle finnes en allmektig gud slik som f.eks. den kristne, skulle da ikke den guden kunne bevise seg selv?


Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #1673 : 03. mars 2009, 14:44 »
Running man da..dette er bare pinlig å se på :S
Sa brura

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: allmektig Gud
« #1674 : 03. mars 2009, 14:50 »
Religion er undertrykkelse, historisk sett. Rike, mektige mennesker som undertrykker fattige og uvitende mennesker. Gi oss penger, så skal vi fri dere i fra helvete..dere må bare igjennom..hmm..skjærsilden.
Du kan likesågodt si at "staten er undertrykkelse, menn er undertrykkelse osv. historisk sett". Det er alltid noen som utnytter sin posisjon. Innen stat, ekteskap, religion, på arbeidsplasser...

Sitat
Selv i dag er det tydlig geososiale og økonomiske forhold som ligger til rette for utbredthet av religion. I hvilke land står religion sterkest? Jo, i de fattige og minst utdannede landene. Hvilke deler av befolkningen står for majoriteten av de religiøse i rike land? Jo, de fattigste og de rikeste.

Har du statistikker på dette?

Sitat
De fattige tror fordi de har det tøfft og vansklig, de rike fordi det kan rettferdiggjøre deres syke handlinger.

Jeg er ikke fattig. Ikke materialistisk i alle fall. Og jeg tror ikke fordi det er "tøft og vanskelig". Og jeg tviler jeg er unntaket som bekrefter regelen. Dette blir misvisende generalisering.

Sitat
Det er for øvrig interessant å se hvordan de to som er kristne i denne tråden, pluss hanzimann da, selv om mest sannsynlig er til irritasjon for de andre kristne, med sin fjollete retorikk og flaue selvmotsigelser, hele tiden prøver å rasjonalisere religion og vitenskapeliggjøre det. Men når spørsmålene blir for tøffe, så kommer det tradisjonelle svaret " Gud trenger ikke å bevises". Samtidig setter de kristne seg på bakbeina og sutrer over at vi mobber dem. Jeg har fått kritikk på semesteroppgave som er tøffere enn den kritikken dere får av oss her. I enhver diskusjon så ender de kristne opp med å stakkarsliggjøre seg. Jeg vet ikke hvorfor, men dere tenker vel kanskje at dere er martyrer eller kjemper den urettferdige kampen for Gud, og at kanskje han ser dere og vil strekke ned en hjelpende hånd. Noe sånt antar jeg?
Jeg stakkarliggjør ikke meg selv. Det er ikke synd på meg. Men jeg synes latterliggjøring på andres bekostning er en uting.

Sitat
Her er noen fakta:

1. Kristendommen og alle andre religioner er basert på EN, 1 bok. Denne boken ble skrevet for mange tusen år siden. Vitenskapen er basert på millioner av rapporter, bøker, diskusjoner, uenigheter og enigheter. Man forkaster det som ikke stemmer godt nok, og beholder det som stemmer godt nok, til noe dukker opp og beviser noe annet. Dette har blandt annet ført til teknologien som vi bruker til å kommunisere med her og nå.
Kristendommen er ikke "én bok". Det er mange bøker samlet til en "kanon". Hva slags vitenskap er det som strider mot Bibelen? Nevn ett eksempel.

Sitat
2. Hvis vitenskapen er så feil, hvordan kan det ha seg at det tros alt er vitenskapen dere benytter dere av for å argumentere IMOT den? Selvmotsigende. "vitenskapen har ikke gitt oss noe" Neivel, så pell dere av internett da vel.
Enhver for argumentere for seg selv. Jeg er ikke imot vitenskap. Jeg er bare imot dårlig vitenskap.

Sitat
3. Evolusjonsteorien er riktig. I alle fall teorien. Hvordan absolutt alt foregår i praksis vet man nødvendigvis ikke, da vitenskapen ikke har vært til stede lenge nok til å observere mye av den i praksis. Derimot finnes det eksempler på fuglearter som har gjennomgått evolusjonsforandringer på bare noen få generasjoner.
Å si "evolusjonsteorien er riktig", "evolusjonsteorien er fakta", som blir gjort gang etter gang etter gang etter gang i sånne tråder, gjør den ikke mer riktig. At nye fuglearter oppstår viser at nye fuglearter (ut ifra hva vi definerer som "art") kan oppstå. Det viser ikke at vi stammer fra bakterier.

