Skrevet av Emne: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?  (Lest 40734 ganger)

Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #30 : 24. februar 2008, 14:01 »
i IPA har de  raw og  utstyrsgrener. Der har de en klar definisjon på hva som regnes som rawløfting. Der er det vel belte og knevarmere som defineres som raw.   

Men så må du vel til USA for å finne slike jallaforbund. Wink
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #31 : 24. februar 2008, 14:08 »
Men så må du vel til USA for å finne slike jallaforbund. Wink

Jallaforbund faktisk.  Nei slike forbund finner du overallt i verden, bare ikke i norge og sverige Wink
Non Plus Ultra

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #32 : 24. februar 2008, 14:20 »
NSF hadde vel gått i tverka om det hadde blitt multiply løfting i Norge vil jeg tro! Kollektivt anfall Grin
Jeg elsker alle slags former for styrkeløft, fra raw til WPO, i loves em all
Non Plus Ultra

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #33 : 24. februar 2008, 14:34 »
Dette er jo diskutert på hundre tråder før.  Det som mangler er at noen som liker rawløfting tar tak i det og prøver å danne ette eget forbund eller får en dialog med NSF.  Gjør noen det så kanskje ting skjer!
For min del synes jeg utstyrstrening er noe dritt-men det gjør stevnene mye mer spennende og det gir høyere vekter!  Skal man løfte raw så vet man ca hva man løfter før stevnet, det gjør iallefall jeg, men med utstyret så kan jeg faktisk overraske meg selv. 
Før benkskjorta kom til Norge så bomma jeg nesten aldri på hva jeg trodde jeg skulle løfte på stevne, men med skjorta så kan det gå 10-15 kilo mer enn hva man sjøl hadde ventet.

Ta tak gutter!  Kris-du er en forkjemper for rawløfting-kjør på og gjør noe med det!:)
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #34 : 24. februar 2008, 16:32 »
Jeg tror faktisk at styrkeløft hadde blitt enda mer populært med Raw og proffer i unlimited forbund.

Men til dere som klager over at det er urettferdig at noen får mye kg og at det er pingle løftere, da har jeg en utfordring:
Knebøy: ta på to størrelser mindre drakt som river så i huden og klemmer så i låra at du nesten ikke klarer å stå oppreist eller har så stramme stropper at du ikke klarer å puste. For ikke å nevne surringer så harde at du blir drakt fra ene siden av rommet til det andre. Hvis du ikke klarer det så er du ikke mann.

PS: Jeg kan ta på meg en 46 drakt og surre bind selv og klare 240-250 å få 60-70 kg. Jeg kan ta på en ultra stram drakt og få enormt harde bind å gjøre 100 kg +. Jeg kan til og med løfte raw som blir som a walk in the park in a sunny day.

Benkpress: Ta på en skjorte så trang at du trenger noen av de mest rutinerte å få den på. Du klarer å fløtte armen 5 cm uten vekt. Du vet du må ha 50 kg over raw pers for å komme ned. Tenker du da kommer jeg opp? Eller det går greit! Når du skal ta grep kjenner du at skjorta er så trang at du neste ikke klare grepet. Griper panikken inn eller har du en jævel som ler "lets show them"? Eller hva med 50+ pers på armene, tunget ikke sant? eller tenker du "lets lift this beast"? Eller hva men en så stram skjorte at de klyper bak i armene så du ikke klarer å senke vekta. Kragen som kommet mot halsen som ikke lar det puste fritt eller skjorta som strammer så mye at du klemmes i sammen. Tenker du stakkars meg eller "I love it"? Jeg har ikke trent benk mer en fem reps siste 4 uker og perset med 2,5 kg. 60 kg over det jeg gjorde for 4 uker siden. Det var ikke fordi jeg hadde så slakk skjorte at jeg ikke kjente smerte. Ned det var fordi jeg elsker å løfte tunge vekter mens jeg jobber med mitt svake sinn. Prøv det og la meg få høre hvilken idrettsmann som takler de tankene. Eller hva med underarmer som dovner bort.

