Skrevet av Emne: Politiet måtte reddes av dørvakter  (Lest 12006 ganger)

Utlogget Tordenskjold

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 246
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 246

Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #45 : 17. oktober 2008, 18:59 »
Har alltid hatt lyst til og bli politimann men når jeg fant ut av lønna var så lav som den var så droppa jeg det, fortsatt aktuelt hvis lønn stiger.
In Flames - Only for the weak!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #46 : 17. oktober 2008, 19:14 »
Det stilles dessuten ingen formelle krav til at lærere må være "gode pedagoger".

Og hovedgrunnen til det er at lærere er offentlig ansatte og således "beskyttet" i en viss forstand. En privatskole har utelukkende gode pedagoger, og følgelig gode lærere, fordi det er intensiver som tilsier dette. Ikke bare lønn alene, men ganske enkelt at man får ikke jobb om man ikke har resultater å vise til.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #47 : 17. oktober 2008, 20:09 »
Og hovedgrunnen til det er at lærere er offentlig ansatte og således "beskyttet" i en viss forstand. En privatskole har utelukkende gode pedagoger, og følgelig gode lærere, fordi det er intensiver som tilsier dette. Ikke bare lønn alene, men ganske enkelt at man får ikke jobb om man ikke har resultater å vise til.

Jepp. Hvordan i alle dager har de tenkt å få gode lærere uten noen som helst måte å skille gode fra dårlige lærere (i den statlige skolen).






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #48 : 17. oktober 2008, 21:50 »
Nå har det seg slik ... at jeg aldri har sagt at lærerne jobber så lite, og den veldig bastante argumentasjonen din bommer derfor totalt hvis den var rettet mot mitt innlegg. Jeg trenger for øvrig ikke å ha vært lærer selv for å kunne uttale meg om lærerlønninger. Jeg mener at lærere ikke tjener så fryktelig dårlig som de skal ha det til. Lærerutdannelsen er kort og enkel. Det stilles heller knapt noen krav til karakterer (altså faglig kompetanse) for å få jobb etter endt utdannelse. Det stilles dessuten ingen formelle krav til at lærere må være "gode pedagoger". Læreryrket har - i likhet med ALLE andre yrker - sine utfordringer, men dette betyr ikke nødvendigvis at akkurat lærere fortjener bedre lønn.

Jeg skjønner ikke hvordan sykepleiere har klart å hjernevaske alle til å tro at de tjener så dårlig. Sykepleiere er også et unntak! Sett i lys av utdannelsen de har kan de tjene veldig godt. Og lærere har også til salt i suppa - med lang, lang ferie som en bonus.

Den lange, lange ferien er ikke, som mange tror, fra elevene slutter før sommerene til da de kommer tilbake etterpå hvis man faktisk ønsker å bidra med noe nyttig som lærer. Uansett; det får så være - det var lønn som i utgangspunktet var temaet.

Du trenger selvsagt ikke å ha jobbet som lærer for å uttale deg, men det ville gitt deg et innblikk i hva det vil si å jobbe som lærer og dermed hva som kreves. Jeg mener lærere tjener dårlig i forhold til ansvaret som yrket medfører da man faktisk skal utdanne nye samfunnsborgere. Det finnes dårlige lærere som det finnes dårlige ansatte i alle andre institusjoner, men jeg håper lærerutdanningen idag skal være med på å kvalitetssikre at man luker ut de som ikke har noe innenfor yrket å gjøre.

Det stilles kanskje ikke nødvendigvis enorme krav for å komme inn på utdannelsen, men man kan, som i de fleste andre studier, måtte avslutte som følge av at man blir ansett uegnet. Dette kan være av faglige eller personlige årsaker. Hva gjelder krav som stilles er det jo arbeidsgiver sitt ansvar å påse at de som blir ansatt faktisk klarer å utøve sin profesjon på en tilfredstillende måte, men hvis så er tilfellet mener jeg rundt 400.000 er er for lite. Nå tjener riktignok lektorer og de i øvrige posisjoner mer, men det skulle da også mangle da man minst må ha fem års utdannelse for å nå den graden.

Det som skiller læreryrket fra en del andre yrker er at vi jobber med mennesker og at man dermed har et stort ansvar. Jeg sier ikke med dette at ikke snekkere, bakere, butikkansatte etc. fyller en viktig rolle, men utdannelse er en stor del av det som driver utviklingen, og uten gode pedagoger vil selvsagt skolesektoren ha et stort problem. Jeg har selv tenkt mye på hva jeg vil, og det mest fornuftige var for meg å ta en master grunnet bedre lønnsvilkår. Nå kan noen si at lønna ikke avgjør hvor vidt man trives i jobben, hvor godt man har det etc, men man kan ikke leve på luft og kjærlighet...