Sitat
4. Virus som utvikler resistens. Man kan i disse dager lese om at influensaviruset har utviklet resistens mot Tamiflu, som er det mest brukte medisinet mot influensa. Det er nå virkningsløst i store deler av verden. Dette er rask evolusjon. Virus og bakterier forandrer egenskaper for å overleve. Dette er evolusjonsteorien, og survival of the fittest i et nøtteskall, og forandringer i naturen som foregår overalt, rundt oss, hele tiden. Det blir for latterlig å snakke om at en hund skal forandre seg til en brontosaur på femten år. For at store organismer skal forandre totalt forskjellig egenskaper, krever det naturligvis mangfoldige år.
Virus var virus før og etter den såkalte mutasjonen (eller Horizontal Gene Transfer, eller hva nå enn som forårsaket forandringen). Det beviser ikke at viruset hadde blitt til en elefant (et fundamentalt annet dyr) om noen hundre millioner år.

Sitat
De kristnes argumenter på disse områdene er så barnslige og keitete at jeg må humre litt. " Men vis oss at en hund skal bli til en ost da! gjør det! vis oss nå! Jasså, ja, dere vitenskapsfolk kommer med de samme latterlige argumentene om at ting skal ta sånn tid!"

Give it up.
Jeg synes det vitner om stor tro og si at "vi ser at viruser muterer seg. Dette beviser at vi alle har felles opphav."

Sitat

 Stadig nye studier viser at evolusjon kan gå veldig fort. På de forblåste Galapagos-øyene forandret finkenes nebb seg nærmest mens forskerne sto og så på. I Norge forandrer fisken seg i løpet av en mannsalder. Ja og hva så? Hvordan beviser dette at vi har felles opphav? Finkene på Galapagos er en av de evolusjonære mytene. Dette er riktignok naturlig seleksjon i praksis, men beviser ingenting for evolusjonsteorien. Variasjoner i nebbstørrelse forandrer seg frem og tilbake, avhengig av mattilgang. Finkene blir hele tiden født med bittelitt forskjellig nebbstørrelse, som gjør at de kan knekke litt ulike frø. Nebbene kan være større et år og mindre et annet år. Dette skyldes værvariasjoner som igjen påvirker tilgang på frø. Visse værtyper favoriserer visse frø, som igjen krever visse nebbstørrelser, og dermed overlever de finkene med bestemte nebbstørrelser. Dette kan like gjerne bevise en allerede innlagt variasjon i genene. For dersom alle finker hadde blitt født med dønn likt nebb, hadde de raskt blitt utdødd, men takket være denne lille variasjonen, overlever de. Dette kan like gjerne være en designet detalj.
Tips en bekjent!
Send tips til:
Din e-post:
Send
Erik Tunstad, fagredaktør


Fredag 18. august 2006
kl. 05:00

Et av argumentene som stadig dukker opp mot evolusjonsteorien, er at ingen har sett den utfolde seg i praksis.

Argumentet er selvfølgelig helt uholdbart, ettersom evolusjon jo er noe som går langsomt - alt for langsomt til at vi normalt kan se den i arbeid.

Men av og til virker det som om den går i høygir.

Nye hunderaser

Mennesket har for eksempel utviklet hunden fra ulven i løpet av de siste 20 000 årene. De aller fleste hunderasene vi kjenner i dag er imidlertid utviklet bare i løpet av de siste århundrene. Hunderaser oppstår, men de forblir hunder, og ikke et fundamentalt annet dyr. Dette kan vel så gjerne bekrefte Bibelen som sier at ethvert dyr føder barn etter sitt "slag". Vi ser jo også at det er genetiske grenser innenfor avl.