Markløft: baller som klemmes hardt hvis du ikke har susp og susp som klemmer uansett, vanskeligheter med å puste. osv

Nei gutter, ekte menn takler smerte og har kontroll på tanken under ekstreme forhold, gutter bare koser seg.

Equiped for power.

Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #35 : 24. februar 2008, 16:50 »
Jeg tror faktisk at styrkeløft hadde blitt enda mer populært med Raw og proffer i unlimited forbund.

Men til dere som klager over at det er urettferdig at noen får mye kg og at det er pingle løftere, da har jeg en utfordring:
Knebøy: ta på to størrelser mindre drakt som river så i huden og klemmer så i låra at du nesten ikke klarer å stå oppreist eller har så stramme stropper at du ikke klarer å puste. For ikke å nevne surringer så harde at du blir drakt fra ene siden av rommet til det andre. Hvis du ikke klarer det så er du ikke mann.

PS: Jeg kan ta på meg en 46 drakt og surre bind selv og klare 240-250 å få 60-70 kg. Jeg kan ta på en ultra stram drakt og få enormt harde bind å gjøre 100 kg +. Jeg kan til og med løfte raw som blir som a walk in the park in a sunny day.

Benkpress: Ta på en skjorte så trang at du trenger noen av de mest rutinerte å få den på. Du klarer å fløtte armen 5 cm uten vekt. Du vet du må ha 50 kg over raw pers for å komme ned. Tenker du da kommer jeg opp? Eller det går greit! Når du skal ta grep kjenner du at skjorta er så trang at du neste ikke klare grepet. Griper panikken inn eller har du en jævel som ler "lets show them"? Eller hva med 50+ pers på armene, tunget ikke sant? eller tenker du "lets lift this beast"? Eller hva men en så stram skjorte at de klyper bak i armene så du ikke klarer å senke vekta. Kragen som kommet mot halsen som ikke lar det puste fritt eller skjorta som strammer så mye at du klemmes i sammen. Tenker du stakkars meg eller "I love it"? Jeg har ikke trent benk mer en fem reps siste 4 uker og perset med 2,5 kg. 60 kg over det jeg gjorde for 4 uker siden. Det var ikke fordi jeg hadde så slakk skjorte at jeg ikke kjente smerte. Ned det var fordi jeg elsker å løfte tunge vekter mens jeg jobber med mitt svake sinn. Prøv det og la meg få høre hvilken idrettsmann som takler de tankene. Eller hva med underarmer som dovner bort.

Markløft: baller som klemmes hardt hvis du ikke har susp og susp som klemmer uansett, vanskeligheter med å puste. osv

Nei gutter, ekte menn takler smerte og har kontroll på tanken under ekstreme forhold, gutter bare koser seg.

Equiped for power.

Tidenes innlegg her på forumet angående styrkeløft-utstyr!! Bow
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #36 : 24. februar 2008, 16:59 »
Tidenes innlegg her på forumet angående styrkeløft-utstyr!! Bow

Så hele tanken bak styrkeløft er å påføre seg så mye smerte som mulig? Tongue
Samt å utsette seg for risikoen med å få stanga på halsen med benkskjorta?
Høres mer ut som idioti spør du meg. Wink

Utlogget Pitbull1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 680
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 680

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #37 : 24. februar 2008, 17:53 »
I spania har de benk konkuranse med og uten skjorte, og max rep konkuranse. 16mars er det spansk mesterskap i max reps konkuranse i benkpress. 31 mai er det spansk mesterskap i benkpress for ung / jr / vet ( med benk drakt). 21 juni er det spansk mesterskap i benk uten benk skjorte. 2eller 3helg i oktober er det spansk mesterskap i benkpress, åpen klasse med skjorte.
I styrkeløft har de ingen konkuranse med og uten løfte drakter.
Så det blir avholdt 6spanske mesterskap i løpet av 1år. 4 i benkpress, der 2er uten drakter.