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #49 : 17. oktober 2008, 21:54 »
Nå er dette egentlig en tråd om politi (tar det på min egen kappe at den skle ut) - men er det noen som har lønssnitt for lærere? For ungdomsskolelærere tror jeg selv 400 000 er en utopi.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #50 : 17. oktober 2008, 22:17 »
Mye spam her. Politiet er underbetalt i likhet med endel andre innen det offentlige.
Kriminalsaker henlegges anmass pga. lite resursser.
Trist utvikling, (som fører til at folk flytter fra sine hjemsteder) pga gettodannelse, tjukt av kriminelle, som igjen gir dårlige oppvekstvilkår for unger, generell utrygghet osv.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #51 : 17. oktober 2008, 22:23 »
Men hvorfor? Ser ut som de fleste mener at politiet er underbetalt, hvorfor gjør de ikke noe med det, og er det noen som vet om land der feks politi og læreryrket er godt betalt - og om det har noe utslag?






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget [HE-Man]

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 287
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 287

  • Sheiko
Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #52 : 17. oktober 2008, 22:29 »
Har alltid hatt lyst til og bli politimann men når jeg fant ut av lønna var så lav som den var så droppa jeg det, fortsatt aktuelt hvis lønn stiger.
Ditto.

Utlogget Tannfeen

Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #53 : 18. oktober 2008, 12:00 »
Synes politimenn burde få høyere lønn. Nå vet ikke jeg hvordan ansiennitet belønnes i politiet, men startlønnen er i hvertfall lav i forhold til risikoen de løper. Noen som vet hvordan lønnsnivået var tidligere, om det har flatet ut de senere årene?
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget Dummen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 133
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 133

Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #54 : 18. oktober 2008, 12:44 »
Men hvorfor? Ser ut som de fleste mener at politiet er underbetalt, hvorfor gjør de ikke noe med det, og er det noen som vet om land der feks politi og læreryrket er godt betalt - og om det har noe utslag?

Thailand blant annet har jo lavest nivå av kriminalitet i verden... kanskje vi har noe å være av dem?

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #55 : 18. oktober 2008, 14:30 »
Lavest nivå av registrert kriminalitet. Statistikk viser det du vil den skal vise.
Hvis folk ikke anmelder, hvis politiet ikke etterforsker på eget initiativ og hvis det fins korrupsjon, så vil ikke tallene der tyde på andre ting enn at man ikke vet.

vegrum

  • Gjest
Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #56 : 18. oktober 2008, 14:54 »
Nå har det seg slik ... at jeg aldri har sagt at lærerne jobber så lite, og den veldig bastante argumentasjonen din bommer derfor totalt hvis den var rettet mot mitt innlegg. Jeg trenger for øvrig ikke å ha vært lærer selv for å kunne uttale meg om lærerlønninger. Jeg mener at lærere ikke tjener så fryktelig dårlig som de skal ha det til. Lærerutdannelsen er kort og enkel. Det stilles heller knapt noen krav til karakterer (altså faglig kompetanse) for å få jobb etter endt utdannelse. Det stilles dessuten ingen formelle krav til at lærere må være "gode pedagoger". Læreryrket har - i likhet med ALLE andre yrker - sine utfordringer, men dette betyr ikke nødvendigvis at akkurat lærere fortjener bedre lønn.

læreryrket tar vel 4 år om jeg ikke tar feil?

Og det er jo på skolen de lærer å bli gode pedagoger...


Utlogget Profeten

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 389
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 389

Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #57 : 18. oktober 2008, 15:16 »
Kred til dørvaktene som stilte opp. Synd disse tøffe gangsterene ikke fikk seg et rapp over nebbet i samme slengen

Utlogget Power from Hell (Jesus-man)

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 638
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 638

Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #58 : 18. oktober 2008, 16:01 »
For å diskutere saken litt ... Det ville ikke endret situasjonen noe om de to polititjenestemennene hadde hatt høyere lønn, ettersom de fortsatt bare ville vært to mot 20-25 aggressive russere. Hvis politiet hadde hatt større økonomiske ressurser, kunne de derimot hatt flere polititjenestemenn (med angivelig dårlig lønn) på jobb, og dét ville hjulpet. Man kan godt mene at polititjenestemenn bør ha enda høyere lønn, men saken i VG underbygger altså ikke dette ...

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #59 : 18. oktober 2008, 16:06 »
Ja, det synes jeg. Brannmenn burde også få høyere lønn. Og jurister. Leger burde få lavere lønn.

<ironi on>
Ja, det syns jeg også. Synes det er helt forkastelig at noen som gidder å bruke 9 år utover grunnskolen på å få seg en utdannelse, muligens også med senere spesialistutdannelser i tillegg til disse 9 årene skal få kompensert for dette.

Tror disse legene de er så mye bedre enn oss eller?
</ironi off>

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!