De som vil se enda raskere evolusjon kan ta en titt i mikroskopet. Bakterier og virus kan gjennomføre flere generasjoner i uka, og er dermed velegnede for studier av evolusjon i sann tid. AIDS-viruset har for eksempel utviklet seg radikalt siden det første gang rammet oss for noen få tiår siden. De har i det hele tatt hatt problemer med å isolere dette viruset og se hvordan det ser ut, men jeg er ingen virolog, så det er vanskelig for meg å bedømme dette fullt ut. Men igjen og igjen. Dere ser "bevisene" her. De snakker om små forandringer som vi observerer i dag, og så hevder de at dette er bevis på at disse forandringene har potensiale til å gjøre organismen om til noe fundamentalt forskjellig, bare det går lang nok tid. Dette holder simpelt hen ikke.

Ulv. Har du 20 000 år til overs, får du en hund.Men det finnes også mange andre eksempler på turbo-evolusjon. Forskning.no kunne sist uke fortelle at en plante i Andes utviklet seg til 81 nye arter i løpet av 1,5 millioner år. Det mest kjente eksempelet på slik artsdannelse er fiskearten cichlidene i og rundt Victoriasjøen i Afrika, som har utviklet hundrevis av nye arter på rekordtid. Nok et eksempel på "mikroevolusjon". (Joda, det var en "evolusjonist" som oppfant det uttrykket). Dette er variasjoner innenfor slaget. Det er genetiske variasjoner innenfor en plantetype, men dette beviser ikke at planten hadde blitt til en fugl om noen hundre millioner år. Det viser ikke at disse variasjonene ville pågå i det "uendelige". Ble det produsert noen nye bær på planten? Kom det noen fundamentalt nye blader?

Men også norske fisker kan få det travelt av og til.

Norsk fisk

Thrond O. Haugen ved Biologisk institutt ved Universitetet i Oslo skrev for eksempel en artikkel i bladet Biolog i 2003, der han beskrev hvordan harr som ble satt ut i to fjellvann på Lesja utviklet seg.

I løpet av færre enn 20 generasjoner utviklet de utsatte harrene en helt annen livshistorie enn de fiskene i vannet de ble hentet fra. Vekstforløp og utviklingsrater hos larvene forandret seg, og alderen ved kjønnsmodning ble en helt annen.

"Av dette kan vi lære at rask evolusjon i tidlige faser av et evolusjonsforløp snarere er forventningen enn unntaket", skriver Haugen mot slutten av artikkelen. Det blir det samme om og om igjen. Men en artig poeng er at evolusjonister har latterliggjort kreasjonister for noe de kaller "super-evolusjon". Dette har bakgrunn i at kreasjonister tror at Noah tok et par (syv av noen) av hvert "dyreslag" (paringsdyktige dyr) ombord i arken. Og siden arken strandet har disse dyrene formeret seg og dannet mange nye arter. Dette har evolusjonistene ledd av, da de mener det er for kort tid til at så mange nye arter kan oppstå på de 4400 år siden flommen. Men nå får vi altså det ene eksempelet etter det andre på sånn "hurtig evolusjon".

Galapagos

Galapagos er kjent for sine finker, som var med på å gi Darwin forståelse av evolusjon.

Blant øygruppens mange arter finner vi Geospiza fortis og den dobbelt så store Geospiza magnirostris - to arter Darwin selv både omtalte og avbildet i 1845-utgaven av The Voyage of the Beagle.

Disse artene studeres den dag i dag, og i løpet av ett år kunne forskerne observere en bemerkelsesverdig utvikling i nebbene til disse to finkene.

Den minste av artene (G. fortis) pleide å ha en av øyene for seg selv, og de kunne spise all den maten de ønsket, i den størrelse det behaget dem. I 1982 dukket imidlertid den store G. magnirostris opp.

Når så øyas frøreserver i 2003 ble ødelagt av en alvorlig tørke, førte den nye konkurransen til at bare de individene av den minste arten som spiste små frø fikk nok mat, og overlevde.

Utvikler nye verktøy

Arten som sådan skiftet altså meny. Og så kommer overraskelsen: I løpet av bare ett år kunne forskerne registrere at de også ble utstyrt med et matchende bestikk. Nebbene var blitt mindre, de var bedre egnet til sitt nye levesett.