For: Den gang da Norge løftet uten skjorte på hjemmebane, men måtte konkurere i det store utland med skjorte. Da lå vi langt bak andre land i benken. Nå har vi hentet inn dette. Skjorte trening har spred seg til de fleste styrkeløft klubbene i Norge. Vi har fått flere løftere som har blitt gode til å utnytte support utstyret. Det er flere som har hentet erfaring på bruk av benkskjortene.

mot: har deltatt på utstyrs fri stevner. der kunne en løfte og være lagleder. Det var jo bare ett belte som skulle på. Stevnet gikk raskere. Laglederene lå ikke stup trøtte i ett hjørne. Det var ikke noen "døden nær opplevelser i benk og bøy" Det var ingen drakter som sprakk, dro løfterene i " feil" rettning. Skive påsetterene hadde en letter jobb, skille mellom beste og dårligste løfter var ikke like stor.

Men! så lenge utstyret er endel av styrkeløft så må vi klare å utnytte dette best mulig. Vi må bli så flinke som mulig til å utnytte draktenes fordel. Se hva en "middels" sterk japaner klarer å presse i benkpress med drakt!

Ipf trommet sammen sine folk etter "katastrofen*" i stavanger og i velje (danmark) Hvorfor ryker så mangen ut i benkpress? Her må en gjøre noe. Press signalet, og 2/3 av bakende i benken, foten plantet 100% i bakken... Så det var disse små tingene som var problemet. Ikke det at draktene var for stramme, materialet for tykt? Hva hvis en fikk en ny regel. En løfte drakt / surringer ol må løfteren selv ta på. En fikk ikke ha hjelp til å ta på draktene. Da kunne en ikke hatt så stramme drakter, stramme surringer. En fikk heller ikke løfte / bære en løfter til platting.
Etter dette så kunne en heller ha fjernet noen av de latterlige reglene. stopp i benken, bevegelse av foten i benken, hode opp av benken, skev utretting i benken.

*vm i stavanger var det beste "ever", men det var mangen som fikk problem i benken. Takk erik rasmussen for sikkringene han laget for benken, og mangen flinke skivepåsettere.




Utlogget Hønter

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #38 : 24. februar 2008, 18:13 »
Utstyr i styrkeløft har ødelagt det som engang var en idrett.
I en idrett skal menneskekroppen stå for all kraftproduksjon, ikke få hjelp av drakter som gir et betydelig kraftbidrag.
En idrett bør gjenspeile menneskets kapasitet og naturlige funksjonalitet. Det gjør ikke styrkeløft i dagens form. 50kg og mere ekstra på stanga i mange tilfeller utgjør ganske mange prosent og blir ganske enkelt latterlig. Utstyret endrer også mekanikken i løftene, som gjør at de ikke reflekterer menneskets natur. Dette fører til at noen får bare 10kg ekstra, mens andre får 50, og dette er urettferdig og gjenspeiler ikke sann styrke.

For all del, dere som liker å løfte med drakter kan få fortsette å gjøre det, men ikke kall det for Styrkeløft. Det blir bare for dumt.


Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #39 : 24. februar 2008, 18:15 »
ALLE idretter har en utvikling i hjelpemidler og utstyr, ALLE.  Dette er nødvendig for at sporten skal ha fremgang og være interessant.
 I skihopping så hopper de i perfekte tillagte forhold, bakker, ski, aerodynamiske drakter osv, dette brukes det millionvis av forskningskroner på. De hopper mye lengre enn om de hadde hoppet i en vanlig bakke(raw) med natplank(raw) og ullklær(raw).

Ei heller reflekterer styrkeløft menneskets natur, ingen idrett gjør det:) Alt er kunstig, vi skal egentlig jakte,pule, spise og sove. Det er vel ikke særlig naturlig for mennesket å ha en stang på ryggen med fullt av vekter og sette seg opp og ned vel.