Kjøttmeis. Ikke bare flink til å synge, den utvikler seg raskt også.Før tørken hadde en gjennomsnittlig G. fortis et nebb på 11,2 millimeter. Ett år senere var gjennomsnittslengden redusert til 10,6 millimeter, en reduksjon på fem prosent.

Fuglene utviklet seg altså nærmest mens forskerne sto og så på.

Men vi trenger ikke dra til eksotiske Galapagos for å finne fugler i farta.
Se tidligere kommentar. Nebbstørrelsene forandrer seg ut ifra nedbørsmengde og mattilgang. De forandrer seg frem og tilbake. Jonathan Wells har for øvrig tilbakevist dette "beviset" ganske bra i sin bok Icons of Evolution, for de som er interessert i mer dybde her.

Storbyens sangfugler

I 2003 fortalte forskning.no om hvordan urban kjøttmeis i Nederland har begynt å synge i et høyere toneleie enn sine slektninger på landsbygda, rett og slett fordi det skal være lettere å høre dem i storbyens larm.

Sangen er et viktig redskap i jakten på partner - og unger. Så det kan være mildt sagt uheldig om din tilkomne ikke hører deg, midt oppe i lydsmørja av trailere, anleggsmaskiner og lydanlegg.

Forskerne undersøkte en populasjon kjøttmeis i Leiden, og fant ut at de som bodde i de mest bråkete nabolagene, hadde den mest høyfrekvente sangen.

Om endringen er genetisk eller tillært, er uklart. Vi kan likevel forestille oss at fugler i fremtidens urbane verden vil være av to typer: De som kan tilpasse seg bråket og de som ikke kan det.

Kan dette forklare hvorfor kjøttmeis og svarttrost ser ut til å klare seg fint i europeiske byer, mens andre arter forsvinner? Samme greia.

Kilde: "Evolusjon i løpet av en mannsalder", Biolog nr 4, 2003, side 12.

http://www.forskning.no/artikler/2006/august/1155801996.55

Så da legger vi diskusjonen død dere. Er dette dine beste bevis på at mennesket og bananen er i slekt?


Kanskje dere har noe svar på dette spørsmålet. Har stillt det til kristne før, bare for å få det standariserte svaret " Vi vet ikke hvordan Gud tenker".

Dersom Gud er allmektig, hvorfor har han da laget dyr og mennesker så komplekst? Er det fortsatt fordi at vi skal tvile på hans skaperverk og eventuelt komme til helvete dersom vi synes det virker ulogisk at èn entitet skal ha konstruert alt, hvis så, er ikke dette ondt? Hvorfor skal Gud drive å manipulere oss, fucke med oss og vise oss ting som virker plausible, for så å kaste oss ned i helvete dersom vi valgte å følge den logiske vei, fremfor den bisarre?
"Hvorfor har Gud laget dyr og mennesker så kompleks?" Hva er problemet med det, da? Er det mer logisk at Gud skulle ha skapt noe simpelt enn noe svært avansert? Eller mener du med "komplekst" at man er både "ond og god", "dum og smart"? Det er er ikke nødvendigvis sånn det alltid har vært. Degenerasjon (forfall) er jo ganske vanlig i naturen. Så det betyr at ting var bedre før. Det har jo forskere også begynt å få øynene opp for nå:
http://www.newscientist.com/article/mg19426083.100-evolution-hacking-back-the-tree-of-life.html

Sitat
Dersom det IKKE er for å lure oss, og sende de av oss som blir "lurt" til helvete, hvorfor har han da gjort det sånn? Hvorfor har gigantblekkspruten fått 8 hjerner og 3 hjerter? Hvorfor finnes celler, atomer, elektroner, protoner, blodlegemer, innevoller, osv? Dersom Gud er god og allmektig skulle man jo tro han bare trengte å svinge tryllestaven over en klump med gjørme og stappe det inn i litt skinn, og vips så har du et tenkende menneske?
"Hvorfor har Gud gjort det sånn? Hvorfor innes celler, atomer, elektroner..?" Hvorfor ikke? Hva er problemet med det? Jeg ser jo på dette som bevis på en intelligent designer, da dette er langt mer avansert enn våre maskiner.

Jeg synes det er teit av kristne og benekte evolusjon.. Den ser vi jo rundt oss hele tiden. Bare se på mangfoldet innen menneskerasen.. F,x det faktum at genet for brune øyne er det sterkeste og vil over tid utkonkurere de andre øyenfargene.
Så du mener at skifte av øyenfarge er bevis på at du stammer fra en bakterie? Ja, nå gjentar jeg meg selv til det kjedsommelige, men poenget er at man tar bittesmå forandringer og utvider den tanken noe helt vanvittig, til å tro at disse forandringene vil bare fortsette til organismen er noe fundamentalt forskjellig. Sånn er det ikke nødvendigvis. Selv om skilpadden din klarer å gå noen skritt i hagen, vil den ikke nødvendigvis klare å gå til Nordpolen, eller fly til månen. Det er liksom et par hindringer underveis.

Jeg skrev "det moderne samfunnet jeg lever i idag". Jeg lever i Norge, ikke i Pakistan.

Hvorfor spør du om moral? Har jeg sagt noe om det? Når ble denne diskusjonen til enn "min moral er bedre enn din"-diskusjon? Er kristen moral bedre enn annen moral? Er kristen moral bedre enn min moral?
Det var kanskje et sidespor, men du har jo lite til overs for visse bibelske praksiser som kvinnesynet og synet på slaveri/"tjeneri" eller kall det hva du vil. Derav kom spørsmålet opp. "Moral" er jo subjektivt, med mindre man har en "høyere makt" f.eks. Gud, som setter standarden. Men hvis mennesker setter standarden, på hvilket grunnlag kan man da vite forskjellen på rett og galt? Man kan si at det er galt å drepe, men hvem sier det? Er det alltid galt å drepe? I krig? Abort? Barmhjertighetsdrap? Hvem setter standarden? Dermed er det ikke alltid lett å diskutere hva som er rett og galt. Hva som er rett for Bin Laden er ikke rett for meg osv. Men vi trenger ikke å diskutere det, men det er et interessant spørsmål, men joda, det var et sidespor...


Sitat
Skjønner du virkelig ikke hva jeg skriver, eller prøver du bare å provosere?

Jeg prøver igjen, med større bokstaver:
Jeg sier ikke, og har aldri sagt, at det er galt at mannen er "familieoverhode", men hvorfor må man ha et overhode i et forhold i det hele tatt, og hvorfor må det i så fall med automatikk være mannen?
Du synes det er diskriminerende, men ikke galt? Ja, jeg maser nå, men jeg skjønner ikke helt det du sier nå i forhold til hva du har sagt før. "Hvorfor man må ha et overhode..?" Hvorfor må bedrifter ha et overhode, hvorfor må skoler ha et overhode. Det er en grei ordning, spør du meg. Men noe ordentlig svar på dette får vi kanskje ikke før vi hadde sett mer statistikk på det, som jeg snakket om i forrige innlegg. Angående mannen så var jeg innom det i forrige innlegg. Det kan være ut ifra en oppfatning av egnethet samt religiøse bestemmelser. Men jeg har ikke satt meg inn i psykologiske utredninger om hvorvidt mannen er en generelt bedre egnet familieoverhode (eller annet overhode) enn kvinnen. Dette er er et upopulært tema, og det å i det hele tatt antyde at mannen virker å være en mer egnet leder (nå snakker jeg generelt) er jo som å be om bråk. Men jeg gidder ikke å rote mer mer inn i den diskusjonen nå. Jeg har ikke noe forskningsmessig grunnlag for å hevde at mannen er en bedre leder enn kvinnen.

Sitat
Du mener en undersøkelse hvor man sammenligner forhold hvor kvinnen må underordne seg mannen, med forhold som bygger på jevnlikhet?
Ja.