Hvis idrett skal gjennspeile menneskets naturlige funksjonalitet er det mange idretter som må bli utradert isåfall.
Non Plus Ultra

Utlogget Hønter

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #40 : 24. februar 2008, 18:36 »
ALLE idretter har en utvikling i hjelpemidler og utstyr, ALLE.  Dette er nødvendig for at sporten skal ha fremgang og være interessant.
 I skihopping så hopper de i perfekte tillagte forhold, bakker, ski, aerodynamiske drakter osv, dette brukes det millionvis av forskningskroner på. De hopper mye lengre enn om de hadde hoppet i en vanlig bakke(raw) med natplank(raw) og ullklær(raw).

Ei heller reflekterer styrkeløft menneskets natur, ingen idrett gjør det:) Alt er kunstig, vi skal egentlig jakte,pule, spise og sove. Det er vel ikke særlig naturlig for mennesket å ha en stang på ryggen med fullt av vekter og sette seg opp og ned vel.

Hvis idrett skal gjennspeile menneskets naturlige funksjonalitet er det mange idretter som må bli utradert isåfall.

Det eneste du oppnår med dette innlegget er å skyte skivebom. Du leser ikke det jeg skriver, eller kanskje du ikke skjønner det. Noe sier meg at dine fysikkunnskaper er begrensede. Ingen har da sagt at det ikke skal være utvikling av utstyr i idretter, så lenge ingen av disse tilfører noe ekstra kraft. En klappskøyte tilfører da ingen ekstra kraft i forhold til en vanlig skøyte. Bedre gli og bedre skismurning står ikke for noen ytre krafttilførsel. Ingen andre enn skihopperen produserer kraft i  satsbevegelsen.

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #41 : 24. februar 2008, 18:41 »
Det eneste du oppnår med dette innlegget er å skyte skivebom. Du leser ikke det jeg skriver, eller kanskje du ikke skjønner det. Noe sier meg at dine fysikkunnskaper er begrensede. Ingen har da sagt at det ikke skal være utvikling av utstyr i idretter, så lenge ingen av disse tilfører noe ekstra kraft. En klappskøyte tilfører da ingen ekstra kraft i forhold til en vanlig skøyte. Bedre gli og bedre skismurning står ikke for noen ytre krafttilførsel. Ingen andre enn skihopperen produserer kraft i  satsbevegelsen.
Når vi er inne på skihopp. Du stusser vel ikke over at draktene til hopperne ser noen nr. for store ut? Tror du ikke den bidrar til bedre oppdrift, eller er det satsen på hoppkanten som gjør drakten litt større?
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #42 : 24. februar 2008, 18:42 »
I skøyteløp er det om å gå fortest right? En klappskøyte gjør at du klarer å gå fortere enn du hadde gjort med en vanlig skøyte.   I styrkeløft er det om å løfte mest mulig, drakten hjelper deg å løfte mere. Drakten alene løfter ingenting.
Non Plus Ultra

Utlogget Hønter

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #43 : 24. februar 2008, 18:45 »
Når vi er inne på skihopp. Du stusser vel ikke over at draktene til hopperne ser noen nr. for store ut? Tror du ikke den bidrar til bedre oppdrift, eller er det satsen på hoppkanten som gjør drakten litt større?
Hehe, du vet kanskje om en måte å fjerne luftmotstanden helt på Wink . Så det er ikke luftmotstand hvis man hopper naken? Dette handler om å utnytte noe som må være der og som ikke kan fjernes.  

Utlogget Hønter

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #44 : 24. februar 2008, 18:46 »
I skøyteløp er det om å gå fortest right? En klappskøyte gjør at du klarer å gå fortere enn du hadde gjort med en vanlig skøyte.   I styrkeløft er det om å løfte mest mulig, drakten hjelper deg å løfte mere. Drakten alene løfter ingenting.

Ta deg et fysikkurs før du kommer med utsagn som dette. En klappskøyte tilfører ikke kraft. En styrkeløftdrakt gjør det. Punktum.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!