Sitat
Mener du at din tro på "gud" skal eller må respekteres høyere enn noens tro på f.eks. julenissen, Allah eller Visnu? Hvorfor?
Å hele tiden trekke fram julenissen blir feil. Bortsett fra noen foreldre som av en eller annen grunn synes det er ok å lyve til barna sine, har aldri julenissen hevdet å være sann heller. Julenissen er etter hva jeg forstår en fysisk person som må krype gjennom pipa til folk for å komme inn i og gjøre det han skal. Med dagens teknologi, overvåkningskameraer etc. er det svært vanskelig å tro at han kunne kommet usett gjennom dette. Man har såvidt meg bekjent heller ingen skare av voksne, intelligente folk som hevder seriøst at de har vært vitne til julenissen og hans flygende reinsdyr. Så det blir feil å trekke det fram. Men i prinsippet synes jeg at man ikke skal latterliggjøre folk, eller vise lav respekt. Men det er mulig vi snakker litt forbi hverandre også, Beefcake. Jeg har lite til overs for hva nazister står for, selv om man bevarer menneskerespekten generelt. Så hvis du Beefcake kan si at du har (i alle fall en viss) respekt for alle mennesker, uansett hva de tror på, er jo det et greit utgangspunkt synes jeg.

Sitat
Hvorfor spør du om det? Må noen fortelle deg hvem du skal respektere eller ikke?
Jeg må ikke ha noen til å fortelle meg det, men jeg bare lurte på hva du mente om det. Hvis du svarer "ja", at jeg bør respektere deg, er det litt rart siden du selv har liten respekt for religiøse, og dermed forvente at de skal ha respekt for deg. Men nå vet jeg ikke hva du vil svare...

Sitat
"Ikke gjør deg dum"? Det var et legitimt spørsmål jeg stilte deg; hvem mener du er den egentlige motparten som krever vitenskapelige bevis på "gud"? Vitenskapen, andre religioner og trosretninger eller satan?
Det er er vanlig argument at f.eks. ateister krever vitenskapelig bevis for Gud, f.eks. i forumdebatter der religion er tema.

Sitat
Hvorfor skulle jeg vite hvordan man vitenskapelig kunne bevise at eller annen gud finnes? Hvis det nå skulle finnes en allmektig gud slik som f.eks. den kristne, skulle da ikke den guden kunne bevise seg selv?
Nei, det er ikke lett å vite hvordan man skal bevise Gud dersom han er utenfor de vitenskapelige (fysiske) grenser. Jeg mener jo da at selve naturen viser at det er en designer, samt en del vitnesbyrd av folk osv. At noen sier at dette ikke er "vitenskap" får så være, for det blir ulogisk hvis vitenskapen ikke har kapasitet til å bevise Gud.

Utlogget no-pain-no-gain

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 42
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 120

Sv: allmektig Gud
« #1675 : 03. mars 2009, 15:14 »
Alt for mange religiøse forumtroll.

Unsucsessfull troll is just that.

Edit: Wall of text er bare helt håpløs. Ingen i sitt rette sinn gidder bruke tid på å lese så mye svada fra en religiøs persons kristenfundamentalistiske angrep på den moderne verden.
"Modern fitness is defined by apparance rather than actual horsepower. A training environment contaminated by this attitude cannot produce superior fitness, physical or mental."-Mark F. Twight

"Alle drømmer om å vinne.
Ingen drømmer om å trene."-Cato Z. Pedersen

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #1676 : 03. mars 2009, 15:36 »
Du synes det er diskriminerende, men ikke galt? Ja, jeg maser nå, men jeg skjønner ikke helt det du sier nå i forhold til hva du har sagt før. "Hvorfor man må ha et overhode..?" Hvorfor må bedrifter ha et overhode, hvorfor må skoler ha et overhode. Det er en grei ordning, spør du meg.

Du mener altså at et forhold mellom to mennesker basert på gjensidig kjærlighet er å sammenligne med en bedrift eller en skole? Herlig.

Men noe ordentlig svar på dette får vi kanskje ikke før vi hadde sett mer statistikk på det, som jeg snakket om i forrige innlegg. Angående mannen så var jeg innom det i forrige innlegg. Det kan være ut ifra en oppfatning av egnethet samt religiøse bestemmelser. Men jeg har ikke satt meg inn i psykologiske utredninger om hvorvidt mannen er en generelt bedre egnet familieoverhode (eller annet overhode) enn kvinnen. Dette er er et upopulært tema, og det å i det hele tatt antyde at mannen virker å være en mer egnet leder (nå snakker jeg generelt) er jo som å be om bråk. Men jeg gidder ikke å rote mer mer inn i den diskusjonen nå. Jeg har ikke noe forskningsmessig grunnlag for å hevde at mannen er en bedre leder enn kvinnen.

Du mener at kvinner skal underordne seg menn, men vil unngå spørsmålet fordi du vet at det vil føre til bråk?

Å hele tiden trekke fram julenissen blir feil. Bortsett fra noen foreldre som av en eller annen grunn synes det er ok å lyve til barna sine, har aldri julenissen hevdet å være sann heller.

Har "gud" hevdet at han er sann mener du? Sånn personlig og ikke kun i en bok altså?

For meg er begge tankekonstruksjonene - gud og julenissen - like absurde, og jeg gir dem like mye respekt.

Julenissen er etter hva jeg forstår en fysisk person som må krype gjennom pipa til folk for å komme inn i og gjøre det han skal. Med dagens teknologi, overvåkningskameraer etc. er det svært vanskelig å tro at han kunne kommet usett gjennom dette. Man har såvidt meg bekjent heller ingen skare av voksne, intelligente folk som hevder seriøst at de har vært vitne til julenissen og hans flygende reinsdyr.

Åh, men man har en skare av voksne, intelligente folk som hevder seriøst at de har vært vitne til at "jesus" gikk på vannet for to tusen år siden?

Lykke til med å prøve å diskreditere julenissen på grunnlag av at han gjør "umulige" og uvirkelige ting, når du tror fullt og fast på alle de uvirkelige tingen som står beskrevet i bibelen. Hva er forskjellen? At det er flere som tror på bibelen? At bibelen "skal" tros på, mens julenissen kun er for moro skyld?


Så det blir feil å trekke det fram. Men i prinsippet synes jeg at man ikke skal latterliggjøre folk, eller vise lav respekt. Men det er mulig vi snakker litt forbi hverandre også, Beefcake. Jeg har lite til overs for hva nazister står for, selv om man bevarer menneskerespekten generelt. Så hvis du Beefcake kan si at du har (i alle fall en viss) respekt for alle mennesker, uansett hva de tror på, er jo det et greit utgangspunkt synes jeg.

Jeg har lite til overs for hva kristne står for, på lik linje som du har lite til overs for hva nazister står for.


Jeg må ikke ha noen til å fortelle meg det, men jeg bare lurte på hva du mente om det. Hvis du svarer "ja", at jeg bør respektere deg, er det litt rart siden du selv har liten respekt for religiøse, og dermed forvente at de skal ha respekt for deg. Men nå vet jeg ikke hva du vil svare...

Siden det ikke fremgikk tydelig nok i mitt forrige svar, så tar jeg det igjen: ingen kan fortelle deg hvem du skal respektere eller ikke. Det er opp til deg. Deg. Ikke meg. Respekter hvem du vil.


Det er er vanlig argument at f.eks. ateister krever vitenskapelig bevis for Gud, f.eks. i forumdebatter der religion er tema.

Du tror vi kun krever bevis for akkurat din "gud"?

Når dere prøver å bruke vitenskapelige metoder for å finne bevis for kreasjonisme og påståtte hendelser i bibelen, må dere og argumentenene deres også klare å takle vitenskapelige motargument.


Nei, det er ikke lett å vite hvordan man skal bevise Gud dersom han er utenfor de vitenskapelige (fysiske) grenser. Jeg mener jo da at selve naturen viser at det er en designer, samt en del vitnesbyrd av folk osv. At noen sier at dette ikke er "vitenskap" får så være, for det blir ulogisk hvis vitenskapen ikke har kapasitet til å bevise Gud.

HVILKEN "GUD"? Din? Mormonenes? Muslimenes? Hinduenes? Zoroastristenes? Jainistenes? Spaghettimonstret?

Hvorfor skulle vitenskapsmenn verden over bruke tid til å prøve å bevise eller motbevise andre menneskers fantasifoster?


Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: allmektig Gud
« #1677 : 03. mars 2009, 15:47 »
Julenissen er etter hva jeg forstår en fysisk person som må krype gjennom pipa til folk for å komme inn i og gjøre det han skal. Med dagens teknologi, overvåkningskameraer etc. er det svært vanskelig å tro at han kunne kommet usett gjennom dette. Man har såvidt meg bekjent heller ingen skare av voksne, intelligente folk som hevder seriøst at de har vært vitne til julenissen og hans flygende reinsdyr.

Grin

Ser du det paradoksale her? Teknologien skal legitimisere din påstand om at julenissen ikke finnes, men vi skal tro på brennende busker og hårete menn gående på vann, og ignorere teknologi og viten?
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #1678 : 03. mars 2009, 15:52 »
Hva slags vitenskap er det som strider mot Bibelen? Nevn ett eksempel.

Nei, det er ikke lett å vite hvordan man skal bevise Gud dersom han er utenfor de
vitenskapelige (fysiske) grenser. Jeg mener jo da at selve naturen viser at det er en designer, samt en del vitnesbyrd av folk osv. At noen sier at dette ikke er "vitenskap" får så være, for det blir ulogisk hvis vitenskapen ikke har kapasitet til å bevise Gud.


1. Hva slags vitenskap som strider i mot bibelen? Vel, det faktum at det for mennesker er ganske vansklig og gå på vannet ( Det har blitt gjort mange forsøk på dette gjennom tidene, men alle som er dokumentert har endt opp med "mageplask". Havet som delte seg for Josef. Hvordan to av hvert dyreart skulle ha fått plass i Noahs Ark. Det er teoretisk mulig, men det hadde krevet en ekstrem jobb å bygge en SÅ stor Ark. Jesus som stod opp i fra de døde. Så vidt v vet kan ikke en død kropp begynne å leve igjen, da hjernen slutter å fungere etter ett par minutter uten oksygentilførsel. Dette er irreversibelt. At jorden er 6000 år gammel. Ekstremt mye forskning, trær, fossiler, og bergarter tyder på at jorden er betydlig eldre. At mennesket og jorden er universets midtunkt. Dette virker urimlig, da vi i nyere tid har forstått at universet er uendelig stort, og at sannsynligheten for at det finnes liv på andre planeter er rimlig stor.
Jeg kan godt remse opp flere ting med Bibelen som er totalt uforenelig med vitenskapen, og sunn fornuft for den saks skyld, men jeg tror du tar poenget.

2. Er folks vitnesbyrd gode begrunnelser for at Gud finnes? Folk er lette å manipulere eller hjernevaske om du vil. Bare se på hvordan Hitler fikk folk til å tro at den rene ariske rase var høyrestående enn andre mennesker. Dette trodde folk på, fordi de fikk gjentatt det nok ganger.
CIA`s prosjekt MK Ultra på 50-tallet forsket på hjernevasking, og ved å dope ned mennesker, og gjenta ting for dem mange nok ganger kunne forsøkspersonen utføre de utroligste ting. Dette er ekstremversjonen, men samhold, gjentatte tanker om en ting og bekreftelse fra andre kan trigge de samme signalstoffene som dop/gjentakelser gjør, og dermed ha samme virkning.
Sa brura

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #1679 : 03. mars 2009, 15:54 »
Grin

Ser du det paradoksale her? Teknologien skal legitimisere din påstand om at julenissen ikke finnes, men vi skal tro på brennende busker og hårete menn gående på vann, og ignorere teknologi og viten?

Loool. Burn.

Dette var tidenes selvmotsigelse. Nå kan runningman egentlig bare trekke seg i fra diskusjonen, for dette vitner om total mangel på logisk tenkning.

Sa brura

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!